Kirjaudu ▼
 

Airbus sai vauhtia A350 -lentokoneesta – myynti kasvoi 64,5 miljardiin

© Pascal Rossignol / Reuters
Airbus sai vauhtia A350 -lentokoneesta – myynti kasvoi 64,5 miljardiin
Airbusin kasvatti tulostaan viime vuonna 4,13 miljardiin euroon. Tulos jäi kuitenkin jälkeen markkinaodotuksista
24.2.2016 12:20
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Eurooppalainen ilmailu- ja puolustuskonserni Airbus Group kasvatti viime vuonna tulostaan ja liikevaihtoaan.

Yhtiö lisäsi A350-koneiden toimituksia ja sai jättikone A380:n tuotannon kannattavuusrajaan. Tuloskehitystä vaimensivat aiempaa korkeammat kehityskulut.

Airbusin tulos ennen veroja, korkokuluja ja kertaeriä vahvistui 4,13 miljardiin euroon vuotta aiemmasta 4,07 miljardista. Myyntiään yhtiö onnistui kasvattamaan kuusi prosenttia 64,5 miljardiin euroon.

Tulos jäi kuitenkin jälkeen markkinaodotuksista. Uutistoimisto Bloombergin mukaan analyytikot olivat ennakoineet keskimäärin 4,38 miljardin euron tulosta.

Liikevaihdosta valtaosa lentokoneista

Airbus saa kaksi kolmasosaa liikevaihdostaan lentokoneyksiköstään. Yhtiötä vauhdittavat nyt kasvavat A350-koneen toimitukset. Yhtiö toimitti ensimmäisen loppuvuodesta 2014, ja viime vuonna se sai markkinoille 14 konetta. Tänä vuonna tuotantomäärän pitäisi nousta 50 lentokoneeseen.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Toimitusjohtaja Tom Endersin mukaan kassavirran ja tuloskehityksen pitäisi olla tänä vuonna vakaata.

Airbusin viime vuoden loka–joulukuun tulos ennen veroja, korkoja ja kertaluontoisia eriä laski kymmenen prosenttia 1,33 miljardiin euroon. Tulosta painoivat korkeat tutkimus- ja kehityskulut.

24.2.2016 12:20
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Airbus

Kommentit (10)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
A350 tavoitteet tiukkaa tekee, kun yhtäkään konetta ei ole vielä toimitettu tänä vuonna.
Sisustusosaston toimitukset viivyttää.
Anonyymi: LadysWC 24.2.2016 12:36

Anonyymi
Eu laatua, jää maahan vikojen takia joita löytyy liian paljon, silkkaa krääsää koko airbus sen osoittaa jo finnairin kone.
Anonyymi: täyttä_paskaa 24.2.2016 14:19

Anonyymi
Poliitikkojen luoma firma . Olisiko tutukinnan paikka yritys tukien suhteen.
Anonyymi: katoavat 24.2.2016 16:45

Anonyymi
Eu laatua, jää maahan vikojen takia joita löytyy liian paljon, silkkaa krääsää koko airbus sen osoittaa jo finnairin kone.


Sieltäkös se katkera itätrolli nyt vinkuu. Esittele meille sitten niitä hienoja venäläiskoneita
Anonyymi: VenäjäHaisee 24.2.2016 19:09

Anonyymi
Hieno kone varmasti. Kunhan lastentaudit korjataan ja sitten rahan tekoon. Asiantuntijat ovat tärkeässä asemassa niitä tuntuu vähän olevan liikkeellä.
Anonyymi: Mekaanikko 24.2.2016 20:45

Anonyymi
Eu laatua, jää maahan vikojen takia joita löytyy liian paljon, silkkaa krääsää koko airbus sen osoittaa jo finnairin kone.

Ranskalaista laatua, höpö, höpö! Kuka kehuu ranskalaista autoa jos sattuu pääsemään siitä kaupassa eroon. Ranskalaisten olisi kannattanut keskittyä konjakin ja shamppanjan valmistukseen ja jättää lentokoneet osaajille. "Kerro omin sanoin miltä tuntuu kun kone vie kuskia", AF447 esimerkkinä. Olisiko jo aika palata back to basics eli kun pilotti irrottaa autopilotin ja ottaa ohjat kone tottelee eikä tee insinöörien virittelemään ansoja!
Anonyymi: Villevallaton 24.2.2016 21:42

Anonyymi
Eu laatua, jää maahan vikojen takia joita löytyy liian paljon, silkkaa krääsää koko airbus sen osoittaa jo finnairin kone.


Ja milläs Aeroflot lentää?
No voi voi, EU- ja USA-laadulla ja ihan vapaa-ehtoisesti.
Et taida olla ihan fiksuin rysypelle karsinassa
Anonyymi: rysyValehtelee 24.2.2016 22:14

Anonyymi
Eu laatua, jää maahan vikojen takia joita löytyy liian paljon, silkkaa krääsää koko airbus sen osoittaa jo finnairin kone.

Ranskalaista laatua, höpö, höpö! Kuka kehuu ranskalaista autoa jos sattuu pääsemään siitä kaupassa eroon. Ranskalaisten olisi kannattanut keskittyä konjakin ja shamppanjan valmistukseen ja jättää lentokoneet osaajille. "Kerro omin sanoin miltä tuntuu kun kone vie kuskia", AF447 esimerkkinä. Olisiko jo aika palata back to basics eli kun pilotti irrottaa autopilotin ja ottaa ohjat kone tottelee eikä tee insinöörien virittelemään ansoja!


Hirtehistä kyllä kuinka silmiinpistävää on tuo Pietarin viiksekkäiden vikisijöiden suomenkielen taidon puutteet...

PS. Ei venäläisten kannata olla länsimaiselle teollisuudelle katkeria, sillä olettehan löytäneet rotiskoillenne niche-markkinat: Kehitysmaat ja kv-hylkiö -diktatuurit; valtiot, joilla ei ole rahaa ostaa laatua ja valtiot joille ei myydä laatua, vaikka olisivatkin halukkaita maksamaan.
Anonyymi: Viemäreistä_Pietarin 24.2.2016 22:35

Anonyymi
Eu laatua, jää maahan vikojen takia joita löytyy liian paljon, silkkaa krääsää koko airbus sen osoittaa jo finnairin kone.
Ranskalaista laatua, höpö, höpö! Kuka kehuu ranskalaista autoa jos sattuu pääsemään siitä kaupassa eroon. Ranskalaisten olisi kannattanut keskittyä konjakin ja shamppanjan valmistukseen ja jättää lentokoneet osaajille. "Kerro omin sanoin miltä tuntuu kun kone vie kuskia", AF447 esimerkkinä. Olisiko jo aika palata back to basics eli kun pilotti irrottaa autopilotin ja ottaa ohjat kone tottelee eikä tee insinöörien virittelemään ansoja!

Hirtehistä kyllä kuinka silmiinpistävää on tuo Pietarin viiksekkäiden vikisijöiden suomenkielen taidon puutteet...

PS. Ei venäläisten kannata olla länsimaiselle teollisuudelle katkeria, sillä olettehan löytäneet rotiskoillenne niche-markkinat: Kehitysmaat ja kv-hylkiö -diktatuurit; valtiot, joilla ei ole rahaa ostaa laatua ja valtiot joille ei myydä laatua, vaikka olisivatkin halukkaita maksamaan.


Tuo on niin totta, joka rivin välistä pilkistää suomuhäntä, kun lukee pietarin "tiedotteita"
Anonyymi: skviiik 25.2.2016 7:33

Anonyymi
Veikkaan että 350-koneen myötä lento-onnettomuustilastoihin on tulossa piikki.vain kaksimoottorinen kone jonka rakenteissa on käytetty mielestäni liian paljon kmposiittimateriaaleja.liki sadan asteen vaihtelu äärirajojen välillä tuo ennalta arvaamattomia haasteita joita ei ehkä ole tarpeeksi pitkälle ajateltu.
Anonyymi: suunnittelija 12.4.2016 14:11
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

07:28 Ilta-Sanomat Lehti: Näin Trumpin firma kiersi Kuuban kauppasaartoa
07:10 Kolumni Joka neljäs olut samasta hanasta
06:26 Digitoday Ei hyvältä näytä: Pohjoismaisten firmojen verkot avoinna hyökkääjille
06:21 Digitoday "Huikea mahdollisuus kasvuun" - F-Secure lupaa kyberturvaa ja yritysostoja
29.9. Tanska maksoi satoja tuhansia verovinkkaajalle
29.9. Daimler haastaa Teslan sähkö-Mersulla
29.9. Digitoday Microsoft sen sanoi: Kuluttajien Windows-puhelimet historiaa
29.9. Digitoday Musiikkijätti syntymässä? Spotify neuvottelee jättiostoksesta
29.9. EU alkaa tutkia: Syrjiikö Saksa osaa autoilijoista?
29.9. Digitoday HP pahoittelee – tavallaan: Aikoo sittenkin sallia kilpailijoiden musteet printtereissään
29.9. Fed-pomot: Koronnosto lähenee
29.9. Finnair sai seitsemännen uutuuskoneen – myi pois ja vuokraa takaisin
29.9. Digitoday Puhuiko Yahoo palturia? "Tietomurtajia ei palkannut kukaan"
29.9. Liikanen: Elvyttävä rahapolitiikka tukee kasvua
29.9. Kiuruvetinen pankki teki muutoksen: Yrittäjä ihmettelee rahojensa kohtaloa
29.9. Ericssonin suuromistajat harkitsevat osakkeiden myyntiä – leikkaushuhut hämmentävät Ruotsissa
29.9. Helsingin pörssi kohoaa Opec-sovun jälkeen
29.9. Metsä Board sulki paperikoneen – 94 saa lähteä
29.9. Commerzbank irtisanoo lähes 10 000
29.9. Tutkija: Venäjä voittaa öljysovussa
29.9. Digitoday Web-kameroiden armeija kaatoi verkkopalvelun
29.9. PTT: Ruoan halpeneminen hidastuu
29.9. Suomen Pankki: Positiivinen yllätys voi tulla Yhdysvalloista
29.9. Digitoday Elisan uudessa palvelussa koukku: puhelut ulkomailta kotimaan hinnoin
29.9. Glastonin yt:t päättyivät – irtisanoo 4 työntekijää
29.9. PT: Hyvätuloisten ostovoima paranee eniten – työttömän tuloissa suurin pudotus
29.9. Keskipalkka jopa 5480 euroa – näin eri alojen korkeakoulutetut tienasivat
29.9. Digitoday Ei vain puhelimien ongelma: Nyt varoitetaan räjähtävistä Samsungin pesukoneista
29.9. PT: Kasvun painopiste alkaa siirtyä vientiin
29.9. OPEC yllätyssopuun tuotannon rajoittamisesta
Asiakastieto

Yhteistyössä

Kommentoiduimmat nyt