Kirjaudu ▼
 

Jos lento siirtyy, korvauksia voi pian saada helpommin

Lehtikuva
Jos lento siirtyy, korvauksia voi pian saada helpommin
Lentoyhtiöiden on korvattava matkustajille aiempaa tiukempien periaatteiden mukaan menoja, jotka ovat syntyneet lentomuutoksista, EU:n julkisasiamies linjaa.
19.4.2012 21:00
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Aiemmin Suomen tulkinnan mukaan matkustaja on voinut joutua itse korvaamaan kulut, kun lentoyhtiö muuttaa aikataulua esimerkiksi toisen maan lakkotilanteen takia ja estää matkustajan pääsyn varatulle lennolle.

Julkisasiamiehen mukaan lennon siirtyminen vastoin matkustajan tahtoa pitäisi kuitenkin korvata. Ainostaan henkilökohtaiset syyt, kuten vanhentunut passi tai humalatila, voivat vapauttaa vastuusta.

Suositus koskee tilannetta, jossa yksi matkustaja tai yksittäisiä matkustajia joutuu kärsimään muutoksista ja matkustajat joutuvat näin keskenään epätasa-arvoiseen asemaan.

Finnair Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 0108023-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 4,390
Muutos € -0,110
Muutos % -2,44
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

Jos koko lento perutaan poikkeusolojen takia, ongelma koskee kaikkia matkustajia eikä korvausta tarvitsisi edelleenkään maksaa. Yksittäisten matkustajien tilanteissa lentoyhtiöiden pitäisi etusijassa etsiä vapaaehtoisia, jotka suostuvat luopumaan varauksesta.

Julkisasiamies otti erityisesti kantaa ”epäämisen käsitteeseen” Suomen korkeimman oikeuden pyynnöstä. Yleensä käsitettä on käytetty ylivaraustilanteissa. Tällöin ongelmana ovat muut viivästyksistä kärsivät matkustajat, joilla ei olisi suojaa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

EU-viranomainen pelkää, että lentoyhtiöt kiertävät vastuutaan huolenpidosta, jos ne vapautuvat vastuusta yksinkertaisesti vetoamalla lentojen uudelleenjärjestelyihin.

EU:n julkisasiamies antoi ratkaisuehdotuksensa korkeimmalle oikeudelle, mutta ehdotus ei sido kansallista tuomioistuinta.

19.4.2012 21:00
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (6)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Vaikka en rautatieromantikko olekaan, niin silti EU sais käynnistää vihdoin EU:n laajuisen pikajuna-hankkeen, jossa pyrkimeksenä luoda nopea kulkuyhteys suurimpien kaupunkien välille.

Lentäminen käy työstä, kun aina ollaan myöhässä ja on peruttu ja...


No kyllähän noilla junilla pyyhitään Espanjassa, Ranskassa ja Saksassa esim. noin 300 kilsaa tunnissa isojen kaupunkien väliä, ei siinä lentoliikenne enää pärjää. Mutta kun Suomi on käytännössä saari ja täältä pitäisi tehdä ensin tunneli Tallinnaan ja saada vedettyä nopea rautatie Baltian läpi. Ei taida onnistua tällä vuosisadalla...
Anonyymi: Rautatieromantikko 20.4.2012 0:24

Anonyymi
Sitten pitäisi vielä ylläpitää niitä ratoja, mutta tällä hetkellä nämä meidän rataverkostot murenevat junien alla niin, ettei uskalleta ajaa edes nykyisillä junilla niiden rakenteellisesti normaalia matkavauhtia.
Anonyymi: S.Y 20.4.2012 1:48

Anonyymi
Suositus koskee tilannetta, jossa yksi matkustaja tai yksittäisiä matkustajia joutuu kärsimään muutoksista ja matkustajat joutuvat näin keskenään epätasa-arvoiseen asemaan.

Jos koko lento perutaan poikkeusolojen takia, ongelma koskee kaikkia matkustajia eikä korvausta tarvitsisi edelleenkään maksaa.

Jatkossa sitten peruvat kokonaan sellaiset lennot, joilla yksittäiset matkustavat joutuisivat kärsimään muutoksista.
Anonyymi: kaikki tasa-arvoisia 20.4.2012 4:08

Anonyymi
Nasu on hyvää ja porsaan mentäviä reikiä VOI olla korvauksista.
En luottaisi hetkeäkään nohin yhtiöihin jota on kaikki bail out.
Kenelle on korvattu?
Anonyymi: Lurjus 20.4.2012 5:09

Anonyymi
Mitä virkaa näillä annetuilla suosituksilla oikein on, vastaus EI MITÄÄN!!! Kaikki velvoitteet, oikeudet, korvaukset ja vaateet pitää saada lakimuotoon, jotta nillä olisi jotain merkitystä, eli ei taida mikään asia taaskaan muuttua!
Anonyymi: Jep 20.4.2012 7:30

Anonyymi
Onneksi roistolentoyhtiöt tekevät tappioita ja irtisanovat laiskoja työntekijöitä. Korvauksia ei kuitenkaan heru. Lentoyhtiöt keksivät tekosyitä.
Anonyymi: tyytyväinen 20.4.2012 9:20
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
30.9. Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
30.9. Lindholm MT:ssä: Varusteleka otti mallia Ikeasta
30.9. Digitoday IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen
30.9. Sekä vienti että tuonti laskivat selvästi heinäkuussa
30.9. Vakuutusyhtiö pidättelee remonttireiskoja: pieni unohdus voi maksaa tonneja
30.9. Weidmann: Saksa ei kaipaa lisää budjettielvytystä
30.9. Yritysten rekisteröinnit Panamaan romahtaneet tietovuodon jälkeen
30.9. Ilta-Sanomat Lehti: Näin Trumpin firma kiersi Kuuban kauppasaartoa
30.9. Kolumni Joka neljäs olut samasta hanasta
30.9. Digitoday Ei hyvältä näytä: Pohjoismaisten firmojen verkot avoinna hyökkääjille
30.9. Digitoday "Huikea mahdollisuus kasvuun" - F-Secure lupaa kyberturvaa ja yritysostoja
Asiakastieto

Yhteistyössä