Kirjaudu ▼
 

Näin Finnairin rahtia lentävä NGA selittää vuokralentäjiä

Lehtikuva
Näin Finnairin rahtia lentävä NGA selittää vuokralentäjiä
Palkkakulujen polkemista ja vero- sekä sosiaalimaksujen kiertoa. Näistä on syytelty muun muassa internetin keskustelupalstoilla rahtilentoyhtiö Nordic Global Airlinesia (NGA), jonka lentäjät on palkattu yhdysvaltalaisfirman kautta. Kyseessä on Finnairin, eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen ja kahden yhdysvaltalaisen sijoitusyhtiön omistama yritys.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

NGA:n toimitusjohtaja Maunu Visuri kuulostaa väsyneeltä keskustelemaan yhtiön lentäjistä ja palkkakuluista. Hän myöntää, että vuokralentäjät ovat suoraan palkattuja edullisempia. Suomalaislentäjien palkkatason hän tietää.

– Onhan se ollut lehdistössäkin, Visuri sanoo.

Taloussanomat kertoi tänään NGA-yhtiön vaiheista ja poliisitutkimuksista, jotka kohdistuvat myös kyseiseen yhtiöön.

Lentäjien vuokraus ulkomailta merkitsee sitä, että verot, eläke- ja sosiaalivakuutusmaksut maksetaan muualle kuin Suomeen.

Suoraan NGA:n leivissä olevia lentäjiä yhtiöllä on kaksi. He ovat suomalaisia päällikkötason lentäjiä, Visuri kertoo.

Loput 24 on hankittu yhdysvaltalaisen Air Team -yhtiön kautta. Ilmailuhenkilöstön vuokraamiseen keskittyvän Paramount-yhtiön sivulta löytyvä työpaikkailmoitus (pdf) kertoo, millaisin ehdoin NGA:lle on lentäjiä etsitty – ainakin ennen elokuuta 2011, jolloin yhtiö aloitti lentotoiminnan.

Paramount mainostaa verkkosivuillaan olevansa "omistautunut kulujen karsimiseen". Paramount tarjoaa ilmoituksessaan lentokapteeneille 10 700 dollarin eli runsaan 8 000 euron kuukausipalkkaa, perämiehille taas on luvassa 6 600 dollaria eli vajaat 5 000 euroa kuussa. Matkapäiviltä maksetaan 55 dollarin korvaus. Tarjolla on kaksivuotisia sopimuksia, joiden päätteeksi on saanut 15 000 dollarin lisäpalkkion.

NGA:n Visuri sanoo, että palkkatason saneli käytännössä vuokrafirma.

– He sanoivat, että jos haluatte kokeneita ihmisiä, tämä on palkkataso, Visuri sanoo. 

Hänen mukaansa palkan määrittely näyttää onnistuneen, koska NGA:lle on löytynyt kokeneita lentäjiä, ja jonossa olisi vielä kymmeniä lisää.

Vuokrafirma oli ainoa vaihtoehto
siinä kiireessä, NGA sanoo

Kustannussäästöt eivät kuitenkaan olleet pääasiallinen syy vuokratyövoiman käyttöön, Visuri sanoo. Sen sijaan oli kiire. NGA:n toiminta piti saada nopeasti käyntiin, jottei rahdin lennätykseen tulisi katkoa, Visuri sanoo.

– Ainoa vaihtoehtomme oli hankkia lentäjät henkilöstöfirman kautta, toimitusjohtaja  sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Hänen mukaansa yhtiöön haluttiin lentäjiä, jotka voivat hypätä suoraan sen konetyypin, MD-11:n puikkoihin. Kurssittamiseen olisi muiden kanssa mennyt kuudesta seitsemään viikkoa, Visuri kertoo.

Samasta syystä suurin osa lentäjistä on yhdysvaltalaisia, sillä sieltä löytyy paljon kokemusta MD-11-koneista. Keskusteluja käytiin myös irlantilaisen, ruotsalaisen ja sveitsiläisen välitysfirman kanssa.  

Palkkoja on vaikeaa
vertailla toisiinsa

NGA:n vuokraamien lentäjien palkkoja on vaikeaa verrata suoraan suomalaislentäjien palkkoihin, sillä ne vaihtelevat niin paljon kokemuksen mukaan, sanoo Finnairin lentäjiä edustavan Suomen Liikennelentäjäliiton SLL:n puheenjohtaja Kristian Rintala.

Aloittelevan perämiehen palkat alkavat autoetuineen noin 3 000 eurosta ja nousevat kokemuksen myötä 13 000 euroon, Rintala kertoo.

Kaukoliikenteessä lentävät kapteenit tienaavat enemmän, ja jo muutama vuosi sitten he ansaitsivat Finnairin tilastojen mukaan keskimäärin 20 000 euroa kuukaudessa. Finnair kieltäytyi kommentoimasta nykyistä palkkatasoa tai työsuhde-etuja.

Rintalaa mietityttää palkkoja enemmän koko yritysjärjestely, jolla 40 prosenttia NGA:sta Finnair Cargon kautta omistava Finnair siirsi MD-11-koneilla lennetyn rahtinsa NGA:lle. Lentäjät vaihtuivat, ja Finnairin ja SLL:n välinen työehtosopimus herkesi pätemästä, koska Finnair oli uudessa isäntäfirmassa vain vähemmistöomistaja.

– Meille annettiin neuvotteluissa ymmärtää, että omistusosuudet olisivat pienempiä, Rintala sanoo ja pohtii, minkä verran Finnairilla on NGA:ssa määräysvaltaa. Ilmarinen omistaa yhtiöstä 11 prosenttia.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (80)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ihan oikein ilmojen bussikuskeille. Suomen väsyneillä Ay-liikkeillä ei onneksi ole valtaa pysäyttää koko maailman kehitystä. Suomen kyllä, mutta se on hinta jonka suomalaiset joutuvat maksamaan ääliöloisien kuuntelemisesta.
Anonyymi: AY-liike tuhon aiheu 30.3.2012 17:27

Anonyymi
Tämä koko touhu alkaa jo sylettää..
Anonyymi: parasta pahaa 30.3.2012 17:29

Anonyymi
Ei tässä sen kummenpaa ole tapahtumassa kuin että Amerikan malli lentopuolella rantautuu Suomeenkin. Tämän mukana lentäjien työn elitistisyys katoaa ja palkat putoavat roimasti työehtojen heiketessä. Lentopuolella aletaan käyttäytymään, kuten yksityisomisteisissa kuljetusliikkeissä;kaikesta säästetään.
Anonyymi: bussikuski kakkonen 30.3.2012 17:29

Anonyymi
Ekalle kommentoijalle: vois kysyä onko noi palkat huonoja? Ymmärrän polkemisen mut ei noista palkoista voi sanoa et orjatyötä tai jotain vastaavaa olisi.

Itsellä on lentäjäkaveri jolla kk-palkka reilusti viisinumeroinen, työtunteja reilu 100/kk mut ulkomasnpäiviä noin 10 mikä ei perheelliselleniin hyvä. Oli hänen oma valinta eikä valita, itseasiassa välillä naureskelee kuinka helpolla sen rahan saa.

Taitaa vaan olla niin et palkkoja pitäis tasottaa, jostakin saa liikaa ja jostakin liian vähän. Itse olen omaani keskituloisena tyytyväinen, en tarvi enempää vaan nautin enemmän vapauksista joita on ehkä keskimääräistä enemmän.
Anonyymi: Hesus 30.3.2012 17:37

Anonyymi
Niin, merenkulussa laivat kuljettavat suomalaisten vienti- ja tuontitavaraa ja matkustajia.

Kiertävätkö alukset suomalaisia työehtoja ja veroja. Kyllä. Ne ovat ulkomaisia varustamoja kun kotimainen ay- liike hinnoitteli itsensä ulos ja verot jäivät saamatta.

Näin käy lentoliikenteessäkin.
Anonyymi: Merlot 30.3.2012 17:40

Anonyymi
Käykö jenkkiläinen lentolupakirja sellaisenaan Suomessa? Tietääkseni pitäisi käydä erikseen jatkokoulutus.

Tällä järjestelyllähän Ilmarinen menettää eläketuloja ja on mukana bisneksessä jossa veroja ja eläkemaksuja vältellään.
Anonyymi: Tuota noin vaan 30.3.2012 17:44

Anonyymi
Finnairin talouden ainut pelastus olisi henkilöstön vuokraus nykyisten tolkuttomien palkkakulujen kohtuullistamiseksi.
Johdon törmäily bonustensa ja sitouttamispalkkioidensa takia henkilöstö on saanut savuverhon ylimitoitettujen etujensa säilyttämiseksi. Niissä se Finnairin ongelma piilee. Vielä pari vuotta niin yhtiön omat pääomat on siirretty työntekijöiden taskuihin osakkeenomistajien tappioksi...
Anonyymi: Ekonomina osaan lask 30.3.2012 17:48

Anonyymi
Suomessa aletaan pikkuhiljaa oppimaan, että pääomat menee sinne missä ne parhaiten tuottaa.
Mielenkiintoista jutussa on se, että miten ilmarinen käyttää varojaan tällaiseen liiketoimintaan.
Lisää vaan rahaa eläkevakuutusyhtiölle, niin viimeisistäkin työpaikoista eroon.
Anonyymi: On se härskiä 30.3.2012 17:49

Anonyymi
Ihan oikein ilmojen bussikuskeille. Suomen väsyneillä Ay-liikkeillä ei onneksi ole valtaa pysäyttää koko maailman kehitystä. Suomen kyllä, mutta se on hinta jonka suomalaiset joutuvat maksamaan ääliöloisien kuuntelemisesta.


Et ilmeisesti ole palkansaaja kuin niin innokkaasti ajat heidän tuohoaan. Tiesitkö että palkansaajat maksavat myös sinun kela päivärahasi?
Anonyymi: Nimetön 30.3.2012 17:52

Anonyymi
Ei tässä sen kummenpaa ole tapahtumassa kuin että Amerikan malli lentopuolella rantautuu Suomeenkin. Tämän mukana lentäjien työn elitistisyys katoaa ja palkat putoavat roimasti työehtojen heiketessä. Lentopuolella aletaan käyttäytymään, kuten yksityisomisteisissa kuljetusliikkeissä;kaikesta säästetään.


En nyt vertaisi sentään Finnairin ökylentäjiä tavallisiin kuljettajiin.

Finnairin lentäjät ovat liian kalliita. Ei tuommoisia palkkoja pidäkään maksaa. Homma ei ole sen arvoista.

Jos Finnair saa edes tätä kautta jotakin kassaansa niin hyvä!

Taas naristaaan aivan turhasta.
Anonyymi: Harmaa talous 30.3.2012 17:53
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

20.11. Monella öljykentällä kipuraja on käsillä
20.11. Oslossa myytiin Pohjoismaiden kallein koti
20.11. Lahjakas Suomi: Pisteet kotiin vertailussa
20.11. UPM:n luokitus nousi
20.11. Sähköä ilmaiseksi – luvassa yhä useammin
20.11. Komissio epäilee kuorma-autovalmistajia kartellista
20.11. Turvatyynyjen valmistaja otti "täyden vastuun" kolmesta kuolemasta
20.11. Eurokuluttajien luottamus laski entisestään
20.11. Suomi lupasi 80 miljoonaa euroa vihreään ilmastorahastoon
20.11. Öljy nostaa synkkiä pilviä Norjan talouteen
20.11. "Karusellikaupat" saattoivat vaikuttaa oluen ja autojen hintoihin
20.11. Aspocomp lopettaa Teuvan tehtaan – 34 irtisanotaan
20.11. Digitoday Vanha Android-uhka muuttui häijyksi: kestää iskut kuin torakka
20.11. Pörssi pikkupakkasella – Nokia nousee
20.11. Näin peliala poikkeaa muista kulttuurialoista: kasvaa selvästi
20.11. Lehti: BMW:n pomo Siemensin hallintoneuvostoon
20.11. M&M: Sokos on Stockmannia arvokkaampi tavaratalobrändi
20.11. Fiskars irtisanoo 20 – ja aloittaa uudet yt-neuvottelut
20.11. Fiat ei kerro paljoa uudesta Alfa Romeostaan
20.11. Munksjön taloudelliset tavoitteet ennallaan
20.11. Digitoday Uusi Android-päivitys kaataa laitteita ja poistaa sovelluksia
20.11. Onko työsi vaativaa? Saatat kiittää sitä vanhana
20.11. Nokia: Operaattorit Euroopassa lisäämässä investointejaan
20.11. Haluatko veronpalautuksesi? Vielä 12 tuntia aikaa korjata numeromoka
20.11. Tänään se päättyy: Rautaruukin taival pörssissä
20.11. Räjähtävistä turvatyynyistä vain murto-osa korjattu
20.11. Digitoday Jolla Tabletia myyty jo tuplasti yli alkutavoitteen - Hinta nousi jälleen
20.11. ThyssenKrupp pääsi eroon riippakivestä – tulos plussalle
20.11. Pörssitulokas Leipurin-yhtiöllä kovat sijoittajatavoitteet
20.11. Ilmiö leviää: Euroalueen pankki perii maksua talletuksista
Asiakastieto

Yhteistyössä