Kirjaudu ▼
 

Mars, metroon siitä – ja kansa totteli

Marja Airio / Lehtikuva
Mars, metroon siitä – ja kansa totteli
Yhä useampi kulkee työmatkansa metrolla, raitiovaunulla, junalla tai bussilla, koska työnantaja tahtoo niin. HSL:n mukaan pääkaupunkiseudun työmatkaseteleiden myynti yli tuplaantui viime vuonna edellisvuodesta.
25.4.2012 11:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Helsingin seudun liikennelaitoksen HSL:n mukaan yritykset innostuivat viime vuonna ostamaan työmatkaseteleitä. Seteleiden myynti kasvoi 111 prosenttia 46 000:een.

HSL:llä on nyt noin 1050 työnantajaa asiakkaanaan. Tänä vuonna asiakasmäärä on suurentunut 100:lla.

Työmatkaseteli on kymmenen euron arvoinen. Työntekijä voi käyttää seteleitä kauden tai arvon lataamiseen henkilökohtaiselle matkakortilleen.

Moni yritys tukee työntekijöidensä julkisen liikenteen käyttöä vielä vankemmin ja hankkii heille jatkuvasti voimassa olevan työsuhdematkalipun. HSL:n kirjanpitäjä Visa Tarikka kertoo Motivan tiedotteessa, että aktiivisia kortteja noin 2 500.

Taloustiedot

Motiva on energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön kannustava valtion omistama yritys. Sieltä huomautetaan, että käyttämällä julkista liikennettä yritykset ja työntekijät vähentävät ruuhkia ja hiilidioksidipäästöjä. 

– Yksin autolla kuljetun matkan hiilidioksidipäästöt ovat vähintään kolminkertaiset joukkoliikennematkaan verrattuna.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Verottaja tukee yrityksiä, jotka tarjoavat henkilöstölleen julkisen liikenteen liikenteen.

–Työnantajalle työsuhdematkalipun hankkimisesta aiheutuvat kustannukset ovat vähennyskelpoisia, kertoo asiantuntija Okariina Rauta Motivasta.

(Oikaisu 26.4.: HSL tarkensi Motivan tiedotteen tietoja työsuhdelippuja tarjoavien työnantajien määrästä, ja kasvusta tänä vuonna.)

25.4.2012 11:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Okariina Rauta

Kommentit (25)

Sivut:1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Laitetaanpa joukkoliikennekäyttäjät autoilijoiden paikalle.

Kun otetaan huomion HSL lippu/muut tulot on 50% ja loput tulee autoilijoiden veroista.

Nykyinen Helsingin sisäisen lipun hinta 2.20e (automaatista ostettuna) .

2.20e x 2 = 4.40e tämä on joukkoliikenteen omakustannushinta.

2.20e x 3 = 6.60e tämä on joukkoliikenteen omakustannushinta, sekä autoilijoille annettava tuki osuus (sama mitä nyt autoilijat maksaa joukkoliikenteen käyttäjille).

Edellisen päälle laitetaan myös 1.00e tie ylläpito/kehitys kuluja (bussitkin niiden päällä kulkee).

Yhteenveto = 6.60 + 1.00 = 7.60 euroa Helsingin sisäisen lipun hinta ja 15.20 euroa Seutu lippu.

Sitten kun joukkoliikenteen käyttäjiltä perittäisiin tämä 7.60 / 15.20 euroa kerta maksu, niin niillä olisi jotain oikeutettua kritisoida autoilijoitta.

Tietenkin kausiliput tulisivat halvemmaksi, mutta silti vähintään 3x kertaisiksi mitä tällä hetkellä.

Ennen tätä ei tarvitse autoilijoitta kohtaan laittaa kritiikkiä.


Onkos teillä siellä hesassa ne liikennetullit vai miten autoilijoilta kerätään korvamerkityt rahat. Kävin viimekesänä ko. kaupungissa enkä muistaakseni maksanut muuta kuin yksityiselle parkkifirmalle pysäköinnistä.
Anonyymi: Julkisilla työmatkat 25.4.2012 13:39

Anonyymi
Minä en ainakaan tule kulkemaan työmatkojani näillä liikkuvilla käymälöillä joissa hullut saavat huutaa ja mellastaa vapaasti. Hyi h..vetti.


Pahimmat toisten hengen vaarantavat hullut ovat kylläkin henkilöautoissa ratin takana.
Anonyymi: Nimetön 25.4.2012 13:41

Anonyymi
Länsimetro kun valmistuu niin bensan hinta arvatenkin hipoo jo 3e/litra ja H:gissä työpäivän pysäköinti maksanee noin 500e/kk jolloin työmatkaseteleiden myynti voi TRIPLAANTUA kun valtaosa alle 5000e/kk tienaavista espoolaisista jättänee autonsa aamuisin kotiin ja kirmaa tukka putkella metroon.
Anonyymi: Buhahhah 25.4.2012 15:17

Anonyymi
Ei Helsingissä autoja ole paljon, vaan katuja liian vähän, eikä vihreitä aaltoja jne... Asuisit sinäkin joskus ulkomailla jossain suuremmassa kaupungissa niin näkisit miten liikenne voi toimia hyvinkin.

Ajattele nyt edes vähän, mitä kirjoittelet.

MIten sinä lisäisit Helsinkiin katuja? MIssä on on tilaa vielä kadulle? Kerro se paikka ja laita vaikka Google maps-linkki.

Ja en todella ole asunut ulkomailla. Tuskin olet sinäkään. Pelkkä käynti riittää minulle, koska rakastan Suomea. Maailman paras maa.
Kai tiedät, että lukion oppimäärän suorittajalle kerrotaan ettei tuollaista ulkomailla on kaikki paremmin -vertausta käytä kuin arkumentointitaidoton henkilö?


Muut kirjoittajat ovatkin näköjään jo korjanneet valtaosan virheistäsi, mutta korjaan nyt loputkin:

-esim. rautatietunneli Ruoholahdesta keskustaan olisi voitu käyttää yksityisautoilun yhteyksien kehittämiseen mutta siitä tehtiinkin pyörätie jolle on käyttöä 2 kk vuodesta
-vihreitä aaltoja voisi parantaa siten, että liikenne kulkisi sujuvammin eikä 2 min välein tule pysähdyksiä joka pysäyttää koko liikennevirran
-tiedoksesi, olen asunut yli 5 vuotta ulkomailla ja nyt vasta 1 kk Suomessa
-en myöskään "käy autolla siellä keskustassa" vaan asun täällä ja kävelen joka paikkaan

-argumentointi ei sitten kirjoiteta 'arkumentointi'...

En muuten koskaan ole nähnyt noin paljon virheitä kahdessa lyhyessä vastauksessa ja kutsut vielä muita 'tolloiksi'. Huvittavaa sinänsä.
Anonyymi: Kauko Matkaaja 25.4.2012 16:45

Anonyymi
Älkää peljätkö. Juuri kukaan ei enää käy töissä kun LänsiMetro on valmis.
Anonyymi: Totuus joka lyö tali 3.5.2012 13:10
Sivut:1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä