Kirjaudu ▼
 

VR:n ensimmäinen kilpailija sai toimiluvan

Lehtikuva
VR:n ensimmäinen kilpailija sai toimiluvan
Imatralla toimiva Ratarahti on ensimmäinen uusi yritys, joka pääsee Suomen rautateille sen jälkeen kun kilpailu avautui vuonna 2007. Toiminta alkaa syksyllä.
16.5.2012 09:41
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Liikenne ja viestintäministeriö on myötänyt toimiluvan rautateiden tavarakuljetuksiin imatralaiselle Ratarahdille.  Ministeriön tiedotteen mukaan Ratarahti pääsee toimiin syksyllä.

Tammikuussa toimilupaa hakenut yritys aloittaa kuljettamalla tavaraa vaihtotyönä Imatran liikennepaikalla Kaukopään tehtaan ja Pelkolan välillä. Yritys kertoi joulukuussa, että se tavoittelee puutavaraa ja valmistuotteita kuljettavien tavarajunien liikennöimistä Imatran alueen terminaaleissa.

Ratarahti sai viime vuoden syyskuussa turvallisuustodistuksen rautateiden tavarakuljetuksia varten Liikenteen turvallisuusvirastolta.

Taloustiedot

∇ Mainos ∇
16.5.2012 09:41
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (12)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
[...] aikataulutkin (venäläistyy).


Suosittelen itämatkailua, nimittäin siellä reissanneena ihmisenä äkkiä tajuaa että tämä on se mihin pitäisikin pyrkiä kun junat tulee minuutilleen laituriin.. (Olkoonkin matka-aikojen kustannuksella, kun aikataulut on rakennettu niin väljiksi että vähänkin hiljaisemmilla osuuksilla keskinopeudet ei useinkaan yllä edes 50km/h:n)
Realisti2 16.5.2012 10:09

Anonyymi
VR:llä alkaa olla lopun alku näkyvissä. Vielä, kun saataisiin matkustajaliikenne vapautettua kilpailulle ja lähiliikenne takaisin muuallekin kuin Helsingin ympäristöön. Tällä hetkellä VR:n monopolin takia kallis raideinfrastruktuuri on jäänyt varsin vähäiseen käyttöön sen optimaaliseen hyödyntämispotentiaaliin verrattuna.

Siinä vaiheessa, kun Helsingistä Tampereelle ja Turkuun lähtee nopeita junia ruuhka-aikaan enintään puolen tunnin välein ja lippujen hinta on lähempänä kymppiä kuin viittäkymppiä, voidaan Suomessa alkaa puhua toimivasta junaliikenteestä.
Tehdään poijjaat jun 16.5.2012 11:11

Anonyymi
Ihmettelenpä vaan mistä lähiliikenteeseen saisi kilpailijan joka VRää paremmin osaisi suomen oloissa junaliikennettä hoitaa? Ei taida olla montaa (puoli)arktisissa oloissa toimimaan tottunutta. Norjasta? Sveitsistä? Venäjältä? Luulenpa ettei paljoa kiinnostuneita löydy näin pienille markkinoille. Veikkaisin että korkeintaan tuosta itänaapurista.
Viva La Revolution 16.5.2012 11:26

Anonyymi
Ihmettelenpä vaan mistä lähiliikenteeseen saisi kilpailijan joka VRää paremmin osaisi suomen oloissa junaliikennettä hoitaa? Ei taida olla montaa (puoli)arktisissa oloissa toimimaan tottunutta. Norjasta? Sveitsistä? Venäjältä? Luulenpa ettei paljoa kiinnostuneita löydy näin pienille markkinoille. Veikkaisin että korkeintaan tuosta itänaapurista.


Venäjältä nyt esimerkiksi. Siellä muuten junat kulkevat talvellakin kunnolla jostain kunnon syystä.
Chocolate Trains Ltd 16.5.2012 11:54

Anonyymi
Ihmettelenpä vaan mistä lähiliikenteeseen saisi kilpailijan joka VRää paremmin osaisi suomen oloissa junaliikennettä hoitaa? Ei taida olla montaa (puoli)arktisissa oloissa toimimaan tottunutta. Norjasta? Sveitsistä? Venäjältä? Luulenpa ettei paljoa kiinnostuneita löydy näin pienille markkinoille. Veikkaisin että korkeintaan tuosta itänaapurista.

Esimerkiksi Ruotsissa on useita junaoperaattoreita ja kilpailu toimii hyvin. Suomea vaikeampia olosuhteita on monissakin maissa jopa Keski-Euroopassa. Ja mitä tulee VR:n taitoihin hoitaa junaliikennettä "Suomen oloissa", et ole ilmeisesti muutamaan vuoteen seurannut mitään uutisia.
Uuno 16.5.2012 12:22

Anonyymi
"Esimerkiksi Ruotsissa on useita junaoperaattoreita ja kilpailu toimii hyvin. Suomea vaikeampia olosuhteita on monissakin maissa jopa Keski-Euroopassa. Ja mitä tulee VR:n taitoihin hoitaa junaliikennettä "Suomen oloissa", et ole ilmeisesti muutamaan vuoteen seurannut mitään uutisia. "
Ruotsin uutisia? Olen kyllä matkustanut sielläkin, viimeksi X2000lla, joka ei pysynyt aikataulussa
Viva La Revolution 16.5.2012 13:23

Anonyymi
Ihmettelenpä vaan mistä lähiliikenteeseen saisi kilpailijan joka VRää paremmin osaisi suomen oloissa junaliikennettä hoitaa?


Miten olisi ihan täältä Suomesta. Ei kaikkea tarvitse ulkomailta hakea kun sen operaattorin voi perustaa itse...
Yrittäjä 16.5.2012 13:58

Anonyymi
Käy kuin Briteissä, rappeutuu se vähäkin ja rahat ja tavarat katoaa jonnekin, onnettomuudet lisääntyy räjähtäen, aikataulutkin (venäläistyy).


Eiköhän nämä uuslibertaariset Amerikan ihailijat tähtää siihen että käyn niinkuin USA:ssa jossa rautatiekuljetukset on onnistuttu tappamaan kokonaan.
Kultainen naula 16.5.2012 13:59

Anonyymi
VRää paremmin osaisi Suomen oloissa junaliikennettä hoitaa?


Heh-heh, synkkää ironiaa :-)
Passasseerare 16.5.2012 14:12

Anonyymi
Ihmettelenpä vaan mistä lähiliikenteeseen saisi kilpailijan joka VRää paremmin osaisi suomen oloissa junaliikennettä hoitaa? Ei taida olla montaa (puoli)arktisissa oloissa toimimaan tottunutta. Norjasta? Sveitsistä? Venäjältä? Luulenpa ettei paljoa kiinnostuneita löydy näin pienille markkinoille. Veikkaisin että korkeintaan tuosta itänaapurista.


Kyllä varmaan kilpailijoita olisi tulossa, mutta kun meillä on monopoliasemaan päästetty VR, jolla on sormensa pelissä joka asiassa, sekä hyvin voidellut edustajat ratahallinnossa ja Liikennevirastossa. Eihän nyt korppi korpin silmää noki, ehei...

Kauas on Suomen raideliikenteessä menty siitä ajatuksesta, että radat ja junat on rakennettu (verovaroin) ihmisten liikkumistarpeita varten. Nykyään ainoa tavoite tuntuu olevan vain ja ainoastaan VR:n saama maksimaalinen tuotto kuluttajien ja veronmaksajien kustannuksella.

Joku tuossa jo aikaisemmin totesikin, että raideliikenteestä Suomessa ei voi puhua edes ääneen, kun herrojen mielestä raideliikennettä on vain kaikki se, mikä hyödyntää ainoastaan pääkaupunkiseutua. Esimerkiksi Pirkanmaan talousalueen seudullinen lähiliikenne on täysin onnettomassa jamassa. Kiitos tästä kuuluu VR:lle, joka tekee kaikkensa yleispalveluvelvoitteen noudattamatta jättämiseksi.

VR:n liikennesuunnittelijoiden mielestä junien ei kannata pysähtyä taajamissa, koska asiakkaiden mukana tulee vain hiekkaa junien lattioille. Tästä aiheutuvat siivouskulut ovat suoraan pois TOP50-johtajien bonuksista.
Kessua tutuille 16.5.2012 16:10
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä