Kirjaudu ▼
 

Ben & Jerry's – kestääkö jäätelökauppiaan vastuullisuus?

Liisa Takala
Ben & Jerry's – kestääkö jäätelökauppiaan vastuullisuus?
Jäätelönvalmistaja Ben & Jerry´s on perustamisestaan lähtien pyrkinyt huomioimaan ympäristön ja yhteisön. Mutta miten kävi, kun yritys myytiin palmuöljyostoksillaan huomiota saaneelle monikansalliselle elintarvikejätti Unileverille? Onko vastuullisuus vain keino myydä jäätelöä?
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ben & Jerry´s sai alkunsa Yhdysvaltain Vermontissa vuonna 1978, kun kaksi herkuille persoa kaverusta opetteli tekemään jäätelöä viiden dollarin hintaisella kirjekurssilla. Kurssin käytyään Ben Cohen ja Jerry Greenfield perustivat pienen jäätelökioskin hylätylle huoltoasemalle ja lähtivät rakentamaan yritystä, jonka toiminta perustuu eettisille arvoille.

Yritys kasvoi ja kansainvälistyi. Suomen Ben & Jerry´sin brändimestari Meri Dow myöntää, että kasvu on tuonut omat haasteensa.

Dow´n mielestä eettinen toiminta on luontevaa, kun yrityksen toiminta on pienimuotoista ja paikallista.

– Kun antaa takaisin yhteisöön, näkee jäljen. Onhan se myös oma yhteisösi, Dow kuvaa.

Kun raaka-aineiden toimittajia ja markkina-alueita tulee lisää, kuvio on vaikeampi saada pysymään hallinnassa. Toisaalta koko tuo myös vaikutusmahdollisuuksia.

– Ben ja Jerry huomasivat, että heillähän on hyvä työkalu, jolla saa lisävoimaa aktivismiin, Dow kertoo.

Yritys on kampanjoinut Alaskan jäätiköiden ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolesta sekä vastustanut Irakin sotaa ja geenimanipulointia.

Yhtiön mukaan eettisyys ei silti ole vain näyttäviä tempauksia, vaan kaikenkattava periaate. Ben & Jerry´s -jäätelöissä käytetään Reilun kaupan tuotteita ja vapaiden kanojen munia. Maito tuodaan Hollannin-jäätelötehtaalle lähiseudun pientiloilta, jolloin kuljetusten hiilipäästöt pienenevät.

Ovatko myös
arvot kaupan?

Vuonna 2000 Ben & Jerry´s myytiin kansainväliselle elintarvike- ja päivittäistavarajätti Unileverille. Kuinka periaatteiden noudattaminen onnistuu palmuöljyostoksillaan huomiota saaneen ylikansallisen suuyhtiön omistuksessa?

– Tietysti moni hämmästeli, että näinkö tämä nyt meni, Dow kertoo.

Dow´n mukaan Unilever on kuitenkin ymmärtänyt brändin erilaisuuden ja sallinut uuden tytäryhtiönsä toimia periaatteidensa mukaisesti. Yhtiöt sopivat kaupan yhteydessä, että Ben & Jerry´sillä säilyy oma johtoryhmänsä.

Kansainvälisen Ben & Jerry´sin yhteiskuntavastuuohjelman johtajan Rob Michalakin mukaan johtoryhmä on huolehtinut siitä, että yhtiö pitää kiinni periaatteistaan. Michalak kiittelee myös yhtiön koko henkilökunnan intoa eettisten päämäärien tavoitteluun ja uskoo, että Ben & Jerry´s voi esimerkillään vaikuttaa myös emoyhtiönsä toimintaan.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Oleellisinta on johtoportaan, henkilökunnan ja hallinnon sitoutuminen, Michalak sanoo.

– Meillä on onneksemme ollut kaikilla tasoilla intohimoa tuoda sisältöä ohjelmiin ja arvoihin.

Yliopisto ja ympäristöjärjestöt
valvovat tuotantoa

Emoyhtiö on avuksi Ben & Jerry´sin maailmanvalloitukselle.

– Unilever tarjoaa hyvän infrastruktuurin laajentua ympäri maailmaa. Ilman sellaista pohjaa on vaikea lähteä uusille markkinoille, Dow sanoo.

Ben & Jerry´s -jäätelöitä myydään jo 37 maassa. Vieläkö valmistaja pystyy hallitsemaan kokonaisuutta? Michalak vakuuttaa sen onnistuvan ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden avulla.

Eurooppalaisten maitotilojen toiminnan kestävyyteen tähdätään yhteistyöllä Wageningenin yliopiston, WWF:n ja hollantilaisten ympäristöjärjestöjen kanssa. Tilojen toimintaa ohjaa 11 periaatetta eroosion vähentämisestä luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Maidontuottajille asetetaan vuosittain tilakohtaisia tavoitteita toiminnan kehittämiseksi.

Yhdysvalloissa maidontuotantoa ohjaavat pitkälti samat tavoitteet. Niihin on toistaiseksi enemmän matkaa, sillä kaikki Ben & Jerry´sin Pohjois-Amerikassa käyttämä maito ei vielä tule ohjelmaan kuuluvilta pientiloilta.

Riippumattomat auditoijat seuraavat vuosittain, kuinka Ben & Jerry´sin tuotannolleen asettamat tavoitteet täyttyvät: kuinka suuri osuus raaka-aineista on Reilun kaupan tuotteita, kuinka tehtaiden energiatehokkuus ja vedenkäyttö kehittyvät, kuinka paljon alihankkijat työllistävät syrjäytymisvaarassa olevia.

– Se vaatii sitkeyttä ja uutteruutta, mutta toimii ylhäältä alas ja alhaalta ylös, Michalak arvioi toiminnan valvontaa.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Ben&Jerry´s

Kommentit (25)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Unilever ei ymmärrä brändiä eikä se välitä siitä yhtään mitään.


Unileverin tarkoitus on saada ihmiset sairastumaan kun moista moskaa suuhunsa panee siinnä ei palmut huoju eikä kukat kuki kun tietää tuon yrityksen taustat.



Syö unileverin jäätelö saat vatsaasi limakasvaimen kemikaaleista.
Näin toimii unilever vailla mitään moraalia mihinkään.


No, käyppä hakemassa kaupasta soijaroheutta joka on eettisempää ja ekologisempaa kuin Ben & Jerry´s -jäätelöt...

Nuo tuollaiset juttusi eettisistä ja ekologisista elintarvikkeista on suurinta kuluttajien mielikuvahuijausta mitä Suomessa tänä päivänä on.
Anonyymi: oikeasti kriittinen 23.10.2011 7:40

Anonyymi
Unilever ei ymmärrä brändiä eikä se välitä siitä yhtään mitään.

Unileverin tarkoitus on saada ihmiset sairastumaan kun moista moskaa suuhunsa panee siinnä ei palmut huoju eikä kukat kuki kun tietää tuon yrityksen taustat.


Syö unileverin jäätelö saat vatsaasi limakasvaimen kemikaaleista.
Näin toimii unilever vailla mitään moraalia mihinkään.

No, käyppä hakemassa kaupasta soijaroheutta joka on eettisempää ja ekologisempaa kuin Ben & Jerry´s -jäätelöt...

Nuo tuollaiset juttusi eettisistä ja ekologisista elintarvikkeista on suurinta kuluttajien mielikuvahuijausta mitä Suomessa tänä päivänä on.




Oletko ihan tosissasi, suomessa pelkästään kriitinen kuluttaja vatsa sairaudet ovat lisääntyneet vuosi tasolla 6% - 8% nuorilla aikuisilla.
Jos nyt tutustuisit mihin ne kemikaalit tungetaan esim. maito tai GM soija niin voihan taas hyvää päivää.
G.M sojia on manipuloitu jo 70 luvulta lähtien(monsanto).
En ymmärrä näkökulmaasi mutta bon abetit.
Anonyymi: Sinisilmäisyysttä va 23.10.2011 8:02

Anonyymi
Onks kiva vastailla itselleen...? Noista teidän viesteistä ei ymmärrä mitään, kirjoitettu epäselvästi ja lauseet jää kesken. Mikä on (monsanto), miksi teet nuomion kirjoittamatta siitä lisää?
Anonyymi: nullinkuppi 23.10.2011 8:44

Anonyymi
VANILJAJÄÄTELÖ

Suomessa myydään esansseja jäädytettyinä.

Eikö se ole tietoista kuluttajan harhauttamista; kermajäätelöpaketin näköisessä ulkoasussa.

Aidosta vaniljasta ei hajuakaan.
Anonyymi: Nimetön 23.10.2011 8:48

Anonyymi
hyvä huomio, ihme juttuja noilla ketjun aloittajilla.
Anonyymi: huullunpilet 23.10.2011 8:48

Anonyymi
Unilever ei ymmärrä brändiä eikä se välitä siitä yhtään mitään.

Unileverin tarkoitus on saada ihmiset sairastumaan kun moista moskaa suuhunsa panee siinnä ei palmut huoju eikä kukat kuki kun tietää tuon yrityksen taustat.

Syö unileverin jäätelö saat vatsaasi limakasvaimen kemikaaleista.
Näin toimii unilever vailla mitään moraalia mihinkään.

No, käyppä hakemassa kaupasta soijaroheutta joka on eettisempää ja ekologisempaa kuin Ben & Jerry´s -jäätelöt...

Nuo tuollaiset juttusi eettisistä ja ekologisista elintarvikkeista on suurinta kuluttajien mielikuvahuijausta mitä Suomessa tänä päivänä on.


Oletko ihan tosissasi, suomessa pelkästään kriitinen kuluttaja vatsa sairaudet ovat lisääntyneet vuosi tasolla 6% - 8% nuorilla aikuisilla.
Jos nyt tutustuisit mihin ne kemikaalit tungetaan esim. maito tai GM soija niin voihan taas hyvää päivää.
G.M sojia on manipuloitu jo 70 luvulta lähtien(monsanto).
En ymmärrä näkökulmaasi mutta bon abetit.



Lisäys: Nuorten vatsavaivat ovat kroonista veriripulia jotka on lisääntynyt 6% -8% vuositasolla.
Anonyymi: Sinisilmäisyysttä va 23.10.2011 8:57

Anonyymi
Amerikkalainen jäätelö, ympäristöystävällisyys ja reilu kauppa samassa yhteydessä kuulostaa jotenkin niin perin juurin hullunkuriselta. Sertifioikaa ja valvokaa miten paljon tykkäätte - ei se siitä muuksi muutu.
Anonyymi: Luottamuskauppaa? 23.10.2011 9:24

Anonyymi
Eikö enää ole oikeita uutisia? Näillä reiluilla kaupoilla ja muulla eettisyyshöpinällä saa pyyhkiä hanuria.
Anonyymi: Bored 23.10.2011 9:37

Anonyymi
Tää on taas tätä jeesustelua, puhutaan mukamas ekologisuudesta, mutta itse tuote sitten valmistetaan ulkomailla ulkomaisista raaka-aineista monikansallisen jätin toimesta. (Ja monikansallisille yrityksille ainoa merkittävä asia on voiton maksimointi, tiedän tämän, koska työskentelen sellaisessa).

Sitten kun kuskataan Ben&Jerry:t tänne suomeen pakkas-kuljetuksella, niin kyllä siinä hiilijalanjälkeä alkaa tulemaan.
Anonyymi: missäköhän noikin te 23.10.2011 9:56

Anonyymi
´

Mukavat mielikuvat eettisyydestä ja sen sellaisesta eivät makunautintoa ainakaan tärvele.

Uskossa on hyvä elää kuten Toivossakin, sanoisi ameebakin jos puhua osaisi.
Anonyymi: vänrikki S. 23.10.2011 10:28
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä