Kirjaudu ▼
 

Kohta tulevat miehittämättömät laivat

© Darren Staples / Reuters
Kohta tulevat miehittämättömät laivat
Moottorijätti Rolls-Royce on kehittänyt etävalvottavia rahtilaivoja yhdessä VTT:n ja Tampereen yliopiston kanssa.
22.3.2016 17:49
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Lentokone- ja laivamoottoreita valmistava Rolls-Royce kehittää miehittämättömiä laivoja ja niitä maalta ohjailevia ohjauskeskuksia. Tutkimustyöhön ovat Suomesta osallistuneet Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Tampereen yliopiston tutkimuskeskus Tauchi.

Rolls-Roycen Lontoossa tänään julkistaman laivavision mukaan jo lähitulevaisuudessa 7–14-henkiset miehistöt valvovat ja ohjaavat eri puolilla maapalloa autonomisesti liikkuvia laivoja. Miehistöt valvovat aluksia ja niiden ympäristöä interaktiivisten älynäyttöjen, puheentunnistusjärjestelmien, hologrammien ja valvontalennokkien avulla.

– Miehittämättömistä ja etäohjatuista kuljetusjärjestelmistä on tulossa arkipäivää. Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää entistä paremmin laivojen etäohjaukseen liittyviä inhimillisiä tekijöitä. Kartoitamme keinoja, joilla maissa työskentelevät miehistöt voisivat saada ohjauskeskuksen välityksellä hyvän tuntuman siitä, mitä merellä tapahtuu, toteaa johtaja Iiro Lindborg Rolls-Roycelta tiedotteessa.

Yhtiön tavoitteena on rakentaa tämän vuosikymmenen loppuun mennessä kaupallinen koealus etävalvottavasta laivasta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Autonomisesti toimiva laiva ei tee ihmistä tarpeettomaksi, toisin kuin joskus väitetään. Miehittämättömiä aluksia on tarkkailtava ja ohjattava, mikä tarkoittaa uudenlaisia töitä, tehtäviä, työkaluja ja työympäristöjä, sanoo VTT:n johtava tutkija Eija Kaasinen.

Brittiläisellä Rolls-Roycella on Suomessa tehtaat Raumalla ja Kokkolassa. Suomessa valmistetaan merenkulkuun liittyviä laitteistoja.

22.3.2016 17:49
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Rolls-Royce
Tagit merenkulku

Kommentit (34)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Laivaa on varmaan ihan yhtä helppo aavalla merellä ohjata tietokoneen näytöltä kuin komentosillaltakin. Konehuoneen toimintaa monitoroidaan jo nytkin, ainakin Wärtsilän keskuksessa, oli se laivan tai voimalan moottori missä vaan.
Miehistöä voi siirtää tarvittavan määrän laivaan kun lähestytään satamaa.
Eihän tuossa ole muuta kuin toteuttamisen vaiva.
Anonyymi: Suomalaista-knowhowt 22.3.2016 18:06

Anonyymi
Robottilaivasto Suomenlahdelle. Aina terässä, eivät nuku, lepää, väsy. Torjuntaohjuksia kymmenkunta joka purkissa.
Anonyymi: Avotsanor 22.3.2016 18:08

Anonyymi
onhan noita aavelaivoja ollut jo purjelaivakaudella,
tulevat sumusta ja häviävät sumuun, miehistö hävinnyt
Anonyymi: jepjepjep 22.3.2016 18:18

Anonyymi
kohta aletaan kehittämään ihmisetöntä ihmistä.autot ajavat itsestään,laivat liikkuvat itsestään,lentokoneet liikkuvat itsestään.mitähän seuraavaksi?
Anonyymi: robot 22.3.2016 18:24

Anonyymi
"Autonomisesti toimiva laiva ei tee ihmistä tarpeettomaksi, toisin kuin joskus väitetään. Miehittämättömiä aluksia on tarkkailtava ja ohjattava, mikä tarkoittaa uudenlaisia töitä, tehtäviä, työkaluja ja työympäristöjä, sanoo VTT:n johtava tutkija Eija Kaasinen." ..ttu miten tyhmä kommentti. Tämmöisiä kaasisia koulutetaan verorahoilla...
Anonyymi: EsimSomalia 22.3.2016 18:50

Anonyymi
kyllä somalialaiset merirosvot ihmettelevät kun laivassa ei ole miehistöä, voisi sinne pari haarniskaritaria hitsata seinään
Anonyymi: jepjepjep 22.3.2016 19:02

Anonyymi
Sehän on hyvä laittaa räjähteitä täyteen ja ohjata kohti satamaa. Autotkin täyteen pommeja ja kohti ihmislaumaa.
Tulevaisuus on täällä.
Anonyymi: maailmansota3 22.3.2016 19:20

Anonyymi
Halpaa hommaa mrnnä keskelle Atlanttia korjaamaan joku juttu laivasta.
Anonyymi: laiva 22.3.2016 19:31

Anonyymi
Käsittääkseni laivalla tehdään jatkuvasti pieniä kunnossapito töitä. Nämä työt jäävät nyt satamatyöksi. En tunne laivojen ansaintalogiikkaa mutta veikkaan, että satamapäivät haluttaisiin pitää minimissä. Luulisin, että indonesialainen tienaa palkkansa merellä....
Anonyymi: jooooooooooooooooooo 22.3.2016 21:20

Anonyymi
Suunta on selvä. Ihmisen työ on korvattavissa ja ymmärrän kyllä ajatuksen itsenäisistä laivoista.Normaalissa paatissa on kuitenkin miehistöä ehkäpä 15-20 henkeä koska nukkuakkin eli levätä täytyy niin palkka kustannukset esimerkiksi Atlantin ylityksessä muodustuvat aika suuriksi.Katsoisin kuitenkin minimi miehistöksi 3.Yksi olisi nk. työssä, yksi lepäämässä ja yksi varalla eli tekisi tarpeellisia odottamattomia asioita ja tietenkin ruokaa ja kaikki tämä nk. rotaationa eli kaikki tekisivät kaikkea vuorollaan. Kapteeni olisi tietenkin maissa. Kaikkien kyllä pitäsisi olla koulutettuja kaikilla laivaan liittyvään eri osa-aloilla eli koneet, ohjaus-navigointi, laivan-käsittely yleensäkin jne.Huoltotyöt voitaisiin suorittaa siten että jo satamaan tullessa tulisi spesialistit tekemään tarvittavia korjauksia ja huoltoja ja heidät voisi sitten hakea helikopterilla tai Luotsi-laivalla tai vastaavalla mereltä jos aika ei satamassa riittänyt.Niin se tulee menemään eli meri-miehet sinänsä on kuoleva ammatti-ryhmä.
Anonyymi: arskaperse 22.3.2016 21:47
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

15:01 Valmet täytti odotukset – "Pyrimme kasvamaan yli kaksi kertaa markkinoita nopeammin"
14:54 Päästöskandaalin ryvettämän Volkswagenin liikevaihto nousi
14:21 Onnibusin äkkilähtö Virosta aiheutti myllerryksen – kilpailija lisää vuoroja
13:49 Amer Sports jäi selvästi odotuksista – asiakkaiden konkurssit piinasivat
13:17 Euroalueen talousluottamus vahvistui
13:01 Nesteeltä iso yllätys – "Liikevoitto ylitti ennusteet noin 40 prosenttia"
12:49 Digitoday Microsoft: Windows 10 tekee tietoturvaohjelmat turhiksi
12:20 Digitoday Salasanasuojassa aukko: "Käyttävätkö ihmiset todella tätä?"
11:50 Brittipankki vähentää 3000 työpaikkaa lisää – syynä Brexit
11:18 Yle: Murtovarkaat kärkkyvät rekisterinumeroita lentokentillä ja satamissa
10:54 VR:n kilpailija aloitti säännölliset kuljetukset
10:13 Nesteen osake lähti hurjaan nousuun – +8,1 %
10:12 Neste teki huiman tulosparannuksen, liikevaihtokin loikkasi
09:56 Vanhojen asuntojen neliöhinnat pk-seudulla 3 579 euroa, muualla 1 707 euroa
09:28 YIT:n liikevaihto kasvoi reippaasti
09:20 Opiskelun sallimisesta työttömille tehtiin kansalaisaloite – taustalla Nokian ja Microsoftin luottamusmiehet
08:36 Lemminkäinen takoi muhkeamman tuloksen – tilauskirja lihoi
08:02 Facebook teki tulosloikan – mainokset kävivät kaupaksi
07:45 HS: Suomalaisfirma kymmenkertaistaa ruokauutuuden tuotannon
06:05 Viroon mennään nyt syömään – aterian saa jopa 3,5 eurolla
27.7. Digitoday Facebookissa mainostetaan hämäriä aurinkolaseja ystäviesi nimissä – toimi näin
27.7. Fed piti ohjauskorkonsa odotetusti ennallaan
27.7. Kokoomuksen Vartiainen poistaisi varainsiirtoveron: "Varmasti Suomen vahingollisimpia veroja"
27.7. Trump kiisti jyrkästi kontaktit Venäjälle, eikä aio paljastaa verotietojaan
27.7. Telian osittain omistaman turkkilaisoperaattorin tulos jäi selvästi odotuksista
27.7. Yhdysvalloista yllättävät tilastot – öljyn hinta putosi äkisti
27.7. Jeep vauhditti myyntiä – Fiat nosti tulosennustettaan 10 %
27.7. Digitoday Toimii jo Virossa: Android lähettää sijaintisi hädän hetkellä
27.7. Outotecin rajulla kurssilaskulla selvä syy – "Kilpailijoita pahempia ongelmia"
27.7. Espanja ja Portugali rikkoivat EU:n budjettisääntöjä, mutta välttivät sakot
Asiakastieto

Yhteistyössä