Kirjaudu ▼
 

Finnair ulkoistaa huoltoaan – jopa 280 saa lähteä

Lehtikuva
Finnair ulkoistaa huoltoaan – jopa 280 saa lähteä
Finnair arvioi, että huoltotoimintojen ulkoistaminen vie yhtiöstä 280 työpaikkaa.
11.4.2012 10:17 (päivitetty 10:29)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Lentoyhtiö Finnair aloittaa yt-neuvottelut oman moottorihuoltonsa lakkauttamisesta ja laitehuoltonsa sopeuttamisesta. Yhtiö tiedotti asiasta tänään.

Arvioitu vähennystarve on yhtiön mukaan 280 työntekijää toiminnoista, joissa työskentelee yhteensä 350 ihmistä.

Yt-neuvottelujen taustalla on Finnairin tänään julkistama aiesopimus sveitsiläisen SR Technics -yrityksen kanssa moottori- ja laitehuoltopalvelujen hankkimisesta. Finnair arvioi, että kumppanuus SR Technicsin kanssa moottori- ja laitehuollossa toisi suomalaisyhtiölle merkittävät kustannussäästöt.

Taloustiedot

Suunnitelma on osa Finnairin elokuussa käynnistämää rakennemuutosohjelmaa. Finnair kertoi silloin kartoittavansa vaihtoehtoja moottori- ja laitehuollon tehostamiseksi.

– Meillä on erittäin osaavaa henkilökuntaa, mutta huoltotoimintamme ei ole volyymiltaan kilpailukykyinen. Alalla on runsaasti ylitarjontaa ja kilpailu on tiukkaa. Siksi myöskään kumppanuusmallin toiminnan jatkamiseksi Helsinki-Vantaalla ei löytynyt markkinoilta kiinnostusta, sanoi Finnair Tekniikan toimitusjohtaja Kimmo Soini yhtiön tiedotteessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

SR technics on Finnairin mukaan maailman johtavia lentokonehuoltoyrityksiä. 3300 henkeä työllistävällä yrityksellä on maailmalla 500 lentoyhtiöasiakasta.

Finnairin operatiivisen toiminnan johtajan Ville Ihon mukaan ulkoistuksen kautta Finnair keskittyy ydinliiketoimintaansa lentoyhtiönä.

Lentokoneiden linjahuollon yhtiö aikoo silti jatkossakin säilyttää osana liiketoimintaa. Linjahuolto varmistaa lentokoneiden lentokelpoisuuden ja työllistää noin 550 ihmistä.

11.4.2012 10:17 (päivitetty 10:29)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (148)


Anonyymi
Näyttää todella vakavasti siltä, että Finnair aiheuttaa suomalaisille matkustajille ja matkanjärjestäjille merkittävän karhunpalveluksen ja luottamuksen vähenemisen toteuttamalla kyseisiä operaatioita.

Vaikuttaa myös siltä, että ilmassa on koston makua julkisuuspainien takia. Olisikohan aikalisän paikka.
Eihän tällaisista asioista ole aiemmin uutisoitu. Mistä tämä paniikki oikein kielii. Olkaahan Suomen hallituksessa ajan tasalla. Suomalaisella lentoturvallisuudella on ollut hyvä maine, joten sitä ei tule härkäpäisillä päätöksillä ehdoin tahdoin tuhota.


Ja mitä ihmettä hallitus tähänkin kuuluu??? Markkinatalous opettaa!
Anonyymi: Globaali kommentoija 11.4.2012 10:48

Anonyymi
Ihalainen: Tämä nyt tuli vähän yllätyksenä. Suomi kun on meidän sosiaalidemokraattien toimesta maailman kilpailukykyisin paikka.
Anonyymi: mono 11.4.2012 10:48

Anonyymi
Miksi kaikessa hiljaisuudessa johtajat Suomessa ovat alkaneet palkata henkivartijoita oikein joukolla?
Anonyymi: Ennakkovarautuminen 11.4.2012 10:49

Anonyymi
tämä oli jo tiedossa varmasti silloin kun kohu nousi bonuksista mutta ei ollut silloin selkäranka puhua näistä asioista.
olisi ollut liikaa yhdellä kerralla.
ajankohta ei ollut sopiva.
Anonyymi: finnair 11.4.2012 10:51

Anonyymi
Lennän Finnairilla aina kun lippujen hinnat ovat kohdallaan - aina....tack
Anonyymi: åke 11.4.2012 10:51

Anonyymi
Kuplikset loppu ja loput ulosottoon.
Anonyymi: Kupla-uunot on lopp 11.4.2012 10:51

Anonyymi
Ekstrapoloidaan vähän tätä nykyistä trendiä, mihin 'eliitti' pyrkii jotta saavuttaa maksimaalinen "kilpailukyvyn":
1. Kaikki toiminnat on siirrettävä ulkomaille, koska ulkomaalaiset tekeveä kaiken edullisemmin kuin suomalaiset.
2. Maaperä ja pohjavedet on myytävä ulkomaalaisille, koska heillä on ostovoimaa ja he ovat tehokkaampi käyttäjiä (osaavat tehdä isoja kaivoksia eivätkä murehti liikaa pilatusta luonnosta).
3. Kilpailukyvyttömät ja tästä syystä irtisanotut suomalaiset ovat siis täysin turhia koska heillä ei ole ostovoimaa. Niistä voisi tehdä lannoitteita ja myydä kilpailukykyiseen hintaan.

Nykyinen trendi ei ole kiva. Kun suomalaiset havahtavat se on jo liian myöhäistä ja vaatii aikamoisia ponnistuksia maan pelastamiseksi bankstereiden otteesta.
Anonyymi: Vain suomalainen kan 11.4.2012 10:52

Anonyymi
Karjuvaa työvoimapulaa.




KYLLÄ, lisää velallisia tarvitaan 6 x määrä.
Anonyymi: Kupla-uuno on ykköne 11.4.2012 10:55

Anonyymi
Käytännössä tämä ostopalvelu tulee kalliiksi.
Anonyymi: lapsikin sen tietää. 11.4.2012 10:57

Anonyymi
Catering myytiin saksalaisille ja mekaanikon hommat sveitsiläisille - jääkö sinne tätä menoa muita kuin avainhenkilöt ja hallitus???


Joo, jää sinne valitettavasti ylihintaiset ja työhaluttomat lentohenkilöstön edustajat.
Anonyymi: porvoon pera 11.4.2012 10:59
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

29.7. Kiristys alkaa, kunhan tilanne kohenee vielä "jonkin verran"
29.7. It-viikko Kauppias osti iPhoneja – sai pelkkää muovailuvahaa
29.7. Ateenan pörssin pakkoloma jatkunee viikonlopulle asti
29.7. Fed pysyi nollakorossa – nostoa povataan syyskuulle
29.7. Britannia pohtii: Lihaville 140 euroa vähemmän viikossa
29.7. Digitoday Näetkö tämän ilmoituksen Windows 10 -päivityksessä? Joudut odottamaan
29.7. Tässä maassa poliisi saa sakkosummasta kohta 70 %
29.7. Ylen kysely: Fennovoima kyllästyttää kansanedustajia
29.7. It-viikko Nokia Ozo: Kenelle se on ja mitä sillä tekee?
29.7. Digitoday Dna-tietoja käytettiin väärin – verkkosivulle vain oikeilla geeneillä
29.7. Uhkapeliä puolustanut Tsipras: Velkahelpotuksia marraskuussa
29.7. Rovio julkaisee Angry Birds 2:n huomenna
29.7. Digitoday Windowsin päivittämiseen yksi ylivoimainen syy?
29.7. Rovion uutuus ei vakuuta analyytikkoa – vaarana "lopullinen kyllästyminen"
29.7. It-viikko Tyhjennätkö koneen ennen Windows 10 -päivitystä? Vaara vaanii
29.7. STTK:n Palola: Hallitus ymmärtää, ettei työajan pidennykseen suostuta
29.7. Laiteuutuudesta kertonut Nokia nollilla
29.7. Vuodessa 2 300 miljardilla tilisiirtoja – arvaa missä?
29.7. Näin Portugalissa: Keskieläke 3 500 euroa / kk
29.7. Portugaliin paennut vuorineuvos viime vuonna: "En varmasti jää eläkkeelle"
29.7. Amer Sportsin tappio supistui
29.7. Amer Sports kävi yritysostoksilla Italiassa
29.7. Raakaöljyn hinta jatkaa laskuaan
29.7. It-viikko Analyytikko: Tässä on Nokian julkistuksen logiikka
29.7. Digitoday Pilailu Nokian kamerasta alkoi heti: pornoa ja Star Warsia
29.7. Baari keksi aivan uuden tavan nauttia alkoholia
29.7. Digitoday Tappokytkin ei tehoa kaikkiin älypuhelinvarkaisiin
29.7. Volkswagen ennakoi nihkeämpää
29.7. Italialainen öljy-yhtiö suunnittelee potkuja 8 800:lle
29.7. Fiskarsin tulos parani – veturina edelleen Amerikka
Asiakastieto

Yhteistyössä