Kirjaudu ▼
 

Yle: Johtajien oma töpeksintä nävertänyt suomalaisia brändejä

Useiden suomalaisyhtiöiden ympärillä on kohuttu viime kuukausina. Koetuksella ovat olleet etenkin Finnairin ja Nokian brändit. Ylen uutisten haastattelemien bränditutkijoiden mukaan yritysjohto saa syyttää siitä itseään.
Taloussanomat
22.4.2012 16:54
63

Brändi kärsii, kun yritysjohdon toiminta on ristiriidassa viestinnän kanssa, dosentti Kirsti Lindberg-Repo Taideteollisesta korkeakoulusta sanoo.

– Yritys on aikaisemmin halunnut viestiä itsestään, että olemme sitä ja olemme tätä. Sitten selviää, että yritystä on johdettu toisten periaatteiden mukaisesti, Lindberg-Repo sanoo Ylen uutisille.

20:50Osake
+1.82 %
2.80
+0.05
+1.14 %
5.315
+0.06

Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusprofessori Mika Pantzar ihmettelee, kuinka koulutetut johtajat heikentävät omilla toimillaan kuluttajien luottamusta yhtiöihinsä. Esimerkiksi Pantzar nostaa Finnairin.

– Erilaiset sotkut Finnairin ympärillä luhistavat luottamuspääomaa, suomalaista vahvaa uskoa lentoyhtiöön, Pantzar sanoo.

Taloustiedot

Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara uskoo, etteivät kohutut asuntokaupat ja sitouttamisbonukset ole pääasiallinen syy Finnairin maineen himmenemiseen. Eniten merkitystä on kuluttajien kokemuksella palvelusta.

Nokian ongelmana puolestaan on ollut hidas reagointi muutoksiin markkinoilla, Aspara sanoo.

∇ Mainos ∇
Lisää Aiheesta
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (63)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Yritysjohtoa palkitaan liian avokätisesti silloinkin kun on tehtyä vakavia virheitä. Tavoitteet pitää asettaa siten että epäonnistuminen rankaisee rahallisesti kovaa. Sekä peruspalkan että bonusten pitää leikkautua rajusti ja irtisanomiskorvausta ei epäonnistujalle makseta.
leikkuri 22.4.2012 17:09

Anonyymi
Se ompi amatöörin merkki.

Itse kuuna kullan valkeana tekisi mitään, mikä voisi vahingoittaa yritykseni mainetta. Edes poliittista kantaani (joka ei nojaa oikealle) en tuo koskaan julkisesti esiin, koska se voisi karsia asiakkaita.

Ehkäpä toimintamallini ero valtionyritysten ja muiden suuryritysten palkkajohtajii on se, että minulla on pelissä omat rahat.
Jos asiakkaat vähenevät, minulta vähenee tulot. Palkkajohtajat taas ovat nimenomaan yritystensä työntekijöitä. Heidät palkataan tehtävään haastattelun (ainakin muodollisesti) kautta, eikä esimerkiksi ylenemällä yrityksessä (ja siinä ohella kouluttautumalla tehtävään).

Minullakaan ei ole kuin peruskoulun päästötodistus ja tässä on jo 27 vuotta yritetty menestyksekkäästi. Saakin iettimään näiden palkkajohtajien koulutuksen tasoa. Tai ehkä se huonous kielii rakkauden, sielun puutteesta? Sitä intohimoa kun ei koulussa opi.
Anteeksi kirjoitusvi 22.4.2012 17:10

Anonyymi
Nyt pitäisi perustaa uusi Suomen brändityöryhmä ja puheenjohtajaksi nimittää Jorma Ollila. Hänellä on ehdottoman ylivertainen brädinosaaminen Suomessa ja erinomainen suhdeverkosto Euroopan teollisuuden ja talouden päättäjien suuntaan, European Roundtable, viisaiden ryhmä ym. jäsenyydet.
Brändi rakennetaan p 22.4.2012 17:10

Anonyymi
Ainakin kansaa ovat raivostuttaneet Katainen,Urpilainen,Vehviläinen,Ollila,Vuoria,
H.Sailas,Häkämies,Stupp,Wallin,UMTS-Heinonen,Liikanen,Lilius,Karvinen ja Härmälä.

Paljonkohan tämä porukka on saanut Suomea tuhottua?

Epäoikeudenmukaisuus,ylimielisyys ja jopa räikeä valehtelu ovat tämän porukan brändi.
kähmintä se kannatta 22.4.2012 17:21

Anonyymi
Koetuksella ovat olleet etenkin Finnairin ja Nokian brändit. Ylen uutisten haastattelemien bränditutkijoiden mukaan yritysjohto saa syyttää siitä itseään.

Nyt esille tulleet Finnair, Nokia, Ilmarinen ym. ovat vain jäävuoren huippu. Helppoahan se onkin toinen toisilleen antaa vaikka mitä etuja. Ja vaikka yrityksellä menisi huonosti, kun johtaja ei olekaan päässyt hänelle asetettuun tavoitteeseen, hänet palkitaan. Hyvä esimerkki tästä on entinen Tiedon toimitusjohtaja, joka sai niin hyvät lähtörahat, että voi ryhtyä vapaa-ajattelijaksi. Kyllä johtajat ajattelevat vain itseään. Hehän järjestävät itselleen yleensä muhkeat eläke-edutkin.

?Outokummun entinen toimitusjohtaja Juha Rantasen vuosieläke 530000 euroa vuodessa. Hän jää eläkkeelle 60-vuotiaana.

Kemiran Harri Kerminen kuittaa 460000 euron vuosieläkkeen. Hän jää eläkkeelle 62-vuotiaana.

Rautaruukin Sakari Tamminen saa nauttia 430000 euron vuosieläkettä. Hän jää eläkkeelle 62-vuotiaana.

Taloussanomat 19.2.2011?

Työntekijätkin pitäisi palkita ainakin silloin kun yrityksellä menee hyvin.
Outoa touhua 22.4.2012 17:22

Anonyymi
Nyt pitäisi perustaa uusi Suomen brändityöryhmä ja puheenjohtajaksi nimittää Jorma Ollila. Hänellä on ehdottoman ylivertainen brädinosaaminen Suomessa ja erinomainen suhdeverkosto Euroopan teollisuuden ja talouden päättäjien suuntaan, European Roundtable, viisaiden ryhmä ym. jäsenyydet.


Olihan tuo sarkasmia, olihan?
Äijä, joka vain sattui olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, mutta sitten kun olisi sitä ammattitaitoa pitänyt löytyä, paljastui totuus.
Nimetön 22.4.2012 17:24

Anonyymi
Suomalainen korruptioverkosto alkaa paljastua. Siihen kuuluvat valtionyhtiöiden johtajat,joille maksettiin lisiä ja bonuksia viime vuonna yhteensä 80 miljoonaa, eläkevakuutusyhtiöiden johto ja hallitukset, palkat ja palkkiot tähtitieteelliset,valtionvarainministeriön korkeat virkamiehet, jotka saavat enemmän palkkaa kokouspalkkioina valtionyhtiöissä kuin viroistaan. Poliittinen eliitti ja tietynlaiset liikemiehet. Tässä meidän hyväveliverkosto, kukaan ei ole tehnyt rikosta, kaikki on ollut laillista. Silti tämä porukka näyttää roistoilta.Silti jotkut idi oo tit väittävät Suomea korruptiovapaaksi maaksi.
Vaihtoon koko porukk 22.4.2012 17:27

Anonyymi
Nyt pitäisi perustaa uusi Suomen brändityöryhmä ja puheenjohtajaksi nimittää Jorma Ollila. Hänellä on ehdottoman ylivertainen brädinosaaminen Suomessa ja erinomainen suhdeverkosto Euroopan teollisuuden ja talouden päättäjien suuntaan, European Roundtable, viisaiden ryhmä ym. jäsenyydet.


Nehän teki jo tuon työn, lopputulema oli että me viedään tätä osaamista ympäri maailmaa kovalla rahalla. Stubbi ja Jorma sen tiesi...
Patu 22.4.2012 17:28

Anonyymi
Kyllä nämä molemmat firmat Finnair ja Nokia on vaan pöhöttyneet sisältä aikojen kuluessa ja nyt ne vaan pitää siivota ja tehdä uudet strategiat.

On se tietysti johtajien syytä silleen että ei ole toimittu ajoissa vaan tilanteen on annettu vaan mennä huonompaan. Nokialla syynä lienee ollut ylimielisyys ja Finnairilla taas AY liikkeen vastustus muutoksiin.
AY lento 22.4.2012 17:31

Anonyymi
VR:n turvallisuusjohdon toiminta ei ansaitse kovin hyviä arvosanoja sekään eikä ole linjassa yhtiön uudelleenbrändäyksen / vastuullisuuskampanjoinnin kanssa.
höpöhassu 22.4.2012 17:35
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä