Kirjaudu ▼
 

A-luokan makkara katoaa hyllystä

Lehtikuva
A-luokan makkara katoaa hyllystä
Ensin katosi B-makkara. Nyt meiltä viedään A-makkara. Sylttytehdas on EU.
13.6.2012 06:09
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Heinäkuun alussa Suomessa ei myydä enää A-luokan makkaraa. Virallisesti.

Hätä ei ole ihan tämän näköinen. Luokka katoaa, mutta hyvää makkaraa saa edelleenkin. Olkoon, että jopa makkarateollisuus itsekin uskoo laadun heikkenemiseen.

Näin ala varoitti maa- ja metsätalousministeriötä antamassaan lausunnossa. Makkaroiden A-luokka katosi kuitenkin samassa rytäkässä, kun ministeriö kumosi ”sisällöllisesti vanhentuneita kansallisia säädöksiä”, jotka koskevat kananmunia, lihaa ja lihatuotteita, makkaraa, jäätelöä, mehuja, ruokasieniä, ruokaperunaa sekä juustoa.

20:21Osake
-1.15 %
5.18
-0.06

Säädös A-luokan makkarasta ei enää täytä EU:n perussopimuksen vaatimuksia, koska se voi estää toisesta EU-jäsenvaltiosta peräisin olevien tuotteiden saattamista Suomen markkinoille.

Makkara pitäisi
tehdä lihasta 

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Ministeriön mukaan makkaran olennainen ainesosa on edelleenkin lähtökohtaisesti liha ja lihan määrä on ilmoitettava pakkausmerkinnöissä. Luku ilmoitetaan prosentteina. Esimerkiksi Pajuniemen Helsinkiwurstissa on 94 prosenttia lihaa ja HK:n Sinisessä 43 prosenttia lihaa.

Myös keskimääräinen rasvapitoisuus on vastaisuudessa ilmoitettava painoprosentteina. Makkarantekijöillä on vuosi aikaa muuttaa pakkausmerkintöjään ja -materiaalejaan. Tämän jälkeen mainintaa A-luokasta ei enää näy.

B-luokan makkaran nimitys katosi markkinoilta säädösten muututtua jo kymmenen vuotta sitten.

13.6.2012 06:09
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (85)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Joku taitaa vetää välistä? Hmm... kukahan se voi olla?
Bobrikov on kyllä melko pyylevä, liekö se sitten A-ainekset makkarasta varastaa?

Minä ja Stubido emme makkaraa syö, tai syömme siis, mutta toistemme makkaroita...
Anonyymi: Jygge 13.6.2012 6:39

Anonyymi
Tässä uutisen irvikuvassa annetaan ymmärtää että paha EU pakottaa Suomalaiset makkaratehtaat laskemaan makkaroiden laatua, jotta huonommat EU makkarat pääsisivät valtaamaan myös Suomen markkinat.

Mahtaakohan asia olla ihan noin yksinkertainen...
Anonyymi: EU pilasi juhannussä 13.6.2012 6:41

Anonyymi
"Ensin katosi B-makkara. Nyt meiltä viedään A-makkara. Sylttytehdas on EU."

Arvaahan tuota! EU vie meidän makkarat! Tämä on viimeinen pisara!
Anonyymi: Ääneni menee PeruSSu 13.6.2012 6:42

Anonyymi
Makkarankin luokitus tipahti johonkin roskamakkaraluokkaan. Tää on jo epätodellista.
Anonyymi: zlk 13.6.2012 6:46

Anonyymi
Ei etelä eurooppa määrää.Suomi nousee kapinaan,kokoomus pois hallituksesta.
Anonyymi: Hoikkapoika 13.6.2012 6:47

Anonyymi
Ihmiset jotka ovat makkaran valmistuksen nähneet eivät ikinä sitä suuhunsa laita.
Ihmiset jotka ovat nähneet valmiruokien teon eivät ikinä niitä syö.
Anonyymi: makkara on vaaleaa m 13.6.2012 6:50

Anonyymi
Kuinka turhaa siellä eu:ssa mietitään. Eikö tämä turhien säännösten teko jo lopu.
Anonyymi: Turhuus 13.6.2012 6:54

Anonyymi
"Ensin katosi B-makkara. Nyt meiltä viedään A-makkara. Sylttytehdas on EU."

Arvaahan tuota! EU vie meidän makkarat! Tämä on viimeinen pisara!


Mitä tekevät Jyrki ja Jutta? Kokoomus ja sossut ne ovat tämänkin takana! Vihaavat makkaraa!
Anonyymi: Talonmiäs 13.6.2012 6:59

Anonyymi
Tässä uutisen irvikuvassa annetaan ymmärtää että paha EU pakottaa Suomalaiset makkaratehtaat laskemaan makkaroiden laatua, jotta huonommat EU makkarat pääsisivät valtaamaan myös Suomen markkinat.

Mahtaakohan asia olla ihan noin yksinkertainen...


Olen muuten huomaavinani että kesätoimittajien saapuminen on parantanut TalSan juttujen keskitasoa.
Anonyymi: Kiitos Nupponen täst 13.6.2012 7:00

Anonyymi
Sillälailla, EU-byrokraatit näyttävät jälleen huippuälykkyytensä ja sen että KUN EI OLE OIKEITA TÖITÄ niin on aikaa keksiä tällaisia juttuja.

Kaivakaahan kuvetta, EU tarvitsee paljon rahaa maksaakseen palkat kymmenille tuhansille joutilaille virkamiehille! Ja ne edut päälle... huh.
Anonyymi: Ei mitään uutta 13.6.2012 7:11
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

20:09 Kohta voit maksaa selfiellä – etkä menetä kasvojasi
19:51 Kreikkalaispankkiiri varoitti automaattien tyhjentymisestä
19:06 Ilta-Sanomat Näin duumassa keskusteltiin Suomesta
18:44 Digitoday Britannian pääministeri: Kaikkea verkkoviestintää pitää voida seurata
18:16 Kreikka sai IMF:n raportista oivan keppihevosen
18:07 Voi ei: kuplamuovi menettää ikonisen ominaisuutensa
17:38 Uber antoi periksi Ranskassa
16:57 Venäjä harkitsee talouspakotteita Suomelle
16:49 Kreikan suurin velkoja: Voimme periä lainoja takaisin etuajassa
16:30 Kreikka ja velkojat jälleen sanasodassa: "Emme keskustele"
16:21 Joko meni Fennovoiman maine? "Ei peruuttamatonta vahinkoa"
15:43 Migrit Solarna Energijan toimitusjohtaja Suomessa – tältä hän näyttää
15:06 Nyt tarkkana ratissa: Sakko voi rapsahtaa pian näin helposti
14:57 Kotipizza tasoittaa pörssitaipaleensa alkua markkinatakauksella
14:47 Digitoday Käyttämäsi verkkopalvelu myytiin: Näin käy tiedoillesi
14:14 Yle: Hikka pilasi keikan – hinnasta puolet hyvitystä
14:05 Tanska puolittaa pakolaisten etuudet
13:48 Heinäkuinen helle uuvuttaa markkinoita
13:01 Kreikan pankit eivät saa helpotusta – ainakaan vielä
12:47 "Jokainen suomalainen saisi tunnin lisää, jos sähläystä ei olisi"
12:08 Kreikan ahdinko: Setelit loppuvat, tuonti seisoo, yrityksiä kiinni?
11:44 Digitoday Luottokorttiyhtiö korvaa pin-koodin selfie-kuvalla: Mikä voisi mennä pieleen?