Kirjaudu ▼
 

Finnair ei kerro Euroopan-liikenteensä kohtaloa

Lehtikuva
Finnair ei kerro Euroopan-liikenteensä kohtaloa
Lentoyhtiö Finnairin Euroopan-lentoja lennetään jatkossa Flyben univormussa, jos yhtiöiden aiesopimus toteutuu. Flybe lentäisi yhden kolmasosan Euroopan lennoista, mutta yhtiö kieltäytyy visusti kertomasta, mitä se aikoo tehdä muulle heikosti kannattavalle liikenteelle.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Finnair aikoo siirtää kolmanneksen Euroopan-lennoistaan brittiläiselle kumppanilleen Flybelle. Lentoja alkaa operoida yhteisyritys Flybe Nordic, josta Flybe omistaa enemmistön eli 60 prosenttia. Yhtiö tiedotti asiasta tänään.

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kiersi tiukasti spekulaatiot yhtiön mahdollisista muista yhteistyökumppaneista. Sen on lähiaikoina edelleen päätettävä, mitä tehdä heikosti kannattavalle 2/3-osalle Euroopan-liikenteestään.

Spekulaatiot siitä, että yhtiö olisi käynyt keskusteluita norjalaisen kilpailijan Norwegianin kanssa, Vehviläinen kielsi yksikantaan.

Finnair Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 0108023-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 4,900
Muutos € +0,150
Muutos % +3,16
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

 – Kysymys on edelleen auki. Millaisia reittejä ja mitä tehdään 2/3-osalle. Etsimme edelleen erilaisia mahdollisia malleja. Mikään ei ole muuttunut ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeisenä aikana, Vehviläinen tyytyi sanomaan.

Flyben univormut päälle,
koneet edelleen sinivalkoisia

Niin sanotussa liikkeenluovutuksessa Finnairista siirtyy Flybelle lokakuussa 12 Embraer-lentokonetta. Sata matkustamotyöntekijää ja 120 Embraer-lentäjää siirtyy mukana Flybelle vanhoina työntekijöinä, Vehviläinen kertoi tiedotustilaisuudessa.

– Tämä on noin kolmannes Finnairin Euroopan-liikenteestä ja nostaa Flyben Finnairin tasolle Euroopan-liikenteessä, Vehviläinen sanoi.

Vehviläisen mukaan tarkoituksena on parantaa Euroopan liikenteen kannattavuutta ja kustannustehokkuutta ja näin tukea Finnairin strategiaa olla Pohjolan ykkönen. Finnair ei kertonut tarkemmin, millaista kustannussäästöä Flybe sille tuottaa.

– Lentokoneet ovat edelleen Finnairin väreissä. Varsinainen asiakaspalvelu ja tuote ovat edelleen Finnairin tuottamia. Henkilökunta tulee tietysti Flybeltä, eli heillä on Flybyn virkapuku, mikä on ainoa selkeä näkyvä muutos tässä vaiheessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Henkilöstön osalta kyseessä on liikkeen luovutus. Yksityisohtien osalta ollaan siinä tilanteessa, että Finnair on keskustellut lentäjäliiton kanssa. Nämä neuvottelut on saatu päätökseen ja tarkoituksena on, että lentäjäliitto tulee omalta osalta tekemään päätöksiä lähiviikkoina.

– Toivoisimme, että meillä olisi mahdollisuus keskustella matkustamohenkilökunan kanssa käytävistä järjestelyistä ja siitä, mitä tämä liikeen luovutus tarkoittaa henkilöstön osalta, Vehviläinen jatkoi.

Flybe Nordicille aiesopimus tuo Flybe Europen toimitusjohtajan Mike Rutterin mukaan kasvumahdollisuuksia. Sopimus luo merkittäviä ja kestäviä työllistymismahdollisuuksia, Rutter sanoi.

Reittivaihtoehdot
edelleen avoinna

Finnairista ei kerrottu vielä tarkemmin, mitä uusia reittejä se alkaa Flyben kautta tarjoamaan matkustajille. Suuntana voivat olla ainakin Lontoo ja Manchester.

– Meillä ei ole vahvistettuja lentokohteita vaan jatkamme joustavaa operoimista matkustajavolyymien mukaisesti. Embraerit on tehty Finnairin reiteille ja mahdollisesti pitemmille reiteille tai kellonajoille, joilla matkustajamäärät eivät ole suurimmillaan. Airbus-lennot keskittyisivät aamuihin. Mahdollisia reittivaihtoehtoja on monia, Vehviläinen sanoi.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (8)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Voihan sitä blue1set ja lentää vain yhellä. Soppakulut laskee.
Anonyymi: Nimetön 22.5.2012 14:09

Anonyymi
Eikös tuulipuku kävisi hyvin matkustamohenkilökunnalle?
Anonyymi: vaatimaton matkustaj 22.5.2012 14:11

Anonyymi
Ihan totta, hys, ei kai nyt tarvitse mitään vilauttaa veronmaksjille, hehän vain kustantavat kaiken tämänkin, etenkin stay-bonukset.
Anonyymi: don't stay, ple 22.5.2012 14:20

Anonyymi
Miten 12 Embraer-koneen operoimiseen tarvitaan 120 lentäjää?


Paras neljäsosa hoitelee hommat, ja loput 3/4 yrittää Finnair-asenteineen roikkua mukana siihen asti kunnes saavat kenkää.
Anonyymi: about noin 22.5.2012 14:23

Anonyymi
Miten 12 Embraer-koneen operoimiseen tarvitaan 120 lentäjää?
No kun 24 lentää ja loput nauttivat verovapaita Tuusulassa omakotitalon terassilla...
Anonyymi: Flyme 22.5.2012 14:25

Anonyymi
Miten 12 Embraer-koneen operoimiseen tarvitaan 120 lentäjää?No kun 24 lentää ja loput nauttivat verovapaita Tuusulassa omakotitalon terassilla...


Jos lentäjä saa lentää vuodessa 900 tuntia. Ja koneet on n.10 tuntia ilmassa per päivä. 365 vrk X 10 h X 12konetta X 2 pilottia / 900 = eli n120 pilottia.
Sen takia tarvii noin paljon pilotteja.
Anonyymi: Sebu99 22.5.2012 14:55

Anonyymi
Lähes kaikki tullaan potkimaan pihalle, kiinantyttöä koneeseen ja keski-euroopasta vuokralentäjät.
Anonyymi: Koneet maalataan.... 22.5.2012 17:02

Anonyymi
Kaikki Euroopan lennot siirtyy FlyBe:lle ja henkilökunta otetaan Aasiasta.
Finnair ajetaan muutamassa vuodessa alas.
Johto sikailee ja työntekijät ulos.
Anonyymi: Kille 23.5.2012 8:39
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

20:42 Digitoday Apple saattaa rikkoa lakia Suomessa: "Pitäisi olla perusteltu syy"
20:19 Soros: Venäjä on ajautumassa ensi vuonna konkurssiin
19:32 Rapa roiskui pörsseissä: "Voi johtaa samanlaiseen kriisiin kuin vuonna 2008"
19:13 "Kemin biodieseltehtaassa kolme riskiä"
18:47 Digitoday Microsoft yhteistyöhön kymmenien Android-valmistajien kanssa
18:17 Lagarde ei saanut haastajia – jatkaa IMF:n johdossa
17:37 Kelan asumistuen saajia oli viime vuonna enemmän kuin koskaan
17:19 Uutiskommentti "Tyytymättömyys räjähtää" – Applen ohjelmistojen laatu romahtaa?
17:08 Alkot auki klo 21 asti? Näin reagoivat kauppiaat
16:40 Kullan vuosi +16 %: "Eivät keksi, minne muualle rahojaan panisivat"
16:25 Lidl pidentää viikonlopun aukioloaikoja
16:06 Yksi pankki uskoo konttoreihin – "Ei siksi, että siellä kävisi lisää asiakkaita"
16:04 Lehti: Asukas aiheutti sietämättömän hajun – harvinainen riita ratkesi hovioikeudessa
15:33 Sähköautovalmistaja Tesla lupaa kääntyä voitolliseksi – osake ponkaisi ylös
15:21 Digitoday "Oli odotettavissa, ettei Nokia kommentoi näkymiään"
15:16 S-ryhmä: Säästöt ja "halpuutus" tukivat tulosta
14:59 Helsingin pörssin laskuvauhti hieman tasoittunut
14:27 Pian Alko voi olla auki pidempään: "Kaupan kanssa samalle viivalle"
14:16 Indonesia avaa talouttaan ulkomaisille sijoittajille
14:14 Naton ex-johtaja varoittaa venäläisestä kaasusta – "Kyse ei ole vain hinnasta"
14:08 Suomi pohti uhkia: Kantaverkko kaatuu, kyberhyökkäys, taudit...
13:56 Analyytikko: Outokummun lupaamat säästöt tukevat osaketta
13:41 Nyt se tapahtui oikeasti: Suomi on velkaa yli 100 miljardia euroa
13:21 Ifo-kysely talousodotuksista: Suomi euroalueen hännillä
13:01 Digitoday Google taipumassa: Näin ihmisiä jätetään kohta hakutuloksista pois
12:18 Airbnb ja Uber aloittivat EU:n lobbauksen: Jakamistaloutta ei pidä rajoittaa
12:13 Eläkkeelle jäämisen iän nousu taittui Suomessa
11:41 Punaiset kuoret vaihtuneet hedelmäkoreihin Kiinassa – "virkamiehet pelkäävät"
11:29 Helsingin pörssissä rytisee – "myydään vähän kaikkea"
11:27 Ruotsin keskuspankki painoi ohjauskoron syvemmälle miinukselle
Asiakastieto

Yhteistyössä