Kirjaudu ▼
 

Mietojen alkoholijuominen ulkomainonnan kielto etenee

Lehtikuva
Mietojen alkoholijuominen ulkomainonnan kielto etenee
Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt alkoholimainonnan rajoituksia sisältävän lakiesityksen lausuntokierrokselle. Kyse on hallitusohjelmassa sovitusta hankkeesta, jonka mukaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvan alkoholimainonnan keinot kielletään.
25.4.2012 18:00
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Esityksen mukaan väkevien alkoholijuomien mainonta olisi edelleen kiellettyä. Asiasta tiedottaa sosiaali- ja terveysministeriö.

Tiedotteen mukaan mietojen alkoholijuomien ulkomainonta ja muu yleisissä tiloissa näkyvä mainonta kiellettäisiin, mutta mainonta olisi edelleen sallittua myymälöissä ja ravintoloissa sekä niiden ulkopuolella.

Esimerkiksi pysäkkien mainostelineissä, urheilukentillä ja urheilijoiden pelipaidoissa mainonta olisi kiellettyä. Alkoholimainonta olisi jatkossa kiellettyä myös televisiossa ja radiossa ennen kello 23:a.

Muissa mainosvälineissä saisi edelleen mainostaa mietoja alkoholijuomia, mutta mainonnassa saisi esittää vain laissa erikseen säädettyjä tuotetietoja, kuten tuotteen hinnan ja kuvan. Käytännössä esimerkiksi markkinointiarpajaiset, internetissä esitettävät mainosfilmit ja pelit olisivat kiellettyjä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Lakiluonnos on lähetetty lausuntokierrokselle viranomaisille, kansalaisjärjestöille ja elinkeinojärjestöille. Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson päättää kantansa lakiesitykseen lausuntokierroksen jälkeen. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle kevätistuntokauden aikana 2012.

Esityksen perustana on viime vuosina varmistunut tutkimusnäyttö, jonka mukaan alkoholimainonta lisää lasten ja nuorten alkoholinkäyttöä. Hallitusohjelmassa on sovittu, että lapsiin ja nuoriin kohdistuvan alkoholimainonnan keinot kielletään ja että television ja radion sallittuja mainonta-aikoja tarkistetaan.

25.4.2012 18:00
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (17)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Lisää kieltoja, hyvä. Tulee parempi yhteiskunta näin.
Anonyymi: ... 25.4.2012 18:25

Anonyymi
Mitä jos samantien kiellettäisiin kerralla kaikki. Siis aivan kaikki. Sovitaan, että mitään et saa tehdä ilman viranomaisen lupaa. Sen jälkeen ei enää tarvitsisi uhrata aikaa ja resursseja pohtimiseen mitä uutta kiellettäisiin tällä vaalikaudella.
Anonyymi: Nimetön 25.4.2012 18:28

Anonyymi
Erittäin hyvä lakiehdotus! Alkoholin ja tupakan markkinoinnin rajoituksien pitäisi olla samalla viivalla. Haitat ovat molemmissa suurin piirtein yhtä suuria.
Anonyymi: En juo, mutta poltan 25.4.2012 18:34

Anonyymi
Lihavuuteen kuolee enemmän ihmisiä kuin alkoholiin. Koska kielletään ruokamainokset???

En usko, että kukaan nuori juo alkoholia sen takia, että näkee mainoksia. Korkeintaan kokeilee jotain uutta tuotetta. Sen takia niitä mainoksiakin on.
Anonyymi: Vitu''aa t 25.4.2012 18:43

Anonyymi
Toisaalta ei tuosta alkoholimainonnan kieltämisestä mitään haittaakaan ole.
Anonyymi: Tarkemmin ajateltuna 25.4.2012 19:06

Anonyymi
Jos nyt laitettaisiin vaan ihan tarroja keppanapulloihin, että "aiheuttaa riippuvuutta.
SE TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ KUN TARPEEKSI JUOT, NIIN ET PYSTY LOPETTAMAAN. OIKEASTI."

Ja itselleni oli uusi tieto se, että alkoholi vaurioittaa sydäntä ja aiheuttaa syöpää suolistossa.
Anonyymi: Nimetön 25.4.2012 19:11

Anonyymi
Voi elämän kevät! Olen kuluttuja joka juo alkoholia. En juo aina sitä yhtä ja samaa merkkiä vaan mielelläni näkisin mainoksia esimerkiksi uutuuksista. Tämä on ainoa tuote, josta kaipaisin mainoksia, jotta tietäisi kaupassa etsiä jotain uutta. Kohta ne pullot on tiskin alla niin ei tarvi mainostaa ollenkaan. Jos vaikka ihmiset unohtaisi, että alkoholia on olemassa.
Anonyymi: ryyb 25.4.2012 19:26

Anonyymi
Mitenkäs nuo satelliittikanavat ja Internet saataisiin noudattamaan samoja kieltoja?
Anonyymi: Nimetön 25.4.2012 19:30

Anonyymi
Kilpailu käy kiivaana hallituksen hölmöimmän ministerin tittelistä. Maria G-R on nousussa, vaikka matkaa on vielä taksikuningattaren pisteille eikä niitä kovin helposti ohiteta. Ihmetyttää kuitenkin miten tämä musiikkimaailmassa juontajana menestynyt henkilö on ministerintoimissaan valahtanut samalle tasolle kuin raittiusterroristit ja kaikenkarvaiset uskontohörhöt. Hallituksen typerimpiä ministereitä.
Anonyymi: skinnyharry 25.4.2012 19:31

Anonyymi
´

Kummastuttaa vain että jos raittius ja tupakoimattomuus tuottavat niin autuasta onnea kuin terveysfundamentalistit väittävät, niin mikseivät he jo vihdoin voisi lakata kiusaamasta meitä viinasta ja tupakasta nauttivia ihmisiä.
Anonyymi: vänrikki S. 25.4.2012 19:56
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä