Kirjaudu ▼
 

"Finnair hakee kumppania suuresta joukosta yhtiöitä"

Lehtikuva
"Finnair hakee kumppania suuresta joukosta yhtiöitä"
Finnair kilpailuttaa suuren joukon lentoyhtiöitä etsiessään sopivaa yhteistyökumppania. Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan on mahdollista, mutta ei toivottavaa, että Finnair hoitaa vastaisuudessa itsenäisesti vain kaukolennot.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Lentoyhtiö Finnair haluaa perustaa yhteisyrityksen, joka mahdollisesti ottaisi hoitaakseen osan tai kaikki Finnairin tappiollisista Euroopan lennoista ja vauhdittaisi kasvua Pohjoismaissa.

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen perustelee suunnitelmaa sillä, että yhtiö haluaa saada Euroopan liikenteensä kilpailukykyiseksi.

– Olemme tehneet erittäin merkittäviä tappioita Euroopan liikenteessä, hän sanoi tiedotustilaisuudessa tänään.

Finnair Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 0108023-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 4,650
Muutos € -0,060
Muutos % -1,27
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

Finnair suhtautuu avoimesti mahdollisiin kumppaneihinsa. Vehviläisen mukaan yhtiö kilpailuttaa suuren joukon yhtiöitä. Hänen mukaansa kiinnostus tuntuu olevan suurta.

Kireä kilpailutilanne koskee kaikkia. Vehviläisen mukaan Euroopassa on paljon ylikapasiteettia ja menossa on ”todella julma pudotuspeli”. Hän huomauttaa, että viikon aikana viisi eurooppalaista lentoyhtiötä on lopettanut ja lisää konkursseja on odotettavissa.

Vehviläisen mukaan Finnairin on pakko tehdä jotain.

– Haluamme selviytyä voittajina.

Finnairista voi tulla
kaukolentoyhtiö

Finnair on tehnyt viimeksi voitollisen tuloksen vuonna 2007 ja siltä vuodelta on myös yhtiön tuorein osingonjako. Yhtiössä on meneillään rakennemuutos, jonka päämääränä on karsia kuluja 140 miljoonaa euroa vuoteen 2014 mennessä.

Yhtiö ennakoi, että tänä vuonna kuluja pystytään leikkaamaan 80 miljoonan euron arvosta.

Osana säästöohjelmaa Finnair pyrkii pääsemään eroon yhdeksästä kapearunkokoneestaan. Vehviläisen mukaan koneet ovat olleet vajaakäytössä. Yhtiö haluaa kasvattaa konekokoa ja vähentää siten penkkiä kohti koituvia kustannuksia.

– Tutkimme mahdollisuutta siirtää tulevaan yhteistyöyhtiöön koko kapearunkolaivastomme tai osan siitä, hän sanoi.

Jollei Finnairin omaa kapearunkoliikennettä saada kilpailukykyiseksi, on mahdollista, että yhteistyöyritys operoi sitä osin tai kokonaan.

Äärimmäinen vaihtoehto tarkoittaisi Vehviläisen mukaan sitä, että Finnair keskittyisi kaukolentoihin ja se operoisi lähiliikenteensä kumppaniverkoston kautta.

– Emme toivo tätä vaihtoehtoa, hän lisäsi.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Aiesopimukset
kesään mennessä

Finnairin kumppani Suomen sisäisillä reiteillä on brittiläinen Flybe. Finnairin ja Flyben omistama lentoyhtiö Flybe Nordic aloitti liikennöinnin syksyllä. Vehviläinen on tyytyväinen ensimmäiseen puoleen vuoteen.

Lähiliikenne on vastaisuudessakin tarkoitus hoitaa Flybe-yhteistyönä.

– Näen, että uusi yhteisyrityskin voisi toimia pitkälti samalla mallilla kuin Flybe-yhteistyö.

Finnair omistaa viisi prosenttia Norwegian Airista. Omistuksesta huolimatta Finnair pitää yhtiötä lähinnä kilpailijanaan. Uutistoimisto Bloombergin mukaan Finnair ei käy yhteisyritysneuvotteluja Flyben, Norwegianin eikä SASin kanssa.

Finnair tähtää neuvotteluihin jo lähiviikkoina.

– Aiesopimus on tarkoitus saada valmiiksi kesään mennessä. Uusi yhteistyöyritys voisi alkaa operoida ensi vuoden ensimmäisen puoliskon aikana, Vehviläinen kaavailee.

”Nyt ei etsitä syyllisiä,
vaan ratkaisuja”

Vehviläinen perustelee yhteistyösuunnitelman julkistamista sillä, että näin ainakin mahdollisimman moni asiasta kiinnostunut yhtiö saa tiedon. Lisäksi henkilöstö pääsee osallistumaan ja varautumaan muutokseen. Vehviläinen uskoo, että väki ymmärtää sen haasteen ja toivoo, että luottamus säilyy.

– Tilanne on erittäin vaikea yhtiölle ja koko henkilöstölle. Nyt ei etsitä syyllisiä, vaan ratkaisuja, hän sanoi.

Mihin tahansa Vehviläinen ei haluaisi taipua. Hän viittasi Norwegianiin, jonka koko henkilökunta lentäjät mukaan lukien on vuokratyövoimaa. Esimerkiksi Suomessa liikennöivissä koneissa matkustajahenkilökunta on usein Baltiasta.

– Olisi ikävää, jos ihminen ei enää pystyisi tulemaan lentoyhtiöön töihin ja saamaan sieltä niin paljon rahaa, että pystyisi elämään esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, Vehviläinen sanoi.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (43)

Sivut:1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Suomessa on myyty "infraa" jo aivan tarpeeksi ulkomaisille kasvottomille kapitalisteille, joilla ei todellakaan ole mitään muuta mielessä kuin voiton maksimointi. En ymmärrä ministeri Hautalan logiikkaa kun hän sanoo, että suomalaisten hyvät yhteyden Keski-Eurooppaan täytyy taata - mutta valtion omistus Finnairissa ei ole tärkeää. Millä ministeri aikoo taata hyvät yhteydet - jollei suomalaista omistusta ole päättävässä asemassa ?
Anonyymi: Ponscho 10.2.2012 15:16

Anonyymi
Suomessa on myyty "infraa" jo aivan tarpeeksi ulkomaisille kasvottomille kapitalisteille, joilla ei todellakaan ole mitään muuta mielessä kuin voiton maksimointi. En ymmärrä ministeri Hautalan logiikkaa kun hän sanoo, että suomalaisten hyvät yhteyden Keski-Eurooppaan täytyy taata - mutta valtion omistus Finnairissa ei ole tärkeää. Millä ministeri aikoo taata hyvät yhteydet - jollei suomalaista omistusta ole päättävässä asemassa ?

Niinpä, tajuavatko Hautala ja kumppanit, että Finnairin valtionosuuspotilla saisi tämän päivän kursseilla suunnilleen yhden lentokoneen Aasian liikenteeseen. Halvalla menis koko omaisuus sekä määräysvalta. Koko sielu ja ruumis hernekeittopurkista!!!
Ehkä joku iso suomalainen hyvin johdettu yhtiö voisi ostaa koko potin ja tehdä yhtiöstä kannattavan.
Anonyymi: Halvalla saisi 10.2.2012 15:32

Anonyymi
Nyt mennään jo liian pitkälle.Katainen vertaili vanhusten hoitoa ja Finnairin osakeosuutta keskenään!Onko Finnair vastuussa vanhusten huollosta,eihän Finnair ole saanut valtiolta penniäkään,ikinä
Anonyymi: ihmetys 11.2.2012 8:40
Sivut:1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

25.8. Uutuuskoneen lentoja perutaan – syöpyvätkö moottorit?
25.8. Kuluttaja, näin verkkokauppa houkuttelee sinua ostoksille
25.8. Digitoday Kuorma-auton kuljettaja aiheutti liikennekuoleman: Pelasi kohupeliä
25.8. Digitoday Loppu nettiriesalle? Google alkaa rangaista näitä verkkosivuja
25.8. Uber maksaa kuskeille tukiaisia – teki alkuvuonna miljarditappion
25.8. Terrori-iskut herättivät: Auttaako matkavakuutus?
25.8. Puola myi ensimmäiset juan-lainansa
25.8. Ilta-Sanomat Verottomana käteen 560 €/kk – 2000 suomalaista mukaan perustulokokeiluun
25.8. Onnibus.com hyväksyy kilpailijan lipun Porvoon ja Helsingin välillä
25.8. Senttiosake FIT Biotech nousukiidossa pörssissä – teräsyhtiöt painuvat
25.8. Digitoday Facebookin mieli muuttui: Alkaa hyödyntää Whatsapp-tietoa mainonnassa
25.8. Digitoday Pirate Bay -Sunde vaatii tuomionsa purkua ja korvauksia suomalaisilta levy-yhtiöiltä
25.8. Mediatalot perustavat yhteisen digimainonnan markkinapaikan
25.8. Pörssikauppa Finnlinesin osakkeella loppui tänään
25.8. Posti aloittaa taas yt:t – nyt syynä Anttilan konkurssi
25.8. Antti Riivarista Patentti- ja rekisterihallituksen uusi pääjohtaja
25.8. Analyysi Leimaako pitkäaikaistyöttömyys ihmisen? – "Yhtä yleistä kuin rasismi"
25.8. Kone tekee jättikaupat kiinalaisesta GiantKoneesta
25.8. Palkansaajien ansiot nousivat – aloissa on eroja
25.8. Digitoday Uskomatonta mutta totta: Reititin tunnistaa sinut kävelystä ja lukee huulilta
25.8. Saksalaisyritysten näkymät odotettua heikommat
25.8. Digitoday Nyt ei hyvältä näytä: Jopa Applen perustaja varoittaa iPhone-uudistuksesta
25.8. Suomen uudet vientiyritykset poikkeavat vanhoista
25.8. Analyytikko Baltian pankkifuusiosta: Nordeasta varteenotettavampi peluri
25.8. Kesäsää tuki Olvia – tulos ja markkinaosuus kasvoivat
25.8. Vähittäiskaupan myynti väheni keskikesällä
25.8. Yhdysvallat hyökkää EU:ta vastaan Applen verokiistassa
25.8. Nordea ja DNB yhdistävät toimintonsa Baltiassa
25.8. EK arvostelee uudistusta sähköiseksi tulorekisteriksi – "byrokraattinen ja kallis"
25.8. Yle: Ara teettää erityistilintarkastuksen Nuorisosäätiössä
Asiakastieto

Yhteistyössä