Kirjaudu ▼
 

Kaidi: Biojalostamo voisi tuoda aluksi 4000 työpaikkaa

Antti Aimo-Koivisto
Kaidi: Biojalostamo voisi tuoda aluksi 4000 työpaikkaa
Kaidi Finlandin toimitusjohtaja Pekka Koponen tiedotustilaisuudessa Finlandia-talossa Helsingissä 10. helmikuuta 2016.
Kemin Ajokseen biojalostamoa kaavaileva kiinalaisyhtiö on julkistanut lisätietoja hankkeestaan. Alun perin samalle tontille piti nousta Vapon ja Metsäliiton biodieseljalostamo.
10.2.2016 11:16
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Biojalostamon rakentaminen Kemin Ajokseen toisi töitä aluksi 4000 henkilötyövuotta.

Näin arvioi jalostamoa kaavaileva kiinalainen Kaidi tiedotteessaan. Vakituisesti tehdas työllistäisi puolestaan 150 henkilöä, Kaidi arvioi.

Kaidin tiedotteen mukaan tehdas tuottaisi vuodessa 200 000 tonnia toisen sukupolven biopolttoainetta. Polttoaineesta kolme neljäsosaa olisi biodieseliä ja neljännes biobensiiniä.

– Olemme ilahtuneita Kaidin suunnitelmista ja seuraamme mielenkiinnolla, miten hanke etenee tulevina kuukausina, työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson kommentoi Kaidin tiedotteessa.

Kaidin mukaan hankkeen kokonaisinvestointi on noin miljardi euroa. Kiinalaisyhtiön laskelman mukaan tämän hetken veropohjalla hankkeesta kertyisi verotuloa jopa 200 miljoonaa euroa vuosittain.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Alun perin samalle tontille oli tarkoitus nousta Vapon ja Metsäliiton biodieseljalostamo.

Vapo ja Metsä Groupiin kuuluva Metsäliitto käynnistivät yhteisen biodieselhankkeen vuonna 2007. Metsäliitto vetäytyi hankkeesta kesällä 2012 ja Vapo luopui hankkeesta viime vuonna.

Vapon kaavaileman hankkeen suuruus oli 700 miljoonaa euroa. Laitoksen arvioitiin työllistävän vakituisesti 100–200 ihmistä ja rakennusaikana 800 henkilöä kolmen vuoden ajan.

10.2.2016 11:16
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (77)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kemin Ajokseen biojalostamoa kaavaileva kiinalaisyhtiö on julkistanut lisätietoja hankkeestaan. Alun perin samalle tontille piti nousta Vapon ja Metsäliiton biodieseljalostamo.
Anonyymi: Taloussanomat 10.2.2016 11:22

Anonyymi
Tähän asti on puunjalostuksemme tuottanut puusta etupäässä sellua ja paperia. Kun alamme tuottaa nestemäisiä polttoaineita metsistä, pääsemme aivan uudelle jalostustasolle. Upeaa!
Anonyymi: JalostusarvoNousee 10.2.2016 11:25

Anonyymi
Kun projektia aloitettu niin Öljyn hinta oli noin 90 USD pönttö...nyt 30 USD...ei taida olla kannattavaa toimintaa!

Suomen veronmaksajien rahoja tuohon on upotettava tukimuodossa jos meinaa saada omistaja voittoa....ja laina tietenkin 0% korolla Suomen valtiolta...eli Kiinalainen kusettaa Suomi poikaa 6-0 työllisyykiimassa maaseudulle!
Anonyymi: ApinaaKoijjataan 10.2.2016 11:26

Anonyymi
Kun projektia aloitettu niin Öljyn hinta oli noin 90 USD pönttö...nyt 30 USD...ei taida olla kannattavaa toimintaa!

Suomen veronmaksajien rahoja tuohon on upotettava tukimuodossa jos meinaa saada omistaja voittoa....ja laina tietenkin 0% korolla Suomen valtiolta...eli Kiinalainen kusettaa Suomi poikaa 6-0 työllisyykiimassa maaseudulle!


Länsi-metro ei tuota senttikään kansantaloudelle ja se on paikallinen "investointi". Miksi sinne pitää sitten kaataa veronmaksajien rahoja?
Anonyymi: einomies 10.2.2016 11:33

Anonyymi
Ja Guggenheim työllistää aluksi 100000 työntekijää??? Puolasta ja Virosta tulee tekijät kun suomalainen änkyrä nostaa liiton korvauksia! Verokertymä nolla luokkaa! Siinä oikeaa tuottavuus loukkaa!
Anonyymi: kärkihankeTYHMILLE 10.2.2016 11:34

Anonyymi
No niin valehtelu alkoi heti alkumetreillä.

Todellinen työpaikkojen määrä ehkä 100 korkeintaan ja siinäkin on 70 johtajia.
Anonyymi: vaiettäneljätuhatta 10.2.2016 11:34

Anonyymi
Kiitosta vaan, mutta eiköhän me Suomeen tehdä biotuotetehtaat ihan itse. Ei siihen kiinalaisia tarvita. Fortumilla on 2 miljardia putsia kun sähköverkon möivät. Hynttyyt yhteen UPM:n kanssa tähän projektiin. Ei ulkomainen sijoittaja ennenkään Ole liikevoitosta veroja Suomeen maksanut, enkä usko hallituksemme tekevän tälle mitään.
Anonyymi: Lumperi65 10.2.2016 11:35

Anonyymi
En usko ennen kuin näen. Näitä sunnycarcentereitä riittää hölmölandiassa.
Anonyymi: mukamuka 10.2.2016 11:36

Anonyymi
Hyvä, että pohjoiseen investoidaan. Muiden kustannuksella elävä kalliin asumisen etelä eli pääkaupunkiseutu tietenkin kadehtii. Vaikka toissa viikolla sehän sai perinteisestä siltarumpupolitiikasta osansa raitovaunuradan rakentamiseen! Mutta rahan kinuaminen näyttää jatkuvan.
Anonyymi: Kapiainen 10.2.2016 11:36

Anonyymi
Vähän kuin Kouvolaankin piti tulla China center ??
Anonyymi: PitiJaPiti 10.2.2016 11:38
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

16:02 Jalkapalloeuforia tarttui pörssiin Islannissa?
15:46 Soinia ryöpytettiin eduskunnassa – "Häkellyttävän alhaista populismia"
15:04 Teräsyhtiöt kiipeävät pörssissä, Nokia luisuu
14:53 Digitoday Verkkokonnilla ovela harhautus: Näin huijausviesti menee täydestä
13:55 Katso, kenen nettotuloja sote paisuttaa – ministeriö kiistää suosineensa
13:49 Nanso myy trikootuotantonsa Nokian Neulomolle
13:36 Aktia ostaa Elisa Lompakon
12:49 Sääntö-Suomen poikkeus: Taas voi tienata tonnin verottomasti
12:30 Kapselissa meren ali puolessa tunnissa Tukholmaan – näin suurhanke etenee
11:49 Digitoday Apple iskee taas musiikkibisneksessä? Silmäilee poikkeuksellista palvelua
11:14 Hyviä uutisia asuntovelalliselle – euriborit miinuksella pitkään
10:42 Digitoday Uusi Firefox antaa tehdä aiemmin mahdottoman Gmail- ja Facebook-tempun
10:29 Pihlajalinna solmi pitkistä sote-ulkoistuksista – rajoituslaki voimaan tänään
09:55 Kauppa kävi hyvin ja hinnat laskivat
09:02 Kaleva: Norwegianilta matkustajille lisälasku – syynä Norjan valtio
08:46 Digitoday Itseajava Tesla joutui ensimmäiseen kuolonkolariin
08:43 S&P alensi EU:n luottoluokitusta – syynä Brexit
07:56 Nyt on myöhäistä – kansa ei kiirehtinyt lainakaton vuoksi
07:53 HS-kysely: Enemmistö suomalaisista hyväksyy halpatyövoiman
07:05 Kolumni Britannia repii itsensä kappaleiksi
06:01 Hyötyykö Brexitistä Helsinki vai sittenkin Lontoo? "Niinkin hassusti voisi käydä"