Kirjaudu ▼
 

Selvitys: Yksityisautoilua tuetaan verovaroin

Lehtikuva
Selvitys: Yksityisautoilua tuetaan verovaroin
Liikenneviraston tuoreen selvityksen mukaan matkustamista ja kuljetuksia tuetaan yli kahdella miljardilla eurolla vuosittain. Merkittävä tuensaaja on autoliikenne. Sekä yksityisautoilu että raskas liikenne ovat voimakkaasti verotettuja, mutta toisaalta niitä myös tuetaan verotuilla.
2.5.2012 14:16
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Tieliikenne haukkaa yli 80 prosenttia liikennejärjestelmän suorista tuista ja verotuista. Kaikkiaan matkustamista ja kuljetuksia tuetaan yli kahdella miljardilla eurolla vuosittain, Liikenneviraston tänään julkistamasta Liikennejärjestelmän tuet -tutkimuksesta käy ilmi.

Tieliikenteen suurta osuutta selittää se, että tieliikenteen osuus koko henkilöliikenteestä on 90 prosenttia ja tavaraliikenteestäkin 65 prosenttia, virasto kertoo tiedotteessaan.

Merkittävä tuensaaja on autoliikenne. Sekä yksityisautoilu että raskas liikenne ovat voimakkaasti verotettuja, mutta toisaalta niitä myös tuetaan verotuilla. Suurin osa autoliikenteen tuista kuitenkin menee julkiselle liikenteelle eli linja-auto- ja taksiliikenteelle.

Tutkimus oikoo yleistä käsitystä, jonka mukaan tieliikenteen verot toisivat valtion kassaan reippaasti täytettä. Todellisuudessa verot eivät kuitenkaan riitä kattamaan tienpidon ja muiden kulujen sekä liikenteen saamien tukien kustannuksia. Rautatieliikenteessä suhde on niin kehno, että ratamaksu ja ratavero tuottavat vain 13 prosenttia radanpidon kustannuksista.

Liikennejärjestelmän tuet -tutkimuksessa on Liikenneviraston mukaan ensimmäistä kertaa muodostettu kokonaiskuva liikenneinfrastruktuureihin, ajoneuvojen hankintaan ja omistamiseen sekä matkustamiseen kohdistuvista suorista taloudellisista tuista ja verotuista. Selvityksessä ei ole otettu kantaa tukien perusteisiin tai niiden tehokkuuteen.

∇ Mainos ∇
2.5.2012 14:16
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (163)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 17
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mullakin on auto.
Mistä niitä tukia saa? Tahtoo kans!
Mulle Myös 2.5.2012 14:26

Anonyymi
Ja otsikko ja juttu yhtä linjaa?
Ja yksityisautoilua kannattaa ja pitää tukea. Tulee monikertaisena takaisin yhteiskunnalle muussa muodossa.
Se cityvihreäksi kutsuttu maailmanparantaja on täysin väärässä. Jo riittäisi riistäminen ja kyykyttäminen ja hullut päätökset muka ympäristön pelastamiseksi. Jättäkää nämä niille jotka osaavat ja polittiikka ei sitä todellakaan osaa.
Rakasta kärsi ja unh 2.5.2012 14:26

Anonyymi
Kaikki verolle ja heti! Kaikki yksityisomaisuus valtiolle, jotta Espanjan kiinteistökuplan puhkeamista voidaan lykätä kaksi kuukautta. Saksan ja Ranskan pankit tarvitsevat suomalaisen yksityisomaisuutta. Myy autosi, anna rahat valtiolle ja valio antaa rahat Saksan pankeille, jottei niille tulisi luottotappiota. Me tienataan tällä!
J-mies 2.5.2012 14:28

Anonyymi
Ja siksi nykyinen kokoomusvetoinen hallitus tulee tekemään LOPUN siitä.
Buhahhah 2.5.2012 14:29

Anonyymi
Entä kansanedustajien ilmaiset taksit ja joukkoliikenne..? Jotenkin unohtui mainita?
Ai niin, eliitin kulut ja tuet ovat niin pieniä ettei niitä lasketa.
Moraali 2.5.2012 14:29

Anonyymi
Ei ole valtion tukia viimeaikoina tilillä näkynyt.
Iloinen autoilija 2.5.2012 14:30

Anonyymi
Eikös aiemmin ole ollut esillä, että valtio kerää autoilusta erilaisin veroin yli seitsemän miljardia euroa. Nyt siis lähinnä julkiselle liikenteelle ns. palautuu tukina pari miljardia ja tieden kunnossapitoon menee aiempien tietojen mukaan n. 800 miljoonaa. Loput yli neljä miljardia siis katoavat mystisesti jonnekin, koska "Todellisuudessa verot eivät kuitenkaan riitä kattamaan tienpidon ja muiden kulujen sekä liikenteen saamien tukien kustannuksia."?
epätietoinen 2.5.2012 14:30

Anonyymi
No, poistakaa verot niin en tarvi tukeakaan. Odotan kovasti.

Reagan taisi aikanaan sanoa, että Euroopassa kaikkea verotetaan niin kauan ettei se liike ja liikkeen loputtua aletaan tukemaan.
Suomessa ei tueta va 2.5.2012 14:32

Anonyymi
Yksityisautoilija ei kuitenkaan tienaa tällä, vaan häviää. Yksityinen maksaa kertaalleen verotetuilla tuloillaan toisen kerran veroa ostaessaan ajoneuvon, vakuutuksia, varaosia, polttoainetta ja huoltopalveluja.

Jos tuolla tekisi voittoa, jokaisella olisi useampikin uudenkarhea auto tallissa ja yksi tien päällä.

Nyt on yksi vanha autonromu parkissa ja tiet karheita.
. 2.5.2012 14:32

Anonyymi
Tähän päivään saakka olen saanut maksaa ja paljon. Kuka on tämä vähä-älyinen dolomiitti joka tällaista suustaan päästää.

Bensa on kallista, autovero kallista, tiet huonommassa kunnossa kuin venäjällä, autovakuutukset kallista, sekä siitä meksettava vero.
jne jen.lista on todella pitkä
ja joku vähillä aivo varannoilla väittää toista.
Huh huh.
Onko tällä Dolomiiti 2.5.2012 14:32
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 17
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä