Kirjaudu ▼
 
Juuri nyt Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Tuomo Meretniemi jättää tehtävänsä

HS: Kokoomus kytkisi eläkeiän elinajanodotteeseen

Marja Airio / Lehtikuva
HS: Kokoomus kytkisi eläkeiän elinajanodotteeseen
Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jan Vapaavuori ehdottaa eläkeiän kytkemistä elinajanodotteeseen. Silloin eläkeikä nousisi aina, kun odotettavissa oleva elinikä pitenee.
Taloussanomat
19.2.2012 10:36
227

 Kun Suomen järjestelmä 1960-luvulla luotiin, elinajanodote oli aivan erilainen kuin nyt. Kuvitteleeko oikeasti joku, että hyvinvointiyhteiskunta kestää, jos me voimme jatkossa jäädä eläkkeelle 63 vuoden iässä ja nauttia kaikista palveluista sataan vuoteen asti? Jan Vapaavuori sanoo Helsingin Sanomille.

Hänestä on väistämätöntä, että eläkeikää nostetaan. 

 Mitä pitempään jahkailemme, sitä epäreilumpaa se on nuoremmille sukupolville, Vapaavuori sanoo.

Eläkeiän nosto on yksi hallitusta repivistä kysymyksistä. Sdp on kieltäytynyt kajoamasta eläkeikään.
Pääministeri, kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen puolestaan sanoi puoluevaltuuston kokouksessa lauantaina, että Suomessa pitäisi ottaa oppia Ruotsista ja Saksasta työurien pidentämisessä. 

∇ Mainos ∇
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (227)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 23
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Minä lakkauttaisi työeläkeyhtiöt ja alkaisin maksaa kaikille menneistä ansioista riippumatonta valtion päivän tuloskunnon mukaista yhtenäistä perusturvaa.
elinaikaennustaja pi 19.2.2012 10:46

Anonyymi
Hyvä Hyvä, Baby Boomerit voivatkin mennä "ansaitulle" varhaiseläkkeelle "tarjottuaan" meille "ilmaiset" koulut, hyvinvointiyhteiskunnat ym - tietysti meidän piikkiin, sillä heidän lapsilleen (ja lapsenlapsille) laskutkin näistä "heidän" tarjoamista eduistaan lankeavat.

Mitä tuo generaatio sai aikaan? Vapaan sek sin? Huumeet? Kulttuurin ja yhteiskunnan rappeutumisen? Baby Boomerien eläkeikä 75 vuoteen!
Mitä vielä haluatte 19.2.2012 10:47

Anonyymi
Loistava ajatus.

Toivottavasti tässä huomioidaan myös, että naisten elinajanodote on liki kymmenen vuotta korkeampi kuin miesten.

Olisi siis luonnollista, että naiset jatkaisivat töissä kymmenen vuotta miehiä kauemmin.
Nimetön 19.2.2012 10:47

Anonyymi
HS: Kokoomus kytkisi eläkeiän elinajanodotteeseen

Eli töihin vaikka sairasvuoteelta letkuissa ja leasing-rollaattorietu työntekijöille.
Varsinaista kyykytys 19.2.2012 10:47

Anonyymi
Parasta olisi jos Vapaavuori laitettaisiin pakkoeläkkeelle, tulisi kansantaloudelle halvemmaksi.
Nimetön 19.2.2012 10:47

Anonyymi
tämä idea taas lisää tasan vain korruptiota kuka pääsee ja kuka ei varhain eläkkeelle.. Että kokoomukselaiset ovat ahneita!
YSTÄVÄ 19.2.2012 10:48

Anonyymi
Herrasväki on ansaitusti huolissaan ilimaristen sijoitustuotoista.
saanko satatonnia ku 19.2.2012 10:48

Anonyymi
on väistämätöntä, että eläkeikää nostetaan.


Vaan eipä koske alla olevia herroja.

?Outokummun entinen toimitusjohtaja Juha Rantasen vuosieläke 530000 euroa vuodessa. Hän jää eläkkeelle 60-vuotiaana.

Kemiran Harri Kerminen kuittaa 460000 euron vuosieläkkeen. Hän jää eläkkeelle 62-vuotiaana.

Rautaruukin Sakari Tamminen saa nauttia 430000 euron vuosieläkettä. Hän jää eläkkeelle 62-vuotiaana.

Taloussanomat 19.2.2012?
Duunarit töihin vaik 19.2.2012 10:49

Anonyymi
Onkohan kaveri ihan kartalla???

Duunareiden joiden ansiot ovat 2000 euron kantturoissa elävät huomattavasti lyhemmän elämän mitä toimistoväki.
Tarkoittaako tämä avaus sitä että duunarit pääsevät eläkkeelle jo 58-vuotiaina ja toimistoväki 68-vuotiaina?

Tuo kun taitaa olla ero eliniän odotuksen suhteen.

Jos noin niin miljoonan duunarin eläkeikää tulisi alentaa jo 58-ikävuoteen ja toimistoväen nostaa sinne 68-ikävuoteen.

Oliko avaus sellainen mitä tuossa lööpissä lukee?!
Työkohtainen eläkeik 19.2.2012 10:51

Anonyymi
Jos vaikka työllistettäisiin nuoret ensin pois kortistosta, ja aloitettaisi se työssäoloajan pidennys sieltä päästä. Tässä tuntee työläinen itsensä petetyksi valtiovallan ja liittojen taholta vuosi toisensa jälkeen, ja v.ha sen kuin kasvaa.
Raataja 19.2.2012 10:52
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 23
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä