Kirjaudu ▼
 

Soininvaara Ylelle: "Mitä järkeä on lahjoittaa mineraalivarat ulkomaille"

Lehtikuva
Soininvaara Ylelle: "Mitä järkeä on lahjoittaa mineraalivarat ulkomaille"
Vihreiden kansanedustaja Osmo Soininvaara kritisoi Ylen aamu-tv:ssä voimakkaasti kaivosalan ulkomaalaisomistusta.
11.5.2012 13:48
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pitkäaikainen vihreiden puoluevaikuttaja Soininvaara pitää omituisena, että Suomen mineraalivarat ovat verrattain nopeasti siirtyneet ulkomaiseen omistukseen.

– Mitä järkeä on lahjoittaa meidän mineraalivarat ulkomaalaisille yrityksille. Kyllähän ne mineraalivarat pysyvät siellä tallessa. Ei ne mitenkään happane, vaan päinvastoin niiden arvo nousee, Soininvaara sanoi Ylen aamu-tv:ssä perjantaina.

Lue myös nämä:

Soininvaaran mielestä on kummallista, että vain kymmenessä vuodessa on pantu "kaikki sileäksi". Kaivokset ovat siirtyneet ulkomaiseen omistukseen. 

Puheenaihe nousi esille Talvivaaran kaivoksen yhteydessä, jonka ympäristöongelmat ovat olleet viime aikoina tapetilla. Talvivaaran kaivos on kuitenkin suurimmaksi osaksi suomalaisomistuksessa, ja muun muassa valtion sijoitusyhtiö Solidium on lisännyt osuuttaan yhtiöstä.

Tammikuussa valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) sanoi, että valtio voisi omistaa enemmänkin kaivosteollisuutta Suomesta. Hautala pelkäsi, että Lapista on tulossa pohjolan Kongo, jossa ulkomaiset omistavat malmit ja maksavat maanomistajille vain minimaaliset korvaukset louhinnasta.

∇ Mainos ∇
11.5.2012 13:48
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (112)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 12
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Täyttä totta. Kokoomuksen johdolla valmisteltiin maailman yritysmyönteisin kaivoslaki. Pelin henki on nyt: Tule ja kaiva mineraalit maasta, kuljeta ne pois Suomesta, älä maksa mitään! Kaivosala työllistää loppupeleissä varsin vähän, joten miinukselle jäädään - etenkin kun otetaan huomioon kuinka paljon luontoa vahingoitetaan.

Huomattavaa kuitenkin, että Vihreät ovat olleet hallitusvastuussa viimeiset viisi vuotta. Miksei Soininvaara tehnyt mitään, silloin kun oli itse puikoissa?
Anonyymi: Palantir 11.5.2012 13:58

Anonyymi
Soinin vaara.
Anonyymi: Nimetön 11.5.2012 14:00

Anonyymi
2 poliitikkoa puolustaa ainostaan suomea mutta kaikki saa palkkaa.
Anonyymi: Nimetön 11.5.2012 14:01

Anonyymi
No se ideahan on tai oli että ministerit voivat tehdä sisäpiirikauppa pörssissä ja tienata rahaa. Eikö se ollut ja käsitelty asia?
Anonyymi: So what. 11.5.2012 14:02

Anonyymi
no sitä järkeä että virkamiehet on ostettu ja lahjottu mahdollistamaan koko kusetuksen .

verkostot esiin , pyydän !
Anonyymi: alkuperäisasukas 11.5.2012 14:03

Anonyymi
No hei.., ei kaikki vaan kykene kässämään monimutkaisempia juttuja.
Anonyymi: jiipee 11.5.2012 14:05

Anonyymi
Onko joku vienyt Soininvaaran osakkeet?
Anonyymi: Nimetön 11.5.2012 14:07

Anonyymi
Hyvä Osmo!


Mä olen niin samaa mieltä! Kenen pilipään idea on ollut tehdä Suomesta omistuksesta ja jalostuksesta sivussa oleva raaka-aineentuottajamaa? Eikös em. asetelma ole juuri se, minkä minkä vuoksi kolmannen maailman maat pysyvät kolmannen maailman maina.Sinnekö mekin haluamme? Varanigeriaksi? Suomen kaivannaisteollisuus suomalaisten omistukseen ja kaikki mahdollinen jatkojalostus myös. Ihan sama kauanko tällaisen teollisuuden käyntiinpolkaiseminen kestää. Ei ne kaivannaiset sieltä maaperästä minnekään ole menossa. Maailman lähes KAIKKI kaivannaisrakaa-aineet tulevat harvinaistumaan seuraavina 50:nä vuotena. Ne kannattaa omistaa ja jalostaa itse eikä ainakaan myydä polkuhintaan kv. konglomeraateille!
Anonyymi: Missä ovat barrikadi 11.5.2012 14:08

Anonyymi
Mitä?

Vihreillä myöhäis viisastuneisuutta?

Jälkiviisaus viisauksista suurin.
Anonyymi: :O 11.5.2012 14:09

Anonyymi
On tämä Soini hassu ukko
Anonyymi: Nimetön 11.5.2012 14:10
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 12
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

10:30 Finnwatch tylyttää Wärtsilää "keltaisesta ammattiliitosta"
10:25 Pörssiyhtiö ostaa isolla kaupalla norjalaisyhtiön – osake lentää
10:13 Kolumni Koko Suomi yt-neuvotteluihin
09:48 Oriola-KD:n antiosakkeet kävivät kaupaksi
09:25 Saudi-Arabia nosti öljyn hintaa
09:14 Ilta-Sanomat Pääministeriehdokkailla hyvin erilaiset vahvuudet
08:53 Norwegianin lakko laajeni – vaikuttaa myös Suomeen
08:44 Suomi lainasi eilen kolme miljardia euroa
08:04 HS: Startup-kulttuuri tuo riskirahaa yrityksille
07:41 Digitoday Onko tässä surkein roskaposti ikinä?
07:26 Mbnet.fi MB testasi pilvipalvelut – yksi erottui joukosta
06:01 Analyysi Vaikea valinta: Kreikka-kolmonen, velkakupru tai -armahdus
3.3. Euron hajoamiseen uskoo 38 prosenttia sijoittajista
3.3. Liuskeöljy takaa halvan raakaöljyn vielä vuosiksi
3.3. Keskuspankin virkamies sai potkut – asiakirjavuoto, sopimatonta kieltä...
3.3. Pankki: Nokia alttiina selkkauksille
3.3. Digitoday ZTE:n puhelin avautuu katseella
3.3. Digitoday Itkettää ja naurattaa – ja siitä saa arvosanan: Ensituntuma Lenovon ihmepuhelimesta
3.3. Jäitkö työttömäksi? Päätös voi viipyä viikkoja
3.3. Video Vieläkö tabletista voi innostua: Tapaus Sony Xperia Z4
3.3. Tutkimus: Suomalaisten mielijuomaa kannattaa litkiä 3–5 mukillista päivässä
3.3. Norwegianin lakko voi laajeta Ruotsiinkin
3.3. "Talouden ikiliikkuja menee usein kaupaksi"