Kirjaudu ▼
 

Kohta tulevat miehittämättömät laivat

© Darren Staples / Reuters
Kohta tulevat miehittämättömät laivat
Moottorijätti Rolls-Royce on kehittänyt etävalvottavia rahtilaivoja yhdessä VTT:n ja Tampereen yliopiston kanssa.
22.3.2016 17:49
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Lentokone- ja laivamoottoreita valmistava Rolls-Royce kehittää miehittämättömiä laivoja ja niitä maalta ohjailevia ohjauskeskuksia. Tutkimustyöhön ovat Suomesta osallistuneet Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Tampereen yliopiston tutkimuskeskus Tauchi.

Rolls-Roycen Lontoossa tänään julkistaman laivavision mukaan jo lähitulevaisuudessa 7–14-henkiset miehistöt valvovat ja ohjaavat eri puolilla maapalloa autonomisesti liikkuvia laivoja. Miehistöt valvovat aluksia ja niiden ympäristöä interaktiivisten älynäyttöjen, puheentunnistusjärjestelmien, hologrammien ja valvontalennokkien avulla.

– Miehittämättömistä ja etäohjatuista kuljetusjärjestelmistä on tulossa arkipäivää. Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää entistä paremmin laivojen etäohjaukseen liittyviä inhimillisiä tekijöitä. Kartoitamme keinoja, joilla maissa työskentelevät miehistöt voisivat saada ohjauskeskuksen välityksellä hyvän tuntuman siitä, mitä merellä tapahtuu, toteaa johtaja Iiro Lindborg Rolls-Roycelta tiedotteessa.

Yhtiön tavoitteena on rakentaa tämän vuosikymmenen loppuun mennessä kaupallinen koealus etävalvottavasta laivasta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Autonomisesti toimiva laiva ei tee ihmistä tarpeettomaksi, toisin kuin joskus väitetään. Miehittämättömiä aluksia on tarkkailtava ja ohjattava, mikä tarkoittaa uudenlaisia töitä, tehtäviä, työkaluja ja työympäristöjä, sanoo VTT:n johtava tutkija Eija Kaasinen.

Brittiläisellä Rolls-Roycella on Suomessa tehtaat Raumalla ja Kokkolassa. Suomessa valmistetaan merenkulkuun liittyviä laitteistoja.

22.3.2016 17:49
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Rolls-Royce
Tagit merenkulku

Kommentit (34)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Laivaa on varmaan ihan yhtä helppo aavalla merellä ohjata tietokoneen näytöltä kuin komentosillaltakin. Konehuoneen toimintaa monitoroidaan jo nytkin, ainakin Wärtsilän keskuksessa, oli se laivan tai voimalan moottori missä vaan.
Miehistöä voi siirtää tarvittavan määrän laivaan kun lähestytään satamaa.
Eihän tuossa ole muuta kuin toteuttamisen vaiva.
Anonyymi: Suomalaista-knowhowt 22.3.2016 18:06

Anonyymi
Robottilaivasto Suomenlahdelle. Aina terässä, eivät nuku, lepää, väsy. Torjuntaohjuksia kymmenkunta joka purkissa.
Anonyymi: Avotsanor 22.3.2016 18:08

Anonyymi
onhan noita aavelaivoja ollut jo purjelaivakaudella,
tulevat sumusta ja häviävät sumuun, miehistö hävinnyt
Anonyymi: jepjepjep 22.3.2016 18:18

Anonyymi
kohta aletaan kehittämään ihmisetöntä ihmistä.autot ajavat itsestään,laivat liikkuvat itsestään,lentokoneet liikkuvat itsestään.mitähän seuraavaksi?
Anonyymi: robot 22.3.2016 18:24

Anonyymi
"Autonomisesti toimiva laiva ei tee ihmistä tarpeettomaksi, toisin kuin joskus väitetään. Miehittämättömiä aluksia on tarkkailtava ja ohjattava, mikä tarkoittaa uudenlaisia töitä, tehtäviä, työkaluja ja työympäristöjä, sanoo VTT:n johtava tutkija Eija Kaasinen." ..ttu miten tyhmä kommentti. Tämmöisiä kaasisia koulutetaan verorahoilla...
Anonyymi: EsimSomalia 22.3.2016 18:50

Anonyymi
kyllä somalialaiset merirosvot ihmettelevät kun laivassa ei ole miehistöä, voisi sinne pari haarniskaritaria hitsata seinään
Anonyymi: jepjepjep 22.3.2016 19:02

Anonyymi
Sehän on hyvä laittaa räjähteitä täyteen ja ohjata kohti satamaa. Autotkin täyteen pommeja ja kohti ihmislaumaa.
Tulevaisuus on täällä.
Anonyymi: maailmansota3 22.3.2016 19:20

Anonyymi
Halpaa hommaa mrnnä keskelle Atlanttia korjaamaan joku juttu laivasta.
Anonyymi: laiva 22.3.2016 19:31

Anonyymi
Käsittääkseni laivalla tehdään jatkuvasti pieniä kunnossapito töitä. Nämä työt jäävät nyt satamatyöksi. En tunne laivojen ansaintalogiikkaa mutta veikkaan, että satamapäivät haluttaisiin pitää minimissä. Luulisin, että indonesialainen tienaa palkkansa merellä....
Anonyymi: jooooooooooooooooooo 22.3.2016 21:20

Anonyymi
Suunta on selvä. Ihmisen työ on korvattavissa ja ymmärrän kyllä ajatuksen itsenäisistä laivoista.Normaalissa paatissa on kuitenkin miehistöä ehkäpä 15-20 henkeä koska nukkuakkin eli levätä täytyy niin palkka kustannukset esimerkiksi Atlantin ylityksessä muodustuvat aika suuriksi.Katsoisin kuitenkin minimi miehistöksi 3.Yksi olisi nk. työssä, yksi lepäämässä ja yksi varalla eli tekisi tarpeellisia odottamattomia asioita ja tietenkin ruokaa ja kaikki tämä nk. rotaationa eli kaikki tekisivät kaikkea vuorollaan. Kapteeni olisi tietenkin maissa. Kaikkien kyllä pitäsisi olla koulutettuja kaikilla laivaan liittyvään eri osa-aloilla eli koneet, ohjaus-navigointi, laivan-käsittely yleensäkin jne.Huoltotyöt voitaisiin suorittaa siten että jo satamaan tullessa tulisi spesialistit tekemään tarvittavia korjauksia ja huoltoja ja heidät voisi sitten hakea helikopterilla tai Luotsi-laivalla tai vastaavalla mereltä jos aika ei satamassa riittänyt.Niin se tulee menemään eli meri-miehet sinänsä on kuoleva ammatti-ryhmä.
Anonyymi: arskaperse 22.3.2016 21:47
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

06:05 Digitoday Windows 10 -asennus raivostutti: Suomalaisnainen marssi Microsoftin konttoriin
06:05 Satelliiteista tuli pieniä ja halpoja – Suomeenkin uusia avaruusyrityksiä
30.5. Digitoday "Vaarallinen": Googlen uusi sovellus Snowdenin hampaissa – kehittäjä vain pahensi asiaa
30.5. Kreikka velkojille: Vaatimukset ovat meille liikaa
30.5. Suomi jämähti kilpailukykyvertailussa – uutta pontta sopimuksesta?
30.5. Air Francen lentäjälakko uhkaa EM-kisalentoja
30.5. Takaako nollasopimus Suomen kilpailukyvyn? Ekonomistit eri mieltä
30.5. Digitoday Nokia pistää 4G:n minikopterin sisään
30.5. NSIG:n Okmetic-tarjous jatkuu – kauppa voi vaatia TEM:n siunauksen
30.5. Palkkaa maksettiin bensana – mätkyt menossa työntekijöiden pulitettavaksi
30.5. Rosatomin viesti Suomelle: Voimala kestää pidempään kuin yksikään poliittinen jakso
30.5. Ovakon säästöohjelma laajenee
30.5. Digitoday Tässäkö Applen seuraava ostos: HBO tai Netflix?
30.5. Vältä näitä kännykkävirheitä – uutta tietoa terveysvaikutuksista
30.5. Bitcoin-louhimo konkurssiin Ruotsissa
30.5. Helsingin pörssi etenee vailla selvää suuntaa – SSAB vauhdissa
30.5. "Tästä halutaan huvipuisto" – Espanjassa yritetään hillitä turismia
30.5. Puolustusvälineyhtiö Patrian toimitusjohtaja vaihtuu
30.5. Ex-työntekijä vinkkasi: Kamux maksanut palkkoja bensana
30.5. Tulva pysäytti Audien rakentamisen
30.5. Digitoday Windows 10:n tietoturvaan merkittävä parannus – aktivoitava itse
30.5. Digitoday "Kestämätön tilanne": Anvia taipui kompromissiin Elisan edessä
30.5. Aktia nosti talousennustetta – työmarkkinoilla "dramaattinen jakautuminen"
30.5. Rautia-rautakaupat katoavat Suomen kauppakartalta
30.5. Kiky-sopu myös viestintään ja mekaaniseen metsäteollisuuteen
30.5. Digitoday Google tuomassa hurjan myyntivaltin omille Android-puhelimilleen?
30.5. Kamux peruu listautumisen – veroja maksamatta
30.5. Elisa ostaa Anvian tietoliikenne- ja viihdepalvelut
30.5. Evli suuntaa pk-sektorille ja aloittaa yt-neuvottelut
30.5. Metsäpalojen laantuminen painaa öljyn hintaa
Asiakastieto

Yhteistyössä