Kirjaudu ▼
 

Näin Finnairin rahtia lentävä NGA selittää vuokralentäjiä

Lehtikuva
Näin Finnairin rahtia lentävä NGA selittää vuokralentäjiä
Palkkakulujen polkemista ja vero- sekä sosiaalimaksujen kiertoa. Näistä on syytelty muun muassa internetin keskustelupalstoilla rahtilentoyhtiö Nordic Global Airlinesia (NGA), jonka lentäjät on palkattu yhdysvaltalaisfirman kautta. Kyseessä on Finnairin, eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen ja kahden yhdysvaltalaisen sijoitusyhtiön omistama yritys.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

NGA:n toimitusjohtaja Maunu Visuri kuulostaa väsyneeltä keskustelemaan yhtiön lentäjistä ja palkkakuluista. Hän myöntää, että vuokralentäjät ovat suoraan palkattuja edullisempia. Suomalaislentäjien palkkatason hän tietää.

– Onhan se ollut lehdistössäkin, Visuri sanoo.

Taloussanomat kertoi tänään NGA-yhtiön vaiheista ja poliisitutkimuksista, jotka kohdistuvat myös kyseiseen yhtiöön.

Lentäjien vuokraus ulkomailta merkitsee sitä, että verot, eläke- ja sosiaalivakuutusmaksut maksetaan muualle kuin Suomeen.

Suoraan NGA:n leivissä olevia lentäjiä yhtiöllä on kaksi. He ovat suomalaisia päällikkötason lentäjiä, Visuri kertoo.

Loput 24 on hankittu yhdysvaltalaisen Air Team -yhtiön kautta. Ilmailuhenkilöstön vuokraamiseen keskittyvän Paramount-yhtiön sivulta löytyvä työpaikkailmoitus (pdf) kertoo, millaisin ehdoin NGA:lle on lentäjiä etsitty – ainakin ennen elokuuta 2011, jolloin yhtiö aloitti lentotoiminnan.

Paramount mainostaa verkkosivuillaan olevansa "omistautunut kulujen karsimiseen". Paramount tarjoaa ilmoituksessaan lentokapteeneille 10 700 dollarin eli runsaan 8 000 euron kuukausipalkkaa, perämiehille taas on luvassa 6 600 dollaria eli vajaat 5 000 euroa kuussa. Matkapäiviltä maksetaan 55 dollarin korvaus. Tarjolla on kaksivuotisia sopimuksia, joiden päätteeksi on saanut 15 000 dollarin lisäpalkkion.

NGA:n Visuri sanoo, että palkkatason saneli käytännössä vuokrafirma.

– He sanoivat, että jos haluatte kokeneita ihmisiä, tämä on palkkataso, Visuri sanoo. 

Hänen mukaansa palkan määrittely näyttää onnistuneen, koska NGA:lle on löytynyt kokeneita lentäjiä, ja jonossa olisi vielä kymmeniä lisää.

Vuokrafirma oli ainoa vaihtoehto
siinä kiireessä, NGA sanoo

Kustannussäästöt eivät kuitenkaan olleet pääasiallinen syy vuokratyövoiman käyttöön, Visuri sanoo. Sen sijaan oli kiire. NGA:n toiminta piti saada nopeasti käyntiin, jottei rahdin lennätykseen tulisi katkoa, Visuri sanoo.

– Ainoa vaihtoehtomme oli hankkia lentäjät henkilöstöfirman kautta, toimitusjohtaja  sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Hänen mukaansa yhtiöön haluttiin lentäjiä, jotka voivat hypätä suoraan sen konetyypin, MD-11:n puikkoihin. Kurssittamiseen olisi muiden kanssa mennyt kuudesta seitsemään viikkoa, Visuri kertoo.

Samasta syystä suurin osa lentäjistä on yhdysvaltalaisia, sillä sieltä löytyy paljon kokemusta MD-11-koneista. Keskusteluja käytiin myös irlantilaisen, ruotsalaisen ja sveitsiläisen välitysfirman kanssa.  

Palkkoja on vaikeaa
vertailla toisiinsa

NGA:n vuokraamien lentäjien palkkoja on vaikeaa verrata suoraan suomalaislentäjien palkkoihin, sillä ne vaihtelevat niin paljon kokemuksen mukaan, sanoo Finnairin lentäjiä edustavan Suomen Liikennelentäjäliiton SLL:n puheenjohtaja Kristian Rintala.

Aloittelevan perämiehen palkat alkavat autoetuineen noin 3 000 eurosta ja nousevat kokemuksen myötä 13 000 euroon, Rintala kertoo.

Kaukoliikenteessä lentävät kapteenit tienaavat enemmän, ja jo muutama vuosi sitten he ansaitsivat Finnairin tilastojen mukaan keskimäärin 20 000 euroa kuukaudessa. Finnair kieltäytyi kommentoimasta nykyistä palkkatasoa tai työsuhde-etuja.

Rintalaa mietityttää palkkoja enemmän koko yritysjärjestely, jolla 40 prosenttia NGA:sta Finnair Cargon kautta omistava Finnair siirsi MD-11-koneilla lennetyn rahtinsa NGA:lle. Lentäjät vaihtuivat, ja Finnairin ja SLL:n välinen työehtosopimus herkesi pätemästä, koska Finnair oli uudessa isäntäfirmassa vain vähemmistöomistaja.

– Meille annettiin neuvotteluissa ymmärtää, että omistusosuudet olisivat pienempiä, Rintala sanoo ja pohtii, minkä verran Finnairilla on NGA:ssa määräysvaltaa. Ilmarinen omistaa yhtiöstä 11 prosenttia.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (80)


Anonyymi
Nyt on pakko heittää Timpalle kommentti.
Nämä 600 000 työpaikkaa ulkomailla on käytännössä nykypäivän orjuuttamista.
Vai väitätkö, että jos vaikkapa kuussa olisi asukkeja jotka tekisivät vaikkapa 10 tuntista työpäivää pussillisella riisiä, niin yritysten johtajat eivät juurikaan haaveilisi kuun valloituksesta.

Duunari on ahne luuseri, jos yrittää myydä työpanoksensa mahdollisimman kalliilla.
Mutta yritys johtaja on fiksu ja suoraselkäinen kaveri, kun se yrittää minimoida tuotantokulut, maksimoidakseen yrityksen voiton ja oman liksansa.

Joo, ne on ammattilaisia....valejohtajat
Anonyymi: Ventura 31.3.2012 0:05

Anonyymi
Timppa, suomalainen vero- ja kustannusrakenne ei voikaan olla "globaalisti oikea", niin kauan kuin vaadimme, että keskiansiomme ($52000) on suurempi kuin maailmassa keskimäärin ($7000). Globaalissa mittakaavassa me suomalaiset olemme erittäin etuoikeutetussa asemassa. Tätä rakennetta tukemaan on kehitetty mm. lait ja esimerkiksi tulli- ja veroluonteiset maksut.

Kahdenväliset verosopimukset mahdollistavat esimerkiksi ulkomaalaisten lentoyhtiöiden reittilennot Suomeen ilman, että näiltä hetken pyrähdyksiltä pitäisi maksaa maamme työlainsäädännön mukaisia maksuja koneiden miehistöille. Aivan toinen asia kuitenkin on se, että täällä pysyvästi työskentelevä henkilö välttyisi kokonaan velvoitteidensa hoidosta mihinkään maahan.

Esimerkiksi ruotsin kansalainen voi työskennellä pitkäänkin Suomessa maksaen veronsa jatkuvasti Ruotsiin. Tämän mahdollistaa maittemme välinen verosopimus. Vastaavasti vaikkapa Yhdysvaltain kansalainen ei kuitenkaan voi näin menetellä.

Työstä maksettavan veron suorittamatta jättäminen on veronkiertoa ja harmaata taloutta, ja tätä vastaan on lainsäätäjä luonut tilaajavastuulain, jossa vastuu velvoitteiden hoitamisesta siirretään työn tilaajalle, tässä tapauksessa NGA:lle. Tilaajalla on absoluuttinen vastuu selvittää miten mm. verovelvoitteet on hoidettu, ja jos näin ei olla tehty on lakia rikottu, ja siitä NGA joutuu viime kädessä vastaamaan. Ei tämä ole sen ihmeellisempi asia.
Anonyymi: Hyvä Veli 31.3.2012 0:51

Anonyymi
Joku ihmetteli käykö jenkkilupakirja Suomessa. Ei Finnairin koneissa, koska TES sopimus määrittelee cocpit-kieleksi maan oman kielen, mikä sinänsä on hyvä turvatekijä ääritilanteissa. Ja yleinen käytäntö Euroopassa.
Joku vanhoilla MD-11:lla lentää vaaputtava NGA näkyy olevan poikkeus: Päällikkö kuulemma joku suomalainen urho - mutta co-pilot jenkeistä vuokrattu halpislentäjä.
Anonyymi: Bartender 31.3.2012 1:17

Anonyymi
Merimiehet on nykyään suurimmaksi osaksi filippiiniläisiä.Ei tarvi maksaa kuin ruokaraha.Tehdään lentäjille samoin niin tulee halvaksi.TÄtäkö oikeasti halutaan.
Anonyymi: Nimetön 31.3.2012 7:39

Anonyymi
Äijillä riittää selittämistä. Sailas on sotkenut ILmarisen yhä enenmmän Finnairin sotkuihin.
Anonyymi: Deppe 31.3.2012 8:56

Anonyymi
20 000 euroa kuukaudessa. Ei ihme että Finnair ei pysty tätä enää maksamaan, kun lentäjiä tulee töihin 8000 ? / kk palkallakin.

Olen kyllä palkansaajan puolella, mutta ei nyt ihan mitä tahansa voi palkkana maksaa ja kuvitella yrityksen pystyvän toimimaan avoimilla markkinoilla.
Anonyymi: Duski 31.3.2012 10:39

Anonyymi
Kova on into ja ihailu ulkomaista työvoimaa kohtaan.Mitä porukkaa luulette näiden vieraiden olevan?Miksi eivät ole töissä jenkeissä,esim kymmenien tuhansien muiden joukossa,jos ovat niin hyviä.Kun mollaatte kotimaista,olisi hyvä vilkaista vaikkapa lentoyhtiöiden turvallisuustilastoja;Finnair ykkönen Euroopassa,jaettu kakkonen koko maailman tasolla.Jotain maailma¨n neljänneksi vanhimmassa lentoyhtiössä on tehty oikein!Lentäjän rooli taitaa olla aika keskeinen,olen ymmärtänyt.
Anonyymi: Nimetön 31.3.2012 10:45

Anonyymi
Väännetäänpä rautalangasta. Siis ainostaan johtajien isot palkat ovat sallittuja, työntekijöiden ei? Tämä on loogista, sillä Ay-liike sopii vain työntekijöiden palkoista. Johtajien palkoista ei voi syyttää Ay-liikettä?

Psykologian oppikirjojen vastaiseksi ison palkan omaavalla palkankorotus tuottaa lisää työmotuvaatuota, mutta pienipalkkaisella laiskuutta?


Finnair säästi henkilöstökuluista kymmeniä miljoonia... ja tästä säästöstä siirsi 10% johtajien palkkioihin. Tämä on myöskin täysin mieletöntä ja aiheestakin raivoa nostattavaa.

Johto ei voi mitenkään olettaa pystyvänsä neuvottelemaan työntekijöiden kanssa jos säästöistä iso osa pistetäänkin omaan taskuun. Päinvastoin, säästöihin ja palkkojen yms. etuuksien alentamiseen tulisi kaikkien osallistua yhdessä jotta niiden läpimenemisellä olisi edes jotain toivoa.

Tosin johto varmaan heittää kotimaiset työntekijät kohta mahdollisuuksien mukaan ulos jotta tällaiset kiusalliset ongelmat voidaan ohittaa.
Anonyymi: Duski 31.3.2012 10:47

Anonyymi
Ei se ole pelkkä harmituksen aihe. Verolainsäädäntö on tässä yksiselitteinen. Viimeistään puolen vuoden työskentelyn jälkeen työntekijää tulee kohdella Suomen verokansalaisena. Näin ei olla nyt toimittu.

Tuskin tämä työntekijä on suomalaisen verottajan ulottuvilla koskaan. Työnantaja ja sen kotipaikka saattaa vaihtua montakin kertaa vuodessa veroparatiisista toiseen. Hänhän ei tee työtään Suomessa vaan enimmäkseen rajojen ulkopuolella.
Anonyymi: Veroton paratiisi 31.3.2012 11:07

Anonyymi
Merimiehet on nykyään suurimmaksi osaksi filippiiniläisiä.Ei tarvi maksaa kuin ruokaraha.Tehdään lentäjille samoin niin tulee halvaksi.TÄtäkö oikeasti halutaan.
Ei tietenkään. Eliitin (lakimiehet,lääkärit,lentäjät) pitää tulevaisuudesakin olla eliittiä. Muut (luuserit) saavat mennä leipäjonoon (siis työn ohessa). Taitaa vaan paha markkinatalous työskennellä kerrankin asiakkaiden/kuluttajien hyväksi. Yleensähän Suomessa on pystytty estämään kaikki kilpailun positiiviset vaikutukset, mutta innokkaasti korostettu negatiivisia (väistämättömiä) vaikutuksia.
Anonyymi: Muutos tulee, varaut 31.3.2012 12:12
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

21:58 Obama haluaa laittaa opinahjot uuteen järjestykseen
21:30 Venäjän keskuspankki lisäsi rahoitusta ruplapulan vuoksi
20:49 FBI: Pohjois-Korea oli Sony-hyökkäyksen takana
20:39 S&P laski Ukrainan luottoluokitusta
20:00 Virkamiehet: EKP pohtii keinoja Saksan QE-vastustuksen liennyttämiseksi
19:01 Kotipizzan omistaja myi hampurilaisketjun
18:40 Rakennuslupien määrä romahti 43 prosenttia
18:39 Miksi diesel maksaa yhä niin paljon? Teboil-pomo kertoo
17:50 Arvio: Facebookin ostaman firman hinta 35-kertaistui
17:38 Leena Mörttinen Perheyritysten liiton johtoon
17:08 Pöyry ja Stockmann luisuvat pörssissä
16:48 Jäätävä ennuste Venäjä taloudesta: supistuu 8 %
16:36 Löyttyniemestä EU:n kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja
16:26 Venäläismiljardööri vastaa Putinin rahakutsuun
16:17 Kuka vetää välistä? Hinta Venäjällä 580 000 dollaria, Euroopassa 145 000 dollaria
16:07 Digitoday Netflix offline-videoista: Älä unta näe!
15:47 Paneelien hinnat puoleen, niin aurinkosähkö yleistyy
15:28 Käytettyjen autojen tuojille makea voitto vuosien verokiistassa
15:04 Neste Oil sopi patenttiriidan biodieselistä
14:35 Näillä tienesteillä olit pienituloinen
14:34 "Venäjän euribor" kiipesi lähelle 30 prosenttia
14:05 Autopomo ruplan alamäestä: "Kuin verilöyly"
13:45 Talvivaara asettaa tytäryhtiöitään selvitystilaan
13:17 Digitoday Soneran selitys verkon mykistymiselle: Kyllä se vielä testissä toimi
13:14 Air France-KLM varoitti tuloksesta ja lykkää uutuuskoneita
12:30 Pankki: Nokia voisi ostaa Alcatel-Lucentin kahdella ehdolla
12:01 Metso myy Tampereen valimonsa
11:30 Tornioon rakennetaan lng-terminaali
11:20 Tornion LNG poiki heti: Outokummulta 30 miljoonan investointi
10:46 USA ei vielä asettanut uusia Venäjä-pakotteita
Asiakastieto

Yhteistyössä