Kirjaudu ▼
 

Hankala markkinatilanne ajoi Grouponin Suomesta – kaksi uutta tarjouspalvelua tilalle

Antti Hämäläinen
Hankala markkinatilanne ajoi Grouponin Suomesta – kaksi uutta tarjouspalvelua tilalle
Suomeen on avattu tällä viikolla kaksi uutta tarjouspalvelua. Toista näistä luotsaa Grouponin entinen Suomen maajohtaja, Risto Juntunen.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomessa on aloittanut kaksi uutta tarjouspalvelua. Markkinoilla on tilaa, sillä kuponki- ja lahjakorttipalvelu Groupon lopetti toimintansa Suomessa viime vuonna.

Toinen näistä on etusivusto Let's deal, jonka omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted. Vuonna 2010 perustettu palvelu toimii jo ennestään Ruotsissa ja Norjassa.

Offerilla on sen sijaan eräänlainen jatkumo Grouponille: sen perustajiin lukeutuu yhtiön entinen Suomen maajohtaja Risto Juntunen ja moni yhtiön kymmenestä täyspäiväisestä työntekijästä on Grouponin vanha palkollinen.

CityDeal Oy Groupon Goods Global GmbH
Taloustiedot
Y-tunnus 2333557-5
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Mainostoimistot
Kaikki yrityksen taloustiedot

Yrityksen perustajiin lukeutuvat myös fitnessblogiyhteisö FitFashion.fi:n perustajat Mikko Ollikkala ja Aleksi Paavola.

Offerillan operatiivisena johtajana toimiva Juntunen sanoo Grouponin liiketoiminnan loppumisen tulleen täytenä yllätyksenä. Hän koki usean vuoden kokemuksella, että toimiala kuitenkin selvästi kiinnosti sekä kuluttajia että yrityksiä.

– Meille tuli lopettamisen jälkeen yrityksiltä kyselyjä, eikö tällaisia voi enää solmia kenenkään kanssa ja samoin kuluttajilta, että mistä diilejä voi nyt ostaa, Juntunen kertoo Taloussanomille.

Päätös uudesta etupalvelusta syntyi tammikuussa.

– Päätimme lähteä tavoittelemaan sitä markkinaa, jonka Groupon tavallaan jätti tyhjäksi.

Juntusen mukaan yrittäjät ovat osoittaneet mielenkiintoa uutta palvelua kohtaan. Hän näkee tämän johtuvan siitä, että yrittäjät ovat omaksuneet etupalvelut yhdeksi markkinointitavakseen.

Yritys uskoo nopeaan kasvuun

Offerillan kautta kuluttajat voivat ostaa tarjouksia alueellisiin palveluihin. Tällä hetkellä palveluun on lähtenyt mukaan noin 150 yrittäjää.

Yhtiö aikoo panostaa Juntusen mukaan etenkin markkinointiin ja asiakaspalveluun. Tavoitteena on, että Offerillalla olisi ensi vuoden loppuun mennessä puoli miljoonaa suomalaista asiakasta. Pidemmän aikavälin tavoite on nousta Pohjoismaiden johtavaksi toimijaksi vuoden 2018 loppuun mennessä.

Offerilla on kerännyt toiminnalleen rahoitusta sijoittajilta, joihin lukeutuu muun muassa bonussivusto Ostohyvitys.fi:n perustaja Lasse Järvinen.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Juntunen huomauttaa, että tavoitteena on myös auttaa yrittäjiä kasvattamaan liiketoimintaansa.

Yhtiö pyrkii tänä vuonna parin miljoonan euron liikevaihtoon. Ensi vuonna tavoitteena on jo seitsemän miljoonan euron liikevaihto.

– Uskomme noin kovaan liikevaihtoon siksi, että toimialalla ei tällä hetkellä ole juurikaan toimijoita. Meillä on myös vahva osaaminen tähän toimialaan ja kuluttajamarkkinointiin.

Vaikea markkinatilanne ajoi Grouponin pois Suomesta

Takavuosina Suomessa oli useita tarjouskuponkipalveluja. Nasdaq-pörssiin listattu Groupon ehti toimia Suomessa keväästä 2010 lähtien.

Groupon päätti Juntusen mukaan keskittyä isompiin maihin. Suomen kanssa samaan aikaan toiminta loppui myös muissa Pohjoismaissa. Juntunen kertoo Grouponin sulkeneen palvelunsa kaikkiaan yli kymmenessä maassa viime vuoden aikana.

– Esimerkiksi Britanniassa on kymmenkertainen markkina Suomeen verrattuna.

Grouponin suomalaisen taustayhtiö CityDealin tuloslaskelma paljastaa yhtiön liikevaihdon lähes puolittuneen vuonna 2014 edellisvuodesta.

Vielä vuonna 2013 liikevaihtoa kertyi seitsemän miljoonaa euroa, mutta vuotta myöhemmin liikevaihto oli enää 3,6 miljoonaa. Samaan aikaan yhtiön tilikauden tulos rojahti 629 000 eurosta 801 000 euroa tappiolle.

Juntunen ei halunnut kommentoida Grouponin taloudellista puolta.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (3)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ei taida sossun ruokakupongit käydä tässä firmassa?

Ja muitahan ei Suomen nykyisellä ja tulevalla köyhällistöllä ole.
Anonyymi: nyktyötön 3.3.2016 19:45

Anonyymi
onko se tämä yritys joka lähettää sähköpostia joka päivä että pitäis mennä noutamaan taas iso taulu-tv-voitto Gigantista ja milloin mikäkin palkinto odottaa noutajaansa. En viitsi sinne enää edes yrittää raivota; kukaan ei kuuntele; se vain kiihtyy jos yrittää ottaa yhteyttä; se on oikeasti poliisiasia ja kiusaajafirma! Jos tietäisin missä se toimii, menisin sinne pesäpallomailan kanssa jos se ei muuten hiljene!
Anonyymi: noviisi 3.3.2016 21:45

Anonyymi
onko se tämä yritys joka lähettää sähköpostia joka päivä että pitäis mennä noutamaan taas iso taulu-tv-voitto Gigantista ja milloin mikäkin palkinto odottaa noutajaansa. En viitsi sinne enää edes yrittää raivota; kukaan ei kuuntele; se vain kiihtyy jos yrittää ottaa yhteyttä; se on oikeasti poliisiasia ja kiusaajafirma! Jos tietäisin missä se toimii, menisin sinne pesäpallomailan kanssa jos se ei muuten hiljene!


Ei ole sama firma, tämä ei lähettele mitään voittoja vaan myi aiemmin edulliseen hintaan, ostin parikin tuotetta eikä niiden kanssa ainakaan ollut mitään ongelmaa, toisen olin ostanut juuri ennen konkurssi-ilmoitusta mutta senkin tuotteen sain aivan asiallisesti joten ei kannata sen kokemuksen takia mustamaalata ainakaan.
Anonyymi: sainmitätilasin 4.3.2016 10:21
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä