Kirjaudu ▼
 

Finnair ei kerro Euroopan-liikenteensä kohtaloa

Lehtikuva
Finnair ei kerro Euroopan-liikenteensä kohtaloa
Lentoyhtiö Finnairin Euroopan-lentoja lennetään jatkossa Flyben univormussa, jos yhtiöiden aiesopimus toteutuu. Flybe lentäisi yhden kolmasosan Euroopan lennoista, mutta yhtiö kieltäytyy visusti kertomasta, mitä se aikoo tehdä muulle heikosti kannattavalle liikenteelle.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Finnair aikoo siirtää kolmanneksen Euroopan-lennoistaan brittiläiselle kumppanilleen Flybelle. Lentoja alkaa operoida yhteisyritys Flybe Nordic, josta Flybe omistaa enemmistön eli 60 prosenttia. Yhtiö tiedotti asiasta tänään.

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kiersi tiukasti spekulaatiot yhtiön mahdollisista muista yhteistyökumppaneista. Sen on lähiaikoina edelleen päätettävä, mitä tehdä heikosti kannattavalle 2/3-osalle Euroopan-liikenteestään.

Spekulaatiot siitä, että yhtiö olisi käynyt keskusteluita norjalaisen kilpailijan Norwegianin kanssa, Vehviläinen kielsi yksikantaan.

Finnair Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 0108023-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 2,970
Muutos € +0,070
Muutos % +2,41
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

 – Kysymys on edelleen auki. Millaisia reittejä ja mitä tehdään 2/3-osalle. Etsimme edelleen erilaisia mahdollisia malleja. Mikään ei ole muuttunut ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeisenä aikana, Vehviläinen tyytyi sanomaan.

Flyben univormut päälle,
koneet edelleen sinivalkoisia

Niin sanotussa liikkeenluovutuksessa Finnairista siirtyy Flybelle lokakuussa 12 Embraer-lentokonetta. Sata matkustamotyöntekijää ja 120 Embraer-lentäjää siirtyy mukana Flybelle vanhoina työntekijöinä, Vehviläinen kertoi tiedotustilaisuudessa.

– Tämä on noin kolmannes Finnairin Euroopan-liikenteestä ja nostaa Flyben Finnairin tasolle Euroopan-liikenteessä, Vehviläinen sanoi.

Vehviläisen mukaan tarkoituksena on parantaa Euroopan liikenteen kannattavuutta ja kustannustehokkuutta ja näin tukea Finnairin strategiaa olla Pohjolan ykkönen. Finnair ei kertonut tarkemmin, millaista kustannussäästöä Flybe sille tuottaa.

– Lentokoneet ovat edelleen Finnairin väreissä. Varsinainen asiakaspalvelu ja tuote ovat edelleen Finnairin tuottamia. Henkilökunta tulee tietysti Flybeltä, eli heillä on Flybyn virkapuku, mikä on ainoa selkeä näkyvä muutos tässä vaiheessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Henkilöstön osalta kyseessä on liikkeen luovutus. Yksityisohtien osalta ollaan siinä tilanteessa, että Finnair on keskustellut lentäjäliiton kanssa. Nämä neuvottelut on saatu päätökseen ja tarkoituksena on, että lentäjäliitto tulee omalta osalta tekemään päätöksiä lähiviikkoina.

– Toivoisimme, että meillä olisi mahdollisuus keskustella matkustamohenkilökunan kanssa käytävistä järjestelyistä ja siitä, mitä tämä liikeen luovutus tarkoittaa henkilöstön osalta, Vehviläinen jatkoi.

Flybe Nordicille aiesopimus tuo Flybe Europen toimitusjohtajan Mike Rutterin mukaan kasvumahdollisuuksia. Sopimus luo merkittäviä ja kestäviä työllistymismahdollisuuksia, Rutter sanoi.

Reittivaihtoehdot
edelleen avoinna

Finnairista ei kerrottu vielä tarkemmin, mitä uusia reittejä se alkaa Flyben kautta tarjoamaan matkustajille. Suuntana voivat olla ainakin Lontoo ja Manchester.

– Meillä ei ole vahvistettuja lentokohteita vaan jatkamme joustavaa operoimista matkustajavolyymien mukaisesti. Embraerit on tehty Finnairin reiteille ja mahdollisesti pitemmille reiteille tai kellonajoille, joilla matkustajamäärät eivät ole suurimmillaan. Airbus-lennot keskittyisivät aamuihin. Mahdollisia reittivaihtoehtoja on monia, Vehviläinen sanoi.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (8)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Voihan sitä blue1set ja lentää vain yhellä. Soppakulut laskee.
Anonyymi: Nimetön 22.5.2012 14:09

Anonyymi
Eikös tuulipuku kävisi hyvin matkustamohenkilökunnalle?
Anonyymi: vaatimaton matkustaj 22.5.2012 14:11

Anonyymi
Ihan totta, hys, ei kai nyt tarvitse mitään vilauttaa veronmaksjille, hehän vain kustantavat kaiken tämänkin, etenkin stay-bonukset.
Anonyymi: don't stay, ple 22.5.2012 14:20

Anonyymi
Miten 12 Embraer-koneen operoimiseen tarvitaan 120 lentäjää?


Paras neljäsosa hoitelee hommat, ja loput 3/4 yrittää Finnair-asenteineen roikkua mukana siihen asti kunnes saavat kenkää.
Anonyymi: about noin 22.5.2012 14:23

Anonyymi
Miten 12 Embraer-koneen operoimiseen tarvitaan 120 lentäjää?
No kun 24 lentää ja loput nauttivat verovapaita Tuusulassa omakotitalon terassilla...
Anonyymi: Flyme 22.5.2012 14:25

Anonyymi
Miten 12 Embraer-koneen operoimiseen tarvitaan 120 lentäjää?No kun 24 lentää ja loput nauttivat verovapaita Tuusulassa omakotitalon terassilla...


Jos lentäjä saa lentää vuodessa 900 tuntia. Ja koneet on n.10 tuntia ilmassa per päivä. 365 vrk X 10 h X 12konetta X 2 pilottia / 900 = eli n120 pilottia.
Sen takia tarvii noin paljon pilotteja.
Anonyymi: Sebu99 22.5.2012 14:55

Anonyymi
Lähes kaikki tullaan potkimaan pihalle, kiinantyttöä koneeseen ja keski-euroopasta vuokralentäjät.
Anonyymi: Koneet maalataan.... 22.5.2012 17:02

Anonyymi
Kaikki Euroopan lennot siirtyy FlyBe:lle ja henkilökunta otetaan Aasiasta.
Finnair ajetaan muutamassa vuodessa alas.
Johto sikailee ja työntekijät ulos.
Anonyymi: Kille 23.5.2012 8:39
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

07:46 HS: Espoolle tulossa miljoonalasku kadonneista tietokoneista
07:01 Kolumni BBC joutuu kutistuskuurille
06:02 "Jotain outoa tapahtui 1990-luvulla"
06:01 Suomi-keksintö innostaa ulkomailla – kotimaassa mollataan
27.8. Kiinasta löytyi erikoinen "Goldman Sachs"
27.8. Ukraina sopuun velkojensa leikkauksesta
27.8. Kriisiyhtiön pomot jättävät laivan – saivat miljoonien bonusohjelman
27.8. Lähes joka toinen kuntajohtaja harkinnut alan vaihtoa
27.8. Absolut-votka vaikeuksissa – joka vuosi 900 uutta kilpailijaa
27.8. Öljy kallistuu nopeasti
27.8. Terästulleista päätös – Outokumpu nousi hurjasti
27.8. Kreikka sai väliaikaisen pääministerin
27.8. Eurokriisin paha poika haluaa perustaa euroopanlaajuisen demokratialiikkeen
27.8. Näin huijaamme itseämme salaatilla – "säälittävää"
27.8. Talletusten määrä sukelsi Kreikan pankeissa
27.8. Natsien panssarijuna villitsi aarteenetsijät – "se on olemassa"
27.8. Analyytikko: Fed nostanee korkoa joulukuussa
27.8. Suomi on tukenut Kreikkaa 4,3 miljardilla
27.8. Norjan öljyrahastosta suli 35 miljardia euroa
27.8. Löysivät aikakapselin, sisältä taisi paljastua viskiaarre
27.8. Digitoday Lehti väittää: Pettämispalvelu jymäytti – naisia ei ollutkaan
27.8. Luistaako lentoyhtiö korvauksista? "Juristin koulutus ei riitä"
27.8. Digitoday Huawein uutuuspuhelin tuli Suomeen – ulkonäkö tärkeämpää kuin tietoturva
27.8. Ehditkö mukaan romupalkkioon? Siihen tuli tänään yksi mutta
27.8. Siwoissa ja Valintataloissa aloitetaan yt-neuvottelut
27.8. Marchionnesta voi tulla Ferrarille "nuori" toimitusjohtaja
27.8. Erityisen huolestuttavaa: "Tilauskanta on ohut"
27.8. Nyt tuli loppu partioshow'lle: Ylen ohjelma pannaan
27.8. Kiinan väliintulo käänsi pörssilaskun rajuksi nousuksi
27.8. ISS työllistää 120:ta eri kansallisuutta – "mahtava voimavara"
Asiakastieto

Yhteistyössä