Kirjaudu ▼
 

Raatoja tulee ravintola-alalla: "Dokaaminen meni muodista"

LEHTIKUVA / SARI GUSTAFSSON
Raatoja tulee ravintola-alalla: "Dokaaminen meni muodista"
Nyt jaetaan jyvät ja akanat. Dokaaminen on pois muodista, ja osalla rahahanat on pantu jo kiinni. Kuitenkin myös jättimenestyjiä löytyy.
10.2.2012 15:01
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

– Konkurssiuutisia ja "huonosti menee" -uutisia alkaa tulla nyt ravintolatoimialan eri alatoimialoilta, kun vielä vuosi sitten ne koskivat vain yökerhobisnestä. Tai julki tulivat silloin vain yökerhojen ongelmat, yritysjärjestelyihin erikoistuneen Actival Oy:n toimitusjohtaja Ari Larnemaa sanoo.

– Yrittäjät valittavat, että rahoitukset eivät järjesty enää millään. Lisäksi yrittäjät ihmettelevät, miten vuokrat voivat nousta, kun myynnit laskevat tai eivät vieläkään ole palanneet vuoden 2007 tasolle, 30 vuotta alalla toiminut Larnemaa sanoo.

Myös Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n pk-asiamies Veli-Matti Aittoniemi on pannut merkille rahoituksen niukkuuden.

– Kovien aikojen ensimmäinen seuraus on aina, että palvelualoille ei tahdo löytyä rahoitusta.

Aittoniemen mukaan yökerhojen jälkeen eniten ongelmia on henkilöstöravintoloilla.

– Joillain olutpubeillakin voi mennä huonosti. Sen sijaan pikaruoka on plussalla. Arvonlisäverokannan lasku käänsi ruokamyynnin nousuun ja moni pubikin on ryhtynyt tarjoamaan ruokaa, Aittoniemi muistuttaa.

Jopa 30 prosentin
myynninkasvu

Actival Oy:n Larnemaan mukaan koko alasta ei kannattaisi puhua yhtenä suurena massana, vaan ottaa suurennuslasin alle pikemminkin liikepaikkoja.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Eräillä on esittää jopa 30 prosentin kasvulukuja. Eräät hyvin korkeatasoiset paikat ovat menestyneet hyvin. Toisaalta pikaruoassakin on varmaan kymmenen prosentin kasvu.

Yökerhot ovat hänen mukaansa liemessä aina, kun tulee vähänkin tiukemmat ajat. Lisäksi Larnemaa tunnistaa yhden trendin:

– Dokaaminen on pois muodista, mutta ravintolat ovat itsekin osanneet mokata. Kun vielä 1990-luvulla ravintolassa kulutetun alkoholin määrä oli 1,6 litraa per capita vuodessa, se on nyt vain litra. Se on siis romahtanut.

Osassa ravintoloita ei ole osattu lukea ajan merkkejä – ei edes niissä, missä liikkuu väkeä muotivirtausten kärjestä.

– Otetaan esimerkiksi homoravintolat. Koko vanha bisnes on mennyt konkurssiin. Kuviteltiin, että avataan paikka, ja että se voi toimia samalla konseptilla maailman tappiin. Nyt niiden ovat tilalle tulleet jo uudet paikat, Larnemaa toteaa.

Hän on urallaan auttanut alkuun yli tuhat yritystä ja lopetti laskemisen joskus 1 200 jälkeen.

10.2.2012 15:01
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (110)


Anonyymi
nykyajan mies ei muuta kaipaa viikonloppuiltoihin kun lavan kaljaa, facebookin, spankwiren ja rullan serlaa!

En tiedä, mikä on spankwire, mutta oletan ymmärtäväni. Esa taisi yrittää ironiaa, mutta jos kuitenkin oli tosissaan, niin Shelley Lubben -nimisen ihmisen Facebook-sivulta löytyy lisäluettavaa ja -katsottavaa tuohon liittyen.
Anonyymi: yritetään olla ihmis 10.2.2012 16:11

Anonyymi
Kun viinin hinta ravintolassa on 5-kertainen Alkon hintaan verrattuna, niin meneehän siinä juomabusineksen mukana ruokabusineskin. Ja konkkahan siitä tulee, kun jokaiselle vuokratulle neliölle pitäisi olla tuottoa. Olen tänä vuonna illalla ollut syömässä keskiluokan ravintolassa Helsingin keskustassa kaksi kertaa ja todennut, että paljon on tuottamattomia neliöitä. Ravintola,joka muuttaisi esim. viinihintapolitiikkaansa, saattaisi menestyä jopa loistavasti.
Anonyymi: Itsekin voi vaikutta 10.2.2012 16:20

Anonyymi
Ei vinetto maistu sen paremmalta juoko sen kolminkertaisella hinnalla kapakassa vai kalsareissa kotosohvalla.

Sama vaikutuskin on.
Anonyymi: Kippis ja kulaus 10.2.2012 16:32

Anonyymi
Kun viinin hinta ravintolassa on 5-kertainen Alkon hintaan verrattuna, niin meneehän siinä juomabusineksen mukana ruokabusineskin. Ja konkkahan siitä tulee, kun jokaiselle vuokratulle neliölle pitäisi olla tuottoa. Olen tänä vuonna illalla ollut syömässä keskiluokan ravintolassa Helsingin keskustassa kaksi kertaa ja todennut, että paljon on tuottamattomia neliöitä. Ravintola,joka muuttaisi esim. viinihintapolitiikkaansa, saattaisi menestyä jopa loistavasti.


Tuossa on vaan se, että ei ne ravintolat niitä määräyksiä ja veroja laadi, eikä kustannukset niiden keksimiä ole.

Viinaa ei vaan saa myydä suomessa halvalla baarissa, se on sitä vastuuntuntoista politiikkaa. Äänestäkää vaan sitä kokoomusta, demari ja keskusta kööriä. Sitä saa mitä tilaa.
Anonyymi: Patu 10.2.2012 16:36

Anonyymi
Ei se dokaaminen minnekkään ole kadonnut. Nykyään vaan se on niin kallista ja sauhuttelukin vaikeaa, että lähetään mieluummin kaverille tai kesällä puistoon dokaamaan omat juomat. 6e keskioluesta on vaan liikaa.
Anonyymi: Karro 10.2.2012 16:44

Anonyymi
Kummasti "muoti" muuttuu, kun rahat loppuu.
Anonyymi: Ossi63 10.2.2012 16:49

Anonyymi
Eiköhän homoravintola-alan huono menestys tule hyvin analysoitua uusimmassa NYT-liitteessä. Homoravintola ei vain voin toimia jos se ensin hankkiutuu eroon homoista asiakkaina eikä heteroistakaan haeta tuottavimpia asiakkaita. Asiakasprofilointi pitäisi miettiä uudestaan.


Tottakai jos Nyt-liite mainostaa homoravintolaa heteroravintolana, vaikka se ei todellakaan sitä ole ! Nyt-liitteessä aivan virheellisesti on kuvattu, että puolet asiakkaista on heterotyttöjä. Ja siis millähän perusteella tämä olettamus on tehty ? Onko toimittaja käynyt kysymässä kaikilta tytöiltä onko hetero vai lesbo ? Tuskinpa.

Suurin osa Dtm:n asiakkaista on edelleenkin ja on ollut vuosien mittaan ihan homo/lesbo ja biväestöä.

Nyt-liitteen mukaan siis naispuoliset homoseksuaalit näköjään näkee ihan päällepäin. Eli jos sattumoisin on naisellinen, muodikas, nuorekas ja glitterijuhlavaatteet päällä on automaattisesti hetero ? Näin ei todellakaan asia oikeasti ole. On paljon heteronnäköisiä, naisellisia ja muodikkaita lesboja yhtä paljon kuin heteronnäköisiä, tyylikkäitä homomiehiä.

Nykyaikana kun voi olla jo pikkasen vapaammin kaunis, naisellinen lesbo tai komea, maskuliinen homomies ilman neitihomoaksenttia ja naismaista ulkonäköä, mutta eräillä tahoilla vielä stereotyyppisesti ajatellaan, että homous aina näkyy päälle päin.

Itse olen Dtm:n asiakkaana ollut lähes 15 vuotta ja kuulun tähän heteronnäköiset lesbot-ryhmään. Ikinä ei ole Seta-korttia kyselty, tosin henkkareita kylläkin. Koskaan henkilökunta ei ole näkyvästi syrjinyt ulkonäön perusteella, mutta sen sijaan kommentteja: "Mitä toi hetero täällä tekee" on kyllä tullut niin naisilta kuin miehiltä (siis asiakkailta), nykyään pelkästään homomiehiltä.

Lostarin aikana, Lostarin jonon ohi kävellessä kyllä suut loksahtivat jonossa olevilla auki, jos Dtm:n suuntaan oli menossa naisellisia lesboja.

Anyway, ihan kuin Nyt-liitteen tarkoituksena olisi ollut tarkoituksella mustamaalata Dtm:ää ja varsinkin ihme ennakkoluuloilla, jotka lähinnä kuuluvat viime vuosikymmenelle.

Jo jos tässäkin artikkelissa mollataan homoravintoloita, että huonosti menee.. Niin ei todellakaan mene huonosti.. Lostarihan ei ole ollut mikään homoravintola, vaan homoystävällinen heteroravintola ylimielisine pokeineen .

Ikinä en myöskään ole nähnyt kenenkään naisen lähentelevän Dt:ssä miehiä mutta sen sijaan niitä miehiä, jotka lähentelevät naisellisia (lesbo)naisia kyllä on nähty tarpeeksi.
Anonyymi: asiakas 10.2.2012 16:51

Anonyymi
Viinikauppa,com 108 lavaa olutta 895?
Mikä parasta ei latiakaan veroa Suomeen.

Kovin kallista per tölkki, itse en ostaisi.


Olisihan se kiva, jos dokaamisesta olisi edes hyötyä - siis veroina Suomeen. Raukkamaista laskelmointia.
Anonyymi: Ksantippa 10.2.2012 16:53

Anonyymi
Kun viinin hinta ravintolassa on 5-kertainen Alkon hintaan verrattuna, niin meneehän siinä juomabusineksen mukana ruokabusineskin. Ja konkkahan siitä tulee, kun jokaiselle vuokratulle neliölle pitäisi olla tuottoa. Olen tänä vuonna illalla ollut syömässä keskiluokan ravintolassa Helsingin keskustassa kaksi kertaa ja todennut, että paljon on tuottamattomia neliöitä. Ravintola,joka muuttaisi esim. viinihintapolitiikkaansa, saattaisi menestyä jopa loistavasti.

Tuossa on vaan se, että ei ne ravintolat niitä määräyksiä ja veroja laadi, eikä kustannukset niiden keksimiä ole.

Viinaa ei vaan saa myydä suomessa halvalla baarissa, se on sitä vastuuntuntoista politiikkaa. Äänestäkää vaan sitä kokoomusta, demari ja keskusta kööriä. Sitä saa mitä tilaa.

Tietääkseni ei anniskeluhinta ole säännöstelty(min.). Ainoa ehto taitaa olla, että tappiolla ei saa myydä eikä mukaan otettavaksi. On tuo viimeinen ehtokin melko omituinen.
Anonyymi: Tommi Turmiola 10.2.2012 16:58

Anonyymi
Miksi maksaa tuopista jopa yli 6packin kauppahinnan joka edelleen maksaa yli puolet Virosta tuodusta olutlaatikosta. Siinäpä ihmettelette miksei kauppa käy. Ravintolaillan hinnalla lentää yöpymään pois Suomesta jossa voi nauttia hyvistä tuotteista ja kansainvälisestä tunnelmasta murto-osalla Kataisen hintoja
Anonyymi: Maailmankansalainen 10.2.2012 17:00
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

09:59 Obamalta vientikielto Krimin niemimaalle
08:01 Mbnet.fi Taitto-ohjelmien aatelia – ilmainen Scribus
07:01 Näkökulma Miksi E.on jätti Fennovoiman – ja ydinvoiman?
05:16 Laitetesti Fitbit-ranneke on parhaimmillaan, kun sitä ei huomaa
05:02 Huippukokit kertovat: Jouluherkut järkibudjetilla
05:01 Vertaile tästä: Kinkulla joulupöydän suurin säästö
19.12. Obama haluaa laittaa opinahjot uuteen järjestykseen
19.12. Venäjän keskuspankki lisäsi rahoitusta ruplapulan vuoksi
19.12. FBI: Pohjois-Korea oli Sony-hyökkäyksen takana
19.12. S&P laski Ukrainan luottoluokitusta
19.12. Virkamiehet: EKP pohtii keinoja Saksan QE-vastustuksen liennyttämiseksi
19.12. Kotipizzan omistaja myi hampurilaisketjun
19.12. Rakennuslupien määrä romahti 43 prosenttia
19.12. Miksi diesel maksaa yhä niin paljon? Teboil-pomo kertoo
19.12. Arvio: Facebookin ostaman firman hinta 35-kertaistui
19.12. Leena Mörttinen Perheyritysten liiton johtoon
19.12. Pöyry ja Stockmann luisuvat pörssissä
19.12. Jäätävä ennuste Venäjä taloudesta: supistuu 8 %
19.12. Löyttyniemestä EU:n kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja
19.12. Venäläismiljardööri vastaa Putinin rahakutsuun
19.12. Kuka vetää välistä? Hinta Venäjällä 580 000 dollaria, Euroopassa 145 000 dollaria
19.12. Digitoday Netflix offline-videoista: Älä unta näe!
19.12. Paneelien hinnat puoleen, niin aurinkosähkö yleistyy
19.12. Käytettyjen autojen tuojille makea voitto vuosien verokiistassa
19.12. Neste Oil sopi patenttiriidan biodieselistä
19.12. Näillä tienesteillä olit pienituloinen
19.12. "Venäjän euribor" kiipesi lähelle 30 prosenttia
19.12. Autopomo ruplan alamäestä: "Kuin verilöyly"
19.12. Talvivaara asettaa tytäryhtiöitään selvitystilaan
19.12. Digitoday Soneran selitys verkon mykistymiselle: Kyllä se vielä testissä toimi
Asiakastieto

Yhteistyössä