Kirjaudu ▼
 

S-ryhmä ja Kesko kasvattivat yhä markkinaosuuttaan

Lehtikuva
S-ryhmä ja Kesko kasvattivat yhä markkinaosuuttaan
Kaksi suurinta kaupparyhmittyvää kasvattavat edelleen osuuttaan Suomen päivittäistavarakaupasta. S-ryhmän markkinaosuus kasvoi entisestään viime vuonna, ja ryhmä hallitsee jo yli 45 prosenttia Suomen päivittäistavarakaupasta.
Taloussanomat
29.3.2012 11:57
26

S-ryhmän markkinaosuus kasvoi viime vuonna 1,1 prosenttiyksikköä 45,2 prosenttiin Suomen päivittäistavarakaupasta, selviää Nielsenin Päivittäistavarakaupan myymälärekisteristä.

S-ryhmän mukaan kasvu johtuu kattavan myymäläverkoston kehittämisestä. Ryhmä kertoo tiedotteessaan avanneensa viime vuonna sata uutta toimipistettä, ja kauppoja on nyt 987 ympäri Suomea.

Kauppa on edelleen hyvin keskittynyttä. Myös K-ryhmä kasvatti markkinaosuuttaan, 0,3 prosenttiyksikköä. Ryhmä hallitsee nyt 35,3 prosenttia päivittäistavaramyynnistä.

Suomen Lähikaupan osuus laski reilun prosenttiyksikön 7,8 prosenttiin. Lähikaupan ketjuja ovat Siwa, Valintatalo ja Euromarket.

Taloustiedot

Muille liikkeille jäi jaettavaksi 11,7 prosenttia, mikä on 0,2 prosenttiyksikköä vähemmän kuin edellisenä vuonna.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Suomalaiset tekevät ostoksensa suurissa kaupoissa. Nielsenin myymälärekisterin mukaan supermarkettien markkinaosuus on 46 prosenttia ja hypermarkettien osuus 27 prosenttia päivittäistavarakaupasta.

Suomessa oli vuodenvaihteessa 146 hypermarkettia, 597 isoa supermarkettia ja 434 pientä supermarkettia.

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (26)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kaavoita sinä hyvä poliitikko minulle hyvä kauppapaikka.

Minä kutsun sinun hallintoneuvostoon ja edustajistoon, ja annan alennuksen kauppapaikoissani (näin voit tutustua mitä ihmettä me oikein kaupassamme myymme ;) ...)

Ja vielä: Alko saman katon alle.
Nimetön 29.3.2012 12:04

Anonyymi
Miksei kilpailuvirasto puutu mitenkään siihen, että S- ja K-ketjuilla on liian määräävä markkina-asema päivittäistavarakaupassa? Taitaa johtua siitä, että poliittiset päätöksentekijät istuvat myös näiden ketjujen hallinnossa.
xxx 29.3.2012 12:04

Anonyymi
Kanannahkapullaa tuputetaan suomalaisille yhä enemmän. Onneksi en asu Suomessa.
"laadukas" 29.3.2012 12:07

Anonyymi
Elinkeinorakenteen kannalta Suomi on sairas maa.
rape 29.3.2012 12:10

Anonyymi
S- ja K-ryhmät vakuuttavat syyttömyyttään kartelliin.
aprilliotsikko 29.3.2012 12:10

Anonyymi
Veli ei veljeä noki.
vihapuheellisten kat 29.3.2012 12:11

Anonyymi
Ostaisi Lidl lähikauppaketjun, että tulisi enemmän kilpailua.
köyhä 29.3.2012 12:16

Anonyymi
"Hyvä veli" järjestelmä pitää huolen, ettei tilanne muutu!

Paljonkos poliitikot saivat HOK-Elannolta palkkioita viime vuonna. Zysse ja Tuomioja saivat 50 000?, oletettavasti myös moni muu pääsi samoille apajille.
wizz 29.3.2012 12:22

Anonyymi
Voi että tulisipa Siwojen tilalle pieniä LIDL kauppoja Suomeen.
Nimetön 29.3.2012 12:26

Anonyymi
Duopoli.
Nimetön 29.3.2012 12:35
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä