Kirjaudu ▼
 

"Finnair hakee kumppania suuresta joukosta yhtiöitä"

Lehtikuva
"Finnair hakee kumppania suuresta joukosta yhtiöitä"
Finnair kilpailuttaa suuren joukon lentoyhtiöitä etsiessään sopivaa yhteistyökumppania. Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan on mahdollista, mutta ei toivottavaa, että Finnair hoitaa vastaisuudessa itsenäisesti vain kaukolennot.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Lentoyhtiö Finnair haluaa perustaa yhteisyrityksen, joka mahdollisesti ottaisi hoitaakseen osan tai kaikki Finnairin tappiollisista Euroopan lennoista ja vauhdittaisi kasvua Pohjoismaissa.

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen perustelee suunnitelmaa sillä, että yhtiö haluaa saada Euroopan liikenteensä kilpailukykyiseksi.

– Olemme tehneet erittäin merkittäviä tappioita Euroopan liikenteessä, hän sanoi tiedotustilaisuudessa tänään.

22:14Osake
-0.42 %
2.38
-0.01
+0.00 %
9.50
+0.00

Finnair suhtautuu avoimesti mahdollisiin kumppaneihinsa. Vehviläisen mukaan yhtiö kilpailuttaa suuren joukon yhtiöitä. Hänen mukaansa kiinnostus tuntuu olevan suurta.

Taloustiedot

Kireä kilpailutilanne koskee kaikkia. Vehviläisen mukaan Euroopassa on paljon ylikapasiteettia ja menossa on ”todella julma pudotuspeli”. Hän huomauttaa, että viikon aikana viisi eurooppalaista lentoyhtiötä on lopettanut ja lisää konkursseja on odotettavissa.

Vehviläisen mukaan Finnairin on pakko tehdä jotain.

– Haluamme selviytyä voittajina.

Finnairista voi tulla
kaukolentoyhtiö

Finnair on tehnyt viimeksi voitollisen tuloksen vuonna 2007 ja siltä vuodelta on myös yhtiön tuorein osingonjako. Yhtiössä on meneillään rakennemuutos, jonka päämääränä on karsia kuluja 140 miljoonaa euroa vuoteen 2014 mennessä.

Yhtiö ennakoi, että tänä vuonna kuluja pystytään leikkaamaan 80 miljoonan euron arvosta.

Osana säästöohjelmaa Finnair pyrkii pääsemään eroon yhdeksästä kapearunkokoneestaan. Vehviläisen mukaan koneet ovat olleet vajaakäytössä. Yhtiö haluaa kasvattaa konekokoa ja vähentää siten penkkiä kohti koituvia kustannuksia.

– Tutkimme mahdollisuutta siirtää tulevaan yhteistyöyhtiöön koko kapearunkolaivastomme tai osan siitä, hän sanoi.

Jollei Finnairin omaa kapearunkoliikennettä saada kilpailukykyiseksi, on mahdollista, että yhteistyöyritys operoi sitä osin tai kokonaan.

Äärimmäinen vaihtoehto tarkoittaisi Vehviläisen mukaan sitä, että Finnair keskittyisi kaukolentoihin ja se operoisi lähiliikenteensä kumppaniverkoston kautta.

– Emme toivo tätä vaihtoehtoa, hän lisäsi.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Aiesopimukset
kesään mennessä

Finnairin kumppani Suomen sisäisillä reiteillä on brittiläinen Flybe. Finnairin ja Flyben omistama lentoyhtiö Flybe Nordic aloitti liikennöinnin syksyllä. Vehviläinen on tyytyväinen ensimmäiseen puoleen vuoteen.

Lähiliikenne on vastaisuudessakin tarkoitus hoitaa Flybe-yhteistyönä.

– Näen, että uusi yhteisyrityskin voisi toimia pitkälti samalla mallilla kuin Flybe-yhteistyö.

Finnair omistaa viisi prosenttia Norwegian Airista. Omistuksesta huolimatta Finnair pitää yhtiötä lähinnä kilpailijanaan. Uutistoimisto Bloombergin mukaan Finnair ei käy yhteisyritysneuvotteluja Flyben, Norwegianin eikä SASin kanssa.

Finnair tähtää neuvotteluihin jo lähiviikkoina.

– Aiesopimus on tarkoitus saada valmiiksi kesään mennessä. Uusi yhteistyöyritys voisi alkaa operoida ensi vuoden ensimmäisen puoliskon aikana, Vehviläinen kaavailee.

”Nyt ei etsitä syyllisiä,
vaan ratkaisuja”

Vehviläinen perustelee yhteistyösuunnitelman julkistamista sillä, että näin ainakin mahdollisimman moni asiasta kiinnostunut yhtiö saa tiedon. Lisäksi henkilöstö pääsee osallistumaan ja varautumaan muutokseen. Vehviläinen uskoo, että väki ymmärtää sen haasteen ja toivoo, että luottamus säilyy.

– Tilanne on erittäin vaikea yhtiölle ja koko henkilöstölle. Nyt ei etsitä syyllisiä, vaan ratkaisuja, hän sanoi.

Mihin tahansa Vehviläinen ei haluaisi taipua. Hän viittasi Norwegianiin, jonka koko henkilökunta lentäjät mukaan lukien on vuokratyövoimaa. Esimerkiksi Suomessa liikennöivissä koneissa matkustajahenkilökunta on usein Baltiasta.

– Olisi ikävää, jos ihminen ei enää pystyisi tulemaan lentoyhtiöön töihin ja saamaan sieltä niin paljon rahaa, että pystyisi elämään esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, Vehviläinen sanoi.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (43)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Norwegian tulee olemaan viiden vuoden sisällä Euroopan suurin lentoyhtiö. Kannattaisi harkita uudestaan liittoutumista.
Anonyymi: Julle 9.2.2012 15:08

Anonyymi
Finnair yrittää samaa, kuin kumipyöräliikenteessä on tehty jo vuosia. Myydään epäkelpoa kalustoa alihankintayrityksille,annetaan niille tappiolliset vuorot hoidettavaksi ja tehdään emoyhtiönä sillä hetki bisnestä. Se vaan tahtoo toimia heikosti.
Flybe on siitä esimerkki,ainakin jos katsoo Kemi-Tornion lentoja. Surkeaa räpellystä.
Ongelma ei poistu, vaan siirtyy ja kertautuu koko toimialan isoksi ongelmaksi tuonnempana.
Perusrakenteisiin on sen sijaan pystyttävä paremmin puuttumaan. Esim. henkilöstökulut,markkinahinnoittelu...
Finnair on positiivisen yrityskuvan omaava yhtiö.
Toivottavasti sitä ei "torpparoinnilla" pilata.
Anonyymi: Karhuherra 9.2.2012 15:12

Anonyymi
"Suuresta joukosta"?

Vaikuttaa potaskalta.
Anonyymi: Nimetön 9.2.2012 15:27

Anonyymi
Tässä olisi 20 miljoonan säästökohde:

Henkilöstökulut ovat vuodessa nousseet 16,6 miljoonaa ja olivat 455,4 miljoonaa euroa
Vuotta 2010 henkilöstökulut olivat 438,8 milj. eur.

Nyt olisi viimeinen aika muuttaa sanat teoiksi. Eipä näytä kustannusleikkauket oikein sujuvan vehviläiseltä
Anonyymi: Nimetön 9.2.2012 15:29

Anonyymi
Turhaa rimpuilua tämä Finnairin touhu. Viiden vuoden sisällä Finnair tulee menettämään itsenäisyytensä ja sulautetaan Lufthansaan.
Anonyymi: Karu totuus 9.2.2012 15:36

Anonyymi
se norwegian on aika mahdoton vertailukohde. vai onko siellä yhtä paljon päällikkö- ja johtajatittelin haltioita? kyllä sen joutokäyntiorganisaation, eli "suojatyöpaikka kaverille" organisaation koko on norjalaisilla jotain ihan muuta.
Anonyymi: kaverille kans 9.2.2012 15:40

Anonyymi
Norwegian tulee olemaan viiden vuoden sisällä Euroopan suurin lentoyhtiö. Kannattaisi harkita uudestaan liittoutumista.


Firmojen kustannusrakeneteet ovat kovin erilaiset...
Anonyymi: Miksi joku lähtisi d 9.2.2012 15:42

Anonyymi
Asiallinen vaikutelma Vehviläisen kommenteissa. Euroopan liikenteen piristykseksi toivoisin tuotavan myyntiin yhdensuuntaiset turistiluokan liput. Meno-paluulippupakko on jäänne viime vuosituhannelta, joka ajaa matkustajia kilpailijoiden koneisiin.
Anonyymi: Nokka nousuun 9.2.2012 15:45

Anonyymi
Win(capita) Air ?
Anonyymi: Erkki Merkki 9.2.2012 15:46

Anonyymi
Win(capita) Air ?
Anonyymi: Erkki Merkki 9.2.2012 15:46
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä