Kirjaudu ▼
 

Koko superjumbolaivue seulotaan siipirikkojen varalta

EPA
Koko superjumbolaivue seulotaan siipirikkojen varalta
Kaikki Airbusin A380 superjumbot tutkitaan siipien murtumien varalta. Viranomaiset pelkäävät jo löytyneiden tapausten kertovan laajemmasta turvallisuusriskistä.
8.2.2012 20:38
Bloomberg-Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

A380-koneita on tällä hetkellä liikenteessä 68 kappaletta. Aikaisemmin siivistä on löytynyt murtumia, joiden vuoksi muun muassa lentoyhtiö Qantas on pitänyt yhden superjumboistaan maassa viikon. Sen siivistä löytyi 38 erillistä murtumaa.

Tarkastuksen määräsi keskiviikkona Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA (European Air Safety Agency). Aikaisemmin se oli määrännyt tarkastettavaksi 20 käytetyintä konetta, joista kaikista löytyi vaurioita.

– Jos tätä vikaa ei löydetä ja korjata, koneiden rakenteellinen lujuus voi heikentyä, varoitti EASA määräyksessään lentoyhtiöille.

Aikaisemmin Airbus on toistellut, että A380 on turvallinen kone lentää. Kone on yhtiön lippulaiva, ja sen maine halutaan säilyttää. Jos malli leimaantuu vialliseksi, voisi jo ennestään takkuillut myynti romahtaa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Airbusin mukaan vika syntyy kokoonpanolinjalla, ja siihen on jo olemassa korjaus. Valmiiden koneiden korjaaminen vie ainakin viisi päivää. 

A380-koneita käyttävät tällä hetkellä Emirates, Singapore Airlines, Air France, Qantas, China Southern, Korean Air ja Lufthansa.  Airbusilta on tilattu yhteensä 253 superjumboa.


8.2.2012 20:38
Bloomberg-Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (24)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jahas, näyttää siltä, että Irania pommitetaan jo. Eikä millään pikkupommeilla. vaan vähintään 2000KG latingeilla (droneista?).

Israelissa kansainvälinen media on jo asemissa talojen katoilla. (odottamassa jymy uutista Iranin ohjusiskusta.)

Pankkiirit ovat neroja.
Anonyymi: Sota on bisneksistä 8.2.2012 21:02

Anonyymi
"Airbusin mukaan vika syntyy kokoonpanolinjalla, ja siihen on jo olemassa korjaus. Valmiiden koneiden korjaaminen vie ainakin viisi päivää. "

Ai että viidessä päivässä ehdittäisiin korjata kymmenien koneiden siivet? Öö, eiköhän tuossa jo maalaisjärjen pitäisi sähkeen kirjoittajalle ja kääntäjälle sanoa, ettei tuo voi olla mahdollista.

Viisi päivää on kenties aika, joka menee huoltotehtaalle tuodun koneen käsittelemiseen (parhaimmillaan), mutta kaikkien jo liikenteessä olevien korjaaminen on aika eri juttu.

Itse olen lähinnä miettinyt, että kun tämä "superjumbo" on niin paljon isompi kuin perinteiset laajarunkokoneet, mahtaako sen rakenne kestää. Ilmeisesti huoleen on vähän aihettakin.
Anonyymi: insinööri 8.2.2012 21:04

Anonyymi
Ei kai ole mikään ihme ettei muovi kestä jättimäisen lentokoneen siivissa vaan murtuu?
Samaa ongelmaa Boengin 787 muovikoneellakin.
Anonyymi: Plastic models 8.2.2012 21:06

Anonyymi
Jahas, näyttää siltä, että Irania pommitetaan jo. Eikä millään pikkupommeilla. vaan vähintään 2000KG latingeilla (droneista?).

Israelissa kansainvälinen media on jo asemissa talojen katoilla. (odottamassa jymy uutista Iranin ohjusiskusta.)

Pankkiirit ovat neroja.


Kerro nyt alkuun, miten tämä liittyy artikkeliin?
Pitäisikö sinun tarkistaa lääkkeiden annostus?
Anonyymi: Nimetön 8.2.2012 21:45

Anonyymi
Kauhee haloo normaalista proseduurista.
Anonyymi: Ilmailuala on niin j 8.2.2012 21:55

Anonyymi
Mielenkiinnolla odottaa kun ensimmäinen 380 rojahtaa tonttiin siipivikojen tai muiden syiden takia. Kaikille konetyypeille kun tulee joskus se ensimmäinen iso onnettomuus. Siivo on melkoinen, toivottavasti ruumispusseja on varattu riittävästi.
Anonyymi: Nimetön 8.2.2012 23:08

Anonyymi
"Kaikki Airbusin A380 superjumbot tutkitaan siipien murtumien varalta. Viranomaiset pelkäävät jo löytyneiden tapausten kertovan laajemmasta turvallisuusriskistä."

Kyseinen kone suunniteltu päin persettä?
Anonyymi: Ari Heikkinen 8.2.2012 23:28

Anonyymi
viikon kuluttua pitäsi matkustaa Lufthansan A380
koneella Frankfurtista Singaporeen ...
toivotaan jotta siivet kestää : ).
Anonyymi: xo 8.2.2012 23:34

Anonyymi
Lujuuslaskelmissa pitää ottaa huomioon Hooken laki.
Ja metallin väsyminen.
Sata vuotta näillä on menty, mutta nyt viherpiipertäjät ovat hylänneet kaiken hyväksi havaitun.
Anonyymi: huomauttaa sähköinsi 9.2.2012 0:00

Anonyymi
"Vika syntyy jo kokoonpanolinjalla". Siis murjotaanko siellä peltiä niin rajusti, että se on säröillä jo asennuksen jälkeen?

Eivätkös nämä lentokonepellit yleensä kestä taivuttaa kaksinkerroin vaikka nolla-säteellä? Joutunevatko asentajat taivuttelemmaan useita kertoja edestakaisin. Silloin tulee halkeamia.

Onkohan korjaustoimenpide, että porataan pienet reiät halkeamien päihin?
Anonyymi: siivetön 9.2.2012 0:03
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

15:44 Ertokin jää pois uudesta keskusjärjestöstä
14:30 Japanin Abe suunnittelee jättimäistä elvytyspakettia
13:12 BBC: Työnsaantisi voi pian olla kiinni robotin valinnoista
12:36 Näin kalliiksi homerakennukset käyvät yhteiskunnalle
12:16 Yellen ennakoi Fedin nostavan korkoaan piakkoin
11:10 Ilta-Sanomat Tekeekö Ruotsi taas Suomelle ikävän tempun? Niinistö Ylellä: ”Ruotsalaiset ovat selvästi vähän noloina”
10:26 HS: Eläkesijoittajille miljoonien tappiot kasvuyrityksistä
07:12 Näkökulma Näin Saksassa: Metalliala neuvotteli peräti 4,8 prosentin palkankorotukset
06:03 Digitoday Saako Android-puhelimesi halutun päivityksen? Katso tästä
06:01 Jopa 253 000 lasta voi altistua homeelle – katso kartasta, missä ongelmia on
27.5. Snowden on nyt seksisymboli
27.5. Turvatyynyjen takaisinveto paisuu: "pelkääjän paikallakin" vikaa
27.5. Kohta robottikin "tuntee kipua"
27.5. USA:n talous kasvoi nopeammin kuin luultiin
27.5. Miksi pankkilainaa ei saa Suomessa kännykällä?
27.5. Monsanto-pomo voisi tienata yrityskaupasta 70 miljoonaa
27.5. 38 öljytankkeria jonottaa satamassa Ranskassa – jalostajat tyytyväisinä
27.5. Microsoftista lähteville heti uusia työtarjouksia – "Useat löytävät mielenkiintoisia tehtäviä"
27.5. Terex: Zoomlion ei saanut tehtyä sitovaa ostotarjousta
27.5. Rikkain prosentti on Suomessakin luultua rikkaampi
27.5. Digitoday Microsoft estää yleisimmät salasanat – jätti porsaanreikiä
27.5. Analyytikko: Fortum maksoi korkean hinnan Ekokemistä – "Aika paljon preemiota"
27.5. Konecranes kohoaa kauppojen varmistuttua
27.5. Tunnettu lamppumerkki kiinnostaa pörssissä – kurssi roimassa nousussa
27.5. Valtio kahmaisee lähes 200 miljoonan euron potin Ekokemin myynnistä
27.5. Digitoday Jättitutkimuksessa löytyi yhteys kännyköiden ja syövän väliltä
27.5. Kaupalle vahvistus – Fortum ostaa Ekokemin
27.5. R-kioskien omistaja perustaa yhtiön, jonka tavoitteena on turvata työpaikkoja
27.5. Digitoday "Jännittävä demonstraatio": Avaruusalus pudotetaan kovaa maahan
27.5. Pääkaupunkiseudun asuntohinnat kovassa kirissä
Asiakastieto

Yhteistyössä