Kirjaudu ▼
 

"Finnair hakee kumppania suuresta joukosta yhtiöitä"

Lehtikuva
"Finnair hakee kumppania suuresta joukosta yhtiöitä"
Finnair kilpailuttaa suuren joukon lentoyhtiöitä etsiessään sopivaa yhteistyökumppania. Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan on mahdollista, mutta ei toivottavaa, että Finnair hoitaa vastaisuudessa itsenäisesti vain kaukolennot.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Lentoyhtiö Finnair haluaa perustaa yhteisyrityksen, joka mahdollisesti ottaisi hoitaakseen osan tai kaikki Finnairin tappiollisista Euroopan lennoista ja vauhdittaisi kasvua Pohjoismaissa.

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen perustelee suunnitelmaa sillä, että yhtiö haluaa saada Euroopan liikenteensä kilpailukykyiseksi.

– Olemme tehneet erittäin merkittäviä tappioita Euroopan liikenteessä, hän sanoi tiedotustilaisuudessa tänään.

19:05Osake
-1.94 %
2.53
-0.05
+0.00 %
9.25
+0.00

Finnair suhtautuu avoimesti mahdollisiin kumppaneihinsa. Vehviläisen mukaan yhtiö kilpailuttaa suuren joukon yhtiöitä. Hänen mukaansa kiinnostus tuntuu olevan suurta.

Taloustiedot

Kireä kilpailutilanne koskee kaikkia. Vehviläisen mukaan Euroopassa on paljon ylikapasiteettia ja menossa on ”todella julma pudotuspeli”. Hän huomauttaa, että viikon aikana viisi eurooppalaista lentoyhtiötä on lopettanut ja lisää konkursseja on odotettavissa.

Vehviläisen mukaan Finnairin on pakko tehdä jotain.

– Haluamme selviytyä voittajina.

Finnairista voi tulla
kaukolentoyhtiö

Finnair on tehnyt viimeksi voitollisen tuloksen vuonna 2007 ja siltä vuodelta on myös yhtiön tuorein osingonjako. Yhtiössä on meneillään rakennemuutos, jonka päämääränä on karsia kuluja 140 miljoonaa euroa vuoteen 2014 mennessä.

Yhtiö ennakoi, että tänä vuonna kuluja pystytään leikkaamaan 80 miljoonan euron arvosta.

Osana säästöohjelmaa Finnair pyrkii pääsemään eroon yhdeksästä kapearunkokoneestaan. Vehviläisen mukaan koneet ovat olleet vajaakäytössä. Yhtiö haluaa kasvattaa konekokoa ja vähentää siten penkkiä kohti koituvia kustannuksia.

– Tutkimme mahdollisuutta siirtää tulevaan yhteistyöyhtiöön koko kapearunkolaivastomme tai osan siitä, hän sanoi.

Jollei Finnairin omaa kapearunkoliikennettä saada kilpailukykyiseksi, on mahdollista, että yhteistyöyritys operoi sitä osin tai kokonaan.

Äärimmäinen vaihtoehto tarkoittaisi Vehviläisen mukaan sitä, että Finnair keskittyisi kaukolentoihin ja se operoisi lähiliikenteensä kumppaniverkoston kautta.

– Emme toivo tätä vaihtoehtoa, hän lisäsi.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Aiesopimukset
kesään mennessä

Finnairin kumppani Suomen sisäisillä reiteillä on brittiläinen Flybe. Finnairin ja Flyben omistama lentoyhtiö Flybe Nordic aloitti liikennöinnin syksyllä. Vehviläinen on tyytyväinen ensimmäiseen puoleen vuoteen.

Lähiliikenne on vastaisuudessakin tarkoitus hoitaa Flybe-yhteistyönä.

– Näen, että uusi yhteisyrityskin voisi toimia pitkälti samalla mallilla kuin Flybe-yhteistyö.

Finnair omistaa viisi prosenttia Norwegian Airista. Omistuksesta huolimatta Finnair pitää yhtiötä lähinnä kilpailijanaan. Uutistoimisto Bloombergin mukaan Finnair ei käy yhteisyritysneuvotteluja Flyben, Norwegianin eikä SASin kanssa.

Finnair tähtää neuvotteluihin jo lähiviikkoina.

– Aiesopimus on tarkoitus saada valmiiksi kesään mennessä. Uusi yhteistyöyritys voisi alkaa operoida ensi vuoden ensimmäisen puoliskon aikana, Vehviläinen kaavailee.

”Nyt ei etsitä syyllisiä,
vaan ratkaisuja”

Vehviläinen perustelee yhteistyösuunnitelman julkistamista sillä, että näin ainakin mahdollisimman moni asiasta kiinnostunut yhtiö saa tiedon. Lisäksi henkilöstö pääsee osallistumaan ja varautumaan muutokseen. Vehviläinen uskoo, että väki ymmärtää sen haasteen ja toivoo, että luottamus säilyy.

– Tilanne on erittäin vaikea yhtiölle ja koko henkilöstölle. Nyt ei etsitä syyllisiä, vaan ratkaisuja, hän sanoi.

Mihin tahansa Vehviläinen ei haluaisi taipua. Hän viittasi Norwegianiin, jonka koko henkilökunta lentäjät mukaan lukien on vuokratyövoimaa. Esimerkiksi Suomessa liikennöivissä koneissa matkustajahenkilökunta on usein Baltiasta.

– Olisi ikävää, jos ihminen ei enää pystyisi tulemaan lentoyhtiöön töihin ja saamaan sieltä niin paljon rahaa, että pystyisi elämään esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, Vehviläinen sanoi.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (43)


Anonyymi
Siirtäkää vaan, koko Eurooppa kaikki tuotanto Kiinaan, kertokaa ja neuvokaa siellä aivan kaikki, antakaa kopioida dokumentit ja nauttikaa seurauksista.

Antakaa myös koko Suomen kansallisomaisuus ulkomaisille yhtiöille ja heittäkää loput rahat ja varallisuus kreikkalaisille ketkuille ja aletaan elää velkataloudessa niin suoritus on täydellinen.


No mutta näinhän Jutta ja Jykä jo ovat tehneet. Mikä tässä on muka uutta. Kansa saa sellaiset johtajat kun se ansaitsee.
Anonyymi: Miettikää hieman 9.2.2012 23:10

Anonyymi
Tosiasia on, että jos Finnair lopettaa suorat lennot Eurooppaan, täältä ei pääse enää muualle välilaskutta kuin Aasiaan.

Jo BA:n yhteys Heathrow:hun voi säilyä mutta esimerkiksi Pariisi, Rooma, Madrid, Lissabon jne. on menneen talven lumia ja se on sitten koneenvaihto Tukholmassa, Köpiksessä tai Frankfurtissa.

Suuruudenhullut konehankinnat ja huono johtaminen tähän alennustilaan ovat syypäitä. Ja sitten syötetään ihmisille koneessa koiraskeidalta maistuvia sämpylöitä ja ihmetellään, miksei kukaan osta lippua yli 220 euron hinnalla.....
Anonyymi: Väärin johdettu. Laa 9.2.2012 23:20

Anonyymi
Miksi lentäisin Finnairilla? En tiiä, enkä vieläkään keksi yhtä ainutta hyvää syytä. En ole lentänyt Finnairilla yli kymmeneen vuoteen vaikka teen 5-8 kaukomatkaa vuosittain työasioissa.

Lihoiksi vaan rasittamasta veronmaksajan kukkaroa sanon minä.



Minä pidän sinänsä suomalaista yhtiötä tärkeänä ja olen arvostanut Finskiä. Pluskaupat vievät ajatusta muualle.

Samoin se, miten yhtiö ei kohdellut minua lennettyäni 165 lentoa 2 vuodessa - päälle muutama palautuskelvoton peruttu lento.
Anonyymi: nikke 9.2.2012 23:26

Anonyymi
Joo... Kova palkka stuerttina finnairilla. Kohta 5 vuotta täynnä ja palkka lähes 1900e/kk.. Ylipaljattua porukkaa.
Anonyymi: Qwsss 10.2.2012 0:11

Anonyymi
Hienoa, että tämäkin yhtiö sopeutuu globaalin talousjärjestelmän vaatimuksiin. Nähtäväksi jää, kuinka kauan poliitikot lentelevät ilmaiseksi???
Anonyymi: KJM 10.2.2012 8:36

Anonyymi
Hienoa, että tämäkin yhtiö sopeutuu globaalin talousjärjestelmän vaatimuksiin. Nähtäväksi jää, kuinka kauan poliitikot lentelevät ilmaiseksi???


Eikä vain poliitikot. Hyvin yleistä on, että täydestä koneesta puolet on ollut henkilökuntaa ja/tai heidän perheenjäseniään.
Anonyymi: koneet on täytetty o 10.2.2012 10:43

Anonyymi
Eihän se helppoa tule olemaan; myydä kannattamattomia reittejä. Ehkä reiteistä mitään "isompaa" rahaa pyydetäkkään. Ongelmaa voivat aiheuttaa "lentolaivaston myynti". Finnairin koneet ovat "leasing sopimuksin" hankittuja ja sopimukset ovat luonnollisesti pitkäaikaisia. Sopimusten purku voisi tulla todella kalliiksi. Roikutaan siis löysässä hirressä.
Syitä, miksi Finnair ei ole kannattava, on varmaan monia. Yksi on ainakin varmaa; henkilöstökulut.
Henkilöstö ei ainakaan Suomessa anna periksi, joten moni tuotantolaitos on siirtynyt maihin joissa sama tuote tehdään edullisemmin. Vrt. Nokia.
Toivottavasti Finnair onnistuu?
Tukea ei ainakaan J.Katainen lupaa.
Anonyymi: varaton entinen koko 10.2.2012 12:30

Anonyymi
Ei taida Finnairin syöksykierre oieta ennenkuin yhtiö saneeraa rakenteensa vastaamaan liiketoiminnasta saatavia tuloja. Työntekijöiden palkkojen ja etuisuuksien leikkaaminen ei auta enää mitään. Tuottamatonta henkilökuntaa on yksinkertaisesti liikaa. Toimistot pullottavat assistantteja, plannereita, managereita, specialisteja jne. tyhjäkäyntiporukkaa, eikä tuota paperinpyörittäjien armeijaa elätä mitenkään lentoyhtiö jolla on noin 70 lentokonetta.


Ota myös huomioon, eivät ne lentokoneet ole omia, vaan vuokrattuja. Niistä menee vuokra vaikka ei ne lentäis metriäkään.
Anonyymi: vesa 10.2.2012 12:42

Anonyymi
Joo - alamäki alkanut kautta Euroopan. Ja kautta Suomen.
Alkua tämä vasta on.
Suomalaiset on niin velkaantuneita, ettei mistään irtoa lisätuloa. Ne samat piirit millä aina on ollut rahaa, ei käytä sitä yhtään enempää, kun hinnat laskevat kuitenkin.

Finnair on kohta Suomen kulta-ajan historiaa.
Anonyymi: illu 10.2.2012 12:53

Anonyymi
Suomion maantieteellisesti pussinperällä. Kun pääosa kauppalaivastoa on liputettu ulos, kumipyöräliikenne on naapurun käsissä ja nyt Finnairia ollaan uhraamassa markinavoimien alttarille. Kuka uskoo markkinavoimia kiinnostavan suomalaisten huoltovarmuus ja mahdollisen kriisiajan yhteydet. Kun kriisitilanne tulee, vadetään kalusto kotiin. Missä ovat silloin suomalaisten kuljetusvälineet ? Finnairin johdolla on oma intressi ulkoistaa palveluja, mutta onko se myös Suomen valtion ja suomalaisten etu. Pitääkö kaikki peruspalvelut (posti, yle , julkinen liikenne, terveydenhuolto) tuottaa maksimaalisesti voittoa. Kenen etu tämä on ?
Anonyymi: Tulos ja ulos 10.2.2012 13:36
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä