Kirjaudu ▼
 

Selvitys: Yksityisautoilua tuetaan verovaroin

Lehtikuva
Selvitys: Yksityisautoilua tuetaan verovaroin
Liikenneviraston tuoreen selvityksen mukaan matkustamista ja kuljetuksia tuetaan yli kahdella miljardilla eurolla vuosittain. Merkittävä tuensaaja on autoliikenne. Sekä yksityisautoilu että raskas liikenne ovat voimakkaasti verotettuja, mutta toisaalta niitä myös tuetaan verotuilla.
2.5.2012 14:16
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Tieliikenne haukkaa yli 80 prosenttia liikennejärjestelmän suorista tuista ja verotuista. Kaikkiaan matkustamista ja kuljetuksia tuetaan yli kahdella miljardilla eurolla vuosittain, Liikenneviraston tänään julkistamasta Liikennejärjestelmän tuet -tutkimuksesta käy ilmi.

Tieliikenteen suurta osuutta selittää se, että tieliikenteen osuus koko henkilöliikenteestä on 90 prosenttia ja tavaraliikenteestäkin 65 prosenttia, virasto kertoo tiedotteessaan.

Merkittävä tuensaaja on autoliikenne. Sekä yksityisautoilu että raskas liikenne ovat voimakkaasti verotettuja, mutta toisaalta niitä myös tuetaan verotuilla. Suurin osa autoliikenteen tuista kuitenkin menee julkiselle liikenteelle eli linja-auto- ja taksiliikenteelle.

Tutkimus oikoo yleistä käsitystä, jonka mukaan tieliikenteen verot toisivat valtion kassaan reippaasti täytettä. Todellisuudessa verot eivät kuitenkaan riitä kattamaan tienpidon ja muiden kulujen sekä liikenteen saamien tukien kustannuksia. Rautatieliikenteessä suhde on niin kehno, että ratamaksu ja ratavero tuottavat vain 13 prosenttia radanpidon kustannuksista.

Liikennejärjestelmän tuet -tutkimuksessa on Liikenneviraston mukaan ensimmäistä kertaa muodostettu kokonaiskuva liikenneinfrastruktuureihin, ajoneuvojen hankintaan ja omistamiseen sekä matkustamiseen kohdistuvista suorista taloudellisista tuista ja verotuista. Selvityksessä ei ole otettu kantaa tukien perusteisiin tai niiden tehokkuuteen.

∇ Mainos ∇
2.5.2012 14:16
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (163)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 17
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mullakin on auto.
Mistä niitä tukia saa? Tahtoo kans!
Anonyymi: Mulle Myös 2.5.2012 14:26

Anonyymi
Ja otsikko ja juttu yhtä linjaa?
Ja yksityisautoilua kannattaa ja pitää tukea. Tulee monikertaisena takaisin yhteiskunnalle muussa muodossa.
Se cityvihreäksi kutsuttu maailmanparantaja on täysin väärässä. Jo riittäisi riistäminen ja kyykyttäminen ja hullut päätökset muka ympäristön pelastamiseksi. Jättäkää nämä niille jotka osaavat ja polittiikka ei sitä todellakaan osaa.
Anonyymi: Rakasta kärsi ja unh 2.5.2012 14:26

Anonyymi
Kaikki verolle ja heti! Kaikki yksityisomaisuus valtiolle, jotta Espanjan kiinteistökuplan puhkeamista voidaan lykätä kaksi kuukautta. Saksan ja Ranskan pankit tarvitsevat suomalaisen yksityisomaisuutta. Myy autosi, anna rahat valtiolle ja valio antaa rahat Saksan pankeille, jottei niille tulisi luottotappiota. Me tienataan tällä!
Anonyymi: J-mies 2.5.2012 14:28

Anonyymi
Ja siksi nykyinen kokoomusvetoinen hallitus tulee tekemään LOPUN siitä.
Anonyymi: Buhahhah 2.5.2012 14:29

Anonyymi
Entä kansanedustajien ilmaiset taksit ja joukkoliikenne..? Jotenkin unohtui mainita?
Ai niin, eliitin kulut ja tuet ovat niin pieniä ettei niitä lasketa.
Anonyymi: Moraali 2.5.2012 14:29

Anonyymi
Ei ole valtion tukia viimeaikoina tilillä näkynyt.
Anonyymi: Iloinen autoilija 2.5.2012 14:30

Anonyymi
Eikös aiemmin ole ollut esillä, että valtio kerää autoilusta erilaisin veroin yli seitsemän miljardia euroa. Nyt siis lähinnä julkiselle liikenteelle ns. palautuu tukina pari miljardia ja tieden kunnossapitoon menee aiempien tietojen mukaan n. 800 miljoonaa. Loput yli neljä miljardia siis katoavat mystisesti jonnekin, koska "Todellisuudessa verot eivät kuitenkaan riitä kattamaan tienpidon ja muiden kulujen sekä liikenteen saamien tukien kustannuksia."?
Anonyymi: epätietoinen 2.5.2012 14:30

Anonyymi
No, poistakaa verot niin en tarvi tukeakaan. Odotan kovasti.

Reagan taisi aikanaan sanoa, että Euroopassa kaikkea verotetaan niin kauan ettei se liike ja liikkeen loputtua aletaan tukemaan.
Anonyymi: Suomessa ei tueta va 2.5.2012 14:32

Anonyymi
Yksityisautoilija ei kuitenkaan tienaa tällä, vaan häviää. Yksityinen maksaa kertaalleen verotetuilla tuloillaan toisen kerran veroa ostaessaan ajoneuvon, vakuutuksia, varaosia, polttoainetta ja huoltopalveluja.

Jos tuolla tekisi voittoa, jokaisella olisi useampikin uudenkarhea auto tallissa ja yksi tien päällä.

Nyt on yksi vanha autonromu parkissa ja tiet karheita.
Anonyymi: . 2.5.2012 14:32

Anonyymi
Tähän päivään saakka olen saanut maksaa ja paljon. Kuka on tämä vähä-älyinen dolomiitti joka tällaista suustaan päästää.

Bensa on kallista, autovero kallista, tiet huonommassa kunnossa kuin venäjällä, autovakuutukset kallista, sekä siitä meksettava vero.
jne jen.lista on todella pitkä
ja joku vähillä aivo varannoilla väittää toista.
Huh huh.
Anonyymi: Onko tällä Dolomiiti 2.5.2012 14:32
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 17
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

06:05 Turkkiin pääsee nyt halvalla – aurinkotuoleista ei tarvitse tapella
26.7. Digitoday Torrent-sivuston perustajalle 150 miljoonan euron taakka – onnitteli Hollywoodia
26.7. Kesko panostaa kymmeniä miljoonia kisaan maanteiden asiakkaista
26.7. Omistajilta vihreä valo: Frankfurtin ja Lontoon pörssit yhdistyvät
26.7. Belgialainen kone kerää huomiota – teki festariväen virtsasta tuhat litraa vettä, josta pantiin olutta
26.7. Anttila aloittaa huomenna konkurssialen
26.7. Mitä maksaa ajomatka Helsingistä Turkuun? Uusi sovellus laskee autosi bensakulut ja päästöt
26.7. Yle: Fennovoima alkaa tutkia uutta ydinjätteiden loppusijoituspaikkaa
26.7. Digitoday Surface Pro 3:n akku ei kestä: Mitä tekee Microsoft?
26.7. Brexit lohkaisi brittien eläkevaroja – eläkeläiset tukivat EU-eroa
26.7. Mäkkärin hampurilaisia syötiin odotuksia vähemmän
26.7. Ylituotannon uhka painaa öljyä – hinta valahti kolmen kuukauden pohjiin
26.7. Huawein älypuhelinten myynti harppasi 25 %
26.7. Digitoday Apple pestasi iPad-gurun vetämään autoaan ojasta
26.7. Onnibus lopettaa Virossa – "Byrokratialle ei näy loppua"
26.7. Tulosyhtiöt kannattelevat Helsingin pörssiä
26.7. Inderesin Viljakainen metsäyhtiöistä: UPM on valmiimpi kuin Stora Enso
26.7. Outotec toimittaa laitteita Iraniin
26.7. Venäjän ja Suomen välillä kulkee leveä Big Mac -raja
26.7. Digitoday Ilmaisia Pokémon-kolikoita? Epäilyttävä viesti leviää WhatsAppissa
26.7. Pesänhoitaja: Anttilasta kiinnostuneita ostajia on ulkomailta ja kotimaasta
26.7. FT: Yahoon Marissa Mayer syyttää mediaa seksismistä – "Se on sääli"
26.7. Outokumpu petrasi tulostaan odotettua enemmän
26.7. Digitoday Google päivitti: Häirikkösoittajille tyly stoppi
26.7. Öljyjätin tulos romahti 45 %
26.7. Digitoday Clash of Kings -sivusto hakkeroitiin: 1,6 miljoonan pelaajan tiedot vaarassa
26.7. Tuleeko Anttilaan vielä jättiale? Tämä ratkaisee
26.7. Kahtiajako kasvaa työmarkkinoilla: pitkäaikaistyöttömien määrä kolminkertaistunut
26.7. UPM-Kymmenen tulos ylitti odotukset – "kulujen karsiminen jatkuu"
26.7. Automyynti vilkastui – rengasvalmistaja Michelin petrasi tulostaan reippaasti
Asiakastieto

Yhteistyössä