Kirjaudu ▼
 

Raatoja tulee ravintola-alalla: "Dokaaminen meni muodista"

LEHTIKUVA / SARI GUSTAFSSON
Raatoja tulee ravintola-alalla: "Dokaaminen meni muodista"
Nyt jaetaan jyvät ja akanat. Dokaaminen on pois muodista, ja osalla rahahanat on pantu jo kiinni. Kuitenkin myös jättimenestyjiä löytyy.
10.2.2012 15:01
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

– Konkurssiuutisia ja "huonosti menee" -uutisia alkaa tulla nyt ravintolatoimialan eri alatoimialoilta, kun vielä vuosi sitten ne koskivat vain yökerhobisnestä. Tai julki tulivat silloin vain yökerhojen ongelmat, yritysjärjestelyihin erikoistuneen Actival Oy:n toimitusjohtaja Ari Larnemaa sanoo.

– Yrittäjät valittavat, että rahoitukset eivät järjesty enää millään. Lisäksi yrittäjät ihmettelevät, miten vuokrat voivat nousta, kun myynnit laskevat tai eivät vieläkään ole palanneet vuoden 2007 tasolle, 30 vuotta alalla toiminut Larnemaa sanoo.

Myös Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n pk-asiamies Veli-Matti Aittoniemi on pannut merkille rahoituksen niukkuuden.

– Kovien aikojen ensimmäinen seuraus on aina, että palvelualoille ei tahdo löytyä rahoitusta.

Aittoniemen mukaan yökerhojen jälkeen eniten ongelmia on henkilöstöravintoloilla.

– Joillain olutpubeillakin voi mennä huonosti. Sen sijaan pikaruoka on plussalla. Arvonlisäverokannan lasku käänsi ruokamyynnin nousuun ja moni pubikin on ryhtynyt tarjoamaan ruokaa, Aittoniemi muistuttaa.

Jopa 30 prosentin
myynninkasvu

Actival Oy:n Larnemaan mukaan koko alasta ei kannattaisi puhua yhtenä suurena massana, vaan ottaa suurennuslasin alle pikemminkin liikepaikkoja.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Eräillä on esittää jopa 30 prosentin kasvulukuja. Eräät hyvin korkeatasoiset paikat ovat menestyneet hyvin. Toisaalta pikaruoassakin on varmaan kymmenen prosentin kasvu.

Yökerhot ovat hänen mukaansa liemessä aina, kun tulee vähänkin tiukemmat ajat. Lisäksi Larnemaa tunnistaa yhden trendin:

– Dokaaminen on pois muodista, mutta ravintolat ovat itsekin osanneet mokata. Kun vielä 1990-luvulla ravintolassa kulutetun alkoholin määrä oli 1,6 litraa per capita vuodessa, se on nyt vain litra. Se on siis romahtanut.

Osassa ravintoloita ei ole osattu lukea ajan merkkejä – ei edes niissä, missä liikkuu väkeä muotivirtausten kärjestä.

– Otetaan esimerkiksi homoravintolat. Koko vanha bisnes on mennyt konkurssiin. Kuviteltiin, että avataan paikka, ja että se voi toimia samalla konseptilla maailman tappiin. Nyt niiden ovat tilalle tulleet jo uudet paikat, Larnemaa toteaa.

Hän on urallaan auttanut alkuun yli tuhat yritystä ja lopetti laskemisen joskus 1 200 jälkeen.

10.2.2012 15:01
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (110)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 11
EdellinenSeuraava

Anonyymi
itse en ole käyttänyt alkoholia kolmeen vuoteen ja olo on aivan mainio, aion jatkaa näin. Oikeastaan kaduttaa että tuli nuorempana tuhlattua aikaa ja rahaa ravintoloissa, sieltä ei löydy mitään muuta kuin kaillista viinaa, urpoja jotka aukovat päätään ja naisetkin ovat jakorasioita jotka eivät tosiaankaan olleet vaimomateriaalia vaan yhden yön huvituksia. Menkööt konkkaan minun puolestani
iron mike 10.2.2012 15:07

Anonyymi
Kalsarikännit tulevat paljon halvemmiksi. Eikä tarvitse värjötellä jonoissa.
=) 10.2.2012 15:07

Anonyymi
Joo kalsarikännit ja yksinäisyyden voi hukuttaa fasebookkiin, mitä muuta ukko tarttee?
Nimetön 10.2.2012 15:09

Anonyymi
Meidänkin suvusta on kaikki juopot kuolleet. Komeassa humalassa olivat tosin kuolessaan.
Nimetön 10.2.2012 15:10

Anonyymi
itse en ole käyttänyt alkoholia kolmeen vuoteen ja olo on aivan mainio, aion jatkaa näin. Oikeastaan kaduttaa että tuli nuorempana tuhlattua aikaa ja rahaa ravintoloissa, sieltä ei löydy mitään muuta kuin kaillista viinaa, urpoja jotka aukovat päätään ja naisetkin ovat jakorasioita jotka eivät tosiaankaan olleet vaimomateriaalia vaan yhden yön huvituksia. Menkööt konkkaan minun puolestani


Myöhempään heränneenä allekirjoitan edellisen!
Pokselipoks 10.2.2012 15:13

Anonyymi
Vuosi sitten lopetin alkoholin ostamisen suomesta. En ole ostanut kaupasta enkä ravintolasta. Netistä olen jonkun verran tilannut.
Liian kallista minul 10.2.2012 15:14

Anonyymi
Viinikauppa,com 108 lavaa olutta 895?
Mikä parasta ei latiakaan veroa Suomeen.
Mun tuote 10.2.2012 15:16

Anonyymi
nykyajan mies ei muuta kaipaa viikonloppuiltoihin kun lavan kaljaa, facebookin, spankwiren ja rullan serlaa!
Esa 10.2.2012 15:17

Anonyymi
kustannukset kohoavat kiihtyvästi veronkorotusten seurauksena. polttoaineiden veronkorotus iskee seuraavan puolen vuoden kuluessa. lämmitys, kiinteistönhoito jne. jne. jatkavat veropohjaista nousuaan. työttömyys kasvaa, kun ostovoima murenee. nyt maksellaan eteläeurooppalaisten ylivarojenelämistä. rahat otetaan härmäläisen selkänahasta. ei ole kuulema vaihtoehtoja jos aiotaan olla siellä ytimessä. kukaan ei ole suojelemassa suomalaista. siis ennenkuin loputkin tajuavat että ainoa suomalaisen suojelija on jytky..
isänmaan puolesta 10.2.2012 15:18

Anonyymi
Stadissa 0,4l muovimuki väljähtynyttä olutta yökerhossa 6,50?
Ei ole muodista kysy 10.2.2012 15:20
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 11
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä