Kirjaudu ▼
 

"Kemin biodieseltehtaassa kolme riskiä"

Timo Heikkala
"Kemin biodieseltehtaassa kolme riskiä"
Suomalaiselle puulle olisi muutakin käyttöä, energia-alan pitkän linjan asiantuntija sanoo.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kiinalaisen Kaidin Kemiin suunnittelemaan biopolttoainetehtaaseen liittyy kolme suurta kysymystä: teknologinen, poliittinen ja markkinariski. Näin sanoo konsulttiyhtiö Gaian johtava asiantuntija Mikko Kara.

Pitkään erilaisissa energia-alan tehtävissä työskennellyt Kara oli mukana Vapon ja Metsäliiton toissa vuonna kaatuneessa hankkeessa, jossa suunniteltiin biodieseltehdasta samalle tontille Kemin Ajokseen.

Teknologinen riski liittyy plasmakaasutukseen, jota Kaidi aikoo tehtaassaan käyttää. Plasmakaasutusta harkittiin myös Vapon ja Metsäliiton hankkeessa, mutta se todettiin liian hankalaksi.

Gaia Consulting Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 2008574-2
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Muu liikkeenjohdon konsultointi
Kaikki yrityksen taloustiedot

– Se on huomattavan monimutkainen ja kallis kaasutusteknologia, Kara sanoo Taloussanomille.

Poliittisessa riskissä taas on kyse pohjoisen puun hitaasta kasvusta.

Biopolttoainetta voi valmistaa myös sokeriruokojätteestä tai eukalyptuksesta, joka uusiutuu seitsemässä vuodessa. Pohjoisen puun uusiutuminen taas kestää kymmeniä vuosia.

Olisiko ympäristön kannalta parempi valmistaa diesel eukalyptuksesta, ja tulkitaanko hidaskasvuisesta puusta tehty diesel täysimääräisesti uusiutuvaksi polttoaineeksi?

Markkinariski puolestaan liittyy biopolttoainetehtaan rakentamiseen ja käyttökustannuksiin, joista ei Karan mukaan osata sanoa vielä enempää.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Suomalaisesta puusta saisi muutakin

Karan mukaan suomalaiselle puulle olisi muutakin käyttöä.

Hän vertaa Kaidin hanketta Metsä Groupin sellutehtaaseen Äänekoskella. Siellä puusta tehdään pidemmälle jalostettuja ja kilpailukykyisiä tuotteita, joissa pohjoisen puun kuidun ominaisuudet säilyvät tuotantoprosessin läpi lopputuotteeseen asti.

Kara ei ylipäätään usko miljardiluokan megahankkeisiin. Hänen mielestään Suomessa on parempia mahdollisuuksia niin sanotuille niche-tuotteille.

– Meidän pitäisi Suomessa nöyrtyä siihen, että Suomi lähtee kasvuun pienemmillä puroilla. Pienet ja keskisuuret yritykset innovoivat, investoivat, palkkaavat henkilöstöä ja kasvavat. Pienten purojen tie on pitkä ja hidas, mutta se täytyy vaan sietää, työssään aloittavia yrityksiä neuvova Kara sanoo.

Karaa haastatteli ensimmäisenä Tekniikka & Talous.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (58)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
vain rahoitus on se riski, tuhoon tuomittu hanke
Anonyymi: jepjepjep 11.2.2016 19:15

Anonyymi
Riskinä ovat: russia, russia ja russia.

Riski poistuu kun vaan liitymme natoon.
Anonyymi: riskienhallitsija 11.2.2016 19:19

Anonyymi
Öljynhinta on taas laskussa 4% ja vaikea uskoa, että tuollainen hanke olisi kannattava näillä öljynhinnoilla.

No öljynhinta voi tietenkin nousta jossain vaiheessa, mutta aika paljon uskoa saa olla tuollaiseen hankkeeseen.
Anonyymi: sdgssdfsdf 11.2.2016 19:21

Anonyymi
Johan on ankea konsultti. Taitaa olla happamia pihlajanmarjoja.
Anonyymi: JunaMeniJo 11.2.2016 19:22

Anonyymi
Älkää hyvät "kemistit" innostuko tuhlaamaan kaupungin tulevia verotuloja, joista ei ole mitään varmuutta. Minä en ainakaan osta ylihintaista dieseliä.
Anonyymi: kotikaasuttaja_prööt 11.2.2016 19:24

Anonyymi
Paavo Väyrynen on Kemistä.

Itse näen tuossa poliittisen signaalin Kiinasta. Terveen sellaisen
Anonyymi: cccssccsccscs 11.2.2016 19:26

Anonyymi
Hanke on juuri niin kannattava paljonko Suomen valtio sitä tukee joka litralta mitä tuotetaan.

Perinteiseen Suomen tapaan ensiksi innovaatiotukea, investointukea, aluetukea, työllisyystukea , FINVERA vientilainaa, korkotukea, ilmainen tontti, ilmaiset tiet ja sähkö ja vesi, viemäri liittymät.

Sen jälkeen rahastusautommatti joka litralta maksaa Veronmaksaja niin että jää voittoa pääomalle joka lainattu Hollanista 8% korolla pöytälaatikko emoyhtiöltä että voitosta ei jää veroja Suomeen.

Ja tietenkin saasteet saa päästää mereen ja ilmaan vapaasti.

Ihan normi Keskustalainen maaseudun projekti!
Anonyymi: Hölmölandia 11.2.2016 19:29

Anonyymi
Riskinä ovat: russia, russia ja russia.

Riski poistuu kun vaan liitymme natoon.


Jos vastapuolella on Kiina niinkuin nyt olisi, niin ainoa riski olisi Nato, Nato ja Nato,se ikunen riesa maailmalle.
Anonyymi: natonpommarit 11.2.2016 19:30

Rekisteröitynyt käyttäjä
Riskinä ovat: russia, russia ja russia.

Riski poistuu kun vaan liitymme natoon.


Venäjällä varmasti hirveä intressi vallata taigan metsästä dieseliä tiristävä laitos.
Rekisteröitynyt käyttäjä: HuippuTyyppi 11.2.2016 19:32

Anonyymi
Hakataan vaan kaikki metsät dieseliksi.
Anonyymi: hei_me_tienataan 11.2.2016 19:33
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

27.9. Uusi avaus Venäjältä: Lentoyhtiön emofirma lähtee rakettibisnekseen
27.9. Digitoday IPhonen porausvideo meni täydestä: "Senkin idiootti"
27.9. Ford tyrmäsi Trumpin väitteen: "Me pysymme täällä ikuisesti"
27.9. Uber laajentaa rajusti ruokapalveluaan
27.9. Fivalle tulossa uusi väline pankkien valvontaan
27.9. Öljyn hinta painuu – Iran antoi pakit tuotantoleikkauksille
27.9. Pankki varoittaa asuntokuplasta: Brexitillä voi olla arvaamaton seuraus
27.9. Kuluttajien luottamus on nyt kova USA:ssa –nousi korkeimmilleen vuoden 2007 jälkeen
27.9. Karu arvio: Maailmankauppa hyytyy finanssikriisin tasolle
27.9. Helsingin pörssi kääntyi laskuun – Caverion jatkaa nousussa
27.9. USA pohtii, kuinka ison miljardisakon Volkswagen saa
27.9. Digitoday Viranomainen vaatii Facebookia tuhoamaan WhatsApp-käyttäjätiedot Saksassa
27.9. Fiva pitää lainakaton ennallaan – ei tarvetta kiristykselle
27.9. Digitoday Uusi Samsung-räjähdys – omistaja panttaa puhelinta
27.9. Caverion sai uuden toimitusjohtajan läheltä – "Lehtoranta tarjoutui itse"
27.9. Suomen 10-vuotisen lainan korko painui miinukselle
27.9. Plantagenin puutarhamyymälät vaihtavat omistajaa
27.9. Pörssissä selvä tuomio johtajavaihdokseen: Nokian Renkaat laskee, Caverion kiitää
27.9. Venevahinkoja sattuu syksylläkin – vakuutusyhtiö varoittaa aalloista ja putoavista lehdistä
27.9. Nyt tuli varoitus: Öljy romahtaa alle 20 dollarin, jos sopimusta ei synny
27.9. Teollisuuden luottamus koheni vihdoin – "Myönteisiä uutisia odotettu pitkään"
27.9. Kullan hinta osoittaa: Clinton jyräsi Trumpin
27.9. Digitoday Nyt se paljastui: Tässä Googlen 6 uutta vimpainta
27.9. Caverion nappasi toimitusjohtajan Nokian Renkailta
27.9. Kuluttajien luottamus heikkeni vähän
27.9. Arvio: Maersk saattaa ostaa Hanjinin
27.9. Digitoday Pelifirma mokasi rajusti: Turvapäivitys muuttui takaoveksi
27.9. LM: Taksi voi pian olla mönkijä tai kuorma-auto
27.9. Ilta-Sanomat Kiivasta väittelyä ja jäätäviä kuittauksia – kaikki Trumpin ja Clintonin kohtaamisesta
27.9. Diesel halpeni enemmän kuin bensa – dieselistä tullut sisäänheittotuote
Asiakastieto

Yhteistyössä