Kirjaudu ▼
 

Murtuuko VR:n monopoli? Yle: Yli kymmenen kiinnostunutta

Noora Huokonen
Murtuuko VR:n monopoli? Yle: Yli kymmenen kiinnostunutta
Henkilöjunaliikenteen kilpailun avaamisen valmistelu on loppusuoralla. Kiinnostuneita yhtiöitä on ilmoittautunut ministeriölle useista maista, Yle kertoo.
27.3.2016 16:12
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Henkilöjunaliikenteen avaaminen kilpailulle on loppusuoralla valmistelussa.

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Minna Kivimäki sanoo Yle Uutisten haastattelussa, että kiinnostuksensa VR:n haastamiseen on ilmaissut yli kymmenen eri yhtiötä eri maista.

Ministeriö on selvittänyt koko toimivaltaansa kuuluvan henkilöjunaliikennealueen avaamista kilpailulle. Ulkopuolelle on siis jäänyt ainoastaan HSL:n alainen Helsingin seudun lähijunaliikenne.

Aivan kuten esimerkiksi palkankorotusten sopimiseen ja sosiaali- ja terveyspalveluiden valinnanvapauteen, myös junaliikenteen kilpailuttamiseen etsitään omaa kansallista mallia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Kivimäen mukaan minkään toisen maan malli kun ei Suoraan sovi Suomelle.

– Suomella on oma maantieteellinen erityispiirteensä ja meidän liikennemäärämme ja sen jakautuminen vaikuttavat siihen, mikä malli sopii, Kivimäki sanoo Yle Uutisille.

27.3.2016 16:12
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset VR-Yhtymä Oy
Ihmiset Minna Kivimäki

Kommentit (62)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Liikennöinti voidaan avata yksityisille toimijoille kunhan kilpailu saadaan aikaan. Rataverkkoa sen sijaan ei voida yksityistää, koska siitä ei saada aikaan kilpailua, eikä kilpailevaa rataverkkoa kannata rakentaa.

Sama juttu kuin sähköntuotannonkin puolella. Eli sähkölaitokset voivat olla yksityisiä ja ne kilpailevat keskenään, mutta sähkön siirtoverkkoa on hankalampi yksityistää, koska siirtoverkolle ei ole kilpailijaa, eikä kilpailevaa siirtoverkkoa ole mitään järkeä rakentaa.

Yksityinen toiminta toimii oikealla tavalla vain silloin, kun kilpailua on riittävästi.


Myös esim. kaupan duopoli Suomessa on ongelma, sen ongelman maksajiksi päätyy myös kotimaiset tuottajat, koska heidän tuottamistaan tuotteista ei ole riittävästi kilpailua. Kilpailu pitäisi huolen siitä että hintatasot ja kannattavuus yms. säätyisivät oikein. Duopoli vetää taskuihinsa niin tuottajien kuin asiakkaidenkin rahat.
Anonyymi: Köyhäläinen 27.3.2016 16:19

Anonyymi
Kyllä varmaan satojatuhansia kiinnostaa avata reitti Helsinki-Karjaa ja Helsinki-Hanko! Kyllä on jonoksi saakka ottajia kuin Talvivaaralla! Hangon taksiluvat eivät kelpaa kenellekään, mutta junareiteille kysyjiä Intiasta saakka!
Anonyymi: AsukkaitaNolla 27.3.2016 16:42

Anonyymi
Luovutettakoon VR veloituksetta Irlantilais koijari Brian Souter ille. Omnibus.

Senjälkeen verokertymä tulee olemaan nolla.
Anonyymi: Yhtkuntavastuunolla 27.3.2016 16:48

Anonyymi
Ylikansallisten toimijoiden veronmaksu historia tarkistettava maittain.

...Veropohjaa voisi laajentaa ja tätä pitäisi vähän tonkia enemmän...

... Erkki Pulliainen pysyy kuitenkin kannassaan.
”Syksyllä puolitoista vuotta sitten olimme tarkastusvaliokunnan kanssa valtiovarainministeriössä visiitillä, eli tarkastusmatkalla.?Esittelypuheenvuorossa kansliapäällikkö Sailas kertoi huolensa siitä, että talousrikolliset ovat ujuttautuneet valtionhallintoonkin.”

Pulliaisen mukaan myös muut tarkastusvaliokunnan jäsenet muistavat Sailaksen lausunnon ja sitä on usein siteerattu. Yllättävää on se, että tarkastusvaliokunta ei halunnut tarkennusta siihen mistä nimenomaisista tahoista oli kyse, vaikka valiokunta olisi tämän tiedon halutessaan saanut.

”Jos se ei ole työn kannalta välttämätöntä, niin salainen tieto on salaisena pidettävä, älä ota sitä mielesi rasitteeksi”, Pulliainen toteaa.
kirjoittaa Jari Hanska Voima-lehdessä
Anonyymi: Pököpää 27.3.2016 16:52

Anonyymi
Onhan Venäjän junat saaneet liikennöidä kohta satavuotta. No pieni tauko oli maaottelun aikoihin.
Mutta suomalainen yhtiö on saanut liikkua vain erittäin rajatusti tehtaan ratapihalla.
Anonyymi: kuy9h 27.3.2016 16:58

Anonyymi
sähkön siirtoverkkoa on hankalampi yksityistää,


Olet täysin väärässä: sähköverkko voidaan milloin tahansa myydä yksityisille pääomiasijoittajille. Hinta voisi olla miljoona tai jopa satakolmekymmentä kaksi miljoonaa. (vrt. housuunk*seminen pakkasella).

Sitten epäviisaat poliitikkomme haukkovat hämmästyneenä henkeä kun sähkön siirtohinta on parin vuoden kuluttua 0.15 €/kWh. Vakavaa tässä vitsissä on se, että nykyiset vallanpitäjämme voivat ihan hyvin tehdä jotain tämäntasoista.

Arvioisin että VR tulee voittamaan tarjouskilpailussa yhteydet ROI-Kemijärvi ja Vartius-Kouvola. Uudet toimijat kaapivat kermat kakun päältä, kun niillä ei ole mitään velvoitteita rasittamassa voittojen kahmintaa.

Rivikansalainen iloitsee JKL-HKI lipun laskeneesta hinnasta, mutta VR:n osaksi tulee Postin kohtalo, jolloin se joutuu haaskaamaan kapasiteettiaan valtion pakottamiin pystyyn kuolleisiin kohteisiin. Nämä MustaPekka -kortit olisihelposti jyvitettävissä toimilupaehdoilla kaikkien kesken, mutta jaksan epäillä virkamiesten ammattitaitoa ja tahtotilaa.
Anonyymi: koneinssi 27.3.2016 17:10

Anonyymi
Stubbin kaltaiset purkkirusketusta käyttävät mielikuvapoliitikot ovat helppoa riistaa näille monikansallisille toimijoille.

Kokoomuksen Ruben Oscar Auervaaralle riittää mainiosti että saa keekoilla iltauutisissa ja ip lehtien lööpeissä.

Ja esitellä kahteen kertaan harjattuja etuhampaitaan.

Suomen kansallisesta edusta ei tietoakaan.
Anonyymi: Purkkirusketusta 27.3.2016 17:31

Anonyymi
sähkön siirtoverkkoa on hankalampi yksityistää,

Olet täysin väärässä: sähköverkko voidaan milloin tahansa myydä yksityisille pääomiasijoittajille.


Oman kirjoitukseni näkökulmasta olennaista on myös se, että yksityistäminen on yhteiskunnan kannalta järkevä toimenpide.

Eli, joo, olet sinällään oikeassa, että hölmöjä kauppoja on aina helppo tehdä.

Mutta jotta ne käytävät kaupat toimisi myös yhteiskunnan kannalta oikein, tällöin esim. yksityisten monopolien synnyttäminen em. kaltaisilla kaupoilla on juuri sitä, mistä niitä hankaluuksia tulee lisää.

Yksityistämisessä pitää olla aina mukana aikaansaatava riittävä kilpailu, jotta siinä yksityistämisessä olisi alun alkaenkaan yhtään mitään järkeä.
Anonyymi: Köyhäläinen 27.3.2016 17:36

Anonyymi

Sitten epäviisaat poliitikkomme haukkovat hämmästyneenä henkeä kun sähkön siirtohinta on parin vuoden kuluttua 0.15 €/kWh. /quote]

Sähkön siirtohinta ei nouse noin korkealle ainakaan nykyrahassa mitattuna ikinä. Jo nykyisellä hintatasolla, jossa sähkön kokonaishinta on noin 0,12 €/kWh ja kaukolämmön osalta 0,07 €/kWh, meillä tehdään vakavamielisiä laskelmia omavaraistalouteen siirtymisessä niin sähkön kuin lämmityksenkin suhteen. Jos energia hiukankin kallistuu tai omaan tuotantoon ja varastointiin liittyvät kustannukset laskee, ryhdytään yhtiössämme toimiin, jonka seurauksena töpseli voidaan vetää irti.

Raideliikenteen puolella kilpailevana vaihtoehtona on bussit, joita on helppo ja halpa hankkia sekä omat autot, joita Suomessa on miljoonittain. Edes monopolit eivät siis pysty rahastamaan joukkoliikenteellä rajattomasti. Kysykää vaikka VR:ltä.
Anonyymi: Hallituksen-pj 27.3.2016 17:40

Anonyymi
Ja samaan aikaan Englannissa ollaan ottamassa rautateitä takaisin valtion omistukseen, ei toiminut yksityistäminen, lippujen hinnat katossa, tekniikka ei toimi->onnettomuusriski->aina myöhässä, junat vanhoja...ja suomi tostaa aina toisten virheet...tätä olen aina ihmetellyt...johtuuko tyhmän ylpeydestä?
Anonyymi: TyhmyysMaksaa 27.3.2016 17:46
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

31.5. Digitoday Kaleva: Suomi saattaa estää nämä verkkosivut seuraavaksi
31.5. Seniorit innostuivat työpaikkahausta – liki 600 haki oppaaksi
31.5. Saksalaisministeri väläytti Venäjä-pakotteiden poistamista
31.5. Talvivaaran hallituspalkkiot ennallaan: "Työhön tarvitaan osaamista ja kyvykkyyttä"
31.5. Digitoday Jo joutui armas aika? IPhone voi saada kauan kaivatun päivityksen
31.5. Teknologiateollisuuden muutkin neuvottelut ajautuivat umpikujaan
31.5. Dollari vahvistui toukokuussa selvästi
31.5. Pekka Lundmark Moskovassa: Venäjä ei painostanut Fortumia
31.5. Saudi-Arabian harkitsee ottavansa jopa 15 miljardia dollaria lainaa
31.5. Teknologiateollisuus: "Metalliliiton tavoite oli kilpailukykysopimuksen vastainen"
31.5. Ilta-Sanomat Anne Berner erokysymykseen: En pidä keskustelua ajankohtaisena
31.5. Metallin kiky kariutui – EK ja SAK vetoavat neuvottelujen jatkamiseksi
31.5. Liikemies nosti jättiosingon – maksoi Putinin "suomalaisen kaverin" ulos
31.5. Pörssissä nuutunut tunnelma - Outokumpu kiri nousuun
31.5. Digitoday 427 484 128 salasanaa: Väitetty tietomurto salattu vuosikausia
31.5. Kilpailukykysopimus nytkähti: TEAM siunasi monta sopua
31.5. Arveluttavatko lääkärien lääkeyhtiöiltä saamat rahat? – Nyt ne ovat julkisia
31.5. Ilomantsin konepajan tarina ei päätykään
31.5. Elintarvikevienti kasvaa Venäjästä huolimatta
31.5. Konecranesille "suuri" nosturitilaus Siemensiltä
31.5. Volkswagenin tulos parani
31.5. Ruotsi luopumassa energiayhtiöitä piinaavasta ydinvoimaverosta
31.5. Hobby Hallin uusi omistaja: Suomi on niin pieni, että on pakko olla monessa mukana
31.5. Digitoday Poliisi takavarikoi miljoonien bitcoinit: Myy huutokaupalla
31.5. St1 suunnittelee Turkuun seitsemän kilometrin syvyisiä reikiä
31.5. Saksan työttömyys ennätyksellisen alhaalla
31.5. Taaleri ostaa palan Inderesiä
31.5. Solteq aloittaa yt-neuvottelut
31.5. Onnibus hankkii uusia autoja ja lisää kierroksia lippukisassa
31.5. Digitoday Lataatko videoita Youtubesta? Sille voi tulla loppu
Asiakastieto

Yhteistyössä