Kirjaudu ▼
 

Rekkaralli Venäjälle vähenee – laskua 12 prosenttia

Mikko Stig/Lehtikuva
Rekkaralli Venäjälle vähenee – laskua 12 prosenttia
Etenkin autot kuljetetaan Venäjälle yhä useammin suoraan Ust-Lugan sataman kautta Suomen sijaan.
2.5.2012 11:42
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Tavarakuljetukset Suomen kautta laskivat alkuvuonna 12 prosenttia vuotta aiemmasta, Tullin keräämistä tiedoista selviää. Suomen läpi vietiin tammi–maaliskuussa 462 miljoonaa kiloa transitotavaraa.

Tullin mukaan tavarakuljetusten lasku johtuu autojen ja metsäteollisuuden tuotteiden määrän vähenemisestä. Suomen läpi kuljetettujen autojen määrä laski tammi–maaliskuussa edellisvuodesta 51 prosenttia. Metsäteollisuuden tuotteita kuljetettiin 26 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Suomen läpi vietyjen tavaroiden kokonaisarvo kuitenkin nousi 5 prosenttia ja oli 5 miljardia euroa.

Yksi merkittävä syy kuljetusten vähenemiselle on Ust-Lugan sataman vilkastuminen. Pietarin lähellä Suomenlahden etelärannalla sijaitsevan sataman autonkuljetusten määrä kasvoi 70 prosenttia vuotta aiemmasta.

Ust-Lugan läpi kuljetettiin tammi–maaliskuussa 45 092 autoa, kun Suomen kautta vietiin samana aikana 23 600 autoa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Kauttakulkuviennissä pitkään vahvimmassa asemassa olleet autot tippuivat kauttakulun kolmanneksi suurimmaksi tavararyhmäksi muiden koneiden ja laitteiden sekä tekstiilien, vaatteiden ja jalkineiden taakse.

Kauttakuljetusten kokonaismäärä on tippunut vuosien 2007 ja 2008 huippuluvuista jo alle puoleen.

2.5.2012 11:42
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (20)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kai nyt valtio kuitenkin rakentaa ne parkkialueet rajalle, vaikka niitä ei enää kohta tarvitakaan. Kas kun niin on kaikessa viisaudessa päätetty.
Anonyymi: Hölmöläläinen 2.5.2012 11:56

Anonyymi
Tätä se hallitus on halunnut, sitä saa mitä tilaa.
Anonyymi: velisua 2.5.2012 11:58

Anonyymi
Pitikö mennä varottelemaan venäläisiä tienposkeen kuseskelusta.
Anonyymi: Vähemmästäkin vetäyt 2.5.2012 12:03

Anonyymi
Tätä ne äänestäjät halusi, sitä saivat mitä tilasivat.
Anonyymi: Hesus 2.5.2012 12:04

Anonyymi
Mutta onhan se hyvä, että moottoritie rakennetaan rajalle asti. Ja iso rekkaparkki myös. Kyllä päättäjät tietävät mitä tekevät. Se nyt on sama missä kunnossa tiet ovat muualla Suomessa.
Anonyymi: rautaa rajalle 2.5.2012 12:05

Anonyymi
Sanoin tätä jo aikoja sitten kun Suomen idiootti virkamiehet kaavailivat jotain tolkutonta rekkaparkkia itärajan tuntumaan. Sanoin, että mitä järkeä kun Venäjän uudet satamat tuhoavat transitio liikenteen Suomessa.

Selityksiä kyllä piisasi paljon. Nyt on faktaa tiskissä ja ensi vuonna pudotusta on enemmän, miksi ihmeessä venäläiset kuljettaisivat Suomen kautta tavaransa kun voivat roudata kamat suoraan moderniin huippusatamaan?

Suomen kehitystukirahoja on varmasti lahjoitettu myös tuon venäjän sataman rakennukseen. Vain Suomessa voidaan olla näin tyhmiä, vain ja ainoastaan Suomessa.
Anonyymi: Suomi maailman typer 2.5.2012 12:08

Anonyymi
Vihdoinkin päätään eroon ylipalkatuista ahtaajista.
Anonyymi: buah 2.5.2012 12:09

Anonyymi
Muut maat kiertävät jo hiljattain kaukaa kaiken mikä liittyy Suomeen ja sen rajojen sisäpuolella tapahtuvaan toimintaa. On nimittäin säädöksiä paperilappusia, byrokratiaa jne.. Ja ennen kaikkea sikamaiset hinnat tästä lystistä.
Anonyymi: Miksi eivät kiertäis 2.5.2012 12:14

Anonyymi
Kai nyt valtio kuitenkin rakentaa ne parkkialueet rajalle, vaikka niitä ei enää kohta tarvitakaan.


Muutama vuosi sitten oli iso meteli siitä miten venäläiset käyttävät julkeasti Hölmölän tieverkkoa ja satamia omiin kauttakulkukuljetuksiinsa. Ja tuon takia venäläisille piti määrätä vaikka mitä asiointi- ja tienkäyttöveroja. No Hölmöläinenkin näki, pelkästään karttaa katsomalla, että jos venäjän kuljetuksia ahdistellaan, niin pian venäläiset ajavat laivat venäjälle ja hölmäläiset jäävät seuraamaan sivusta Venäjän logistiikka-alan kehittymistä.

Kaiken lisäksi Venäjän kuljetusten pitäminen Hölmölän hallinnassa, olisi ollut selvä strateginen etu. Jos esimerkiksi Venäjä olisi katkaissut puun, kaasun tai sähkön toimitukset Hölmölään, niin Hölmölä olisi voinut vastaavasti tiukentaa vaikkapa kauttakulku tullitarkastuksia. Mutta ei, tuokin etu piti antaa ilmaiseksi pois

Oikein kehitettynä Venäjän logistiikka-alasta olisi voinut tulla jättibisnes. Vrt esimerkiksi Hong Kong joka ei enää itse tuota juuri mitään, vaan about kaikki raha tulee manner-Kiinan myymien ja ostamien tuotteiden logistiikan hoitamisesta.
Anonyymi: samaan aikaan Hölmöl 2.5.2012 12:15

Anonyymi
Ei voi odottaa mitään järkevää logistiikan saralla niin kauan kuin Kyljys on liikenneministerinä.
Järjettömiä päätöksiä ja hankkeita luvassa kun laitetaan suomen kuljetus,logistiikka ja tieinfran kehittäminen kyseiselle naiselle, joka ei ennestään tiedä asiasta yhtään mitään.
Anonyymi: Suomi on tyhmin maa 2.5.2012 12:22
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

29.8. Kreikan seuraava lainaerä voi viivästyä
29.8. Zuckerberg: Facebook ei pyri mediayhtiöksi
29.8. Pankkijohtaja kiistää syyllistyneensä valuuttojen manipulaatioon
29.8. Merkel vakuuttaa: TTIP-neuvottelut jatkuvat
29.8. Kreikan talous kasvoi toisella neljänneksellä
29.8. Yle: Valtio yritti tiristää autoilijoilta rahaa sakoilla, meni pieleen
29.8. Irlanti puolustautuu Applen verojutussa
29.8. EK Ahvenanmaan verottomasta pakettirallista: "Mitään hätiköityä ei pidä tehdä"
29.8. Venäjälle voi syntyä uusi öljyjätti – Putinin leima puuttuu
29.8. Varaudu näihin – moni vero muuttuu ensi vuonna
29.8. Digitoday Dropbox-tietoja nettiin – vaihda salasana, jos kuulut tähän ryhmään
29.8. Onko tässä Särkänniemen delfiinien uusi työ?
29.8. Meyerin investoinnit Turkuun nousevat 75 miljoonaan euroon
29.8. Laajennus työkokeiluun, Guggenheim, isompi kotitalousvähennys – EK julkisti toiveet hallitukselle
29.8. Nordea veikkaa: Seuraava koronnosto sittenkin vasta joulukuussa
29.8. Investors House saattaa aloittaa asuntorakentamisen
29.8. Wärtsilä ja Gasum aloittavat maakaasuyhteistyön
29.8. Kauppa kävi heinäkuussa vain suurissa supermarketeissa
29.8. Saksalaisministeri: Britit eivät saa poimia rusinoita pullasta
29.8. Digitoday Hurja patenttihakemus: Näinkö loppuvat iPhone-varkaudet?
29.8. Palkansaajat saamassa uuden kiky-porkkanan – näin veronkevennys vaikuttaa
29.8. Aktia ennustaa aneemista kasvua – "Ei spurtti, vaan hyvin maltillinen parannus"
29.8. Libressen ja Liberon pörssiinmenon takana ostotarjous
29.8. EK: Teollisuuden näkymät edelleen heikot
29.8. Hypo: Juuri julkaistut tiedot paljastavat talouden tilan
29.8. Digitoday Musiikkipalvelujen taisto meni rumaksi: Spotify kostaa artisteille
29.8. Asuntokaupan kahtiajako vahvistuu Suomessa
29.8. Ilta-Sanomat Muumimukien hinnat laskevat? ”Keräilijöiden usko alkaa hiipua”
29.8. Japanin Kuroda: Ei epäilystäkään, etteikö lisäelvytykselle olisi tilaa
29.8. Digitoday Oppivatko ihmiset vihdoin? Pokémon-pelko ei toteutunut Suomessa
Asiakastieto

Yhteistyössä