Kirjaudu ▼
 

Finnairin uusissa koneissa "poikkeuksellisia vikoja" – asiakkaat haluavat korvauksia myöhästymisistä

© Carlo Allegri / Reuters
Finnairin uusissa koneissa "poikkeuksellisia vikoja" – asiakkaat haluavat korvauksia myöhästymisistä
Startup-yritys Ifdelayed.com vaatii asiakkaille korvauksia Finnairin lentojen myöhästymisistä. Finnairin mukaan korvausvastuuta ei ole teknisten vikojen poikkeuksellisuuden vuoksi.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Finnairin uusien koneiden viivästely on saanut asiakkaita penäämään lentoyhtiöltä korvauksia, kertoo lentoyhtiöiltä matkustajien puolesta korvauksia perivä startup-yritys Ifdelayed.com.

Yrityksen maajohtajan Lauri Kyllösen mukaan kymmenet Finnairin tyytymättömät asiakkaat ovat jättäneet korvaushakemuksen Ifdelayed.comin verkkosivuston kautta.

Kyllösen mukaan Finnair on pääsääntöisesti kieltäytynyt maksamasta korvauksia uusien koneiden teknisten vikojen aiheuttamista myöhästymisistä.

Finnair Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 0108023-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 4,360
Muutos € -0,050
Muutos % -1,13
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

Finnair myöntää, että uusien A350-koneiden lennoissa on ollut "jonkin verran myöhästymisiä", jotka ovat johtuneet juuri teknisistä syistä.

– Näkemyksemme mukaan nämä tekniset viat ovat olleet poikkeuksellisia uusissa koneissa emmekä ole korvanneet viivästymiskuluja poikkeuksellisten olosuhteiden perusteella, kertoo Satu Haataja Finnairin viestinnästä Taloussanomille sähköpostitse.

Hän painottaa, että EU-lainsäädännön mukaista viivästymiskorvausta maksetaan ainoastaan jos kyse ei ole poikkeuksellisista olosuhteista.

Kyllösen mukaan tekniset viat kelpaavat korvausperusteeksi ja ihmettelee, miksei yhtiö maksa EU-asetuksen mukaisia korvauksia. Myös muilta lentoyhtiöiltä on ollut hankalaa saada korvauksia myöhästymisistä.

Maajohtaja Kyllösen mukaan myös Finnairin palvelu myöhästymistapauksissa on ollut heikkoa.

– Ei ole edes tarjottu mitään, aikaisemmin on sentään saanut virvokkeita ja sämpylöitä. Vaikka nehän eivät ole minkäänlainen korvaus myöhästymisistä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Seuraavaksi kuluttajariitalautakuntaan, Ifdelayed pohtii

Ifdelayed perii korvauksia lentoyhtiöiltä asiakkaiden puolesta. Jos asiakas saa korvauksia, yritys ottaa summasta 25 prosenttia. Mikäli korvauksia ei makseta, yritys ei veloita mitään.

– Meille on tullut paljon hakemuksia ja olemme joutuneet palkkaamaan uutta työvoimaa kasvaneiden hakemusmäärien johdosta, Kyllönen kertoo.

Kyllösen mukaan yhtiö oli saanut tänään keskiviikkona kolme kieltävää vastausta Finnairilta, joista yhdessä oli vedottu koneen uutuuteen.

– Nyt on toinen kierros meneillään, ja jos he eivät maksa, seuraava askel on Kuluttajariitalautakunta ja viimeisenä vaihtoehtona käräjäoikeus, Kyllönen sanoo.

Mikäli Kuluttajariitalautakunta antaa asiassa asiakkaiden vaatimuksia puoltavan päätöksen, jutulla on maajohtajan mukaan hyvät menestymisen mahdollisuudet.

Otsikkoa tarkennettu klo 20.53

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (70)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Eiköhän korvauksia pitäisi vaatia Airbus A350 XWB konetta valmistavalta yhtiöltä kun rakentaa surkeita vehkeitä! Finnair ei ole kyseistä konetta suunnitellut vaan on uhri.


Kyllä Finnair on osasyyllinen, kun ostaa tietoisesti koneita yhtiöltä, joka rakentaa surkrita koneita.

Lisäksi konevika ei ole poikkeusolo. Finnairilla on velvollisuus tarkastaa tuote ennen käyttöönottoa ja sen Finnair on laiminlyönyt.
Anonyymi: KoneVika 16.3.2016 19:50

Anonyymi
Järkyttäviä itkufirmoja laitetaan pystyyn ^start up"...
Näilläkö laitetaan talous kuntoon.. itketään kuluttasuojavaltutettua ja uhataan käräjäoikeudella... menkää työkkäriin itkupellet jos ette oikeata työtä saa...
Anonyymi: lentomatkustaja 16.3.2016 19:57

Anonyymi
Jos taksi jättää tielle, ei asiakas ala hakea korvausta auton valmistajalta. Finnairin tietenkin kuuluu korvata asiakkaalle, ja he itse puolestaan hoitavat asian lentokonevalmistajan kanssa.
Eikö tämän pitäisi olla itsestäänselvyys?
Anonyymi: självklart 16.3.2016 20:03

Anonyymi
Hyvä kun tuli julki, juuri varasin lennot lufthansalla mennään.
Anonyymi: lomailija 16.3.2016 20:16

Anonyymi
Voi voi jouduitte palkkaamaan ihmisiä, kauheeta, ihan kauheeta. Joku pääsee siivooamaan teidän soppaa, vetäkää mustikkasoppaa päähänne. Itse en matkusta finnairilla enään koskaan, en koskaan!
Anonyymi: surkeafirma 16.3.2016 20:18

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kyllä se niin menee että Finnair on korvausvelvollinen. He ovat tehneet ostosopimukset Airbusin kanssa ja mahdollisesti saaneet uuden mallin kyseessä ollessa alennusta ja/tai kompensaatiota odotettujen "lastentautien" vuoksi.
Siis että ensimmäisinä ostajina ostohinnan alennukset käyvät heille, mutta näistä mahdollisista "lastentautien" aiheuttamamista häiriöistä tai normaalia perusteellisimmista uuden laivueen käyttöönottoprosesseista aiheutuvista haitoista eivät sitten olekaan vastuussa.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Jaakoppi 16.3.2016 20:24

Anonyymi
Niinpä vain sai tämäkin tuntematon firma ilmaista mainosta.
Anonyymi: Journalismiako 16.3.2016 20:29

Anonyymi
Uusissa koneissa on aina ongelmia. Ymmärtäkää se urpot.
Anonyymi: Kylpyammediagrammi 16.3.2016 20:35

Anonyymi
Suomen yli-ihmiset ry hehkutti kuinka hyvää työtä pummilassa tehdään siis euroopan jälkiteollisessa joutomaassa. Odottakaa ei teillä ole mihinkään kiire valmiissa maailmassa.
Anonyymi: pummi_eu 16.3.2016 20:44

Anonyymi
Kyllähän firman pitää ottaa vastuunsa. Mainostaa ja juttu menee pieleen Iso käsi ? riittääkö. Finnairin maine toimijana herkälle säädetty toivon parasta. Lastentaudeista puhuminen turhaa.
Anonyymi: Mekaanikko 16.3.2016 20:52
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

14:48 Digitoday Viranomainen vaatii Facebookia tuhoamaan WhatsApp-käyttäjätiedot Saksassa
14:07 Fiva pitää lainakaton ennallaan – ei tarvetta kiristykselle
14:06 Digitoday Uusi Samsung-räjähdys – omistaja panttaa puhelinta
13:28 Caverion sai uuden toimitusjohtajan läheltä – "Lehtoranta tarjoutui itse"
12:43 Suomen 10-vuotisen lainan korko painui miinukselle
12:20 Plantagenin puutarhamyymälät vaihtavat omistajaa
11:48 Pörssissä selvä tuomio johtajavaihdokseen: Nokian Renkaat laskee, Caverion kiitää
11:39 Venevahinkoja sattuu syksylläkin – vakuutusyhtiö varoittaa aalloista ja putoavista lehdistä
11:14 Nyt tuli varoitus: Öljy romahtaa alle 20 dollarin, jos sopimusta ei synny
10:56 Teollisuuden luottamus koheni vihdoin – "Myönteisiä uutisia odotettu pitkään"
10:26 Kullan hinta osoittaa: Clinton jyräsi Trumpin
09:59 Digitoday Nyt se paljastui: Tässä Googlen 6 uutta vimpainta
09:44 Caverion nappasi toimitusjohtajan Nokian Renkailta
09:27 Kuluttajien luottamus heikkeni vähän
09:10 Arvio: Maersk saattaa ostaa Hanjinin
08:32 Digitoday Pelifirma mokasi rajusti: Turvapäivitys muuttui takaoveksi
08:16 LM: Taksi voi pian olla mönkijä tai kuorma-auto
07:23 Ilta-Sanomat Kiivasta väittelyä ja jäätäviä kuittauksia – kaikki Trumpin ja Clintonin kohtaamisesta
06:01 Diesel halpeni enemmän kuin bensa – dieselistä tullut sisäänheittotuote
26.9. Tutkimustulos sysäsi lääkefirman kurssin nousuun – epileptikkolapset saivat apua kannabislääkkeestä
26.9. Ranskassa radikaali askel: Varoitusvärit elintarvikkeisiin
26.9. Draghilla on Britannialle tiukka viesti: Ei erivapauksia
26.9. Liike-elämän huippukonferenssi yllätti – tarjoaa vain kasvisruokaa
26.9. Kahvin hinta pomppasi – johtuu isosta muutoksesta säässä
26.9. Trumpin ja Clintonin yhteenotto saattaa heiluttaa kursseja
26.9. Pienemmät katteet, halvemmat tilat – näin Auto-Bil aikoo painaa autojen hintoja
26.9. Arvio: Saksa kyllä pelastaa Deutsche Bankin
26.9. Digitoday Ensimmäistä kertaa Suomessa: Huijari lähetti haittaohjelman ja soitti perään
26.9. YIT hakee kasvua kaupungeista
26.9. Nyt paukkui ennätys – Deutsche Bankin kurssi sukelsi pohjiin
Asiakastieto

Yhteistyössä