Kirjaudu ▼
 

Ryanair seisotti koneita – tulos parani

Pekka Sakki/Lehtikuva
Ryanair seisotti koneita – tulos parani
Yksi kasvaneen liikevoiton salaisuuksista oli lähes sadan koneen laittaminen seisokkiin talven hiljaissesongissa.
Bloomberg
21.5.2012 10:27
9

Euroopan suurin halpalentoyhtiö, irlantilainen Ryanair kasvatti vuotuista liikevoittoaan viime tilikaudella 25 prosenttia. Yhtiö kuitenkin ennustaa, että sen liikevoitto pienenee tänä vuonna, sillä se ei kykene nostamaan lentolippujen hintoja samaa tahtia kasvavien polttoainekustannusten kanssa.

Ryanairin nettotulos maaliskuun lopussa päättyneeltä tilikaudelta nousi 502,6 miljoonaan euroon vuotta aiemmasta 400,7 miljoonasta eurosta. Yhtiö arvioi tammikuussa nettotuloksen olevan 480 miljoonaa euroa, ja analyytikkoennusteet osuivat keskimäärin 487 miljoonaan euroon.

Yhtiön vuotuinen liikevaihto kasvoi 19 prosenttia 4,32 miljardiin euroon. Matkustajamäärät kasvoivat viidellä prosentilla 76 miljoonaan asiakkaaseen.

Ryanairin lähes koko liikevoitto menee osingonmaksuun. Yhtiö aikoo maksaa osakkeenomistajilleen marraskuussa 34 senttiä osinkoa osaketta kohden, joten osinko nousee yhteensä 483 miljoonaan euroon.

Lentoyhtiö asetti hiljaisemman talvisesongin aikana 80 lentokonettaan seisokkiin. Pienentämällä kapasiteettia Ryanair onnistui nostamaan keskimääräistä lipun hintaa 16 prosentilla samaan aikaan, kun kustannukset nousivat keskimäärin 13 prosenttia.

Ryanair ennustaa tämän tilikauden nettotuloksensa olevan 400–440 miljoonaa euroa. Yhtiön mukaan polttoainekustannukset nousevat niin kovaa tahtia, että niitä on vaikea ottaa kiinni lippujen hintoja nostamalla.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Onnistuimme korottamaan hintoja viime vuonna, mutta se tulee olemaan vaikeampi tehtävä tulevan 12 kuukauden aikana laman pureutuessa Eurooppaan, Ryanairin talousjohtaja Howard Millar sanoi puhelinhaastattelussa.

– Espanja on paljon heikompi, Italia heikkenee, eikä hintoja voi odottaa nostavansa ikuisesti, kun leikkauspolitiikka on niin voimakasta, Millar sanoi.

Ryanairin osake on kohonnut tänä vuonna 11 prosenttia, ja yhtiön pörssiarvo on noin 5,8 miljardia euroa.

Yritykset Ryanair
Ihmiset Howard Millar
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (9)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Finnair tulee putoamaan ulos kilpailussa.Norwegianin Bjorn Kos suurin omistaja ja toimitusjohtaja hyökkää aasian liikenteeseen 50% halvemmalla kuin kilpailijat.Aloittavat kaukolennot tukholmasta Bangkokiin ja sitten new yorkiin.Muutama vuosi niin finnairin toiminta nykyisellään on mahdotonta.Norvegian on takonut hyvää voittoa koko ajan.
Nimetön 21.5.2012 10:45

Anonyymi
Sama logiikka tulee näkymään muuallakin taloudessa, koska finanssitalous on liidellyt polttoainehinnoista välittämättä omissa sfääreissään ja kuitannut kaiken tuloksen omiin taskuihin vieläpä irtisanomalla,
nyt autopilotti vie heidät avaruuteen ja Maa saa kutsua turhaan...
minne rahat ja johto 21.5.2012 10:48

Anonyymi
Kaikki voitto osinkoihin.
Tämä takaa sen, että tavallinen työ tuhoutuu keinotekoiseen ja kuvitteelliseen "kannattamattomuuteen ja tuottamattomuuteen".

Vain omistaminen tuottaa, ei työnteko.
Opetus, hoito ja siivous lopetetaan, torakat, rotat ja hautauslikkeet kiittävät.
paradigma, dogmi ja 21.5.2012 10:49

Anonyymi
Ensin alennetaan hintaa, sitten kilpailijat tippuu pois ja ostetaan halvalla, monopoli voikin nostaa hintaa, yritysasiakkaat säilyy aina.
hymy maksaa erikseen 21.5.2012 10:51

Anonyymi
Tällä "logiikalla" tulevaisuudessa lennetään vain ne vuorot, joiden paikoista on myyty yli 90%. Jos kauppa ei käy, niin kone seisoo Takahikiän kentällä hamaan tappiin saakka.
Bisnesidea 21.5.2012 10:58

Anonyymi
Ei lama pureudu Eurooppaan, siitä pitää huolen niskalenkki ja takuutus.
poliittisesti ohjatt 21.5.2012 10:58

Anonyymi
Finnair tulee putoamaan ulos kilpailussa.Norwegianin Bjorn Kos suurin omistaja ja toimitusjohtaja hyökkää aasian liikenteeseen 50% halvemmalla kuin kilpailijat.Aloittavat kaukolennot tukholmasta Bangkokiin ja sitten new yorkiin.Muutama vuosi niin finnairin toiminta nykyisellään on mahdotonta.Norvegian on takonut hyvää voittoa koko ajan.


Riippuu täysin minkälaisella strategialla Norwegian lähtee pitkille reiteille. Kuitenkin niiden liikennöiminen on täysin erillaista kuin lyhyen matkojen reitit. Ja pitkillä reiteillä matkustajien mukavuudenhalu kasvaa.
Toivoja 21.5.2012 11:42

Anonyymi
Finnair tulee putoamaan ulos kilpailussa.Norwegianin Bjorn Kos suurin omistaja ja toimitusjohtaja hyökkää aasian liikenteeseen 50% halvemmalla kuin kilpailijat.Aloittavat kaukolennot tukholmasta Bangkokiin ja sitten new yorkiin.Muutama vuosi niin finnairin toiminta nykyisellään on mahdotonta.Norvegian on takonut hyvää voittoa koko ajan.

Riippuu täysin minkälaisella strategialla Norwegian lähtee pitkille reiteille. Kuitenkin niiden liikennöiminen on täysin erillaista kuin lyhyen matkojen reitit. Ja pitkillä reiteillä matkustajien mukavuudenhalu kasvaa.
Suurin peruste Norwegianin kannattavalle toiminnalle on uudet vähäkulutuksiset (-20-40%) uudet koneet ja ulkomaalainen halpatyövoima.
Nimetön 21.5.2012 11:54

Anonyymi
Finnair tulee putoamaan ulos kilpailussa.Norwegianin Bjorn Kos suurin omistaja ja toimitusjohtaja hyökkää aasian liikenteeseen 50% halvemmalla kuin kilpailijat.Aloittavat kaukolennot tukholmasta Bangkokiin ja sitten new yorkiin.Muutama vuosi niin finnairin toiminta nykyisellään on mahdotonta.Norvegian on takonut hyvää voittoa koko ajan.


Tukholma vie siivunsa matkustajista ja lisäksi Berliinin uusi lentokenttä tulee olemaan uusi gateway Euroopan ja Aasian välillä...
Reetta 21.5.2012 12:07
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä