Kirjaudu ▼
 

Finnair ei kerro Euroopan-liikenteensä kohtaloa

Lehtikuva
Finnair ei kerro Euroopan-liikenteensä kohtaloa
Lentoyhtiö Finnairin Euroopan-lentoja lennetään jatkossa Flyben univormussa, jos yhtiöiden aiesopimus toteutuu. Flybe lentäisi yhden kolmasosan Euroopan lennoista, mutta yhtiö kieltäytyy visusti kertomasta, mitä se aikoo tehdä muulle heikosti kannattavalle liikenteelle.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Finnair aikoo siirtää kolmanneksen Euroopan-lennoistaan brittiläiselle kumppanilleen Flybelle. Lentoja alkaa operoida yhteisyritys Flybe Nordic, josta Flybe omistaa enemmistön eli 60 prosenttia. Yhtiö tiedotti asiasta tänään.

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kiersi tiukasti spekulaatiot yhtiön mahdollisista muista yhteistyökumppaneista. Sen on lähiaikoina edelleen päätettävä, mitä tehdä heikosti kannattavalle 2/3-osalle Euroopan-liikenteestään.

Spekulaatiot siitä, että yhtiö olisi käynyt keskusteluita norjalaisen kilpailijan Norwegianin kanssa, Vehviläinen kielsi yksikantaan.

Finnair Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 0108023-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 4,460
Muutos € -0,040
Muutos % -0,89
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

 – Kysymys on edelleen auki. Millaisia reittejä ja mitä tehdään 2/3-osalle. Etsimme edelleen erilaisia mahdollisia malleja. Mikään ei ole muuttunut ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeisenä aikana, Vehviläinen tyytyi sanomaan.

Flyben univormut päälle,
koneet edelleen sinivalkoisia

Niin sanotussa liikkeenluovutuksessa Finnairista siirtyy Flybelle lokakuussa 12 Embraer-lentokonetta. Sata matkustamotyöntekijää ja 120 Embraer-lentäjää siirtyy mukana Flybelle vanhoina työntekijöinä, Vehviläinen kertoi tiedotustilaisuudessa.

– Tämä on noin kolmannes Finnairin Euroopan-liikenteestä ja nostaa Flyben Finnairin tasolle Euroopan-liikenteessä, Vehviläinen sanoi.

Vehviläisen mukaan tarkoituksena on parantaa Euroopan liikenteen kannattavuutta ja kustannustehokkuutta ja näin tukea Finnairin strategiaa olla Pohjolan ykkönen. Finnair ei kertonut tarkemmin, millaista kustannussäästöä Flybe sille tuottaa.

– Lentokoneet ovat edelleen Finnairin väreissä. Varsinainen asiakaspalvelu ja tuote ovat edelleen Finnairin tuottamia. Henkilökunta tulee tietysti Flybeltä, eli heillä on Flybyn virkapuku, mikä on ainoa selkeä näkyvä muutos tässä vaiheessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Henkilöstön osalta kyseessä on liikkeen luovutus. Yksityisohtien osalta ollaan siinä tilanteessa, että Finnair on keskustellut lentäjäliiton kanssa. Nämä neuvottelut on saatu päätökseen ja tarkoituksena on, että lentäjäliitto tulee omalta osalta tekemään päätöksiä lähiviikkoina.

– Toivoisimme, että meillä olisi mahdollisuus keskustella matkustamohenkilökunan kanssa käytävistä järjestelyistä ja siitä, mitä tämä liikeen luovutus tarkoittaa henkilöstön osalta, Vehviläinen jatkoi.

Flybe Nordicille aiesopimus tuo Flybe Europen toimitusjohtajan Mike Rutterin mukaan kasvumahdollisuuksia. Sopimus luo merkittäviä ja kestäviä työllistymismahdollisuuksia, Rutter sanoi.

Reittivaihtoehdot
edelleen avoinna

Finnairista ei kerrottu vielä tarkemmin, mitä uusia reittejä se alkaa Flyben kautta tarjoamaan matkustajille. Suuntana voivat olla ainakin Lontoo ja Manchester.

– Meillä ei ole vahvistettuja lentokohteita vaan jatkamme joustavaa operoimista matkustajavolyymien mukaisesti. Embraerit on tehty Finnairin reiteille ja mahdollisesti pitemmille reiteille tai kellonajoille, joilla matkustajamäärät eivät ole suurimmillaan. Airbus-lennot keskittyisivät aamuihin. Mahdollisia reittivaihtoehtoja on monia, Vehviläinen sanoi.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (8)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Voihan sitä blue1set ja lentää vain yhellä. Soppakulut laskee.
Anonyymi: Nimetön 22.5.2012 14:09

Anonyymi
Eikös tuulipuku kävisi hyvin matkustamohenkilökunnalle?
Anonyymi: vaatimaton matkustaj 22.5.2012 14:11

Anonyymi
Ihan totta, hys, ei kai nyt tarvitse mitään vilauttaa veronmaksjille, hehän vain kustantavat kaiken tämänkin, etenkin stay-bonukset.
Anonyymi: don't stay, ple 22.5.2012 14:20

Anonyymi
Miten 12 Embraer-koneen operoimiseen tarvitaan 120 lentäjää?


Paras neljäsosa hoitelee hommat, ja loput 3/4 yrittää Finnair-asenteineen roikkua mukana siihen asti kunnes saavat kenkää.
Anonyymi: about noin 22.5.2012 14:23

Anonyymi
Miten 12 Embraer-koneen operoimiseen tarvitaan 120 lentäjää?
No kun 24 lentää ja loput nauttivat verovapaita Tuusulassa omakotitalon terassilla...
Anonyymi: Flyme 22.5.2012 14:25

Anonyymi
Miten 12 Embraer-koneen operoimiseen tarvitaan 120 lentäjää?No kun 24 lentää ja loput nauttivat verovapaita Tuusulassa omakotitalon terassilla...


Jos lentäjä saa lentää vuodessa 900 tuntia. Ja koneet on n.10 tuntia ilmassa per päivä. 365 vrk X 10 h X 12konetta X 2 pilottia / 900 = eli n120 pilottia.
Sen takia tarvii noin paljon pilotteja.
Anonyymi: Sebu99 22.5.2012 14:55

Anonyymi
Lähes kaikki tullaan potkimaan pihalle, kiinantyttöä koneeseen ja keski-euroopasta vuokralentäjät.
Anonyymi: Koneet maalataan.... 22.5.2012 17:02

Anonyymi
Kaikki Euroopan lennot siirtyy FlyBe:lle ja henkilökunta otetaan Aasiasta.
Finnair ajetaan muutamassa vuodessa alas.
Johto sikailee ja työntekijät ulos.
Anonyymi: Kille 23.5.2012 8:39
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:18 Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
16:15 Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
15:36 Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
15:05 Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
15:02 Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
13:06 Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
12:56 Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
11:51 Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
11:40 Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
11:34 Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
10:56 Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
10:03 Lindholm MT:ssä: Varusteleka otti mallia Ikeasta
09:47 Digitoday IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen
09:34 Sekä vienti että tuonti laskivat selvästi heinäkuussa
09:20 Vakuutusyhtiö pidättelee remonttireiskoja: pieni unohdus voi maksaa tonneja
08:51 Weidmann: Saksa ei kaipaa lisää budjettielvytystä
08:17 Yritysten rekisteröinnit Panamaan romahtaneet tietovuodon jälkeen
07:28 Ilta-Sanomat Lehti: Näin Trumpin firma kiersi Kuuban kauppasaartoa
07:10 Kolumni Joka neljäs olut samasta hanasta
06:26 Digitoday Ei hyvältä näytä: Pohjoismaisten firmojen verkot avoinna hyökkääjille
06:21 Digitoday "Huikea mahdollisuus kasvuun" - F-Secure lupaa kyberturvaa ja yritysostoja
29.9. Tanska maksoi satoja tuhansia verovinkkaajalle
29.9. Daimler haastaa Teslan sähkö-Mersulla
29.9. Digitoday Microsoft sen sanoi: Kuluttajien Windows-puhelimet historiaa
29.9. Digitoday Musiikkijätti syntymässä? Spotify neuvottelee jättiostoksesta
29.9. EU alkaa tutkia: Syrjiikö Saksa osaa autoilijoista?
29.9. Digitoday HP pahoittelee – tavallaan: Aikoo sittenkin sallia kilpailijoiden musteet printtereissään
29.9. Fed-pomot: Koronnosto lähenee
29.9. Finnair sai seitsemännen uutuuskoneen – myi pois ja vuokraa takaisin
29.9. Digitoday Puhuiko Yahoo palturia? "Tietomurtajia ei palkannut kukaan"
Asiakastieto

Yhteistyössä