Kirjaudu ▼
 

Mars, metroon siitä – ja kansa totteli

Marja Airio / Lehtikuva
Mars, metroon siitä – ja kansa totteli
Yhä useampi kulkee työmatkansa metrolla, raitiovaunulla, junalla tai bussilla, koska työnantaja tahtoo niin. HSL:n mukaan pääkaupunkiseudun työmatkaseteleiden myynti yli tuplaantui viime vuonna edellisvuodesta.
25.4.2012 11:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Helsingin seudun liikennelaitoksen HSL:n mukaan yritykset innostuivat viime vuonna ostamaan työmatkaseteleitä. Seteleiden myynti kasvoi 111 prosenttia 46 000:een.

HSL:llä on nyt noin 1050 työnantajaa asiakkaanaan. Tänä vuonna asiakasmäärä on suurentunut 100:lla.

Työmatkaseteli on kymmenen euron arvoinen. Työntekijä voi käyttää seteleitä kauden tai arvon lataamiseen henkilökohtaiselle matkakortilleen.

Moni yritys tukee työntekijöidensä julkisen liikenteen käyttöä vielä vankemmin ja hankkii heille jatkuvasti voimassa olevan työsuhdematkalipun. HSL:n kirjanpitäjä Visa Tarikka kertoo Motivan tiedotteessa, että aktiivisia kortteja noin 2 500.

Taloustiedot

Motiva on energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön kannustava valtion omistama yritys. Sieltä huomautetaan, että käyttämällä julkista liikennettä yritykset ja työntekijät vähentävät ruuhkia ja hiilidioksidipäästöjä. 

– Yksin autolla kuljetun matkan hiilidioksidipäästöt ovat vähintään kolminkertaiset joukkoliikennematkaan verrattuna.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Verottaja tukee yrityksiä, jotka tarjoavat henkilöstölleen julkisen liikenteen liikenteen.

–Työnantajalle työsuhdematkalipun hankkimisesta aiheutuvat kustannukset ovat vähennyskelpoisia, kertoo asiantuntija Okariina Rauta Motivasta.

(Oikaisu 26.4.: HSL tarkensi Motivan tiedotteen tietoja työsuhdelippuja tarjoavien työnantajien määrästä, ja kasvusta tänä vuonna.)

25.4.2012 11:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Okariina Rauta
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (25)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Lisäksi autoilusta on tahallaan tehty vaikeaa keskustassa. Sillähän ei tietenkään ole vaikutusta...
Kauko Matkaaja 25.4.2012 11:24

Anonyymi
Minä en ainakaan tule kulkemaan työmatkojani näillä liikkuvilla käymälöillä joissa hullut saavat huutaa ja mellastaa vapaasti. Hyi h..vetti.
Pfui Teufel 25.4.2012 11:26

Anonyymi
Niinpä niin. Autoilijathan tästäkin metroilusta maksavat suurimman osan. Tällaista joukkoliikennettä kun ei vielä missään ole saatu kannattamaan itse itseään. Eikä mitään muutakaan joukkoliikennemuotoa.
Believe it or not 25.4.2012 11:28

Anonyymi
Meillä on täällä Mansen suunnalla sama juttu. Lisäksi työajat on porrastettu, ettei olla kaikki samaan aikaan työmatkoilla.

Itse kuljen matkat (16km suuntaansa) polkupyörällä, koska siitä saa terveiden elämäntapojen bonuksen.

Autoille ei ole järjestettyä pysäköintiä eli firman kaksi autoilijaa tulevat kuulemma autolla ensin naapurikunnan rajalle ja siitä sitten bussilla.
Ovatpa jo ehdotelleet nopeaa bussimetroa ympäryskunnista Tampereen seudulle.

Ikävä kyllä, jos ympäryskunnat yhdistyvät Tampereeseen, tällaiset halvat ja helposti toteutettavat hankkeet kaatuvat välittömästi, jotta kaikki varat saadaan ohjattua niihin kalliisiin ja turhiin. Sanokaa mun sanoneen, että jos kukkenhaimi-museo ei tule Helsinkiin se tulee Tampereelle.

Lisäkis kuntallitoksen myötä pyöräilöiden vihaaminen ulottuu entistä laajemmalle alueelle ja kevyenliikenteenväylien talvihoito lopetetaan.
Fillaristi 25.4.2012 11:28

Anonyymi
Lisäksi autoilusta on tahallaan tehty vaikeaa keskustassa. Sillähän ei tietenkään ole vaikutusta...


Aika nainen täytyy olla, jos ajaminen Helsingin keskustassa on vaikeaa. :D Ei millään pahalla.

Keskustan läpi pääsee puolessa tunnissa ruuhka-aikanakin. Toisaalta Helsingin liikennemäärät ovat nousseet rajusti viimeisen 20 vuoden aikana ja siksi tiet joskus tukkeutuvat.
Syynä ei ole huono suunnittelu, vaan liika autojen määrä. Rakennuksia purkamalla saataisiin lisätilaa autoteille ja näin liikennettä sujuvaksi....

Miksi muuten käyt autolla siellä keskustassa, jos siellä on niin hidasta ajaa? Ota vaikka julkiset tai fillari käyttöön ja huomaat, että on helpompia tai nnopeampia tapoja.
Sinä itse olet ruuhk 25.4.2012 11:33

Anonyymi
Antaa köyhien liata vaatteensa julkisessa liikenteeessä. Minä starttaan joka aamu suurimoottorisen BMW-katumaasturini ihanassa Espoon rauhassa vieriäisen niityn, solisevan puron ja kimmeltävän meren äärellä 5 auton autotallissani.

Vaan Helsinkikin saisi hoitaa oman osansa, liikenne takkuaa jo Ruoholahdessa ja parkkipaikkoja on hankalaa löytää. Kärisvällisyys menee kantakaupungin 30 km/h rajoitusten kanssa pelleillessä. Bulevardi moottoritieksi ja Esplanadin puisto parkkipaikoiksi!
Viherespoolainen luo 25.4.2012 11:36

Anonyymi
se suuri ongelma julkisten lisäämisessä työmatkaliikenteessä on nimeltään: liityntäpysäköinti. ilman sen lisäämistä kaikki muu puhe on tyhjää lätinää. ihminen käyttää automaattisesti kätevintä käytössä olevaa järjestelmää. ilman toimivaa liityntäpysäköintiä muualta keskustaan tulevien työmatkalaisten määrää ei nopeasti onnistuta lisäämään.
matkalla 25.4.2012 11:38

Anonyymi
Jokainen jolla on varaa yksityisautoiluun ajaa työmatkat yksityisautolla. Itsellä ei ole Suomessa varaa autoiluun koska tienaan vain 30.000 e vuodessa. Täytyisi tienata 100.000 e vuodessa jotta Suomessa voisi ostaa 10.000 e auton.
Lampaat määkivät kuo 25.4.2012 11:43

Anonyymi
Lisäksi autoilusta on tahallaan tehty vaikeaa keskustassa. Sillähän ei tietenkään ole vaikutusta...

Aika nainen täytyy olla, jos ajaminen Helsingin keskustassa on vaikeaa. :D Ei millään pahalla.

Keskustan läpi pääsee puolessa tunnissa ruuhka-aikanakin. Toisaalta Helsingin liikennemäärät ovat nousseet rajusti viimeisen 20 vuoden aikana ja siksi tiet joskus tukkeutuvat.
Syynä ei ole huono suunnittelu, vaan liika autojen määrä. Rakennuksia purkamalla saataisiin lisätilaa autoteille ja näin liikennettä sujuvaksi....

Miksi muuten käyt autolla siellä keskustassa, jos siellä on niin hidasta ajaa? Ota vaikka julkiset tai fillari käyttöön ja huomaat, että on helpompia tai nnopeampia tapoja.


Ei Helsingissä autoja ole paljon, vaan katuja liian vähän, eikä vihreitä aaltoja jne... Asuisit sinäkin joskus ulkomailla jossain suuremmassa kaupungissa niin näkisit miten liikenne voi toimia hyvinkin.
Kauko Matkaaja 25.4.2012 11:48

Anonyymi
Antaa köyhien liata vaatteensa julkisessa liikenteeessä. Minä starttaan joka aamu suurimoottorisen BMW-katumaasturini ihanassa Espoon rauhassa vieriäisen niityn, solisevan puron ja kimmeltävän meren äärellä 5 auton autotallissani.

Vaan Helsinkikin saisi hoitaa oman osansa, liikenne takkuaa jo Ruoholahdessa ja parkkipaikkoja on hankalaa löytää. Kärisvällisyys menee kantakaupungin 30 km/h rajoitusten kanssa pelleillessä. Bulevardi moottoritieksi ja Esplanadin puisto parkkipaikoiksi!


Trollikakarakin jo herännyt?

Otappa nyt polkupyörä ja käy kebabilla, jos olet saanut jo viikkoran. Netti nimittäin kutistaa aivoja. ;)
Vinkki vinkki 25.4.2012 11:49
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä