Kirjaudu ▼
 

Selvitys: Yksityisautoilua tuetaan verovaroin

Lehtikuva
Selvitys: Yksityisautoilua tuetaan verovaroin
Liikenneviraston tuoreen selvityksen mukaan matkustamista ja kuljetuksia tuetaan yli kahdella miljardilla eurolla vuosittain. Merkittävä tuensaaja on autoliikenne. Sekä yksityisautoilu että raskas liikenne ovat voimakkaasti verotettuja, mutta toisaalta niitä myös tuetaan verotuilla.
2.5.2012 14:16
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Tieliikenne haukkaa yli 80 prosenttia liikennejärjestelmän suorista tuista ja verotuista. Kaikkiaan matkustamista ja kuljetuksia tuetaan yli kahdella miljardilla eurolla vuosittain, Liikenneviraston tänään julkistamasta Liikennejärjestelmän tuet -tutkimuksesta käy ilmi.

Tieliikenteen suurta osuutta selittää se, että tieliikenteen osuus koko henkilöliikenteestä on 90 prosenttia ja tavaraliikenteestäkin 65 prosenttia, virasto kertoo tiedotteessaan.

Merkittävä tuensaaja on autoliikenne. Sekä yksityisautoilu että raskas liikenne ovat voimakkaasti verotettuja, mutta toisaalta niitä myös tuetaan verotuilla. Suurin osa autoliikenteen tuista kuitenkin menee julkiselle liikenteelle eli linja-auto- ja taksiliikenteelle.

Tutkimus oikoo yleistä käsitystä, jonka mukaan tieliikenteen verot toisivat valtion kassaan reippaasti täytettä. Todellisuudessa verot eivät kuitenkaan riitä kattamaan tienpidon ja muiden kulujen sekä liikenteen saamien tukien kustannuksia. Rautatieliikenteessä suhde on niin kehno, että ratamaksu ja ratavero tuottavat vain 13 prosenttia radanpidon kustannuksista.

Liikennejärjestelmän tuet -tutkimuksessa on Liikenneviraston mukaan ensimmäistä kertaa muodostettu kokonaiskuva liikenneinfrastruktuureihin, ajoneuvojen hankintaan ja omistamiseen sekä matkustamiseen kohdistuvista suorista taloudellisista tuista ja verotuista. Selvityksessä ei ole otettu kantaa tukien perusteisiin tai niiden tehokkuuteen.

∇ Mainos ∇
2.5.2012 14:16
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (163)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 17
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mullakin on auto.
Mistä niitä tukia saa? Tahtoo kans!
Anonyymi: Mulle Myös 2.5.2012 14:26

Anonyymi
Ja otsikko ja juttu yhtä linjaa?
Ja yksityisautoilua kannattaa ja pitää tukea. Tulee monikertaisena takaisin yhteiskunnalle muussa muodossa.
Se cityvihreäksi kutsuttu maailmanparantaja on täysin väärässä. Jo riittäisi riistäminen ja kyykyttäminen ja hullut päätökset muka ympäristön pelastamiseksi. Jättäkää nämä niille jotka osaavat ja polittiikka ei sitä todellakaan osaa.
Anonyymi: Rakasta kärsi ja unh 2.5.2012 14:26

Anonyymi
Kaikki verolle ja heti! Kaikki yksityisomaisuus valtiolle, jotta Espanjan kiinteistökuplan puhkeamista voidaan lykätä kaksi kuukautta. Saksan ja Ranskan pankit tarvitsevat suomalaisen yksityisomaisuutta. Myy autosi, anna rahat valtiolle ja valio antaa rahat Saksan pankeille, jottei niille tulisi luottotappiota. Me tienataan tällä!
Anonyymi: J-mies 2.5.2012 14:28

Anonyymi
Ja siksi nykyinen kokoomusvetoinen hallitus tulee tekemään LOPUN siitä.
Anonyymi: Buhahhah 2.5.2012 14:29

Anonyymi
Entä kansanedustajien ilmaiset taksit ja joukkoliikenne..? Jotenkin unohtui mainita?
Ai niin, eliitin kulut ja tuet ovat niin pieniä ettei niitä lasketa.
Anonyymi: Moraali 2.5.2012 14:29

Anonyymi
Ei ole valtion tukia viimeaikoina tilillä näkynyt.
Anonyymi: Iloinen autoilija 2.5.2012 14:30

Anonyymi
Eikös aiemmin ole ollut esillä, että valtio kerää autoilusta erilaisin veroin yli seitsemän miljardia euroa. Nyt siis lähinnä julkiselle liikenteelle ns. palautuu tukina pari miljardia ja tieden kunnossapitoon menee aiempien tietojen mukaan n. 800 miljoonaa. Loput yli neljä miljardia siis katoavat mystisesti jonnekin, koska "Todellisuudessa verot eivät kuitenkaan riitä kattamaan tienpidon ja muiden kulujen sekä liikenteen saamien tukien kustannuksia."?
Anonyymi: epätietoinen 2.5.2012 14:30

Anonyymi
No, poistakaa verot niin en tarvi tukeakaan. Odotan kovasti.

Reagan taisi aikanaan sanoa, että Euroopassa kaikkea verotetaan niin kauan ettei se liike ja liikkeen loputtua aletaan tukemaan.
Anonyymi: Suomessa ei tueta va 2.5.2012 14:32

Anonyymi
Yksityisautoilija ei kuitenkaan tienaa tällä, vaan häviää. Yksityinen maksaa kertaalleen verotetuilla tuloillaan toisen kerran veroa ostaessaan ajoneuvon, vakuutuksia, varaosia, polttoainetta ja huoltopalveluja.

Jos tuolla tekisi voittoa, jokaisella olisi useampikin uudenkarhea auto tallissa ja yksi tien päällä.

Nyt on yksi vanha autonromu parkissa ja tiet karheita.
Anonyymi: . 2.5.2012 14:32

Anonyymi
Tähän päivään saakka olen saanut maksaa ja paljon. Kuka on tämä vähä-älyinen dolomiitti joka tällaista suustaan päästää.

Bensa on kallista, autovero kallista, tiet huonommassa kunnossa kuin venäjällä, autovakuutukset kallista, sekä siitä meksettava vero.
jne jen.lista on todella pitkä
ja joku vähillä aivo varannoilla väittää toista.
Huh huh.
Anonyymi: Onko tällä Dolomiiti 2.5.2012 14:32
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 17
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:55 DI: Nokian alamäki vauhditti Suomen pelialaa
15:27 HS: Rinne keskittyy työllisyyteen ja tasa-arvoon
11:30 Lehdet: Mepit suunnittelevat Googlen pilkkomista
10:12 FT: Englannin keskuspankki tutkii manipulointiepäilyjä
09:27 Huhtamäki myy kalvoliiketoimintansa Saksaan
06:37 Näkökulma Dromedaari ei kelpaa, takkiin tarvitaan kameli
05:20 Uutiskommentti Voisiko venäläinen Norilsk Nickel ostaa Talvivaaran?
05:16 Digitoday Nokia vai Jolla?
05:11 Haluatko matkustaa Tallinnaan umpitunnelissa?
05:10 Digitoday LG G Watch R -älykello - Kun pelkkä ulkonäkö ei riitä
05:01 Vertailu Vielä ehdit joulumatkalle ja näin paljon se maksaa
21.11. Pikkujouluista pois jääminen voi olla yhtä paha virhe kuin kännissä örveltäminen
21.11. Kiina lopetti maailman vanhimman monopolin
21.11. "Ihmiskunta voi jakaantua komeaan yläluokkaan ja peikkojen alaluokkaan"
21.11. Ekonomisti: EKP lähetti voimakkaan viestin uusista toimista
21.11. Toyotalla 400 000 auton takaisinkutsu palovaaran takia
21.11. "Jos Suomi olisi yritys, se kaipaisi täyskäännöstä"
21.11. Kiinan yllätys kannustaa riskeihin
21.11. Selvästi halvempaa bensaa? Moottorikikka voi halventua tuhansilla
21.11. Draghin puhe sysäsi euron laskuun
21.11. Eduskunnasta +30 000 euroa tuloihin
21.11. Pörssissä hulinat Kiinan koronlaskun jälkeen – Kone ennätyskorkealle
21.11. Haastattelu Mitä yhteistä on pankkiireilla ja rekkakuskeilla?
21.11. Öljyn hinta kääntyi nousuun Kiinan laskettuja korkoja
21.11. Kiinalta iso liike: Korkoja laskettiin
21.11. Ilta-Sanomat Ukraina: Venäjältä ammuttiin rajan yli tykkitulta
21.11. Digitoday Kännyköille uusi lasi – joka viides hajosi yhtiön omissa testeissä
21.11. "Johto on vieraantunut työntekijöiden todellisuudesta"
21.11. Yle: Metsäyhtiöiden kartelli käräjäoikeuteen
21.11. Tätä välittäjät manaavat: Ruotsalaiset joutuvat lyhentämään asuntolainaa
Asiakastieto

Yhteistyössä