Kirjaudu ▼
 

8 keinoa – näin hampurilaisketju koukuttaa sinut

Lehtikuva
8 keinoa – näin hampurilaisketju koukuttaa sinut
Suomalaiset sanovat haluavansa terveellistä, lisäaineetonta, kotimaista luomu- ja lähiruokaa. Samaan aikaan hampurilaiset käyvät hyvin kaupaksi, jopa niin hyvin, että uusia yrittäjiä riittää koko ajan markkinoille. Miksi hampurilaiset himottavat niin kovasti? Onko kyse pelkästään taitavasta markkinoinnista vai mistä? Katso millä keinoilla hampurilaisjätit koukuttavat sinut.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Australialainen hampurilaisketju keksi vekkulin markkinointikikan: huumeidenkäyttäjien asuntolan vieressä oleva ravintola jakoi lähialueelle ilmaiskyniä, jotka näyttivät verta sisältäviltä huumeruiskuilta. Myös ateriat noudattelivat teemaa: pihviruiske, sininen suoni, Courier Mail -lehti kertoi syyskuun lopulla. Viesti oli selvä: hampurilaiset koukuttavat tehokkaasti.

Näin mauttomia tempauksia ei Suomessa tai muualla Euroopassa ole totuttu näkemään suurilta hampurilaisketjuilta.

Terveellisen, luomu- ja lähiruuan paineessa hampurilaisketjut pikemminkin tekevät paljon töitä karistaakseen epämääräistä roskaruokamainetta. Silti nekin haluavat koukuttaa kuluttajan. Näillä keinoilla se onnistuu:

1. Huolella rakennettu markkinointi

Hampurilaisketjujen markkinointistrategioita suunnittelee valiojoukko kuluttajatutkimuksen ja markkinoinnin ammattilaisia ja useimmiten se myös näkyy. 

– Hampurilaisateriassa kyse ei ole pelkästään ruuasta. Markkinoinnissa pyritään välittämään tiettyä huolettomuutta ja rentoa elämäntyyliä. McDonald’s on vaalinut konseptejaan hyvin. Ne ovat muuttuneet nuorisoravintoloista perheravintoloiksi, jotka vastaavat nykyelämän kiireen haasteisiin ja huolehtivat vaikkapa lasten syntymäpäiväjuhlista, markkinoinnin professori Pirjo Laaksonen Vaasan yliopistosta sanoo. 
 
– Mainontaan otettiin jossain vaiheessa mukaan myös isovanhemmat, jotka ovat hyvin maksukykyinen kuluttajaryhmä.

Ajassa eläminen näkyy myös McDonald’s brändiuudistuksessa, joka on yhtiön historian suurin. Loisteputkivalot, valot, muovi ja neonvärit vaihtuvat pikkuhiljaa hillitympiin sävyihin ja puuhun. jonkinlaisessa slow food -hengessä yhtiö pyrkii houkuttelemaan istumaan pitempään ravintolassa ja saamaan myös varakkaampaa asiakaskuntaa uusilla aterioilla.

2. Koko kansan paikka

Erityisesti Yhdysvalloissa pikaruoka on köyhän väestön arkiruokaa. Suomessa ja muualla Euroopassa sosioekonominen jako ei ole ainakaan yhtä vahva. Hampurilaisravintoloissa käy kaksi kolmasosaa suomalaisista, kertoo Suomi syö 2010 -tutkimus.

– Talouden bruttotuloilla ei näytä olevan selvää vaikutusta hampurilaisravintoloissa käynteihin. Erot syntyvät pikemminkin perhevaiheesta. Näissä ravintoloissa käyminen sopii paremmin nuorten ja lapsiperheiden arkeen, Kuluttajatutkimuksen erikoistutkija Johanna Varjonen kertoo vielä julkaisemattomista tutkimustietoista.

– Hampurilaisravintoloissa käyminen on arkipäiväistynyt ja levinnyt koko kansan käyttäytymismalliksi. Samat ihmiset, jotka käyvät gourmet-ravintoloissa, nappaavat kiireessä hampurilaisaterian. Hampurilaisravintola ei aseta sosiaalisia rajoitteita, sinne voi tulla yksin tai porukassa, eikä tarvitse välittää pukeutumisesta, Laaksonen sanoo.

Hesburgerin mainokset ärsyttävät monia, mutta niissä voi myös nähdä antimainosmaista kiiltokuvamainonnan irvailua. Se vetoaa verkkareissa elävään perusäijätyyppiin – suurimpaan pikaruuan käyttäjäryhmään – ja on ketjun luojan Heikki Salmelan käsialaa.

Hesburger on vuosia luottanut yksinkertaiseen viestiin: Osta hampurilainen, se on halpa. Brändiä ei kiilloteta hienoilla kampanjoilla, vaan junttihuumoria viljelevät spotit menevät ruutuun. 

3. Helppo vaihtoehto lapsiperheille

Lapsiperheet ovat suurin asiakasryhmä nuorten jälkeen. Kuluttajatutkimuksen Varjosen mukaan lapsiperheet syövät niissä suhteellisesti hieman enemmän, kun taas pariskunnat ja yksin asuvat vähemmän.

Hampurilaisravintola edustaa jonkinlaista kodin ja ulkona syömisen välimuotoa, jonne voi mennä verkkareissa välittämättä etiketeistä tai lasten sottaamisesta.

– Kun perheissä ollaan väsyneitä, annetaan helposti lupa olla tekemättä ruokaa, Vaasan yliopiston professori Laaksonen sanoo.

– Käytännön havaintona olen pannut merkille, että erityisesti kauppakeskusten hampurilaispaikoissa lapsiperheitä näkee paljon, terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) erikoistutkija Marja-Leena Ovaskainen sanoo.

– Suosio liittyy nimenomaan tähän nopean elämisen rytmiin, se on avainkysymys. Vastareaktio, jota itse edustan olisi, että lapsille tarjotaan oikeita ruokailukulttuurin elämyksiä eikä vain mätetä energiaa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Silti Ovaskainen pitää noin kahta hampurilaisateriaa kuukaudessa täysin sallittuna paheena, jolla ei ole ravitsemuksellista haittaa, jos muuten syö terveellisesti.

4. Hampurilainen on vain niin hyvää

Hampurilaisen himo iskee suurimpaan osaa ihmisiä silloin tällöin, vaikka moni kuvaa oloaan aterian jälkeen huonoksi.

– Hampurilainen on niin monipuolinen makujen suhteen – on leipää, pihvi, majoneesia ja tomaattia ja sitten ranskalaiset. Se on tietynlainen kokonaisvaltainen makuelämys. Ei tule niin sanottua makuspesifiä kylläisyyttä niin nopeasti, kun syö vähän kaikkea, siksi hampurilaisateriat voivat olla suuriakin, THL:n tutkija Anni Helldán arvelee.

5. Ristiriitaisuus tyypillistä kuluttajalle

Ruuan terveellisyydestä tulvii paljon ristiriitaista tietoa.

 – Onko se rasva nyt epäterveellistä vai ei. Ihmiset eivät itedä mitä uskoa ja väsyvät. Tietty ristiriitaisuus on myös nykyajan ihmisen tapa toimia, käytämme poikkeamia, joissa sallitaan retkahdukset normaalista. Hampurilaisaterioihin liittyy tietty palkitsemisen ajatus. Meillä on tiettyjä ruoka-asenteisiin liittyviä ”ohjelmia”, jotka voi kääntää pois päältä tarvittaessa, Laaksonen kertoo.

6. Heikoimmat sortuvat

Hampurilaiset houkuttavat ja koukuttavat erityisesti kahta ryhmää: lapsia ja niin sanottuja kontrolloimattomasti syöjiä. Heillä tarkoitetaan ihmisiä, jotka eivät osaa syödä säännnöllisesti  ja sortuvat helposti ylensyöntiin. Helsingin yliopiston aistitutkimuksissa on osoitettu yhteys kontrolloimattomasti syöjien ja suolaisen ja rasvaisen himolla.

Lapset eivät myöskään osaa vielä hallita syömistään. Lapsi vaatii ruokaa tässä ja heti.

Monissa perheissä lapset ovat pahasti koukussa hampurilaisiin. Niitä ostetaan tappeluiden välttämiseksi tai että lapsi ”söisi edes jotain”. Tutkijat ovat panneet merkille, että lapset määräävät yllättävän paljon perheiden ruokatottumuksia.

7. Taantuma iskee, hampurilaiset myyvät

Yleensä on ollut niin, että talouden laskusuhdanteessa hampurilaisravintoloilla menee paremmin kuin muilla, koska niiden hinnat ovat niin alhaiset. Ainakin näin kävi 2008 taantumassa, myös kansainvälisesti, Kuluttajatutkimuskeskuksen Varjonen sanoo.  

8. Osta hampurilainen, teet hyvää

Hyväntekeväisyys on nykypäivänä jokaisen itseään kunnioittavan yrityksen markkinointivaltteja. Laaksonen näkee myös tämän erääksi keinoksi vaikuttaa kuluttajaan.

Esimerkiksi McDonald's on jo pitkään pyörittänyt eri maissa toimivia Ronald McDonald -lastentalosäätiöitä, joka majoittavat lastensairaaloiden asiakasperheitä. Suomessa talo sijaitsee Helsingin Meilahdessa.

Hesburger puolestaan kantaa kortensa kekoon tukemalla Saaristomeren suojelurahaston toimintaa, mutta se ei käytä ”hyväntekeväisyyskorttia” yhtä näkyvästi.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (186)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kyse on vaarallisista ruuan lisäaineista, jotka manipuloivat aivojen makukeskusta, addiktoivat ja saavat huononkin ruuan maistumaan hyvältä. Samalla uhri tulee vetäneeksi sisuksiinsa teurasjätteen ja pullan lisäksi transfat-öljyä ja kemikaaleja.

Kuulostaako hyvältä? Vähintään yhtä terveellistä kuin tupakka ja huumeet, jotka nekin koukuttavat ja muuttavat muodottomiksi läskikasoiksi.
Anonyymi: Eat sh1t and d1e 22.10.2011 6:15

Anonyymi
Vai muuttuu tupakkakin läskiksi? Mikä lisäaine manipuloi aivojen makukeskusta? Tai oikeastaan, älä edes vastaa...
Anonyymi: disinformation 22.10.2011 6:33

Anonyymi
Väärin, minut on kasvatettu tavallisella, terveellisellä kotiruoalla, roskaruokaa en lapsena saanut kuin ihan muutamia kertoja, kaupasta ei tuotu koskaan edes pakasteranskalaisia. Niistä tuli eräänlaisia kohokohtia. Muutettuani nuorena pois kotoa, minulle aukeni kuin uusi maailma. Lihoin melkoisesti itsekurin puutteessani ja ymmärtämättömyydessäni. Ehkä lapsille olisi kuitenkin hyvä antaa silloin tällöin roskaruokaa ja opettaa sen vaikutuksista. Ei tule sitten ylilyöntejä...
Anonyymi: mappe 22.10.2011 6:40

Anonyymi
Nahjusten ruokaa.Ei viitsitä kokata lapsille,mitään kunnollista syötävää.Oli ilo katsella lapsen riemua,kun huomasi saavansa paistettua muikkua.
Anonyymi: Hoikkapoika 22.10.2011 7:02

Anonyymi
Kun jättää ranskalaiset ja sokeriveden pois niin samaa tavaraa pikaruoka on kuin muukin valmisruoka. Mutta eltaantuneen paistorasvan tuoksu on se joka ei miellytä.
Anonyymi: omasta maasta 22.10.2011 7:46

Anonyymi
Vai muuttuu tupakkakin läskiksi? Mikä lisäaine manipuloi aivojen makukeskusta?


Oletko yrittänyt koskaan lopettaa tupakointia?

Lisäaine MSG ei ole mikään salaisuus.
Anonyymi: Saa olla tyhmä juntt 22.10.2011 7:58

Anonyymi
Hampurilainen on hyvää ruokaa, ei siinä mitään vikaa ole. Sämpylä, pihvi, kasviksia, kastike - sama kai se on onko ne ladottu päällekkäin vai levitetty lautaselle. THL:n sen sijaan voisi lakkauttaa.
Anonyymi: Biff 22.10.2011 8:08

Anonyymi
Tuuppaa googleen "mcdonalds msg" niin tiedät mistä on kyse. Sama koskee kaikkia roskaruokaravintoloita Suomessa ja maailmalla.
Anonyymi: MSG on myrkyllinen h 22.10.2011 8:08

Anonyymi
Hyviä on mutta kalliita.
Suomessa eivät ole köyhän ruokaa.
Anonyymi: asiakas 22.10.2011 8:11

Anonyymi
Kyse on vaarallisista ruuan lisäaineista, jotka manipuloivat aivojen makukeskusta, addiktoivat ja saavat huononkin ruuan maistumaan hyvältä. Samalla uhri tulee vetäneeksi sisuksiinsa teurasjätteen ja pullan lisäksi transfat-öljyä ja kemikaaleja.

Kuulostaako hyvältä? Vähintään yhtä terveellistä kuin tupakka ja huumeet, jotka nekin koukuttavat ja muuttavat muodottomiksi läskikasoiksi.


Kyllähän nyt hampurilainen on terveellisempi kuin joku susip-ska eines tai makkara jossa 0-15% lihaa ja sekin "koneellisesti erotettua" eli sitä entistä teurasjätettä...

Ja ei, minä en ole vuosiin edes syönyt hampurilaisia, teen ruokani ihan alusta loppuun itse, mutta kyllä minä seuraan sen verran että terveellisempiä vaihtoehtoja tuola purilais puolella on kuin noissa roskaeineksissä...
Anonyymi: ahhahahaa 22.10.2011 8:23
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä