Kirjaudu ▼
 

10 salaisuutta – näistä pikaruokaketjut vaikenevat

Lehtikuva
10 salaisuutta – näistä pikaruokaketjut vaikenevat
Luulitko tietäväsi, miten saat rahoillesi parhaiten vastinetta pikaruokaravintolassa, ja mistä koko bisneksessä on kyse? Et ehkä sittenkään tiedä kaikkea. On asioita, joita pikaruokayhtiöt eivät mieluusti kerro kenellekään – kaikkein vähiten asiakkaille.
5.6.2011 07:03
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Näitä asioita pikaruokayhtiöt eivät mielellään kerro asiakkaille. Asiasta kirjoittaa Smart Money -lehti

1. "Meillä on terveellisiäkin vaihtoehtoja"

Lue myös nämä:

Tuhannen kalorin hampurilaisaterioiden lisäksi pikaruokayhtiöillä on myös terveellisiäkin vaihtoehtoja kuten salaatteja ja hedelmäannoksia. Niitä ei juuri kuitenkaan mainosteta. Lisäksi monissa pikaruokaketjuissa salaatti on kaikkein kallein annos, jopa 60 prosenttia kalliimpi kuin hampurilaisateria. Asiantuntijoiden mukaan pikaruokaloissa hinta usein ratkaisee ostopäätöksen, ja terveelliset vaihtoehdot jäävät ostamatta.

2. "Ateriapaketti voi käydä kalliiksi"

Ateriapaketti, joka sisältää sekä ruoan että juoman, on helppoudessaan houkutteleva. Halvaksi sitä ei pidä kuitenkaan luulla. Vaikka ateriapaketti onkin osiensa summaa halvempi, niin moni asiakas ei oikeasti haluaisi kaikkia pakettiin kuuluvia aterian osia tai ei ainakaan niin isoina annoksia, kun paketissa tarjoillaan. Tämä johtaa siihen, että asiakas tulee maksaneeksi enemmän kuin oli alun perin aikonut.

3. "Hymymme saa sinut tuhlaamaan"

Pikaruokaketjuissa palvelukonsepti on mietitty vuorosanojen tarkkuudella alkaen siitä hetkestä, kun asiakas astuu tiskille. Myös ostotilanteen ennakoitu kesto on arvioitu tarkkaan. Kaikesta tästä seuraa, että asiakas tuntee saavansa hyvää palvelua, mikä on asiakassuhteiden jatkuvuuden kannalta tärkeää. Kun asiakas tuntee itsensä arvostetuksi, hän käyttää enemmän rahaa. Eli myyjän hymy avaa asiakkaan kukkaronnyörit.

4. "Pikaruoan lisäksi saat pikataudit"

Koska pikaruokaravintolat samoin kuin muutkin isot ketjut palvelevat isoa ihmisjoukkoa, tarkoittaa se, että vahingon sattuessa siitä tulee myös laaja. Eli mahdollinen pilaantuneen ruoan tai huonon hygienian aiheuttama ruokamyrkytys tai muu tauti leviää pikaista vauhtia laajaan ihmisjoukkoon. Yhdysvalloissa pikaruokaketjut ovat viime vuosina aiheuttaneet salmonella-, e.coli-bakteeri- ja muita ruokamyrkytysepidemioita. Esimerkiksi Taco Bell -ketju aiheutti satojen ihmisten sairastumisen.

5. "Pidämme limsat halpoina"

Yhdysvalloissa pikaruokajätit ovat onnistuneet estämään virvoitusjuomien hinnan korottamisen makeisverolla, vaikka terveyssyistä hintoja olisi haluttu nostaa. Pikaruokayhtiöiden lobbaus veroa vastaan on ollut erittäin voimakasta. Vuonna 2009 ne käyttivät pelkästään Washingtonissa lobbaukseen yli yhdeksän miljoonaa dollaria eli kolme kertaa niin paljon kuin neljä vuotta aiemmin.  Runsaasti lobbausrahaa on palanut myös, kun ala on taistellut sen puolesta, että lapsia houkuttelevat lelut on voitu pitää lastenaterioissa.

6. "Lastenaterioiden lelut eivät ole ilmaisia"

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Vaikka pikaruokaketjujen lastenaterioiden lelut vaikuttavatkin kertakäyttöisiltä, niillä on merkitystä myynnin kannalta. Yhdysvaltalaisviranomaisten mukaan ketjut käyttivät vuodessa 360 miljoonaa dollaria leluihin, mutta myivät vastaavasti lastenaterioita 348 miljardin dollarin edestä. Tutkijoiden mukaan usein tv-sarjoista tuttuja hahmoja esittävät lelut ovat suuri houkutin ja ne vaikuttavat myyntiin. Leluista on myös taisteltu kiivaasti. Esimerkiksi Kaliforniassa  San Franciscon kaupunki on kieltänyt lelut runsaasti kaloreita sisältävissä aterioissa. Jotkut osavaltiot puolestaan ovat halunneet estää yksittäisiä kaupunkeja ja piirikuntia asettamasta tällaisia kieltoja.

7. "Olemme sellainen kuin haluat"

Pikaruokaravintolat suhtautuvat joustavasti ulkonäköönsä ja arkkitehtuuriinsa. Tämä voi olla yllättävän tärkeää tilanteissa, joissa pikaruokaravintola suunnitellaan uutta ravintolaa paikkaan, jossa asukkaat vastustavat sitä. Asukkaiden mielestä ravintolan tunnukset ja tietynlainen arkkitehtuuri voivat pahimmillaan alentaa alueen ja asuntojen arvoa – ne eivät välttämättä sovi ympäristöön. Moni pikaruokaketju on kuitenkin valmis joustamaan ja muuttamaan esimerkiksi arkkitehtuuriaan ja mainostunnuksiaan  tällaisissa tilanteissa.

8. "Uudeksi pikaruokayrittäjäksi ei kannata ryhtyä"

Suurimmat pikaruokaravintolat ovat myös kaikkein kannattavimpia. Ne kuitenkin pysyvät valtaosin nykyisten omistajien käsissä. Uudet yrittäjät eivät pääse niihin käsiksi. Kaiken kaikkiaan taantuman jälkeen on ainakin Yhdysvalloissa ollut vaikea ryhtyä pikaruokayrittäjäksi. Rahoituksen saaminen on ollut tiukassa.

9. "Keräyskampanjamme eivät tuota paljon"

Moni pikaruokayhtiö hakee hyväksyntää osallistumalla ympäröivän yhteisön elämään. Varsinkin Yhdysvalloissa on tyypillistä, että ne avustavat ja antavat rahalahjoituksia. Yhtiö voi esimerkiksi luvata lahjoittaa jonkin osuuden tietyn ajan myynnistä paikallisen koulun harrastustoimintojen avustamiseksi. Ja entistä useammat yhdysvaltalaiskoulut myös itse aktiivisesti hakevat apua laihtuviin kirstuihinsa pikaruokayhtiöiltä. Useimpien  koulujen saama avustus voi kuitenkin jäädä kovin vaatimattomaksi, jopa vain sadaksi dollariksi tai jopa nollaan.

10. "Ruokamme on halpaa, osakkeemme ei"

Monien pikaruokayhtiöiden osakkeet ovat nousseet reippaasti viime aikoina. Esimerkiksi Pizza Hutin, KFC:n ja Taco Bellin kurssit ovat nousseet Yhdysvalloissa 43 prosenttia vuodessa. Asiantuntijoiden mukaan on kuitenkin parempi käyttää rahansa pikaruokaravintoloissa syömiseen kuin kyseisten ravintoloiden osakkeiden ostamiseen. Analyytikot ennakoivat, että ruoan ja polttoaineiden jatkuva hinnannousu tulee syömään pikaruokaketjujen voittoja.    

5.6.2011 07:03
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (73)


Anonyymi
Ehdotus toimittajalle:

Jos kymmenestä kohdasta vain kahdeksan sopii Suomen oloihin, niin kannattaa muuttaa otsikkoa "kahdeksan asiaa..." ja sitten jättää ne kaksi pois jutusta jotka eivät meillä toimi. Tekee jutusta paljon paremman.
Anonyymi: Entinen toimittaja 5.6.2011 9:35

Anonyymi
Ameriikan ihmemaassa roskaruoka joka sisltää paljon tyhjiä kaloreita maksaa noin 2 dollaria annos, saman kalorimäärän saavutaakseen joudut käyttämään 20 dollari puhtaista raaka-aineista tehtyä ruokaa.
Ruokateollisuus on lääketeollisuutta varten.
Suomen ruokahuoltoa varmistaa proganda yritys nimeltä EVIRA ja M.onsanto T. appaa K. ansan.
Anonyymi: Bon apetit: Orion. 5.6.2011 9:35

Anonyymi
"Yhdysvalloissa pikaruokajätit ovat onnistuneet estämään virvoitusjuomien hinnan korottamisen makeisverolla, vaikka terveyssyistä hintoja olisi haluttu nostaa. Pikaruokayhtiöiden lobbaus veroa vastaan on ollut erittäin voimakasta."

Eikö tuo ole kuluttajan kannalta ihan hyvä asia? USA:ssa limut ovat paljon isompia. Siellä pieni limu Macissa on 4,8 desiä, kun täällä suuri on viisi.
Anonyymi: Korppi 5.6.2011 9:44

Anonyymi
Pikaruokalat osaavat tarjota valmista heti. Yritäppä löytää normaaliruokaa samalla hinnalla 5minuutin valmiudella ja vielä laadukasta. koulun keittolat eivät ole ravintoloita. Sinne kastike tuodaan 200litran teollisuus tynnyreissä ja lattialta kimpoavat kinderyllätyspotut ei kiinnosta.
Anonyymi: Hinta se hinta 5.6.2011 10:07

Anonyymi
Niissä tarjotut p-duunit ovat täyttä nuorten hyväksikäyttöä.


Ootko ollu töissä pikaruokaketjussa? Tiedätkö, minkälainen palkkaus siellä on? Jos et ole varma, älä puhu p-duunista. Itelle oli yllätys, että mäkkärin työntekijä saa saman palkan, mitä minä.. ja koen tienaavani ihan kohtuullisesti. Kovasti mainostetaan, mikä on paskaduunia ja sitten ihmetellään, ku nuoret ei halua töihin. Ja tarjolla on käytännössä isolta osin vain tätä "paskaduunia". Arvosta sitä työtä, jolla ihminen saa elantonsa ja josta hän maksaa veronsa ts. hoitaa velvoitteensa yhteiskunnalle. Joku näistä saattaa jopa nauttia työstään!
Anonyymi: duunari 5.6.2011 10:08

Anonyymi
On vähän mustamaalauksen hajua tässä jutussa. Pikaruokaketjut on mielestäni hyvä lisä normaaliravintoloiden rinnalle. Jos joku ei tykkää rasvaisesta ja epäterveellisestä ruuast siellä, niin ei tarvitse mennä sinne. Muutama oikein positiivinen asia tässä jutussa oli käännetty jotenkin huonoksi asiaksi, kuten "Ravintola on valmis mukautumaan ympäristön arkkitehtuuriin" ja "Ravintolassa on hyvä palvelu, joka saa ihmiset hyvälle tuulelle ja näin ollen ostamaan ruokaa". Mitä pahaa esim noissa kohdissa oli?
Anonyymi: ihme juttu. 5.6.2011 10:33

Anonyymi
Olipa taas oikein ammattilaisen vaivalla tekemä juttu. Seiska tekee näitä jo tarpeeksi, Taloussanomat voisi yrittää pysyä asiassa....
Anonyymi: Jape 5.6.2011 10:37

Anonyymi
Huvittavinta on se, että täällä on kirjoituksia, joissa todella puolustetaan näitä lapsien hyväksikäyttäjiä, monokulttuurin ja sairauksien levittäjiä.
Anonyymi: Mcdonalds murskaks 5.6.2011 10:45

Anonyymi
Kyllä jenkeissäkin voi avata uuden pikaruokaravintolan, sille vaan täytyy keksiä erikoinen nimi ja jotain uutta :)
http://www.myfoxdfw.com/dpp/news/unusual/032311-%27fat-ho-burgers%27-opens-in-texas
Anonyymi: 8. kohta 5.6.2011 10:58

Anonyymi
vai että insiööri :)
Anonyymi: pekka 5.6.2011 11:03
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä