Kirjaudu ▼
 

Halpalentoyhtiö Norwegian tähtää mannertenväliseen liikenteeseen

Hans Olav Nyborg/Hangar via Bloomberg
Halpalentoyhtiö Norwegian tähtää mannertenväliseen liikenteeseen
Halpalentoyhtiö Norwegian aikoo haastaa perinteiset lentoyhtiöt uusilla Dreamlinereillaan myös mannertenvälisessä liikenteessä.
22.3.2012 12:36
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Halpalentoyhtiö Norwegianin toimitusjohtaja ja suurin omistaja Bjørn Kjos kertoo Dagens Industri -lehden (DI) haastattelussa, että yhtiö aikoo haastaa vanhat lentoyhtiöt myös mannertenvälisessä liikenteessä. Tulilinjalla ovat siten muun muassa SAS ja Finnair, joka strategiassaan painottaa juuri Aasian-liikennettä.

– Pitkän matkan liikenteessä on edessä samanlainen vallankumous kuin on jo nähty lyhyen matkan liikenteessä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, Kjos sanoo DI:lle.

Hänen mukaansa avain menestykseen ovat Norwegianin tilaamat Boeing Dreamliner -koneet. Tammikuussa Norwegian kertoi tehneensä Boeingin ja Airbusin kanssa 16,6 miljardin euron suuruiset tilaukset yhteensä 222 lentokoneesta.

22:13Osake
-1.92 %
10.20
-0.20

– Dreamlinerin käyttökulut ovat jopa 50 prosenttia nykykoneita pienemmät, mikä on ratkaisevaa menestykselle pitkän matkan liikenteessä. Ollessamme Dreamlinerin kanssa ensimmäisten joukossa laskemme saavamme usealle vuodelle valtavan kilpailuedun, mikä antaa mahdollisuuden volyymien reilulle kasvattamiselle, Kjos sanoo.

Taloustiedot

Hän sanoo Tukholman olevan ”luonnollinen ja houkutteleva” keskus mannertenvälisille lennoille. Ensimmäisinä reitit avattaneen New Yorkiin ja Bangkokiin, Kjos sanoo.

∇ Mainos ∇
22.3.2012 12:36
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset SAS Norwegian
Ihmiset Bjørn Kjos

Kommentit (14)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Finnairilta saa kohta nipun huonotuottoisia lentoreittejä. Kunhan tuleva hallitus tekee siitä konkkapesän.
Anonyymi: Nimetön 22.3.2012 12:46

Anonyymi
Bangkokiin meno-paluu ympäri vuoden vaikkapa hintaan 400-500e, niin lupaan kuluttaa penkkejänne useasti vuodessa.
Anonyymi: Bangcock ? 22.3.2012 12:50

Anonyymi
"Halpalentoyhtiö Norwegian"... miksei vain "lentoyhtiö Norwegian"? Se että Finnairilla lentäminen on 6-10 kertaa kalliimpaa ei tee Norwegianista halpalentoyhtiötä. Norwegian on normaalia kannattavaa liiketoimimintaa harjoittava yhtiö. Finnair taas on ex-poliitikkojen, suhmuroijien ja muun hyväveli-kerhon toiminnan ansiosta assiakkaille hirmukallis.

-----
FINNAIR ON KALLISLENTOYHTIÖ
-----

Finnairilla voi ihan vapaasti lentää kaikki ne jotka tahtovat maksaa Vehviläisen asuntoetua ja Finnairin hallituksen itselleen määräämiä ylimääräisiä salaisia stay-bonuksia
Anonyymi: samaan aikaan Hölmöl 22.3.2012 12:51

Anonyymi
Dreamlinerin käyttökulut ovat jopa 50 prosenttia nykykoneita pienemmät, mikä on ratkaisevaa menestykselle pitkän matkan liikenteessä

täyttä roskapuhetta. Itse kone ei ole paljoakaan tehokkaampi, mutta Kjos puhuu ilmeisesti halvoista henkilökustannuksista.

Sitäpaitsi kun Finnairinkin tilaamat Airbus A350XWB koneet tulevat, ne ovat Dreamlinereitakin kustannustehokkaampia.
Anonyymi: Nimetön 22.3.2012 12:59

Anonyymi
Norvegian taitaa olla viimeinen naula Finnairin arkkuun. Finnairille onkin keksitty uus-vanha laulu johtoryhmän palaverien tunnelmaa nostamaan: "... vaan siivetönnä en voi lentää
vanki olen maan
vain aatoksin mi kauas entää
sinne käydä saan..."
Anonyymi: Nimetön 22.3.2012 13:02

Anonyymi
Norwegia olisi varmaan halukas ostamaan Finnairin plus Vehviläisen asuntoineen ja bonuksineen.


Ei hitossa Vehviläiseen kannata rahaa tuhlata, kun osaaviakin johtajia on työmarkkinat väärällään.
Anonyymi: Nimetön 22.3.2012 13:04

Anonyymi
Ei Finnairilla mitään erityisetua aasian liikenteessä näytä olevan.Muiden koneita sahaa reiteillä näyttänästi.Kilpailua tulee lisää Kiinasta ja muista maista.
Anonyymi: Hoikkapoika 22.3.2012 13:17

Anonyymi
"Halpalentoyhtiö Norwegian"... miksei vain "lentoyhtiö Norwegian"? Se että Finnairilla lentäminen on 6-10 kertaa kalliimpaa ei tee Norwegianista halpalentoyhtiötä. Norwegian on normaalia kannattavaa liiketoimimintaa harjoittava yhtiö. Finnair taas on ex-poliitikkojen, suhmuroijien ja muun hyväveli-kerhon toiminnan ansiosta assiakkaille hirmukallis.


FINNAIR ON KALLISLENTOYHTIÖ


Finnairilla voi ihan vapaasti lentää kaikki ne jotka tahtovat maksaa Vehviläisen asuntoetua ja Finnairin hallituksen itselleen määräämiä ylimääräisiä salaisia stay-bonuksia



No jaa, aika suhteellista tuokin. Itse lähden käymään kuun vaihteessa Madridissa viikonlopun vietossa ja paras hinta, minkä löysin vertaa.fista oll Finskin suora lento 270 egeä Supersaverilta. Aika usein käytän sillä reitillä Lufthansaa joka lyhyellä pompulla Saksassa tulee yleensä halvemmaksi, mutta nyt ei olisi tullut niille päiville. Tai olisi saanut muutaman kympin halvemmalla, mutta älyttömän pitkällä vaihtoajalla. Madridiinhan tuo Norwegian ei ede lennä.

Sitä en tiedä millaisia nuo Norwegianin koneet ovat, mutta jonnekin Bangkokiin pitkälle lennolle vaadin jo jonkinlaista tasoakin. Kerran lensin Phuketiin Finmatkojen käyttämän TUI:n ahtaalla chartelennolla ja se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Ja ei nuo Finskin suorat Bangkokiin pahan hintaisia ole, Saattaa saada jollain 700 egellä jos ajoissa tilaa.
Anonyymi: Norri 22.3.2012 13:48

Anonyymi
"Halpalentoyhtiö Norwegian"... miksei vain "lentoyhtiö Norwegian"? Se että Finnairilla lentäminen on 6-10 kertaa kalliimpaa ei tee Norwegianista halpalentoyhtiötä.


Huutelet vailla mitään pohjaa noista hinnoista.

Minä pidän siitä että saan myös matkatavarani mukaan ja saan käydä koneessa ilmaiseksi vessassa. Lisäksi koneessa on kiva jotain syödä ja saada hyvää palvelua. Lisäksi arvostan että konetta lentää hyvinkoulutettu suomalainen lentäjä. Finnair on loistava!
Anonyymi: Rakas johtaja Kim Jo 22.3.2012 14:26

Anonyymi
Kas kun ei lentobisnes kannata kun Bulevardilta ostellaan ylihintaisia kämppiä ja vuokrataan alle pääomakustannusten. Tätä vajetta sitten paikkaillaan myymällä Ilta-Sanomia ylihintaan kolmella eurolla matkustajille. Kukaan ei muuten koskaan ole tutkinut, kuinka suuri alttius Finskin johtajilla todellisuudessa oli irtisanoutua. Yleensä retention bonuksia maksetaan, jos syy siihen on. Tällä kertaa oli kyse vaan perinteisestä ahneudesta kun omistajavalvonta ei toiminut.
Anonyymi: Kale 22.3.2012 14:39
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä