Kirjaudu ▼
 

Markkinoinnin tilastonäpertely romukoppaan

Markkinoinnin tilastonäpertely romukoppaan
Vaikuttavuuden tunnistamisesta uutta ymmärrystä tulosten tulkintaan.
27.4.2012 08:42
Antti Vassinen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Taloussanomat julkaisee tutkimusmaailmasta-sarjassa Aalto-yliopiston tutkijoiden ja professoreiden kirjoituksia ajankohtaisista aiheista.

Nykyään markkinoinnin tutkimuksen suurin haaste on ymmärtää, mihin yritysten tulisi kohdentaa rajalliset resurssit, ja millaisia tuloksia markkinointi-investoinneilta voidaan odottaa. Parempi ymmärrys markkinoinnin vaikuttavuudesta on edellytys markkinointiosaamisen kehittämiselle niin yritystasolla kuin kansallisesti.

Väitöskirjani esittelee markkinoinnille uuden menetelmän, jonka avulla saadaan esille mikä markkinoinnin tekeminen tuottaa tulosta ja mikä ei. Menetelmän avulla tutkijat ja liikkeenjohtajat pääsevät käsiksi niihin mekanismeihin, jotka tuottavat markkinoinnin tulokset liiketoiminnassa ja toimintaympäristössä.

Uusi menetelmä, Causal Explanation of Marketing Outcomes (CEMO), mahdollistaa monimutkaisten, syvää laadullista ja kontekstuaalista ymmärrystä vaativien sekä keskenään ristiin vaikuttavien ilmiöiden mallintamisen systemaattisen konfiguraatioanalyysin avulla. Koska tämä tieto on erittäin vaikeasti saavutettavaa ja todennettavaa nykyisillä tilastollisilla menetelmillä, on lähestymistapa arvokas lisä keinoihin ymmärtää ja hallita markkinoinnin ilmiöitä.

Uutta tietoa luopumalla
vanhoista oletuksista

CEMO-menetelmä auttaa löytämään vastauksia yritysten ja markkinointipäättäjien strategisiin mutta arkisiin ongelmiin: Mitkä kilpailukeinot toimivat, ja missä yhdistelmissä? Millä tavoilla markkinoinnin tulosvaikutus syntyy juuri tässä yhteydessä?

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

CEMO lähtee liikkeelle totuttujen tilastollisten menetelmien vastaisista olettamista: samaan lopputulokseen on useita eri polkuja, pieni ero matkalla voi johtaa tyystin toiseen tulokseen, hyvän tuloksen takana ovat eri tekijät kuin heikon tuloksen.

Menetelmää on sovellettu Valion tuoretuotteisiin ja Blue1:n lentotarjousten markkinoinnin vaikuttavuuteen, ja saatua tietoa on jo hyödynnetty yritysten liiketoiminnassa. Lisäksi sitä on kehitetty ja testattu monipuolisesti parin kymmenen eri yrityskumppanin liiketoimintakontekstissa.

Tutkimus on osatulos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja Svenska handelshögskolanin StratMark-hankkeesta.

Antti Vassinen, tutkija, Aalto-yliopisto

27.4.2012 08:42
Antti Vassinen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (14)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
mahdollistaa monimutkaisten, syvää laadullista ja kontekstuaalista ymmärrystä vaativien sekä keskenään ristiin vaikuttavien ilmiöiden mallintamisen systemaattisen konfiguraatioanalyysin avulla.


Täh?
Anonyymi: Mitä tuo on suomeksi 27.4.2012 9:04

Anonyymi
Tyypillistä yliopistojargonia, ei mitään sisältöä, josta olisi todellista hyötyä.
Anonyymi: Suomi on täynnä suol 27.4.2012 9:56

Anonyymi
"Tyypillistä yliopistojargonia, ei mitään sisältöä, josta olisi todellista hyötyä."

Tässä nimenomaisesti puuttuu sitä monimutkaista, laadullista ja kontekstuaalista ymmärrystä.

Älyttömän hieno väikkäri. Markkinoinnin mittaaminen on ollut aina haasteellista yritystoiminnassa. Toivottavasti CEMO pystyy tarjoamaan riittävät työkalut, jotta markkinointi pääsisi kehittymään Suomessa niihin kannuksiin, jotka sille kuuluvat.
Anonyymi: Tuleva KTM 27.4.2012 10:02

Anonyymi
Miten olisi rehellisyys?
Anonyymi: Nimetön 27.4.2012 10:03

Anonyymi
Surkea otsikko, koska se on selkeästi ristiriidassa tekstin kassa:"lähestymistapa on arvokas LISÄ keinoihin...". Tulee heti mieleen huuhaa, vaikka siitä ei välttämättä ole kyse.
Anonyymi: Surkea otsikko 27.4.2012 10:07

Anonyymi
Kyllä tuolla nobel tulee, jos vähänkään korkean tason ymmärrystä naapurista löytyy.
Anonyymi: nobel on milli 27.4.2012 11:04

Anonyymi
mahdollistaa monimutkaisten, syvää laadullista ja kontekstuaalista ymmärrystä vaativien sekä keskenään ristiin vaikuttavien ilmiöiden mallintamisen systemaattisen konfiguraatioanalyysin avulla.

Täh?

Tuo tarkoittaa suomeksi sitä, että menetelmä on mukava akateeminen sivistyssana-automaatti, mutta että se ei ole kunnolla sovellettavissa oikeaan yritysmaailmaan. Mutta menetelmä "mahdollistaa" siis monimutkaisten ilmiöiden mallintamisen - mutta ei takaa mitään siitä, vastaako malli todellisuutta niin hyvin, että se tuottaisi jotain oikeasti käytännöllisiä tuloksia, joiden pohjalta olisi helppo päättää, millaisiksi markkinointitapoja kannattaa muuttaa.
Anonyymi: niin niin 27.4.2012 12:15

Anonyymi
mahdollistaa monimutkaisten, syvää laadullista ja kontekstuaalista ymmärrystä vaativien sekä keskenään ristiin vaikuttavien ilmiöiden mallintamisen systemaattisen konfiguraatioanalyysin avulla.

Täh?
Tuo tarkoittaa suomeksi sitä, että menetelmä on mukava akateeminen sivistyssana-automaatti, mutta että se ei ole kunnolla sovellettavissa oikeaan yritysmaailmaan. Mutta menetelmä "mahdollistaa" siis monimutkaisten ilmiöiden mallintamisen - mutta ei takaa mitään siitä, vastaako malli todellisuutta niin hyvin, että se tuottaisi jotain oikeasti käytännöllisiä tuloksia, joiden pohjalta olisi helppo päättää, millaisiksi markkinointitapoja kannattaa muuttaa.

Tarkoitin tällä siihen jos se on kuvattu noin monimutkaisella kielellä, yritysmaailmassa kuuri kukaan ei kyllä osaa tuollaista menetelmää soveltaa.

Itse menetelmä voi olla hyvä (tai olla olematta, sitä en tiedä). Mutta se pitäisi osata kuvata jotenkin niin, että lukija ymmärtäisi edes pikkaisen, mistä siinä on kyse. Tuon tekstin pohjalta ainakaan minä en tiedä, miten CEMO-menetelmää sovelletaan. Sen tiedän, että kaikki lukemani markkinointiammattilaisten opinnäytetyöt ovat itsessään olleet markkinointikielen taidonnäytteitä.

Tuokin puheenvuoro sisälsi paljon markkinointikieltä, ja hehkutusta, mutta se jäi epäselväksi, mikä menetelmän sisältö on. Ylisanojen sijaan olisin mielummin kuullut edes lyhyen kuvauksen siitä, mitä menetelmää käytettäessä tehdään, ja yhden esimerkin siitä, MITEN menetelmää sovelletaan. Siitä olisi voinut olla jopa ainakin minulle hyötyä. Hehkutuksesta en hyötynyt, koska en ymmärtänyt edes sitä, mikä tuo hehkutettu menetelmä on.
Anonyymi: niin niin 27.4.2012 12:22

Anonyymi
Onko pakko kommentoida kaikkea, varsinkaan kun ei ymmärrä?
Anonyymi: Markkinointiammattil 27.4.2012 15:50

Anonyymi
Heh, tuli mukava olo tuosta. Artikkeli ei avautunut ollenkaan, toisaalta hommaa lukiessaymmärtää miksi Aalto ei ole vielä rankingeissa kovinkaan korkealla... Kyllähän tuolla proffan arvon arvon.
Anonyymi: Suomen koulujärjeste 28.4.2012 18:01
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

17:26 Talvivaara sai poikkeusluvan tulosjulkistukseensa
17:04 Poliisi epäilee: kultaväki pyöritti pyramidihuijausta Suomessa
16:51 Ilta-Sanomat New York Times: USA:n puolustusministeri Hagel eroaa
16:39 Putin myönsi kunniamerkin EK:n Kokkilalle
15:54 Opec voi sopia leikkauksista myös hiljaisuudessa
15:49 Digitoday Käyttöehdot olivat liikaa – Netflix oikeuteen
15:35 Pörssiosakkeet laajasti nousussa Helsingissä
15:32 Digitoday Rumat luvut julki: Näin pahasti huippu-Galaxy sukelsi
14:55 Maailmanpankki: USA:n ja Kiinan ympäristösopimus ei riitä
14:16 Digitoday No nyt on ennuste: Applelta halpapuhelin, Windows yrityspuhelimien kakkoseksi...
14:01 Pelko Britanniassa: Kolmekymppinen liian vanha ottamaan asuntolainaa
13:38 Digitoday Käytätkö salasanoihin hallintaohjelmaa? Sinua vastaan tehtiin uusi haittaohjelma
13:24 Venäjä löi pakotteille hintalapun
12:54 Näin helsinkiläistä kupataan putkiremontilla: hintaan +40 %
12:41 Suomalaiselta pomolta puuttuu innostus
12:34 Helsingin pörssissä alettiin käydä kauppaa United Bankersilla
11:51 Saksassa yritysten näkymät yllättivät iloisesti
11:39 Metso sai jättitilauksen Indonesiasta
11:29 Jos Opec ei toimi, öljy voi romahtaa 60 dollariin
11:16 Nordea kehuu Huhtamäkeä: Rahaa yritysostoihin
10:57 Nimetön lähde: Venäjä ehdottaa Opecille öljyleikkausta
10:17 Digitoday Uusi vakoiluohjelma löytyi: Epäillään valtion tekemäksi
10:13 Ekonomisti: EKP lähetti voimakkaan viestin uusista toimista
09:31 Teollisuuden tuottajahinnat loivassa laskussa
09:02 Digitoday Digioikeusaktivisti Ville Oksanen on kuollut
08:56 Uusi toimistotyö: Jellyshotteja ja potkunyrkkeilyä työkavereille
08:06 Saksa ja Ranska yhdessä uudistamaan ja tukemaan taloutta?
07:43 Venäjä aikoo pitää öljyntuotannon entisellään
06:01 Ensi viikolla on hyvä tilaisuus lyhentää lainaa
23.11. Yle: Yritystuet kasvoivat lähes miljardiin euroon
Asiakastieto

Yhteistyössä