Kirjaudu ▼
 

Jos lento siirtyy, korvauksia voi pian saada helpommin

Lehtikuva
Jos lento siirtyy, korvauksia voi pian saada helpommin
Lentoyhtiöiden on korvattava matkustajille aiempaa tiukempien periaatteiden mukaan menoja, jotka ovat syntyneet lentomuutoksista, EU:n julkisasiamies linjaa.
19.4.2012 21:00
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Aiemmin Suomen tulkinnan mukaan matkustaja on voinut joutua itse korvaamaan kulut, kun lentoyhtiö muuttaa aikataulua esimerkiksi toisen maan lakkotilanteen takia ja estää matkustajan pääsyn varatulle lennolle.

Julkisasiamiehen mukaan lennon siirtyminen vastoin matkustajan tahtoa pitäisi kuitenkin korvata. Ainostaan henkilökohtaiset syyt, kuten vanhentunut passi tai humalatila, voivat vapauttaa vastuusta.

Suositus koskee tilannetta, jossa yksi matkustaja tai yksittäisiä matkustajia joutuu kärsimään muutoksista ja matkustajat joutuvat näin keskenään epätasa-arvoiseen asemaan.

Jos koko lento perutaan poikkeusolojen takia, ongelma koskee kaikkia matkustajia eikä korvausta tarvitsisi edelleenkään maksaa. Yksittäisten matkustajien tilanteissa lentoyhtiöiden pitäisi etusijassa etsiä vapaaehtoisia, jotka suostuvat luopumaan varauksesta.

Taloustiedot

Julkisasiamies otti erityisesti kantaa ”epäämisen käsitteeseen” Suomen korkeimman oikeuden pyynnöstä. Yleensä käsitettä on käytetty ylivaraustilanteissa. Tällöin ongelmana ovat muut viivästyksistä kärsivät matkustajat, joilla ei olisi suojaa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

EU-viranomainen pelkää, että lentoyhtiöt kiertävät vastuutaan huolenpidosta, jos ne vapautuvat vastuusta yksinkertaisesti vetoamalla lentojen uudelleenjärjestelyihin.

EU:n julkisasiamies antoi ratkaisuehdotuksensa korkeimmalle oikeudelle, mutta ehdotus ei sido kansallista tuomioistuinta.

19.4.2012 21:00
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (6)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Vaikka en rautatieromantikko olekaan, niin silti EU sais käynnistää vihdoin EU:n laajuisen pikajuna-hankkeen, jossa pyrkimeksenä luoda nopea kulkuyhteys suurimpien kaupunkien välille.

Lentäminen käy työstä, kun aina ollaan myöhässä ja on peruttu ja...


No kyllähän noilla junilla pyyhitään Espanjassa, Ranskassa ja Saksassa esim. noin 300 kilsaa tunnissa isojen kaupunkien väliä, ei siinä lentoliikenne enää pärjää. Mutta kun Suomi on käytännössä saari ja täältä pitäisi tehdä ensin tunneli Tallinnaan ja saada vedettyä nopea rautatie Baltian läpi. Ei taida onnistua tällä vuosisadalla...
Rautatieromantikko 20.4.2012 0:24

Anonyymi
Sitten pitäisi vielä ylläpitää niitä ratoja, mutta tällä hetkellä nämä meidän rataverkostot murenevat junien alla niin, ettei uskalleta ajaa edes nykyisillä junilla niiden rakenteellisesti normaalia matkavauhtia.
S.Y 20.4.2012 1:48

Anonyymi
Suositus koskee tilannetta, jossa yksi matkustaja tai yksittäisiä matkustajia joutuu kärsimään muutoksista ja matkustajat joutuvat näin keskenään epätasa-arvoiseen asemaan.

Jos koko lento perutaan poikkeusolojen takia, ongelma koskee kaikkia matkustajia eikä korvausta tarvitsisi edelleenkään maksaa.

Jatkossa sitten peruvat kokonaan sellaiset lennot, joilla yksittäiset matkustavat joutuisivat kärsimään muutoksista.
kaikki tasa-arvoisia 20.4.2012 4:08

Anonyymi
Nasu on hyvää ja porsaan mentäviä reikiä VOI olla korvauksista.
En luottaisi hetkeäkään nohin yhtiöihin jota on kaikki bail out.
Kenelle on korvattu?
Lurjus 20.4.2012 5:09

Anonyymi
Mitä virkaa näillä annetuilla suosituksilla oikein on, vastaus EI MITÄÄN!!! Kaikki velvoitteet, oikeudet, korvaukset ja vaateet pitää saada lakimuotoon, jotta nillä olisi jotain merkitystä, eli ei taida mikään asia taaskaan muuttua!
Jep 20.4.2012 7:30

Anonyymi
Onneksi roistolentoyhtiöt tekevät tappioita ja irtisanovat laiskoja työntekijöitä. Korvauksia ei kuitenkaan heru. Lentoyhtiöt keksivät tekosyitä.
tyytyväinen 20.4.2012 9:20
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä