Kirjaudu ▼
 

Bussipomo uskoo: Saamme pian luvat halpalinjoille

Lehtikuva
Bussipomo uskoo: Saamme pian luvat halpalinjoille
Uusi bussiyhtiö aikoo haastaa Matkahuollon hintakisaan. Onnibusin kyydissä esimerkiksi Helsingistä Tampereelle voi pian päästä jopa kymmenellä eurolla, lupaa toimitusjohtaja.
18.5.2012 14:25
Saara Vartiainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Tamperelainen linja-autoyhtiö Onnibus haluaa pian aloittaa rajun hintakilpailun Matkahuollon kanssa. Tarkoituksena on avata liikenne Tampereelta Helsinkiin ja Helsingistä Turun kautta Raisioon 4. kesäkuuta.

Yhtiön toimitusjohtaja Pekka Möttö uskoo, että luvat myönnetään viimeistään maanantaina Uudenmaan Ely-keskukselta.

– Varsinaiset luvat odottavat vielä jotakin muodollisuutta, mutta käytännössä asiat ovat jo selvillä, Möttö sanoo.

Möttö lupaa Tampere–Helsinki-reitin keskihinnaksi 10–15 euroa. Vertailun vuoksi Matkahuollon pikavuoro Helsingistä Tampereelle maanantaina aamupäivällä maksaa 26,30 euroa. Matkahuolto kulkee kuitenkin Tampereen keskustaan, Onnibus Koilliskeskukseen.

Taloustiedot

Onnibus aikoo hinnoitella liput siten, että hinta nousee hiukan sitä mukaa, kun kysyntä kasvaa ja matka lähestyy.

– Tampereen ja Helsingin välillä lähdemme siitä, että autosta myydään lippuja kahdella kympillä, Möttö sanoo.

Tähän mennessä Onnibus on liikennöinyt vain Tampereen ja Porin väliä vuoden alusta alkaen.

Tampereen keskustaan
ei päästykään

Möttö kertoo, että lupia varten on käyty viranomaisten kanssa ”eeppinen vääntö”. Sovinto vaati Mötön mukaan sitä, että Onnibus karsi Tampereen ja Helsingin vuoromäärää neljästä kolmeen arkisin ja viilasi muutenkin esimerkiksi pysäkkilistaa.

– Hämeenlinnasta eteenpäin tuli rajoituksia, että tietyillä vuoroilla ei saa kuljettaa ihmisiä Hämeenlinnan ja Helsingin välillä, Möttö luettelee.

Myös Tampereen ja Turun välisiä aikatauluja piti muuttaa siten, että ne eivät liikaa uhkaa vanhoja bussiyhtiöitä.

Tampereella Onnibus ei saa vielä liikennöidä keskustaan asti, koska siirtymäajan sopimukset suojelevat vanhoja bussiyhtiöitä kilpailulta vuoteen 2014 asti. Onnibus lähtee liikkeelle kaupungin eteläpuolelta Linnainmaan Koilliskeskuksesta. Sieltä yhtiö ajaa muun muassa Hervannan ja Vuoreksen kautta Kolmostielle.

Onnibusin onni on, että tämän vuoden asuntomessut pidetään Vuoreksessa, Hervannan kupeessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Reitti kulkee asuntomessualueen vierestä, Möttö sanoo.

Hinnoilla kilpaillaan
yksityisautoilun kanssa

Toimitusjohtaja Pekka Möttö uskoo, että halvemmat hinnat kannattavat, koska niillä voidaan kilpailla yksityisautoilun kanssa.

Mötön mukaan VR ja Matkahuolto ovat tehneet sen virheen, että ovat asettaneet normaalin lippuhinnat liian korkeiksi. Sen vuoksi junalla ja bussilla matkustaminen on ollut kannattavaa vain niille, jotka saavat esimerkiksi opiskelija- tai eläkeläisalennusta. Muille tulee halvemmaksi ajaa omalla autolla.

– Tämänhetkinen tilanne on se, että VR:llä matkustajista noin 70 prosenttia ja Matkahuollolla vielä suurempi osa matkustaa alennuksella, Möttö sanoo.

Prosenttimäärät perustuvat Mötön mukaan tilastoihin, omiin kokemuksiin ja eri liikennöitsijöiltä kuultuihin näkemyksiin.

Onnibus tavoitteleekin matkustajiksi erityisesti niitä, jotka eivät saa alennuksia ja käyttäisivät muuten omaa autoa.

Möttö näkee nykyisessä joukkoliikennejärjestelmässä paljon kasvun mahdollisuuksia. Ensi perjantaina Onnibus jättääkin lisää lupahakemuksia ”Ely-keskusten päänsäryksi”.

– Olemme suhteellisen aggressiivisessa laajentumiskierteessä. Vielä on ennenaikaista puhua ilmansuunnista, mutta oikeastaan kaikkiin ilmansuuntiin on suunnitelmia.

18.5.2012 14:25
Saara Vartiainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Onnibus
Ihmiset Pekka Möttö

Kommentit (42)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Onkohan puhtaat jauhot pussissa?
Anonyymi: 4 euron pizza... 18.5.2012 14:38

Anonyymi
Möttökään ei näköjään osaa laskea tai päästelee tahallaan harhauttavaa luikuria nykyisten liikennöitsijöiden hinnoittelusta vs. oman auton käyttö.

Oma auto ei kulje pelkällä bensan hinnalla niinkuin tälläkin foorumilla on jo riittävän useasti todettu, eikä se missään oloissa tule ao. välillä automaattisesti julkisia kulkuvälineitä halvemmaksi.

Hienoahan se vaan on jos Möttö saa oman firmansa kannattamaan, ei siinä mitään. Mutta totuudessa kannattaisi kuitenkin pysyä kun puhuu kilpailijoistaan.
Anonyymi: joopa joo 18.5.2012 14:40

Anonyymi
Kuka oikeasti uskoo siihen, että nämä uudet yrittäjät eivät nosta hintojaan sitten kun aiemmat yrittäjät on savustettu markkinoilta? Hinnat voivat hetkeksi alentua vilkkaimpaan aikaan, mutta siitä seuraa vain se, että hiljaiseen aikaa ei ole kannattavaa ajaa vuoroja ja muutaman vuoden päästä huomataan, että ohoh, vuorojen määrä on vähentynyt niin että bussilla pääsee vain vilkkaimpaan aikaan päivästä ja silloinkin vähintääkin samoilla taksoilla kuin ennen.
Anonyymi: Pimu 18.5.2012 14:40

Anonyymi
Tämä on hyvä uutinen. Lisää kilpailua Suomen maanteille. Ei aina tarvitse sitä omaa autoa käyttää.

Hinnoittelu muistuttaa Brittiläistä Megabussia, jossa parhaimmillaan pääsi punnalla Glasgowsta Lontooseen yöllä. Samanlaista en odota täältä mutta toivottavasti kilpailu pakottaa muitakin toimijoita alentamaan hintojaan.
Anonyymi: Toivoja 18.5.2012 14:47

Anonyymi
4 alumiinivannetta tuli Onninbussin Puskarahdilla 6 ?:lla (kaksi kollia) Pori - Tampere. Hinta Matkahuollon kautta olisi ollut hiukan toinen.
Anonyymi: AivanSama 18.5.2012 14:48

Anonyymi
Hinnat voivat hetkeksi alentua vilkkaimpaan aikaan, mutta siitä seuraa vain se, että hiljaiseen aikaa ei ole kannattavaa ajaa vuoroja ja muutaman vuoden päästä huomataan, että ohoh, vuorojen määrä on vähentynyt niin että bussilla pääsee vain vilkkaimpaan aikaan päivästä ja silloinkin vähintääkin samoilla taksoilla kuin ennen.


Juuri näin tulee tapahtumaan, sillä erotuksella että sen jälkeen vilkkaimpaan aikaan tulee lisää tarjontaa vastaavanlaisilta uusilta toimijoilta ja sitten hinnat taas putoavat ja lopulta asettuvat omalle tasolleen.

Hiljaisimpaan aikaan ei enää ajeta samalla isolla kalustolla, vaan erilaiset pikkubussit ja kimppakyydit tuovat edullisen ja joustavan vaihtoehdon. Se kun on paljon järkevämpää ajaa oikean kokoisella kalustolla silloin kun tarvitaan, sen sijaan että ajatetaa isoja busseja tyhjinä valtion tukemana oli niissä asiakkaita tai ei.
Anonyymi: Kehitys kehittyy 18.5.2012 14:50

Anonyymi
Kyllä kilpailla saa, mutta ei kyseenalaisin keinoin, käsittääkseni yrityksen aloittaessa oli lehdissä mainintaa, että Onnibus on saanut likkennöintiluvat sukulaiseltaan, joka liikenneministeriössä töissä, eli hyvä veli verkostoa koko firma, kun pystyy noin edullisesti ajamaan ja liikenneluvatkin tipahti syliin ennätysajassa, hämärää...
Anonyymi: Expressbus asiakas 18.5.2012 14:55

Anonyymi
Tämä on hyvä uutinen. Lisää kilpailua Suomen maanteille. Ei aina tarvitse sitä omaa autoa käyttää.

Hinnoittelu muistuttaa Brittiläistä Megabussia, jossa parhaimmillaan pääsi punnalla Glasgowsta Lontooseen yöllä. Samanlaista en odota täältä mutta toivottavasti kilpailu pakottaa muitakin toimijoita alentamaan hintojaan.


Megabus taasen Stagecoachin omistama, joka Britannian suurimpia bussi yritysryppäitä, halpaa vain näennäisesti...
Anonyymi: Doubledeccer 18.5.2012 15:04

Anonyymi
Ja piste kiusan päälle on että matkahuolto ei julkaise sivuillaan onnibussin aikatauluja.
Anonyymi: kateus vie marjatkin 18.5.2012 15:18

Anonyymi
Tuo oli hyvä huomio, että tästä hyötyvät tosiaan oman auton käyttäjät kun vilkkaaseen aikaan voi ajaa halvalla bussilla ja hiljaiseen aikaan kun bussit eivät enää kulje ollenkaan voi sitten ajella omalla autolla.


Seuraavaksi saadaan sitten kaupungin sisälle oma halpabussifirma, joka ajaa suosituimpia työmatkareittä aamulla 6-9 välillä ja illalla 15-18 välisenä aikana ja muun ajan kannattamattomat bussivuorot maksetaan sitten kaupunkilaisten yhteisistä verorahoista. Jee, tuskin maltan odottaa pääseväni maksajan rooliin.
Anonyymi: Pimu 18.5.2012 15:19
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:32 Varoufakis "kuohittiin" – neuvotteluihin uusi mies
16:03 It-viikko Kuluttajalehti Apple Watchista: Kyllä kestää
15:09 SSAB:n osake rynnistää 10 prosentin vauhtia
15:03 Kärkkäinen "hämmentyi" Finlaysonin vedosta – kiistää Magneettimedia-yhteydet
14:53 It-viikko Kello maksaa jopa 15 000 euroa – eihän sellaisen sovi piereskellä!
14:48 Kreikan hallitus turvautuu paikallishallinnon varoihin
14:28 Deutsche Bank aloittaa jättisäästöt
13:57 TeliaSonera lähetti työntekijöilleen apua Nepaliin
13:33 It-viikko Onko Nokia Here -ostohuhu ovelaa neuvottelutaktiikkaa?
13:30 Outotec yli odotusten – tilaukset kasvoivat viidenneksen
13:22 Kainuun lehdissä leikataan – KS kuusipäiväiseksi
13:02 VR voi vähentää jopa sata – syynä kilpailu
12:50 Digitoday Google tylyttää suuria suomalaissivustoja
12:26 Uusi ilmiö Suomeen: joko -16000 tai +48000 työpaikkaa
12:09 Brittiporhojen omaisuus +112 % – kuningatar putosi listalta
11:56 Rautaruukin uusi isäntä: Tehostamisen on jatkuttava
11:30 Digitoday Hurja riski – valmistajan kassapäätteissä sama salasana 25 vuotta
11:05 Kaupan luottamus matelee
10:25 Kuluttajien luottamus omaan talouteen vahvistui
10:10 Digitoday Applen iTunes: Jälleen yksi syy luopua Windows XP:stä
09:31 It-viikko Näin onnistuu Googlen hakuhistorian lataaminen
09:11 SSAB:n tulos nousi voitolliseksi – Rautaruukki avitti
08:35 Kreikka vaatii uutta kokousta – rahat loppuvat
08:16 Ruuantuottajat protestoivat jakamalla 30 sentin pyttipannua
07:32 Digitoday Nokia kiistää puhelinvalmistuksen: Kiinalaisuutinen "oli väärä"
07:21 HS: Iso osa vironsuomalaisista suosittelee muuttoa
07:03 Mbnet.fi Testissä digiartistin pensseli
06:01 Tarkkuutta lähipäivinä – vältä tuhansien tappiot
26.4. EU tutkii mahdollisuutta kauppaneuvotteluihin Kaakkois-Aasian kanssa
26.4. Lehti: Audi, BMW ja Daimler kiinnostuneita Nokian karttapalvelusta
Asiakastieto

Yhteistyössä