Kirjaudu ▼
 

VR:n tulos puolittui

Lehtikuva
VR:n tulos puolittui
VR:n viime vuoden tulos jäi selvästi edellisvuotta heikommaksi. Konsernin liikevoitto puolittui 20,9 miljoonaan 43,1 miljoonasta eurosta vuonna 2010. Liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla eli noin 1,4 miljardissa eurossa.
Taloussanomat
5.3.2012 19:13
26

– Epävakaus yleisessä taloudellisessa tilanteessa näkyi varsinkin logistiikkatoiminnoissa, joissa kysyntä hiipui toisella vuosipuoliskolla, toimitusjohtaja Mikael Aro sanoo tulostiedotteessa.

Logistiikkatoimintojen liiketulos rojahti 15,1 miljoonaa euroa tappiolle. Rahtikuljetukset rautateillä supistuivat lähes kolme prosenttia kansainvälisten kuljetusten vähennyttyä. Maantiekuljetukset olivat sen sijaan kasvussa.

VR:n matkustajaliikenne kasvoi viime vuonna maltillisesti. Junaliikenteessä matkojen määrä laski hienoisesti. Allegro-juna siivitti Venäjän-liikenteen vahvaan kasvuun. Venäjän-liikenne kasvoi 28 prosenttia ja Helsingin ja Pietarin välinen liikenne lähes 49 prosenttia. Matkustajaliikenne teki 10,5 miljoonan euron liikevoiton.

Ratayhtiö VR Trackin liikevaihto laski viisi prosenttia, kun infrarakentaminen väheni. Liiketappiota tuli 10,5 miljoonaa euroa.

Taloustiedot

Toimitusjohtaja Aro odottaa kuluvasta vuodesta selvästi viime vuotta parempaa.

– Matkustajaliikenteen lippu-uudistus on alkanut näkyä matkustajamäärien ja lipunmyynnin kasvuna, ja asiakastyytyväisyys on parantumassa. Infrarakentamisen kilpailukyky on vahvistunut, mutta toisaalta logistiikan näkymät säilyvät epävarmoina, hän sanoo.

∇ Mainos ∇
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (26)

Sivut:1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
VR on yhtä vaativa ja haasteellinen johtajille kuin Veikkaus, RAY, Kela tai vaikkapa Alko.

Palkat ja eläkkkeet ovat suuret koska vastuu on valtava.


-Kyllä se Römer oli Mahtava Johtaja; Penniäkään ei investoitu tulevaan.
-Ihan kuin ahteen masa aikanaan Veikkauksessa, ei mitään muuta kuin nipistelyä aamusta iltaan. Ja jussi-poika parka nuuski jauhoa julkisesti.
Jöördis 5.3.2012 23:56

Anonyymi
lahteen on kuulemma hyvä junayhteys.
Käytiin pojan kanssa kisoissa.
Aikanaan oli kisajuna: tunnelmaa ja olutta. Nyt on vakiojuna eikä varmaa istumapaikkaa. Koskaan en ole nähnyt liittymäkuljetusta asemalta kisapaikalle.
Auto teki matkan minun yhden suunnan lipulla. Pysäköinti oli ilmainen.
Aikataulu joustava, ei liittymiä. Hinta halpa eikä tarvi ottaa superkallista kisaolutta.
Kisajunasta olisi sen sijaan voinut maksaa - tunnelman vuoksi.
uks 6.3.2012 5:25

Anonyymi
Käsittämättömän korkeat hinnat vr:llä. Lisäksi väärät hinnoitteluperuteet: jos suurin osa matkasta tapahtuu hitaalla taajamajunalla ja pieni osa pendoliinolla, lasku tulee pendoliinon taksalla. Huonoa, että paikkaliput ovat pakolliset. Ennen kaikki sopi istumaan, vaikka juuri kukaan ei ostanut paikkalippuja. Se on vain ylimääräinen rahastúskeino. Ennen tykkäsin kulkea junalla, nyt kuljen bussilla, ne on paremmin ajoissakin.
Nimetön 6.3.2012 6:47

Anonyymi
Jos vähentää 41 milj. euroa jolla valtio "ostaa" palveluja niin mikä onkaan tulos?


Summaan voi lisätä pk-seudun kuntien rahoituksen rataliikenteelle.
MVA 6.3.2012 10:39

Anonyymi
Lippu-uudistus on todella mahtava. Hintoja on nostettu merkittävän paljon, mutta mitään uutta, pl. Konnarien asut, ei tule vastikkeeksi. Oman auton käyttö mitattuna polttoainekustannuksilla tulee taasen edullisemmaksi verrattuna junaan, kun matkalla 2 henkeä. Tutkikaa ihmiset kaukojunien hinnat ja verratkaa.
Pekka 6.3.2012 11:45

Anonyymi
Kallista on...
http://www.vrgroup.fi/attachments/5gppd2hrk/65wEoxBaa/VRY_Selvitys_hallinto-_ja_ohjausjarjestelmasta_2011.pdf

Tuon selvityksen mukaan Aro + muu johtoryhmä (9 jäsentä) maksoi palkkoina ja palkkioina vuonna 2011 rapsakat 3,5 milliä.

Toki myös VR-yhtymän hallituksen puheenjohtajaakin muistetaan: kokouksia pidettiin 6 ja niistä maksettiin kymppitonni / kpl.
Junailija 7.3.2012 1:20
Sivut:1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä