Kirjaudu ▼
 

A-luokan makkara katoaa hyllystä

Lehtikuva
A-luokan makkara katoaa hyllystä
Ensin katosi B-makkara. Nyt meiltä viedään A-makkara. Sylttytehdas on EU.
13.6.2012 06:09
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Heinäkuun alussa Suomessa ei myydä enää A-luokan makkaraa. Virallisesti.

Hätä ei ole ihan tämän näköinen. Luokka katoaa, mutta hyvää makkaraa saa edelleenkin. Olkoon, että jopa makkarateollisuus itsekin uskoo laadun heikkenemiseen.

Näin ala varoitti maa- ja metsätalousministeriötä antamassaan lausunnossa. Makkaroiden A-luokka katosi kuitenkin samassa rytäkässä, kun ministeriö kumosi ”sisällöllisesti vanhentuneita kansallisia säädöksiä”, jotka koskevat kananmunia, lihaa ja lihatuotteita, makkaraa, jäätelöä, mehuja, ruokasieniä, ruokaperunaa sekä juustoa.

HKScan Finland Oy Pajuniemi Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 1951458-9
Kotipaikka Turku
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Liha- ja siipikarjatuotteiden valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

Säädös A-luokan makkarasta ei enää täytä EU:n perussopimuksen vaatimuksia, koska se voi estää toisesta EU-jäsenvaltiosta peräisin olevien tuotteiden saattamista Suomen markkinoille.

Makkara pitäisi
tehdä lihasta 

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Ministeriön mukaan makkaran olennainen ainesosa on edelleenkin lähtökohtaisesti liha ja lihan määrä on ilmoitettava pakkausmerkinnöissä. Luku ilmoitetaan prosentteina. Esimerkiksi Pajuniemen Helsinkiwurstissa on 94 prosenttia lihaa ja HK:n Sinisessä 43 prosenttia lihaa.

Myös keskimääräinen rasvapitoisuus on vastaisuudessa ilmoitettava painoprosentteina. Makkarantekijöillä on vuosi aikaa muuttaa pakkausmerkintöjään ja -materiaalejaan. Tämän jälkeen mainintaa A-luokasta ei enää näy.

B-luokan makkaran nimitys katosi markkinoilta säädösten muututtua jo kymmenen vuotta sitten.

13.6.2012 06:09
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (85)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Joku taitaa vetää välistä? Hmm... kukahan se voi olla?
Bobrikov on kyllä melko pyylevä, liekö se sitten A-ainekset makkarasta varastaa?

Minä ja Stubido emme makkaraa syö, tai syömme siis, mutta toistemme makkaroita...
Anonyymi: Jygge 13.6.2012 6:39

Anonyymi
Tässä uutisen irvikuvassa annetaan ymmärtää että paha EU pakottaa Suomalaiset makkaratehtaat laskemaan makkaroiden laatua, jotta huonommat EU makkarat pääsisivät valtaamaan myös Suomen markkinat.

Mahtaakohan asia olla ihan noin yksinkertainen...
Anonyymi: EU pilasi juhannussä 13.6.2012 6:41

Anonyymi
"Ensin katosi B-makkara. Nyt meiltä viedään A-makkara. Sylttytehdas on EU."

Arvaahan tuota! EU vie meidän makkarat! Tämä on viimeinen pisara!
Anonyymi: Ääneni menee PeruSSu 13.6.2012 6:42

Anonyymi
Makkarankin luokitus tipahti johonkin roskamakkaraluokkaan. Tää on jo epätodellista.
Anonyymi: zlk 13.6.2012 6:46

Anonyymi
Ei etelä eurooppa määrää.Suomi nousee kapinaan,kokoomus pois hallituksesta.
Anonyymi: Hoikkapoika 13.6.2012 6:47

Anonyymi
Ihmiset jotka ovat makkaran valmistuksen nähneet eivät ikinä sitä suuhunsa laita.
Ihmiset jotka ovat nähneet valmiruokien teon eivät ikinä niitä syö.
Anonyymi: makkara on vaaleaa m 13.6.2012 6:50

Anonyymi
Kuinka turhaa siellä eu:ssa mietitään. Eikö tämä turhien säännösten teko jo lopu.
Anonyymi: Turhuus 13.6.2012 6:54

Anonyymi
"Ensin katosi B-makkara. Nyt meiltä viedään A-makkara. Sylttytehdas on EU."

Arvaahan tuota! EU vie meidän makkarat! Tämä on viimeinen pisara!


Mitä tekevät Jyrki ja Jutta? Kokoomus ja sossut ne ovat tämänkin takana! Vihaavat makkaraa!
Anonyymi: Talonmiäs 13.6.2012 6:59

Anonyymi
Tässä uutisen irvikuvassa annetaan ymmärtää että paha EU pakottaa Suomalaiset makkaratehtaat laskemaan makkaroiden laatua, jotta huonommat EU makkarat pääsisivät valtaamaan myös Suomen markkinat.

Mahtaakohan asia olla ihan noin yksinkertainen...


Olen muuten huomaavinani että kesätoimittajien saapuminen on parantanut TalSan juttujen keskitasoa.
Anonyymi: Kiitos Nupponen täst 13.6.2012 7:00

Anonyymi
Sillälailla, EU-byrokraatit näyttävät jälleen huippuälykkyytensä ja sen että KUN EI OLE OIKEITA TÖITÄ niin on aikaa keksiä tällaisia juttuja.

Kaivakaahan kuvetta, EU tarvitsee paljon rahaa maksaakseen palkat kymmenille tuhansille joutilaille virkamiehille! Ja ne edut päälle... huh.
Anonyymi: Ei mitään uutta 13.6.2012 7:11
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:36 FT: Pankit alkavat jo siirtää väkeään pois Britanniasta
14:47 Britannian EU-komissaari eroaa
14:02 Cornwall äänesti Brexitin puolesta – vaatii nyt EU-rahoituksensa turvaamista
12:35 Lehti ylistää: Suomalainen start-up haastaa Airbnb:n "nerokkaasti"
11:09 Moody's: Britannian talousnäkymät heikkenivät, luottoluokitus vaarassa laskea
10:32 Kiistelty Kiina-johtoinen investointipankki julkisti ensimmäiset hankkeensa
09:39 Wall Streetillä suurin pudotus liki vuoteen – odotukset koronnostosta haihtuvat
07:02 Näkökulma Vain vallankumous voi auttaa Volkswagenin eteenpäin
06:02 Analyysi Kansa sai tarpeekseen – mutta syntipukki on väärä
24.6. Erikoisartikkeli Taloussanomat seurasi hetki hetkeltä – näin markkinoiden Brexit-paniikki eteni
24.6. Näkökulma Britannialla edessä kaaoksen kesä ja sekasorron syksy
24.6. OP:n Heiskanen: Brexitin vaikutukset Suomeen todennäköisesti pieniä
24.6. Ilta-Sanomat Suomalainen, tätä brittien lähtö EU:sta tarkoittaa sinulle – 10 asiaa
24.6. Digitoday Hakupiikki Googlessa: Eivätkö britit ymmärtäneet mistä äänestivät?
24.6. Brexit-paniikki jatkuu pörsseissä: "Keskuspankeilta vaaditaan nyt enemmän"
24.6. Näkökulma Brexit on uuden alku eikä talouden tuomiopäivä
24.6. Italian ja Espanjan korot nousevat, Saksa painui miinukselle
24.6. Nordean Kangasharju: "Maailma ei romahda – välttämättä"
24.6. Kolumni Britit haluavat ulos EU:sta – Vladimir Putin juhlii Kremlissä