Kirjaudu ▼
 

Saksa viheltää matkailuportaalien monopolipelin poikki

Tatu Paulaharju
Saksa viheltää matkailuportaalien monopolipelin poikki
Näkökulma Saksan kilpailuvirasto uskoo, että hinnat laskevat, jos hotellit voivat tehdä kuluttajille suoraan alempia tarjouksia. Kilpailua suitsii nyt suurten verkkoportaalien mahti.
23.1.2016 07:03
Jussi Tuormaa, Augsburg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Matkailijan on vaikea kuvitella parempaa tarjousta kuin "takuulla paras huonehinta" matkailukohteensa eri hotelleissa. Hinta voisi Saksan kilpailuviraston mukaan olla kuitenkin edullisempikin, mikäli takuuhinnalla mainostavat verkkoportaalit eivät pääsisi markkinamahdillaan estämään majoitusalan yrityksiä tekemästä itse tai muiden portaalien kautta vieläkin halvempia tarjouksia.

Jussi Tuormaa

Jussi Tuormaa on saksalaistunut suomalaistoimittaja, joka on asunut eteläisessä Saksassa 1990-luvulta asti.

Kartellamt, täkäläinen kilpailuvirasto, on siksi puuttunut alan suurimpien portaalien kilpailua rajoittaneeseen isotteluun. Se kielsi HRS-portaalilta vuoden 2013 lopulla paras hinta -pykälän käytön sopimuksissaan hotelliasiakkaidensa kanssa. Nyt se on kieltänyt myös Booking.comia pakottamasta hotelleja vastaavanlaiseen hintapolitiikkaan tämän vuoden tammikuun lopusta alkaen.

Portaalit ovat hotelleille mahdollisuus ja uhka

Netti on muuttanut majoituspaikkojen ja matkatoimistojen toimintaehtoja. Matkailijoille se on tarjonnut suurempaa valinnanvaraa ja vertailumahdollisuutta.

Majoituspaikat voivat netin kautta saada uusia asiakkaita, ja matkailuportaalien kautta enemmän näkyvyyttä ja tavoitettavuutta. Portaalit taas ovat löytäneet markkinaraon, josta käsin ne ovat panneet perinteiset matkatoimistot yhä ahtaammalle.

Mitä suurempi ja selatumpi portaali, sitä houkuttelevampaa yksittäisille hotellille on ollut päästä niiden listoille. Se vaan on tullut niille koko ajan yhä kalliimmaksi. Isot portaalit perivät tiettävästi jo jopa 20 prosentin provisiopalkkioita. Valinnanvara hotellien ja matkailijoiden kesken on samalla kaventunut. Saksassa kaksi portaalia, Booking.com ja HRS hallitsevat jo lähes 90-prosenttisesti alan verkkomarkkinoita.

Saksalainen suuruus HRS on maan vanhimpia verkkokauppoja jo 1990-luvulta. Se kehittyi kotipaikallaan Kölnissä aluksi suurten messujen kyljessä ja niihin liittyvän matkailun imussa. Matkailuportaalina, majoituspaikkojen verkkovälityksenä, se otti uuden vuosituhannen alussa isoja harppauksia ja hallitsi vuonna 2011 jo yli puolta verkkobuukkauksen paikallisista markkinoista.

Perässä tuli kuitenkin lujaa Booking.com, alan amerikkalaisen jättikonsernin Pricelinen hollantilainen tytäryhtiö. Se on nyt jo ohittanutkin saksalaisyrityksen (johon kuuluu myös Hotel.de) sen omalla kotikentällä. Täällä ne ovat jättäneet alan kolmannen globaalin suuryrityksen Expedian nuolemaan näppejään. Siihen kuuluvat myös Hotels.com, Tripadvisor ja Venere.com.

Portaalit kehittävät uusia keinoja

Nyt julkisuudessa on luettu madonlukuja myös HRS:lle, jonka on väitetty nukahtaneen globaalissa kilpailussa. Sen 200 miljoonan euron liikevaihtoa, asemia 18 maassa ja 290 000 hotellia rekisterissään pidetään varsin vaatimattomana ainakin verrattuna liikevaihdoltaan 8,5 miljardin dollarin Pricelinen Booking.comiin, jolla on rekisterissään jo 650 000 hotellia ympäri maailman.

Saksassa HRS on siis menettänyt markkinaosuuttaan, vaikkakaan ei niin paljon kuin muut, joiden jaettavaksi on jäänyt enää vain kymmenys markkinoista. Syyllinen on HRS:n mukaan kilpailuvirasto, joka otti sen syyniinsä ennen amerikkalaisia Booking.comia ja Expediaa. Toisaalta se on myös jo näyttänyt, miten kiertää kilpailuviranomaisten kieltämää "parhaan hinnan takuuta" uusilla silmänkääntötempuilla.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

HRS vetoaa nyt "parhailla" tarjouksilla. Mikäli matkailija löytää edullisemman tarjouksen muualta, niin se lupaa vähentää erotuksen omasta tarjouksestaan. Ongelmaksi muodostuu vertailu ja sen kriteerien yhdenmukaisuus hinnan lisäksi: esimerkiksi sijainti, huonekoko, palvelut (vaikkapa sauna ja wlan), ympäristö (merimaisema tai meluisa katu) tai maksu- ja peruutusehdot.

Keskimäärin yhdeksän tuntia tarjousmetsästykseen

Matkojen ja majoituspaikkojen verkkobuukkaus on Saksassakin koko ajan lisääntynyt, ja ne ovat tällä hetkellä jo 37 prosenttia kaikista varauksista. Matkailijat käyttävät täällä myös paljon aikaa verkossa löytääkseen mieleisimmät ja parhaat tarjoukset – erään selvityksen mukaan keskimäärin 9 tuntia lomamatkansa järjestämiseen.

Onkin todettu, että matkatoimiston kautta matkailija voisi usein hoitaa matkajärjestelynsä nopeammin, pätevämmin ja edullisemmin. Toisaalta matkatoimistot tai matkailuportaalitkaan eivät välitä kuin osaa majoituspaikoista. Ne ovat Saksassa ja Euroopassa vielä valtaosaltaan, jopa 90-prosenttisesti, pieniä ja perheyrityksiä. Saksassa on yhteensä 31 000 hotellia ja majoitusyritystä.

Leviääkö Saksan uusi linja laajemmallekin?

Tendenssi matkailuportaaleihin ja niiden mahdin keskittymiseen, ellei suorastaan monopolisoitumiseen, on kuitenkin selvä. Sen myötä on pelätty, että pienemmille tai uusille matkailuportaaleille ei jäisi enää elintilaa edustaa ja suosia alan moninaisuutta. Seurauksena on ollut myös pienempien majoitusalan yritysten näkyvyyden ja toimintaedellytysten heikkeneminen.

Isojen portaalienkin kautta voi löytää pieniä helmiä. Kun sitten haluaisi suosia niitä tilaamalla jatkossa suoraan huoneita, ne eivät tähän asti ole voineet tarjota niitä portaaleissa mainostettua "takuulla halvinta hintaa" halvemmalla. Kartellamtin ansiosta se on nyt tullut mahdolliseksi – Saksassa. Hurskaaksi toiveeksi se kuitenkin jää vielä koko Euroopassa.

On kuitenkin ilahduttavaa, että Saksan kilpailuvirasto on nyt alkanut seurata verkkokaupan kehitystä perustamansa Taskforce Digitalin kautta määrätietoisemmin tälläkin alalla. Verkon lupaushan oli suurempi valinnanvara ja parempi kilpailu myös matkailijan todelliseksi eikä vain isoimpien, verkkomonopolia tavoittelevien yritysten markkinointieduksi.

23.1.2016 07:03
Jussi Tuormaa, Augsburg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Tagit matkailu

Kommentit (8)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Saksassa lumipula, miespula ja pulaa kaikesta, suomi voisi lähettää kirkon linnan neidot viihdyttämään näitä poika poloja olisi matkailulle moninkertainen hyöty, he jopa maksaa siitä viihdyttämisestä ja näin pelastetaan saksan pankit ja matkailu tupla annoksin.
Anonyymi: ei_hullunpaa 23.1.2016 8:29

Anonyymi
Juuri näin. Miksei Suomen kuluttajaviranomaiset ikinä keksi mitään? Eikä sen pahemmin heikkolahjaiset poliitikot.

Ongelmia tuottavat suuret amerikkalaiset hotellivarausportaalit. Ne eivät edes välitä asiakkaiden viestejä hotelleille. Ylibuukkaukset ovat mahdollisia. Jutussa mainittu Tripadvisor on täyttä roskaa kaikinpuolin.

Hyvä että Saksassa on herätty tähän kasvavaan ongelmaan.

EU on osin ollut aiheuttamassa tätä ongelmaa. Samantapaisia ongelmia on syntynyt muillakin alueilla: "hakukonemonopolit", sosiaalisen median "monopolit", jne.

Aitoa kilpailua tarvitaan.
Anonyymi: Monopolitpois 23.1.2016 9:57

Anonyymi
"Isot portaalit perivät tiettävästi jo jopa 20 prosentin provisiopalkkioita. "

Tismalleen. Minuutti millä tahansa suurella amerikkalaisella matkailusaitilla riittää kertomaan karun totuuden. Ainoastaan ne, jotka maksavat tai joilla on varaa maksaa palvelusta löytyvät portaalista.

Pienemmät hotellit, "nähtävyydet", "palvelut", puhumattakaan hostelleista & bb-majoituksesta,eivät ole listattuna ollenkaan.

Käytännössä tämä johtaa sellaiseen matkailuun, jossa törmäilet paikasta toiseen muiden turistien mukana. Usein vielä anglosaksien mukana pelkästään.

Ja itseasiassa paikalliset, esim saksalaiset matkailijat Saksassa löytävät mukavimmat ja viihtyisimmät paikat paikallistuntemuksen ja kontaktiensa avulla. Ja tämä koskee jo kaikkia "paikkoja" (nähtävyyksiä, kauppoja, ravintoloita, ...)

Asiaa pahentaa vielä se, että portaalit sallivat maksetut trollit. (kuten Suomessakin)
Matkailu-trollit moittivat tiettyjä ketjuja tai suosittelevat tiettyä. Yksi peukuttaja pystyy helposti nostamaan yhden autovuokraamon muita paremmaksi. Sen jälkeen on hauska lukea matkailijoiden kommentteja miten kehuttu vuokraamo olikin suuri pettymys.

Ongelmakenttä on laaja. Hyvä että Saksassa on herätty ja ainakin saksalaisille on mahdollisuus paremmpaan palveluun.
Anonyymi: Monopolitpois 23.1.2016 10:38

Anonyymi
EU:n laillistaman "vapaan" (monopoli) kilpailun helmiä. Ulkomaiset verosuunnitelijat päästetään riehumaan nollaveroineen ja lailta ulottumattomissa. Samalla ihmetellään Eu:ssa kun rahat ja työt häviävät.

Ei muuta kuin TTIP vetämään. Päästään kohta maksamaan uinnista omissa järvissä.
Anonyymi: EuSucksMerkelDiapers 23.1.2016 11:03

Anonyymi
Juuri näin. Miksei Suomen kuluttajaviranomaiset ikinä keksi mitään? Eikä sen pahemmin heikkolahjaiset poliitikot.

Ongelmia tuottavat suuret amerikkalaiset hotellivarausportaalit. Ne eivät edes välitä asiakkaiden viestejä hotelleille. Ylibuukkaukset ovat mahdollisia. Jutussa mainittu Tripadvisor on täyttä roskaa kaikinpuolin.

Hyvä että Saksassa on herätty tähän kasvavaan ongelmaan.

EU on osin ollut aiheuttamassa tätä ongelmaa. Samantapaisia ongelmia on syntynyt muillakin alueilla: "hakukonemonopolit", sosiaalisen median "monopolit", jne.

Aitoa kilpailua tarvitaan.



No kun Suomessa kilpailuviraston tehtävä on pitää hinnat kasvussa eli nousussa.
Anonyymi: Lakkovahti 23.1.2016 13:28

Anonyymi
Eniten ärsyttää näitten verkkoportaalien eli välistävetäjien mainokset, jotka maksavat satojatuhansia euroja ja varmasti siirtyvät hotellihuoneiden hintoihin, jos se 20% välityspalkkio on totta.
Anonyymi: herätys123 24.1.2016 9:34

Anonyymi
Muistakaapa aikaa kun hotellit piti varata matkatoimistojen kautta. Hankalaa ja kallista.

Nyt homma on ainakin helppoa, ja arvelempa että halvempaakin.
Anonyymi: jjjjjjj 24.1.2016 9:57

Anonyymi
Eniten ärsyttää näitten verkkoportaalien eli välistävetäjien mainokset, jotka maksavat satojatuhansia euroja ja varmasti siirtyvät hotellihuoneiden hintoihin, jos se 20% välityspalkkio on totta.


Nyt olet ymmärtänyt asian ihan väärin: mainokset on TULOA portaaleille, ei menoa.

Kaikenlaisia puupäitä näillä palstoilla liikkuu...
Anonyymi: elonlaskuoppi 24.1.2016 10:06
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä