Kirjaudu ▼
 

Rekkaralli Venäjälle vähenee – laskua 12 prosenttia

Mikko Stig/Lehtikuva
Rekkaralli Venäjälle vähenee – laskua 12 prosenttia
Etenkin autot kuljetetaan Venäjälle yhä useammin suoraan Ust-Lugan sataman kautta Suomen sijaan.
2.5.2012 11:42
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Tavarakuljetukset Suomen kautta laskivat alkuvuonna 12 prosenttia vuotta aiemmasta, Tullin keräämistä tiedoista selviää. Suomen läpi vietiin tammi–maaliskuussa 462 miljoonaa kiloa transitotavaraa.

Tullin mukaan tavarakuljetusten lasku johtuu autojen ja metsäteollisuuden tuotteiden määrän vähenemisestä. Suomen läpi kuljetettujen autojen määrä laski tammi–maaliskuussa edellisvuodesta 51 prosenttia. Metsäteollisuuden tuotteita kuljetettiin 26 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Suomen läpi vietyjen tavaroiden kokonaisarvo kuitenkin nousi 5 prosenttia ja oli 5 miljardia euroa.

Yksi merkittävä syy kuljetusten vähenemiselle on Ust-Lugan sataman vilkastuminen. Pietarin lähellä Suomenlahden etelärannalla sijaitsevan sataman autonkuljetusten määrä kasvoi 70 prosenttia vuotta aiemmasta.

Ust-Lugan läpi kuljetettiin tammi–maaliskuussa 45 092 autoa, kun Suomen kautta vietiin samana aikana 23 600 autoa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Kauttakulkuviennissä pitkään vahvimmassa asemassa olleet autot tippuivat kauttakulun kolmanneksi suurimmaksi tavararyhmäksi muiden koneiden ja laitteiden sekä tekstiilien, vaatteiden ja jalkineiden taakse.

Kauttakuljetusten kokonaismäärä on tippunut vuosien 2007 ja 2008 huippuluvuista jo alle puoleen.

2.5.2012 11:42
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (20)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kai nyt valtio kuitenkin rakentaa ne parkkialueet rajalle, vaikka niitä ei enää kohta tarvitakaan. Kas kun niin on kaikessa viisaudessa päätetty.
Anonyymi: Hölmöläläinen 2.5.2012 11:56

Anonyymi
Tätä se hallitus on halunnut, sitä saa mitä tilaa.
Anonyymi: velisua 2.5.2012 11:58

Anonyymi
Pitikö mennä varottelemaan venäläisiä tienposkeen kuseskelusta.
Anonyymi: Vähemmästäkin vetäyt 2.5.2012 12:03

Anonyymi
Tätä ne äänestäjät halusi, sitä saivat mitä tilasivat.
Anonyymi: Hesus 2.5.2012 12:04

Anonyymi
Mutta onhan se hyvä, että moottoritie rakennetaan rajalle asti. Ja iso rekkaparkki myös. Kyllä päättäjät tietävät mitä tekevät. Se nyt on sama missä kunnossa tiet ovat muualla Suomessa.
Anonyymi: rautaa rajalle 2.5.2012 12:05

Anonyymi
Sanoin tätä jo aikoja sitten kun Suomen idiootti virkamiehet kaavailivat jotain tolkutonta rekkaparkkia itärajan tuntumaan. Sanoin, että mitä järkeä kun Venäjän uudet satamat tuhoavat transitio liikenteen Suomessa.

Selityksiä kyllä piisasi paljon. Nyt on faktaa tiskissä ja ensi vuonna pudotusta on enemmän, miksi ihmeessä venäläiset kuljettaisivat Suomen kautta tavaransa kun voivat roudata kamat suoraan moderniin huippusatamaan?

Suomen kehitystukirahoja on varmasti lahjoitettu myös tuon venäjän sataman rakennukseen. Vain Suomessa voidaan olla näin tyhmiä, vain ja ainoastaan Suomessa.
Anonyymi: Suomi maailman typer 2.5.2012 12:08

Anonyymi
Vihdoinkin päätään eroon ylipalkatuista ahtaajista.
Anonyymi: buah 2.5.2012 12:09

Anonyymi
Muut maat kiertävät jo hiljattain kaukaa kaiken mikä liittyy Suomeen ja sen rajojen sisäpuolella tapahtuvaan toimintaa. On nimittäin säädöksiä paperilappusia, byrokratiaa jne.. Ja ennen kaikkea sikamaiset hinnat tästä lystistä.
Anonyymi: Miksi eivät kiertäis 2.5.2012 12:14

Anonyymi
Kai nyt valtio kuitenkin rakentaa ne parkkialueet rajalle, vaikka niitä ei enää kohta tarvitakaan.


Muutama vuosi sitten oli iso meteli siitä miten venäläiset käyttävät julkeasti Hölmölän tieverkkoa ja satamia omiin kauttakulkukuljetuksiinsa. Ja tuon takia venäläisille piti määrätä vaikka mitä asiointi- ja tienkäyttöveroja. No Hölmöläinenkin näki, pelkästään karttaa katsomalla, että jos venäjän kuljetuksia ahdistellaan, niin pian venäläiset ajavat laivat venäjälle ja hölmäläiset jäävät seuraamaan sivusta Venäjän logistiikka-alan kehittymistä.

Kaiken lisäksi Venäjän kuljetusten pitäminen Hölmölän hallinnassa, olisi ollut selvä strateginen etu. Jos esimerkiksi Venäjä olisi katkaissut puun, kaasun tai sähkön toimitukset Hölmölään, niin Hölmölä olisi voinut vastaavasti tiukentaa vaikkapa kauttakulku tullitarkastuksia. Mutta ei, tuokin etu piti antaa ilmaiseksi pois

Oikein kehitettynä Venäjän logistiikka-alasta olisi voinut tulla jättibisnes. Vrt esimerkiksi Hong Kong joka ei enää itse tuota juuri mitään, vaan about kaikki raha tulee manner-Kiinan myymien ja ostamien tuotteiden logistiikan hoitamisesta.
Anonyymi: samaan aikaan Hölmöl 2.5.2012 12:15

Anonyymi
Ei voi odottaa mitään järkevää logistiikan saralla niin kauan kuin Kyljys on liikenneministerinä.
Järjettömiä päätöksiä ja hankkeita luvassa kun laitetaan suomen kuljetus,logistiikka ja tieinfran kehittäminen kyseiselle naiselle, joka ei ennestään tiedä asiasta yhtään mitään.
Anonyymi: Suomi on tyhmin maa 2.5.2012 12:22
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

30.6. Maraboun ja Tobleronen omistaja teki ostotarjouksen Hersheystä – pakit tuli
30.6. Google osti 12 vuoden tuotannon norjalaisesta voimalasta, jota ei ole vielä olemassa
30.6. Ikean perustajalla on ollut tuplasti vaikea viikko – miljardien lasku
30.6. Lieksaan rakennetaan kaksi biojalostamoa – rahaa kerätään nyt joukkorahoituksella
30.6. Ilta-Sanomat Laskelma: Näin paljon voit säästää rahaa ilmalämpöpumpulla
30.6. Asuntolainojen kysyntä kuumenee – nostettiin eniten neljään vuoteen
30.6. Huomenna se tulee – kansa ei kiirehtinyt lainakaton vuoksi
30.6. Digitoday Tietosuojaviranomaiselle kirvelevä tappio: Facebookin seuranta saa jatkua
30.6. Wärtsilä ostaa suomalaisen Eniramin
30.6. Globalisaation häviäjät kannattivat Brexitiä – "Tilanteesta pitää oppia"
30.6. Digitoday Kas kummaa: Onko tässä Huawein B-suunnitelma?
30.6. Näin Elisa onnistui saamaan Anvian itselleen – "Törkeä ja epäisänmaallinen temppu"
30.6. Osa Helsingin pörssin osakkeista jo toipunut Brexit-paniikista
30.6. Digitoday Suomi johtamaan EU:n puolustusviraston kyberhanketta
30.6. Brexit-ennuste: EKP lisää velkakirjaostoja 100 miljardiin kuukaudessa
30.6. Digitoday Uusi nettipankkiryöstö aiheutti miljoonatappiot: "Tusinoittain pankkeja murrettu"
30.6. Danske Bank arvioi: Suomen talouskasvu hiipuu selvästi, jos Britannian EU-ero etenee
30.6. Brexit voi kolauttaa ulkomaalaisten osaamiseen nojaavaa Lontoota
30.6. Nordea perustaa digiyksikön – vetäjäksi brittipankki RBS:n digijohtaja
30.6. Digitoday Jalokivikauppa rytisi 25 000 turvakameran hyökkäyksessä – myös Suomesta iskettiin
30.6. Digitoday Käytätkö Facebookia Chromella? Varo kavereidesi tekemiä merkintöjä
30.6. Kauppakamarin johtaja uhmaa ekonomistien Brexit-arvioita: ”En usko yhteen totuuteen”
30.6. Ilmalämpöpumpun tuoma säästö puhuttaa: ”Voidaan päätyä vain yhteen lopputulokseen”
30.6. Vakuutusyhtiöt myyvät evakuointiturvaa – milloin saa korvauksia?
30.6. Vienti laski huhtikuussa 11 % – öljyjalosteet valopilkku
30.6. Digitoday Mistä nyt tuulee: Microsoft jakaa Xboxeja Surfacen ostajille
30.6. Brexitin vaikutus hälvenee – pörssien odotetaan nousevan jo kolmatta päivää
30.6. Öljy kallistuu – tuotanto supistuu ja kysyntä kasvaa
30.6. HS: Varakkaat voivat kiertää asuntolainakaton vakuuksilla
30.6. Digitoday Windows 10:n jättipäivityksen ajankohta selvisi – tätä on luvassa
Asiakastieto

Yhteistyössä