Kirjaudu ▼
 

Finnairin uusissa koneissa "poikkeuksellisia vikoja" – asiakkaat haluavat korvauksia myöhästymisistä

© Carlo Allegri / Reuters
Finnairin uusissa koneissa "poikkeuksellisia vikoja" – asiakkaat haluavat korvauksia myöhästymisistä
Startup-yritys Ifdelayed.com vaatii asiakkaille korvauksia Finnairin lentojen myöhästymisistä. Finnairin mukaan korvausvastuuta ei ole teknisten vikojen poikkeuksellisuuden vuoksi.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Finnairin uusien koneiden viivästely on saanut asiakkaita penäämään lentoyhtiöltä korvauksia, kertoo lentoyhtiöiltä matkustajien puolesta korvauksia perivä startup-yritys Ifdelayed.com.

Yrityksen maajohtajan Lauri Kyllösen mukaan kymmenet Finnairin tyytymättömät asiakkaat ovat jättäneet korvaushakemuksen Ifdelayed.comin verkkosivuston kautta.

Kyllösen mukaan Finnair on pääsääntöisesti kieltäytynyt maksamasta korvauksia uusien koneiden teknisten vikojen aiheuttamista myöhästymisistä.

Finnair Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 0108023-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 4,670
Muutos € +0,010
Muutos % +0,21
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

Finnair myöntää, että uusien A350-koneiden lennoissa on ollut "jonkin verran myöhästymisiä", jotka ovat johtuneet juuri teknisistä syistä.

– Näkemyksemme mukaan nämä tekniset viat ovat olleet poikkeuksellisia uusissa koneissa emmekä ole korvanneet viivästymiskuluja poikkeuksellisten olosuhteiden perusteella, kertoo Satu Haataja Finnairin viestinnästä Taloussanomille sähköpostitse.

Hän painottaa, että EU-lainsäädännön mukaista viivästymiskorvausta maksetaan ainoastaan jos kyse ei ole poikkeuksellisista olosuhteista.

Kyllösen mukaan tekniset viat kelpaavat korvausperusteeksi ja ihmettelee, miksei yhtiö maksa EU-asetuksen mukaisia korvauksia. Myös muilta lentoyhtiöiltä on ollut hankalaa saada korvauksia myöhästymisistä.

Maajohtaja Kyllösen mukaan myös Finnairin palvelu myöhästymistapauksissa on ollut heikkoa.

– Ei ole edes tarjottu mitään, aikaisemmin on sentään saanut virvokkeita ja sämpylöitä. Vaikka nehän eivät ole minkäänlainen korvaus myöhästymisistä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Seuraavaksi kuluttajariitalautakuntaan, Ifdelayed pohtii

Ifdelayed perii korvauksia lentoyhtiöiltä asiakkaiden puolesta. Jos asiakas saa korvauksia, yritys ottaa summasta 25 prosenttia. Mikäli korvauksia ei makseta, yritys ei veloita mitään.

– Meille on tullut paljon hakemuksia ja olemme joutuneet palkkaamaan uutta työvoimaa kasvaneiden hakemusmäärien johdosta, Kyllönen kertoo.

Kyllösen mukaan yhtiö oli saanut tänään keskiviikkona kolme kieltävää vastausta Finnairilta, joista yhdessä oli vedottu koneen uutuuteen.

– Nyt on toinen kierros meneillään, ja jos he eivät maksa, seuraava askel on Kuluttajariitalautakunta ja viimeisenä vaihtoehtona käräjäoikeus, Kyllönen sanoo.

Mikäli Kuluttajariitalautakunta antaa asiassa asiakkaiden vaatimuksia puoltavan päätöksen, jutulla on maajohtajan mukaan hyvät menestymisen mahdollisuudet.

Otsikkoa tarkennettu klo 20.53

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (70)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Eiköhän korvauksia pitäisi vaatia Airbus A350 XWB konetta valmistavalta yhtiöltä kun rakentaa surkeita vehkeitä! Finnair ei ole kyseistä konetta suunnitellut vaan on uhri.


Kyllä Finnair on osasyyllinen, kun ostaa tietoisesti koneita yhtiöltä, joka rakentaa surkrita koneita.

Lisäksi konevika ei ole poikkeusolo. Finnairilla on velvollisuus tarkastaa tuote ennen käyttöönottoa ja sen Finnair on laiminlyönyt.
Anonyymi: KoneVika 16.3.2016 19:50

Anonyymi
Järkyttäviä itkufirmoja laitetaan pystyyn ^start up"...
Näilläkö laitetaan talous kuntoon.. itketään kuluttasuojavaltutettua ja uhataan käräjäoikeudella... menkää työkkäriin itkupellet jos ette oikeata työtä saa...
Anonyymi: lentomatkustaja 16.3.2016 19:57

Anonyymi
Jos taksi jättää tielle, ei asiakas ala hakea korvausta auton valmistajalta. Finnairin tietenkin kuuluu korvata asiakkaalle, ja he itse puolestaan hoitavat asian lentokonevalmistajan kanssa.
Eikö tämän pitäisi olla itsestäänselvyys?
Anonyymi: självklart 16.3.2016 20:03

Anonyymi
Hyvä kun tuli julki, juuri varasin lennot lufthansalla mennään.
Anonyymi: lomailija 16.3.2016 20:16

Anonyymi
Voi voi jouduitte palkkaamaan ihmisiä, kauheeta, ihan kauheeta. Joku pääsee siivooamaan teidän soppaa, vetäkää mustikkasoppaa päähänne. Itse en matkusta finnairilla enään koskaan, en koskaan!
Anonyymi: surkeafirma 16.3.2016 20:18

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kyllä se niin menee että Finnair on korvausvelvollinen. He ovat tehneet ostosopimukset Airbusin kanssa ja mahdollisesti saaneet uuden mallin kyseessä ollessa alennusta ja/tai kompensaatiota odotettujen "lastentautien" vuoksi.
Siis että ensimmäisinä ostajina ostohinnan alennukset käyvät heille, mutta näistä mahdollisista "lastentautien" aiheuttamamista häiriöistä tai normaalia perusteellisimmista uuden laivueen käyttöönottoprosesseista aiheutuvista haitoista eivät sitten olekaan vastuussa.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Jaakoppi 16.3.2016 20:24

Anonyymi
Niinpä vain sai tämäkin tuntematon firma ilmaista mainosta.
Anonyymi: Journalismiako 16.3.2016 20:29

Anonyymi
Uusissa koneissa on aina ongelmia. Ymmärtäkää se urpot.
Anonyymi: Kylpyammediagrammi 16.3.2016 20:35

Anonyymi
Suomen yli-ihmiset ry hehkutti kuinka hyvää työtä pummilassa tehdään siis euroopan jälkiteollisessa joutomaassa. Odottakaa ei teillä ole mihinkään kiire valmiissa maailmassa.
Anonyymi: pummi_eu 16.3.2016 20:44

Anonyymi
Kyllähän firman pitää ottaa vastuunsa. Mainostaa ja juttu menee pieleen Iso käsi ? riittääkö. Finnairin maine toimijana herkälle säädetty toivon parasta. Lastentaudeista puhuminen turhaa.
Anonyymi: Mekaanikko 16.3.2016 20:52
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

16:43 Brexit-päätös on lopullinen – "Toista kansanäänestystä ei tule"
16:10 Posti vähentää 232 työpaikkaa
16:04 OT-lehti: Täällä maksettiin muhkeimmat S-bonukset – katso lista
15:35 Ennätys rikki: Suomalaisten käyttötileillä on nyt hurjasti rahaa
15:07 Amer Sports loistaa nousupörssissä
15:04 Saako autojen romutuspalkkio jatkoa? "Tässä voittavat kaikki"
13:58 Siwojen ja Valintatalojen myynti etenee – "Kuukauden tai kahden sisällä luulisi jotain tapahtuvan"
13:48 Amer Sports käynnistää tehostamisohjelman – osake ryysi nousuun
13:22 Anviasta tulossa Viria
13:12 Hallitus perui yllättäen tiedotustilaisuuden – kiky vaarassa
12:50 Euroalueen inflaatio odotettua hitaampi elokuussa
12:45 Digitoday Väite: IPhonessa kestovika – Apple ei tee mitään
12:02 Anttilan tavarataloista 17 on suljettu – myyntineuvotteluja käydään yhä
11:49 Kiinalainen öljymysteeri huolestuttaa markkinoita
11:12 Digitoday "Kelvottomia iPhoneja": Applelle korvausvaatimus "kosketustaudista"
11:09 Suomella voi olla velkaa luultua enemmän – salavelkaa jopa 3 prosenttiyksikköä
10:39 Lämpöpumpuille suitsutusta uudessa selvityksessä
10:38 Digitoday Google hautaamassa puhelinbrändinsä, uusii Androidia rajusti
09:59 Konkurssien määrä laski – koskivat laajempaa joukkoa henkilöstöä
09:34 Vienti kääntyi kasvuun kesäkuussa – paatti pelasti
09:18 Nokian ylimmässä johdossa ero
09:06 Kolumni Älä luota valtion tukeen
08:59 HU: Autokaupassa "aivan uusi ilmiö" – kylkiäisiä ja nollakorkoja
08:28 Japanin teollisuustuotanto polki paikoillaan heinäkuussa
07:00 Uutiskommentti Onko kohuttu TTIP-sopimus kuopattu?
06:00 Analyysi Nobelisti listasi 7 välttämätöntä korjausta euron pelastamiseksi
30.8. Menitkö sairaana töihin? Ei olisi kannattanut
30.8. Uusi apu keliaakikoille: Laite tunnistaa gluteenin ruuasta
30.8. Digitoday Onko nyt tosi kyseessä? SETI tutkii outoa signaalia avaruudessa
30.8. Britannian hallitus: Apple tervetullut maahan
Asiakastieto

Yhteistyössä