Kirjaudu ▼
 

Hautala: "Kamelin selkä taittui, tämä oli minun ratkaisuni"

Lehtikuva
Hautala: "Kamelin selkä taittui, tämä oli minun ratkaisuni"
Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala erotti lähes koko Finnairin hallituksen. Hänen mukaansa yhtiö on kriisissä, eikä touhu enää vain voinut jatkua. Hautalan mukaan Finnairin salaiset bonukset ilmentävät talouseliitissä yhteiskunnallista ilmapiiriä kohtaan vallitsevaa sokeutta.
Toivo Martikainen
15.3.2012 13:40
188

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) piti tänään kello 11 ulkoministeriössä tiedotustilaisuuden, jossa tärkein asia lyötiin tiskiin heti kättelyssä.

– Bonusratkaisuja tekemässä olleet hallituksen jäsenet eivät voi uskottavasti toimia Finnairin hallituksen jäseninä, Hautala lausui.

16:43Osake
+1.82 %
2.80
+0.05

Kahdeksanjäsenisestä hallituksesta saa lähteä kuusi jäsentä, vain puheenjohtaja Harri Sailas sekä Harri Kerminen saavat jatkaa. He eivät olleet mukana tekemässä vuoden 2009 kohuttua bonuspäätöstä, jossa yhtiön johdolle maksettiin töihin jäämisestä.

Hautala kertoi kuulleensa viimeisimmästä salatusta bonuspäätöksestä valtion omistajaohjausyksiköltä eilen keskiviikkona Sailaksen ilmoitettua asiasta. Tällä kertaa kyse oli siitä, että Finnair maksoi loppuvuonna 2009 toimitusjohtajaksi nimitetylle Mika Vehviläiselle 180 000 euron palkkion, josta yhtiö ei ole aikaisemmin kertonut. Palkkio oli korvaus siitä, että Vehviläinen menetti kannustinpalkkioita erottuaan edellisestä työpaikastaan.

Taloustiedot

Asia muodostui Finnairin hallituksen kannalta kohtalokkaaksi.

– Finnairin uskottavuus ei kestä enää yhtään tämäntyyppistä julkisuuteen tulevaa tietoa. Kamelin selkä on taittunut, ja Finnairin nimitystoimikunta kutsutaan koolle, Hautala sanoi.

Hän kertoi tiedotustilaisuuden jälkeen Taloussanomien haastattelussa tehneensä päätöksen "poikkeuksellisiin toimiin" ryhtymisestä yksin, vaikkakin informoi siitä välittömästi hallituksen avainministereitä.

– Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) ja elinkeinoministeri Jyri Häkämies (kok.) hyväksyivät tämän ratkaisun. Tämä on kuitenkin ollut minun ratkaisuni, Hautala sanoi.

Hautalan mukaan häneltä on penätty vastuunkantoa Finnair-kohussa, ja moitittu kun hän ei ole sanonut pariin päivään asiassa mitään. Nyt Hautala kantaa vastuuta laittamalla hallituksen vaihtoon.

– Valtio-omisteinen yhtiö ei voi uskottavuuttaan menettämättä jäädä kiinni tällaisista salailuista. Kohu on sitä luokkaa, että Finnairin maine on kohta menetetty, hän sanoi.

Hautalan mukaan yksittäiset lehtijutut eivät edellytä nyt nähtyjä järeitä toimia, mutta kaiken kaikkiaan "nyt on yksinkertaisesti mitta täyttynyt".

Vehviläisellä tuki
– ainakin vielä

Hautalan mukaan Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläisellä on yhä pääomistajan luottamus. Hän tarvitsee taustalleen nyt hallituksen, jolta yrityksen toimiva johto saa tukea.

– Täytyy muistaa, että (Finnairin ex-toimitusjohtaja) Jukka Hienonen löi hanskat tiskiin ja totesi, ettei hän kykene yhtiön ongelmia ratkaisemaan. Vehviläinen on onnistunut tässä huomattavasti paremmin, Hautala sanoi.

Sekä Vehviläisen että hallituksen puheenjohtaja Sailaksen asemia tullaan kuitenkin punnitsemaan, jahka poliisin esitutkinta Vehviläisen kohutuista asuntokaupoista valmistuu.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Tässä kohtaa ei arvioida Sailaksen tai Vehviläisen asemaa, siihen palataan kun asuntoasiat saadaan selvitetyksi, Hautala sanoi.

"On oltu sokeita
yhteiskunnalliselle ilmapiirille"

Uuteen hallitukseen lähdetään Hautalan mukaan hakemaan henkilöitä Suomen yrityseliitin ulkopuolelta. Heillä on hänen mielestään kaikki edellytykset olla tehtävissään edeltäjiään parempia.

– Yritysmaailman pienen piirin ulkopuoleltakin löytyy varmasti kompetenttia väkeä, jolla voi olla paremmatkin mahdollisuudet ennakoida päätösten seurauksia ja ymmärtää, että nykymaailmassa salailu ja avoimuuden kiertäminen ei vain yksinkertaisesti toimi, vaikka kuinka haluaisi, Hautala sanoi.

– Uuden hallituksen kokoaminen alkaa nyt.

Uuteen hallitukseen ehdolla olevia nimiä hän ei vielä halunnut mainita, mutta sanoi vaikuttavansa valintaprosessissa aktiivisesti. Pohjan laajentaminen yritysmaailmasta yhteiskuntaan on kaikkein keskeisin asia.

– On vallinnut sokeus yhteiskunnalliselle ilmapiirille, tämä kohu osoittaa vakavaa kyvyttömyyttä. Piirit ovat liian pienet. Finnairilla on siipi maassa, ja ihmiset pohtivat, mitä yhtiön sisällä oikein tapahtuu. Olen kerta kaikkiaan tullut sellaiseen tulokseen, ettei yhtiöille ole enää mahdollisuus aiheuttaa enempää vahinkoa.

Vaikuttaa myös
muihin yhtiöihin

Hautala ei kykene kuvittelemaan, että enää voisi paljastua uusia tietoja Finnairin salatuista toimista. Hänen mukaansa salojen paljastuminen vaikuttaa muidenkin yritysten toimintaan.

– Uskon, että tämä Finnair-kohu on ollut aika hyvä koulu kaikille valtio-omisteisille yhtiöille ja myöskin muille yhtiöille. En usko, että yksikään yksityinen pörssiyhtiö olisi selvinnyt ilman kolhuja ja vakavaa mainetappiota tämän tyyppisistä paljastuksista, hän sanoi.

Hautalan mukaan valtion nyt uudistettavissa palkitsemisohjeissa on ollut aiemmin liikaa joustovaraa, ja niitä on tulkittu väljästi, porsaanreikiä hyväksikäyttäen. Sellainen toiminta on hänen mukaansa haitaksi sekä yhtiön maineelle että taloudelliselle asemalle, joka Finnairin tapauksessa on muutenkin heikko.

– Kyllä mainehaitta varmasti vaikuttaa taloudellisesti. Nyt oli aika pysäyttää tämä peli. Valtio tuntee vastuunsa ja ryhtyy toimenpiteisiin, eikä vain katso sivusta, Hautala sanoi.

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (188)


Anonyymi
Voi että, kuulkaapas nyt, ei kannustinasioita pidä julkisuudessa vatvoa.

Maassamme on noin 0,5 - 1% (ei viittä%) henkilöitä, joilla on tarvittavaa huippuosaamista johtotehtäviin. Nyt keskustelu on karannut aivan sivuraiteille! Miten nyt enää pidämme heidät kotomaassa?

Täytyy ymmärtää johdon näkökulma ja huippuosaajien _oma_ vaatimustaso kannustimia päätettäessä. Kuka osaaja muka lähtee töihin jos ei saa sitä mitä hän _itse_ olettaa aivan oikeutetusti ansaitsevansa käyttäessään kallista aikaansa meidän _kaikkien_ yhteiseksi hyväksi.

Lisäksi osaaminen on kalliilla opiskelulla ja kouluttautumisella hankittua. Tuo aika on ollut pois ansaitsemisesta, eli myös se on kompensoitava.
Aidan toiselle puoll 15.3.2012 17:49

Anonyymi
Too little ... Too late
Ysg 15.3.2012 17:52

Anonyymi
Korvaamattomia ovat ne, joiden sormesta jää vesilasiin upotettuna ja ylösnostettuna kuoppa vesilasiin.
JePeg 15.3.2012 18:01

Anonyymi
Eli yleisesti sijoittajat uskovat, että mitään toivoa kannattavasta liiketoimnnasta yhtiössä ei enää ole.. Vai miten voidaan selittää että saat ostaa kymppejä vitosella?...Silloin joku "lufhansa" voi maksaa yhtiöstä enemmän kuin sen pörssiarvo nykyisenä alennustila-aikana on. Saas nähdä kuinka ukon käy,,, ei anakaan kovin huonosti verrattuna niihin, jotka osakkeelta kympin maksoivat...


Ei hassumpi teoria ollenkaan. Toinen mahdollinen on vihamielinen yrityskaappaus, etenkin jos Suomen valtion osuus tippuu esim. 30 prosenttiin. Todellinen herkkupala saneeraaja-saalistajille.

Tämä episodi kyllä tietää vaikeuksia Finnairille, kun nyt "kansa" on päässyt meuhkaamaan asioista, joista harva tietää yhtikäs mitään. Johtajien palkkiot ovat kuitenkin Suomessa aika pieniä verrattuna esim. Saksaan. Aina löytyy tätä porukkaa, joille punainen puupennikin palkkana on liikaa toimitusjohtajalle.
Timppa 15.3.2012 18:02

Anonyymi
Muista yhtiöistä löytyisi vaikka mitä sopimuksia jos vain alkaisi tutkimaan.

Esim. Metson ex varatoimitusjohtaja, joka yritti pitkään myydä rakentamaansa taloa kovaan hintaan. Lopulta mestari vapautui uuteen rakennusprojektiin kun Metso pyrähti talokaupoille.
porilainen kaikilla 15.3.2012 18:06

Anonyymi
Paljonkohan näille hallituksen jäsenille on maksettu kokous-palkkioita. Onko osallistumisen mukaan vai vuosipalkkio.
Huippuhallitus 15.3.2012 18:10

Anonyymi
... Tämä episodi kyllä tietää vaikeuksia Finnairille, kun nyt "kansa" on päässyt meuhkaamaan asioista, joista harva tietää yhtikäs mitään. Johtajien palkkiot ovat kuitenkin Suomessa aika pieniä verrattuna esim. Saksaan. Aina löytyy tätä porukkaa, joille punainen puupennikin palkkana on liikaa toimitusjohtajalle.


Hyvä Timppa! Juuri näin. Ns. "kansa" on lähinnä kateellisia ja laiskoja valittajia. Heidän ymmärrys ei riitä liikemailmaa käsittämään.

Eivät ymmärrä, että johtajien on saatava haluamansa palkkio, muuten lähtevät muille maille.

Tosin itsekin vähän ihmettelen miksi kateellisessa maassamme vielä on johtajia - luulisi että kaikki olisivat jo lähteneet, niin kauanhan he siitä ovat puhuneet?
Tomut jaloista 15.3.2012 18:11

Anonyymi
Finnairin taru loppuu kahden vuoden sisällä. Hautala hattu kourassa pyytämään saisiko pieni suomi tulla SASsiin mukaan edes vähemmistöosuudella mutta kuitenkin niin että suomella on päätäntävaltaa. Tälle SAS nauraa paskaisen naurun.
Nimetön 15.3.2012 18:12

Anonyymi
Mullapa on oma lentokone!
Kypsykää siihen köyhät!
Rikas 15.3.2012 18:20

Anonyymi
Hautala voi erottaa myös itsensä.Hän olisi siunannut kaikki kähminnät ilman julkista rumbaa.

Liike oli oikea vaikkakaan ei hallitusta voi erottaa kuin yhtiökokous.

Tärkeintä on kuitenkin ettei kuvioihin päästetä ministeriöiden virkamiehiä.
Pahimmat juonijat viime vuosina ovat olleet Vuoria,Virtanen ja Timonen.

Nyt bonukset ja asuntokeinottelurahat takaisin Vehviläiseltä ja aloitus puhtaalta pöydältä niin voi jotain parempaakin seurata.


Ja mikähän estää kutsumasta ylimääräistä yhtiökokousta koolle? Lue vaikka ko. yrityksen yhtiöjärjestys niin tiedät mitä kirjoitat.
P@skan möivät 15.3.2012 18:26
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä