Kirjaudu ▼
 

Rekkaralli Venäjälle vähenee – laskua 12 prosenttia

Mikko Stig/Lehtikuva
Rekkaralli Venäjälle vähenee – laskua 12 prosenttia
Etenkin autot kuljetetaan Venäjälle yhä useammin suoraan Ust-Lugan sataman kautta Suomen sijaan.
2.5.2012 11:42
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Tavarakuljetukset Suomen kautta laskivat alkuvuonna 12 prosenttia vuotta aiemmasta, Tullin keräämistä tiedoista selviää. Suomen läpi vietiin tammi–maaliskuussa 462 miljoonaa kiloa transitotavaraa.

Tullin mukaan tavarakuljetusten lasku johtuu autojen ja metsäteollisuuden tuotteiden määrän vähenemisestä. Suomen läpi kuljetettujen autojen määrä laski tammi–maaliskuussa edellisvuodesta 51 prosenttia. Metsäteollisuuden tuotteita kuljetettiin 26 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Suomen läpi vietyjen tavaroiden kokonaisarvo kuitenkin nousi 5 prosenttia ja oli 5 miljardia euroa.

Yksi merkittävä syy kuljetusten vähenemiselle on Ust-Lugan sataman vilkastuminen. Pietarin lähellä Suomenlahden etelärannalla sijaitsevan sataman autonkuljetusten määrä kasvoi 70 prosenttia vuotta aiemmasta.

Ust-Lugan läpi kuljetettiin tammi–maaliskuussa 45 092 autoa, kun Suomen kautta vietiin samana aikana 23 600 autoa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Kauttakulkuviennissä pitkään vahvimmassa asemassa olleet autot tippuivat kauttakulun kolmanneksi suurimmaksi tavararyhmäksi muiden koneiden ja laitteiden sekä tekstiilien, vaatteiden ja jalkineiden taakse.

Kauttakuljetusten kokonaismäärä on tippunut vuosien 2007 ja 2008 huippuluvuista jo alle puoleen.

2.5.2012 11:42
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (20)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kai nyt valtio kuitenkin rakentaa ne parkkialueet rajalle, vaikka niitä ei enää kohta tarvitakaan. Kas kun niin on kaikessa viisaudessa päätetty.
Anonyymi: Hölmöläläinen 2.5.2012 11:56

Anonyymi
Tätä se hallitus on halunnut, sitä saa mitä tilaa.
Anonyymi: velisua 2.5.2012 11:58

Anonyymi
Pitikö mennä varottelemaan venäläisiä tienposkeen kuseskelusta.
Anonyymi: Vähemmästäkin vetäyt 2.5.2012 12:03

Anonyymi
Tätä ne äänestäjät halusi, sitä saivat mitä tilasivat.
Anonyymi: Hesus 2.5.2012 12:04

Anonyymi
Mutta onhan se hyvä, että moottoritie rakennetaan rajalle asti. Ja iso rekkaparkki myös. Kyllä päättäjät tietävät mitä tekevät. Se nyt on sama missä kunnossa tiet ovat muualla Suomessa.
Anonyymi: rautaa rajalle 2.5.2012 12:05

Anonyymi
Sanoin tätä jo aikoja sitten kun Suomen idiootti virkamiehet kaavailivat jotain tolkutonta rekkaparkkia itärajan tuntumaan. Sanoin, että mitä järkeä kun Venäjän uudet satamat tuhoavat transitio liikenteen Suomessa.

Selityksiä kyllä piisasi paljon. Nyt on faktaa tiskissä ja ensi vuonna pudotusta on enemmän, miksi ihmeessä venäläiset kuljettaisivat Suomen kautta tavaransa kun voivat roudata kamat suoraan moderniin huippusatamaan?

Suomen kehitystukirahoja on varmasti lahjoitettu myös tuon venäjän sataman rakennukseen. Vain Suomessa voidaan olla näin tyhmiä, vain ja ainoastaan Suomessa.
Anonyymi: Suomi maailman typer 2.5.2012 12:08

Anonyymi
Vihdoinkin päätään eroon ylipalkatuista ahtaajista.
Anonyymi: buah 2.5.2012 12:09

Anonyymi
Muut maat kiertävät jo hiljattain kaukaa kaiken mikä liittyy Suomeen ja sen rajojen sisäpuolella tapahtuvaan toimintaa. On nimittäin säädöksiä paperilappusia, byrokratiaa jne.. Ja ennen kaikkea sikamaiset hinnat tästä lystistä.
Anonyymi: Miksi eivät kiertäis 2.5.2012 12:14

Anonyymi
Kai nyt valtio kuitenkin rakentaa ne parkkialueet rajalle, vaikka niitä ei enää kohta tarvitakaan.


Muutama vuosi sitten oli iso meteli siitä miten venäläiset käyttävät julkeasti Hölmölän tieverkkoa ja satamia omiin kauttakulkukuljetuksiinsa. Ja tuon takia venäläisille piti määrätä vaikka mitä asiointi- ja tienkäyttöveroja. No Hölmöläinenkin näki, pelkästään karttaa katsomalla, että jos venäjän kuljetuksia ahdistellaan, niin pian venäläiset ajavat laivat venäjälle ja hölmäläiset jäävät seuraamaan sivusta Venäjän logistiikka-alan kehittymistä.

Kaiken lisäksi Venäjän kuljetusten pitäminen Hölmölän hallinnassa, olisi ollut selvä strateginen etu. Jos esimerkiksi Venäjä olisi katkaissut puun, kaasun tai sähkön toimitukset Hölmölään, niin Hölmölä olisi voinut vastaavasti tiukentaa vaikkapa kauttakulku tullitarkastuksia. Mutta ei, tuokin etu piti antaa ilmaiseksi pois

Oikein kehitettynä Venäjän logistiikka-alasta olisi voinut tulla jättibisnes. Vrt esimerkiksi Hong Kong joka ei enää itse tuota juuri mitään, vaan about kaikki raha tulee manner-Kiinan myymien ja ostamien tuotteiden logistiikan hoitamisesta.
Anonyymi: samaan aikaan Hölmöl 2.5.2012 12:15

Anonyymi
Ei voi odottaa mitään järkevää logistiikan saralla niin kauan kuin Kyljys on liikenneministerinä.
Järjettömiä päätöksiä ja hankkeita luvassa kun laitetaan suomen kuljetus,logistiikka ja tieinfran kehittäminen kyseiselle naiselle, joka ei ennestään tiedä asiasta yhtään mitään.
Anonyymi: Suomi on tyhmin maa 2.5.2012 12:22
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä