Kirjaudu ▼
 

VR ratayhtiö uhkaa ulkoistaa sähköliiketoimintansa

Jussi Nukari/Lehtikuva
VR ratayhtiö uhkaa ulkoistaa sähköliiketoimintansa
Ratoja rakentava VR Track aloittaa yt-neuvottelut varallaolojärjestelmään liittyvistä erimielisyyksistä. Neuvottelut koskevat 460 työntekijää, joihin sovelletaan rautatiealan työehtosopimusta. VR uhkaa irtisanomisilla ja koko sähköliiketoiminnan ulkoistamisella, jos sopuun ei päästä.
30.1.2012 14:16
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ensi viikon maanantaina aloitettavissa neuvotteluissa on kyse varallaolojärjestelmään liittyvästä kiistasta.

VR-konserniin kuuluvan VR Trackin tiedotteen mukaan yhtiö ja henkilöstön edustajat ovat osana kilpailukykysopimusta sopineet järjestelmästä, joka on tarkoitus ottaa käyttöön keskiviikkona.

Suuri osa sähköasentajista ei kuitenkaan ole sitoutunut varallaoloon, mikä yhtiön mukaan on olennaisesti vaarantanut sähköliiketoiminnan toimintaedellytyksiä.

Kieltäytymisten taustalla on Sähköliiton ja Rautatieläisten liiton välinen pitkä neuvotteluoikeuksista ja sähkömiesten järjestäytymistä koskeva riita. Sähköliitto on houkutellut VR Trackin sähkömiehiä jäsenikseen. Voimassaoleva yleissitova työehtosopimus on kuitenkin solmittu VR Trackia edustavan Palvelualojen työnantajaliiton ja Rautatieläisten liiton välillä.

Taloustiedot

VR Trackin toimitusjohtaja Ville Saksi pitää tilannetta erittäin vakavana.

– Alalla on vakiintunut varallaolokäytäntö, ja olemassa olevat asiakassopimukset edellyttävät ehdottomasti toimivaa varallaoloa, hän toteaa tiedotteessa.

Koko liiketoiminta
voidaan ulkoistaa

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

VR Trackilla ei ole tarpeeksi työntekijöitä kunnossapidon varallaolotehtäviin eikä toisaalta mahdollisuutta tarjota riittävästi työtehtäviä, joihin ei sisälly varallaoloa.

Saksin mukaan uhkana on tarjouskilpailujen häviäminen ja asiakassopimusten purkautuminen. Nämä voivat johtaa työn vähenemiseen sähköliiketoiminnassa.

VR Trackin mukaan kaikki keinot käydään läpi. Jos yhtiöllä ei ole riittävästi varallaoloon suostuvia työntekijöitä, se voi harkita koko liiketoiminnan tai sen osan ulkoistamista tai myymistä. Toimet voivat johtaa työvoiman irtisanomiseen.

Vaihtoehtoina käsitellään sähköliiketoiminnan työntekijöiden ja tehtävien uudelleenjärjestelyjä. Yhtiö ennakoi, että jos henkilöstövaikutusten kohteeksi joutuneita ei pystytä sijoittamaan toisiin tehtäviin, 45 henkilöä irtisanotaan.

30.1.2012 14:16
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset VR Track
Ihmiset Ville Saksi
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (39)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ei näköjään työt VR:n sähkäreitä kiinnosta, vai?
No, eiköhän löydy sellaisiakin joille ne kelpaavat.
outoa puuhaa 30.1.2012 14:27

Anonyymi
Ulkoistus säästää kustannuksia.
Not.
7- 30.1.2012 14:28

Anonyymi
Puolalaiset sähkärit kehiin...
Nimetön 30.1.2012 14:30

Anonyymi
Jos sähköasentajaksi ryhtyy niin varallaolot on hyvin arkipäiväistä. Huoltohommissa niiltä ei voi välttyä.
Jos ala ei miellytä niin aina voi yrittää vaihtaa alaa. Tosin satojen tuhansien asuntolainoissa ei sitä voi tehdäkään ja sitten ollaan tässä tilanteessa.

En tosin sano etteikö VR:n pitäisi tässä kantaa vastuunsa ja pitää huolta työhyvinvoinnista.
Nimetön 30.1.2012 14:34

Anonyymi
Puolalaisiako pitäs suomen rautateille päästää kunnossapitoon..ei se sillä ainakaan parane ..varallaolosopimukset kuntoon kilpailukykyisillä ehdoilla..
Sähköjantteri 30.1.2012 14:35

Anonyymi
No nyt on sauma ysitysillä ainoo vaan että junat ei liiku. enpä.usko etä uskaltavat ulkoistaa
yki hämeestä 30.1.2012 14:39

Anonyymi
Puolalaisiako pitäs suomen rautateille päästää kunnossapitoon..ei se sillä ainakaan parane ..varallaolosopimukset kuntoon kilpailukykyisillä ehdoilla..


Puolalaiset ja virolaiset tekevät yhtä hyvää työtä kuin suomalaiset. Vaikka välillä ongelma on palkoissa niin sekään ei suinkaan ole suurin ongelma. Ongelma on siinä, että nämä ulkomaiset tekijät pakotetaan tekemään 24h, mutta heille ei tarvitse lainsäädännöstä ja verotuksesta johtuen maksaa siitä korvausta. Toinen ongelma on se, että heidät pakotetaan myös tekemään hirvittävässä kiiressä ja useiden käytännön kokemuksien myötä kiireessä ei selviä ikinä koskaan virheiltä.

Vika on siis työnantajissa tai työn tilaajissa. Ei tekijöissä. Olenkin yrittänyt aina sanoa: työnantajille vastuut. Mutta kun niitä pidetään jumalina Suomessa, jotka luo työpaikkoja niin ei niitä laiteta vastuuseen.
Nimetön 30.1.2012 14:44

Anonyymi
Päivittäkää osaamisenne, kiinassa on juna joka liikkuu nopiammin kuin finnairin lentokone, teidän junanne 40 - 60 km.h.
matias vanukas,100 v 30.1.2012 14:52

Anonyymi
Mitä jos ulkoistettaisiin toi Saksi,nimittäin turhempaa ja osaamattomampaa kavaria ei varmasti löydy koko konsernissa.Saksin palkalla palkkais 50 sähkäriä lisää ja koko ongelma olisi pois pyyhitty.
Jos on vr:n kehnoin 30.1.2012 14:59

Anonyymi
Kun ei ole lainaa ei yt haittaa.
vapaa ja onnellinen 30.1.2012 15:00
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä