Kirjaudu ▼
 

Markkinoinnin tilastonäpertely romukoppaan

Markkinoinnin tilastonäpertely romukoppaan
Vaikuttavuuden tunnistamisesta uutta ymmärrystä tulosten tulkintaan.
27.4.2012 08:42
Antti Vassinen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Taloussanomat julkaisee tutkimusmaailmasta-sarjassa Aalto-yliopiston tutkijoiden ja professoreiden kirjoituksia ajankohtaisista aiheista.

Nykyään markkinoinnin tutkimuksen suurin haaste on ymmärtää, mihin yritysten tulisi kohdentaa rajalliset resurssit, ja millaisia tuloksia markkinointi-investoinneilta voidaan odottaa. Parempi ymmärrys markkinoinnin vaikuttavuudesta on edellytys markkinointiosaamisen kehittämiselle niin yritystasolla kuin kansallisesti.

Väitöskirjani esittelee markkinoinnille uuden menetelmän, jonka avulla saadaan esille mikä markkinoinnin tekeminen tuottaa tulosta ja mikä ei. Menetelmän avulla tutkijat ja liikkeenjohtajat pääsevät käsiksi niihin mekanismeihin, jotka tuottavat markkinoinnin tulokset liiketoiminnassa ja toimintaympäristössä.

Uusi menetelmä, Causal Explanation of Marketing Outcomes (CEMO), mahdollistaa monimutkaisten, syvää laadullista ja kontekstuaalista ymmärrystä vaativien sekä keskenään ristiin vaikuttavien ilmiöiden mallintamisen systemaattisen konfiguraatioanalyysin avulla. Koska tämä tieto on erittäin vaikeasti saavutettavaa ja todennettavaa nykyisillä tilastollisilla menetelmillä, on lähestymistapa arvokas lisä keinoihin ymmärtää ja hallita markkinoinnin ilmiöitä.

Uutta tietoa luopumalla
vanhoista oletuksista

CEMO-menetelmä auttaa löytämään vastauksia yritysten ja markkinointipäättäjien strategisiin mutta arkisiin ongelmiin: Mitkä kilpailukeinot toimivat, ja missä yhdistelmissä? Millä tavoilla markkinoinnin tulosvaikutus syntyy juuri tässä yhteydessä?

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

CEMO lähtee liikkeelle totuttujen tilastollisten menetelmien vastaisista olettamista: samaan lopputulokseen on useita eri polkuja, pieni ero matkalla voi johtaa tyystin toiseen tulokseen, hyvän tuloksen takana ovat eri tekijät kuin heikon tuloksen.

Menetelmää on sovellettu Valion tuoretuotteisiin ja Blue1:n lentotarjousten markkinoinnin vaikuttavuuteen, ja saatua tietoa on jo hyödynnetty yritysten liiketoiminnassa. Lisäksi sitä on kehitetty ja testattu monipuolisesti parin kymmenen eri yrityskumppanin liiketoimintakontekstissa.

Tutkimus on osatulos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja Svenska handelshögskolanin StratMark-hankkeesta.

Antti Vassinen, tutkija, Aalto-yliopisto

27.4.2012 08:42
Antti Vassinen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (14)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
mahdollistaa monimutkaisten, syvää laadullista ja kontekstuaalista ymmärrystä vaativien sekä keskenään ristiin vaikuttavien ilmiöiden mallintamisen systemaattisen konfiguraatioanalyysin avulla.


Täh?
Anonyymi: Mitä tuo on suomeksi 27.4.2012 9:04

Anonyymi
Tyypillistä yliopistojargonia, ei mitään sisältöä, josta olisi todellista hyötyä.
Anonyymi: Suomi on täynnä suol 27.4.2012 9:56

Anonyymi
"Tyypillistä yliopistojargonia, ei mitään sisältöä, josta olisi todellista hyötyä."

Tässä nimenomaisesti puuttuu sitä monimutkaista, laadullista ja kontekstuaalista ymmärrystä.

Älyttömän hieno väikkäri. Markkinoinnin mittaaminen on ollut aina haasteellista yritystoiminnassa. Toivottavasti CEMO pystyy tarjoamaan riittävät työkalut, jotta markkinointi pääsisi kehittymään Suomessa niihin kannuksiin, jotka sille kuuluvat.
Anonyymi: Tuleva KTM 27.4.2012 10:02

Anonyymi
Miten olisi rehellisyys?
Anonyymi: Nimetön 27.4.2012 10:03

Anonyymi
Surkea otsikko, koska se on selkeästi ristiriidassa tekstin kassa:"lähestymistapa on arvokas LISÄ keinoihin...". Tulee heti mieleen huuhaa, vaikka siitä ei välttämättä ole kyse.
Anonyymi: Surkea otsikko 27.4.2012 10:07

Anonyymi
Kyllä tuolla nobel tulee, jos vähänkään korkean tason ymmärrystä naapurista löytyy.
Anonyymi: nobel on milli 27.4.2012 11:04

Anonyymi
mahdollistaa monimutkaisten, syvää laadullista ja kontekstuaalista ymmärrystä vaativien sekä keskenään ristiin vaikuttavien ilmiöiden mallintamisen systemaattisen konfiguraatioanalyysin avulla.

Täh?

Tuo tarkoittaa suomeksi sitä, että menetelmä on mukava akateeminen sivistyssana-automaatti, mutta että se ei ole kunnolla sovellettavissa oikeaan yritysmaailmaan. Mutta menetelmä "mahdollistaa" siis monimutkaisten ilmiöiden mallintamisen - mutta ei takaa mitään siitä, vastaako malli todellisuutta niin hyvin, että se tuottaisi jotain oikeasti käytännöllisiä tuloksia, joiden pohjalta olisi helppo päättää, millaisiksi markkinointitapoja kannattaa muuttaa.
Anonyymi: niin niin 27.4.2012 12:15

Anonyymi
mahdollistaa monimutkaisten, syvää laadullista ja kontekstuaalista ymmärrystä vaativien sekä keskenään ristiin vaikuttavien ilmiöiden mallintamisen systemaattisen konfiguraatioanalyysin avulla.

Täh?
Tuo tarkoittaa suomeksi sitä, että menetelmä on mukava akateeminen sivistyssana-automaatti, mutta että se ei ole kunnolla sovellettavissa oikeaan yritysmaailmaan. Mutta menetelmä "mahdollistaa" siis monimutkaisten ilmiöiden mallintamisen - mutta ei takaa mitään siitä, vastaako malli todellisuutta niin hyvin, että se tuottaisi jotain oikeasti käytännöllisiä tuloksia, joiden pohjalta olisi helppo päättää, millaisiksi markkinointitapoja kannattaa muuttaa.

Tarkoitin tällä siihen jos se on kuvattu noin monimutkaisella kielellä, yritysmaailmassa kuuri kukaan ei kyllä osaa tuollaista menetelmää soveltaa.

Itse menetelmä voi olla hyvä (tai olla olematta, sitä en tiedä). Mutta se pitäisi osata kuvata jotenkin niin, että lukija ymmärtäisi edes pikkaisen, mistä siinä on kyse. Tuon tekstin pohjalta ainakaan minä en tiedä, miten CEMO-menetelmää sovelletaan. Sen tiedän, että kaikki lukemani markkinointiammattilaisten opinnäytetyöt ovat itsessään olleet markkinointikielen taidonnäytteitä.

Tuokin puheenvuoro sisälsi paljon markkinointikieltä, ja hehkutusta, mutta se jäi epäselväksi, mikä menetelmän sisältö on. Ylisanojen sijaan olisin mielummin kuullut edes lyhyen kuvauksen siitä, mitä menetelmää käytettäessä tehdään, ja yhden esimerkin siitä, MITEN menetelmää sovelletaan. Siitä olisi voinut olla jopa ainakin minulle hyötyä. Hehkutuksesta en hyötynyt, koska en ymmärtänyt edes sitä, mikä tuo hehkutettu menetelmä on.
Anonyymi: niin niin 27.4.2012 12:22

Anonyymi
Onko pakko kommentoida kaikkea, varsinkaan kun ei ymmärrä?
Anonyymi: Markkinointiammattil 27.4.2012 15:50

Anonyymi
Heh, tuli mukava olo tuosta. Artikkeli ei avautunut ollenkaan, toisaalta hommaa lukiessaymmärtää miksi Aalto ei ole vielä rankingeissa kovinkaan korkealla... Kyllähän tuolla proffan arvon arvon.
Anonyymi: Suomen koulujärjeste 28.4.2012 18:01
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä