Kirjaudu ▼
 

Finnair ulkoistaa huoltoaan – jopa 280 saa lähteä

Lehtikuva
Finnair ulkoistaa huoltoaan – jopa 280 saa lähteä
Finnair arvioi, että huoltotoimintojen ulkoistaminen vie yhtiöstä 280 työpaikkaa.
11.4.2012 10:17 (päivitetty 10:29)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Lentoyhtiö Finnair aloittaa yt-neuvottelut oman moottorihuoltonsa lakkauttamisesta ja laitehuoltonsa sopeuttamisesta. Yhtiö tiedotti asiasta tänään.

Arvioitu vähennystarve on yhtiön mukaan 280 työntekijää toiminnoista, joissa työskentelee yhteensä 350 ihmistä.

Finnair Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 0108023-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 4,390
Muutos € -0,110
Muutos % -2,44
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

Yt-neuvottelujen taustalla on Finnairin tänään julkistama aiesopimus sveitsiläisen SR Technics -yrityksen kanssa moottori- ja laitehuoltopalvelujen hankkimisesta. Finnair arvioi, että kumppanuus SR Technicsin kanssa moottori- ja laitehuollossa toisi suomalaisyhtiölle merkittävät kustannussäästöt.

Suunnitelma on osa Finnairin elokuussa käynnistämää rakennemuutosohjelmaa. Finnair kertoi silloin kartoittavansa vaihtoehtoja moottori- ja laitehuollon tehostamiseksi.

– Meillä on erittäin osaavaa henkilökuntaa, mutta huoltotoimintamme ei ole volyymiltaan kilpailukykyinen. Alalla on runsaasti ylitarjontaa ja kilpailu on tiukkaa. Siksi myöskään kumppanuusmallin toiminnan jatkamiseksi Helsinki-Vantaalla ei löytynyt markkinoilta kiinnostusta, sanoi Finnair Tekniikan toimitusjohtaja Kimmo Soini yhtiön tiedotteessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

SR technics on Finnairin mukaan maailman johtavia lentokonehuoltoyrityksiä. 3300 henkeä työllistävällä yrityksellä on maailmalla 500 lentoyhtiöasiakasta.

Finnairin operatiivisen toiminnan johtajan Ville Ihon mukaan ulkoistuksen kautta Finnair keskittyy ydinliiketoimintaansa lentoyhtiönä.

Lentokoneiden linjahuollon yhtiö aikoo silti jatkossakin säilyttää osana liiketoimintaa. Linjahuolto varmistaa lentokoneiden lentokelpoisuuden ja työllistää noin 550 ihmistä.

11.4.2012 10:17 (päivitetty 10:29)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (148)


Anonyymi
jokainen ilmailuun liittyvä ammattiryhmä kiristi lakkoilemalla tripla-palkat koulutustasoonsä nähden
Lentäjät Vs veturikuskit ja bussikuskis
Lentoemot Vs tarjoilijat
Lennonjohtajat Vs. vahtimestarit


Miten lennonjohto liittyy Finnairiin..?


Kyllähän se liittyy tai ainakin toivon niin.
Anonyymi: samaan aikaan Hölmöl 11.4.2012 11:35

Anonyymi
Mielestäni aika lailla sama kuka näitä onnikkoja huoltaa.

Suomalainen lakkoileva seppä ei tuo mitään lisäarvoa laitteiden toiminnallisuuteen / käytettävyyteen.
Anonyymi: Herra-Sebaut 11.4.2012 11:35

Anonyymi
Mika Ilmari Vehviläinen tuo ajatusten Tonava ja Karpaattien nero. Moraaliton polisitukinnassa oleva hyvävelien hyväveli - se saa vaan mellastaa. Tuhoaa loputkin Finnairista. Ulkoistais nyt äkkiä itsensä!
Anonyymi: 620081760 11.4.2012 11:38

Anonyymi
Catering myytiin saksalaisille ja mekaanikon hommat sveitsiläisille - jääkö sinne tätä menoa muita kuin avainhenkilöt ja hallitus???


Tämä todistaa, että Finnairin johto on aivan oikealla tiellä. Yhtiön kuluja on karsittava. Perustelut olivat aivan pätevät.

Sitten voi tietysti kysyä, missä mentiin vikaan silloin kun Finnair toimi vielä virastomentaliteetilla. Onneksi siitä on päästy.
Anonyymi: Harmaa talous 11.4.2012 11:38

Anonyymi
´

Miksi sveitsiläiset ja saksalaiset voi tehdä meitä halvemmalla?


Siksi että he teettävät työt vierastyöläisillä, jotka tyytyvät viiden euron tuntipalkkaan.
Anonyymi: vänrikki S. 11.4.2012 11:42

Anonyymi
Hölmölän matonjatkamistalkoot...?
Anonyymi: maksaa se ostopalvel 11.4.2012 11:42

Anonyymi
OSAKKEEN OMISTAJAT SEURATKAA NYT IHMEESSÄ VEHVILÄISEN TEKOJA MITÄ SE ON SAANUT AIKAISEKSI TÄLLÄ IDIOOTTIMAISELLA TAVALLA PILATA YHTIÖITÄ, NSN ON SELKEIN ESIMERKKI MITEN JOKU VOI TOIMILLAAN SAADA YHTIÖN LAADUN NIIN HUONOON JAMAAN


Osakkeenmistajana minulla on täysi luottamus Vehviläiseen. Ongelmana on valtion kyvyttömyys myötävaikuttaa voitolliseen liiketoimintaan tähtäävien muutosten toetuttamieseen, joita ovat:
1. Henkilöstökulujen 30 miljoonan vuotuiset leikkaukset
2. Lentämiseen liittyvinen ulkopuolisten tukitoimintojen ulkoistaminen/ myyminen.
Anonyymi: Nimetön 11.4.2012 11:43

Anonyymi
Se siitä Finnairin luotettavuudesta... tästä lähin sama millä lentää. [/quoteNyt kannattais varmaan vähän perehtyä sveitsiläiseen työmoraaliin, tinkimättömään työn laatuun ja yleiseen palveluhaluun!Enpä allekirjoita tuota kun tietävät nyt mihin joutuu valuuttamanipuloinin takia, sveitsiläinen on herkkä kun on kyse heidän roskapankeista tai roska frangista.


Taas lapsellinen kommentti. Sveitsi on todellakin tunnettu uutteruudesta ja laadusta.
Sveitsin frangi muuten on uskomattoman vahva. Sen vuoksi sen arvo sidottiin EUROon, jottei siitä tulisi liian suosittua. Sveitsiläiset pankit ovat vieläkin kova sana sijoitusmarkkinoilla. Sveitsiläiset osaavat.
Anonyymi: Harmaa talous 11.4.2012 11:44

Anonyymi
Valtio voisi nyt vähän reagoida tähän jakamalla jollekin ryhmälle lisää ilmaista rahaa ja nostamalla veroastetta muilta. Niinkuin tähän mennessäkin.

Miksi h*lvetissä kukaan haluaisi enää operoida mitään toimintoja Suomesta käsin? Tällä veroasteella ei voi saada synnytettyä mitään huipputoimintoja, kun valtio kerää kaiken hyödyn siitä että työntekijät ja firmat tekee työnsä hyvin.
Anonyymi: mono 11.4.2012 11:44

Anonyymi
Joka päivä alkaa enemmän ja enemmän huimata tämä suomalainen meno. Toisen median sivuilla juuri keskustellaan kuinka Suomessa on valtava määrä avoimia työpaikkoja; puhelinmyyjille, ruokavaraston hoitajille, jäätelönmyyjille ja muuttomiehille.

Noilla töilläkö suomalaiset aikovat pistää asiansa kuntoon, ja tulevat sukupolvet maksaa Euroopan rahoituskriisin vielä tietymättömät velvoitteet. Tuntuu että joka päivä Suomesta lähtee tai myydään pois oikeaa rahaa tuovaa tuottavaa työtä. Tänäänkin kaksi uutista, UPM ja Finnair. Jäätelönmyynti tai muuttaminen tuskin kansantaloutta juurikaan parantaa, joskin tosin työntekijän ja muuttofirman taloutta hyvinkin.

Korjaamotoiminnan siirtymisen myötä Suomesta maksetaan Sveitsiin tästä lähin ne rahat, jotka olisivat jääneet hyödyttämään Suomea. Oikeat pelimiehet olisivat suurentaneet korjaamotoimintaa niin isolleen, että kaiken maailman koneet, myös sveitsiläiset, kävisivät Suomessa remontissa. Olisihan Suomesta löytynyt motivoitunut ja erittäin ammattitaitoinen henkilökunta sitä pyörittämään.
Anonyymi: Vasko Takamaa 11.4.2012 11:45
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:39 Kalifornia helpottamassa automaattiautojen testejä – liikenteeseen jopa ilman kuskia
15:47 BBC: Kolmekymppisillä puolet vähemmän varallisuutta kuin 10 vuotta sitten
14:59 Britannian pääministeri sai Brexit-kannattajilta linjauksen maahanmuutosta
13:42 Kiinan teollisuus piristyi hiukan syyskuussa
12:17 Volkswagen ei myy dieselautoja USA:ssa ainakaan vuoteen – tai ehkä enää koskaan
11:26 Vanhanen Ylelle Suomen Pankin johtajavalinnoista: Sukupuolella on merkitystä
10:19 Venäjä aikoo myydä osuutensa kahdesta öljy-yhtiöstä
07:12 Saksalainen ruuvijätti sijoittaa voittojaan taiteeseen ja perustaa taidemuseoita
06:14 Digitoday Yksi kuva sen kertoo – tässä näppärin tapa käyttää nappikuulokkeita
06:05 Kaikki irti matalista koroista – selvitimme, pitäisikö nyt ottaa asuntolainaan 10 vuoden korko
30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
30.9. Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
Asiakastieto

Yhteistyössä