Kirjaudu ▼
 

Finnair ei kerro Euroopan-liikenteensä kohtaloa

Lehtikuva
Finnair ei kerro Euroopan-liikenteensä kohtaloa
Lentoyhtiö Finnairin Euroopan-lentoja lennetään jatkossa Flyben univormussa, jos yhtiöiden aiesopimus toteutuu. Flybe lentäisi yhden kolmasosan Euroopan lennoista, mutta yhtiö kieltäytyy visusti kertomasta, mitä se aikoo tehdä muulle heikosti kannattavalle liikenteelle.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Finnair aikoo siirtää kolmanneksen Euroopan-lennoistaan brittiläiselle kumppanilleen Flybelle. Lentoja alkaa operoida yhteisyritys Flybe Nordic, josta Flybe omistaa enemmistön eli 60 prosenttia. Yhtiö tiedotti asiasta tänään.

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kiersi tiukasti spekulaatiot yhtiön mahdollisista muista yhteistyökumppaneista. Sen on lähiaikoina edelleen päätettävä, mitä tehdä heikosti kannattavalle 2/3-osalle Euroopan-liikenteestään.

Spekulaatiot siitä, että yhtiö olisi käynyt keskusteluita norjalaisen kilpailijan Norwegianin kanssa, Vehviläinen kielsi yksikantaan.

Finnair Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 0108023-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 4,550
Muutos € +0,090
Muutos % +2,02
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

 – Kysymys on edelleen auki. Millaisia reittejä ja mitä tehdään 2/3-osalle. Etsimme edelleen erilaisia mahdollisia malleja. Mikään ei ole muuttunut ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeisenä aikana, Vehviläinen tyytyi sanomaan.

Flyben univormut päälle,
koneet edelleen sinivalkoisia

Niin sanotussa liikkeenluovutuksessa Finnairista siirtyy Flybelle lokakuussa 12 Embraer-lentokonetta. Sata matkustamotyöntekijää ja 120 Embraer-lentäjää siirtyy mukana Flybelle vanhoina työntekijöinä, Vehviläinen kertoi tiedotustilaisuudessa.

– Tämä on noin kolmannes Finnairin Euroopan-liikenteestä ja nostaa Flyben Finnairin tasolle Euroopan-liikenteessä, Vehviläinen sanoi.

Vehviläisen mukaan tarkoituksena on parantaa Euroopan liikenteen kannattavuutta ja kustannustehokkuutta ja näin tukea Finnairin strategiaa olla Pohjolan ykkönen. Finnair ei kertonut tarkemmin, millaista kustannussäästöä Flybe sille tuottaa.

– Lentokoneet ovat edelleen Finnairin väreissä. Varsinainen asiakaspalvelu ja tuote ovat edelleen Finnairin tuottamia. Henkilökunta tulee tietysti Flybeltä, eli heillä on Flybyn virkapuku, mikä on ainoa selkeä näkyvä muutos tässä vaiheessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Henkilöstön osalta kyseessä on liikkeen luovutus. Yksityisohtien osalta ollaan siinä tilanteessa, että Finnair on keskustellut lentäjäliiton kanssa. Nämä neuvottelut on saatu päätökseen ja tarkoituksena on, että lentäjäliitto tulee omalta osalta tekemään päätöksiä lähiviikkoina.

– Toivoisimme, että meillä olisi mahdollisuus keskustella matkustamohenkilökunan kanssa käytävistä järjestelyistä ja siitä, mitä tämä liikeen luovutus tarkoittaa henkilöstön osalta, Vehviläinen jatkoi.

Flybe Nordicille aiesopimus tuo Flybe Europen toimitusjohtajan Mike Rutterin mukaan kasvumahdollisuuksia. Sopimus luo merkittäviä ja kestäviä työllistymismahdollisuuksia, Rutter sanoi.

Reittivaihtoehdot
edelleen avoinna

Finnairista ei kerrottu vielä tarkemmin, mitä uusia reittejä se alkaa Flyben kautta tarjoamaan matkustajille. Suuntana voivat olla ainakin Lontoo ja Manchester.

– Meillä ei ole vahvistettuja lentokohteita vaan jatkamme joustavaa operoimista matkustajavolyymien mukaisesti. Embraerit on tehty Finnairin reiteille ja mahdollisesti pitemmille reiteille tai kellonajoille, joilla matkustajamäärät eivät ole suurimmillaan. Airbus-lennot keskittyisivät aamuihin. Mahdollisia reittivaihtoehtoja on monia, Vehviläinen sanoi.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (8)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Voihan sitä blue1set ja lentää vain yhellä. Soppakulut laskee.
Anonyymi: Nimetön 22.5.2012 14:09

Anonyymi
Eikös tuulipuku kävisi hyvin matkustamohenkilökunnalle?
Anonyymi: vaatimaton matkustaj 22.5.2012 14:11

Anonyymi
Ihan totta, hys, ei kai nyt tarvitse mitään vilauttaa veronmaksjille, hehän vain kustantavat kaiken tämänkin, etenkin stay-bonukset.
Anonyymi: don't stay, ple 22.5.2012 14:20

Anonyymi
Miten 12 Embraer-koneen operoimiseen tarvitaan 120 lentäjää?


Paras neljäsosa hoitelee hommat, ja loput 3/4 yrittää Finnair-asenteineen roikkua mukana siihen asti kunnes saavat kenkää.
Anonyymi: about noin 22.5.2012 14:23

Anonyymi
Miten 12 Embraer-koneen operoimiseen tarvitaan 120 lentäjää?
No kun 24 lentää ja loput nauttivat verovapaita Tuusulassa omakotitalon terassilla...
Anonyymi: Flyme 22.5.2012 14:25

Anonyymi
Miten 12 Embraer-koneen operoimiseen tarvitaan 120 lentäjää?No kun 24 lentää ja loput nauttivat verovapaita Tuusulassa omakotitalon terassilla...


Jos lentäjä saa lentää vuodessa 900 tuntia. Ja koneet on n.10 tuntia ilmassa per päivä. 365 vrk X 10 h X 12konetta X 2 pilottia / 900 = eli n120 pilottia.
Sen takia tarvii noin paljon pilotteja.
Anonyymi: Sebu99 22.5.2012 14:55

Anonyymi
Lähes kaikki tullaan potkimaan pihalle, kiinantyttöä koneeseen ja keski-euroopasta vuokralentäjät.
Anonyymi: Koneet maalataan.... 22.5.2012 17:02

Anonyymi
Kaikki Euroopan lennot siirtyy FlyBe:lle ja henkilökunta otetaan Aasiasta.
Finnair ajetaan muutamassa vuodessa alas.
Johto sikailee ja työntekijät ulos.
Anonyymi: Kille 23.5.2012 8:39
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

07:10 Kolumni Ehtiikö EU ryhdistäytyä?
07:05 Digitoday Halpaa televisiota ostamassa? Etsi tämä merkintä
06:00 Asuntokauppa vilkkainta vuosiin: "Ihmiset ovat huomanneet, että maailma ei romahtanutkaan"
25.7. Kohta se on totta: Maailman ympäri ilman polttoainetta kulkevalla lentokoneella
25.7. Digitoday Poliisi halusi avata puhelimen – teetti kopiot kuolleen miehen sormista
25.7. Amerikkalaiset luulevat tietävänsä taloudesta – virheellinen itseluottamus aiheuttaa riskejä miljoonille
25.7. 10 merkkiä siitä, että olet oikeassa työpaikassa
25.7. Digitoday Microsoft vokottelee asiakkaita Windows 10:een tiedonkeruulla
25.7. EU painostaa Volkswagenia maksamaan korvauksia eurooppalaisille asiakkaille
25.7. Yle: Nokia teetti Suomessa asiantuntijatöitä 750 eurolla kuussa
25.7. Talouden taantuma nipistää Dubaita – lentokentälle hylätään taas kalliita autoja
25.7. Digitoday Pokémonit valtasivat App Storen: Ennätys puhki
25.7. Anttila: Osa verkosta ostaneista asiakkaista saa tavaransa
25.7. Turkissa kuohuu ja paine EU-johtajia kohtaan kasvaa – "Pakolaissopimus täytyy neuvotella uudelleen"
25.7. Yhdysvaltojen kasvava tuotanto painaa öljyn hintaa
25.7. DI: Ericssonista lähtevä Vestberg saa muhkean erokorvauksen
25.7. Turkki puhdistaa nyt lentoyhtiötään: Turkish Airlines jakeli potkuja
25.7. Nokia painuu, pörssin nousu jatkuu
25.7. Digitoday Poikkeuksellinen Applen tietokone huutokaupataan – hinta voi nousta miljoonaan dollariin
25.7. Digitoday Huhuttu kauppa vahvistui: Verizon ostaa Yahoon verkkoliiketoiminnan
25.7. Digitoday Suomen Pankin sivut tukkinut palvelunestohyökkäys ohi – "Ei ole ennen tehty vastaavaa"
25.7. Trumpin USA voisi erota WTO:sta – "Kauppasopimukset ovat katastrofi"
25.7. Digitoday Suomalainen Jolla lisensoi: Uusi Sailfish-puhelin tuli myyntiin Intiassa
25.7. Ericssonin Johansson uuden toimitusjohtajan valinnasta: "Tilanne on ihanteellinen"
25.7. Osakeralli jatkuu Yhdysvalloissa – "kultainen skenaario" tukee kursseja
25.7. Analyytikko Vestbergin potkuista: Ericssonin suuromistajat halusivat muutosta
25.7. Juncker: Iso-Britannian eropyynnöllä ei ole takarajaa
25.7. Kiina paketoi nyt miljardien ongelmaluottoja arvopapereiksi
25.7. Ericssonin Vestbergille potkut – "On oikea aika hakea uusi johtaja"
25.7. Digitoday Nintendo toppuutteli Pokémon Go -intoa – osake sukelsi 18 %
Asiakastieto

Yhteistyössä