Kirjaudu ▼
 

Näihin autoihin suomalaisilla on viha-rakkaussuhde

Jussi Nukari/Lehtikuva
Näihin autoihin suomalaisilla on viha-rakkaussuhde
Suomalaisilla on amerikkalaisiin automerkkeihin viha-rakkaussuhde, kertoo tuore kyselytutkimus. Sen mukaan tänä vuonna satavuotisjuhliaan pitävä Chevrolet, Chrysler ja Dodge jakavat suomalaisia enemmän kuin eurooppalaiset ja aasialaiset merkit.
16.6.2011 13:06
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Taloustutkimuksen tekemässä kyselyssä verrattiin vastaajien suosikkiautomerkkiä heidän arvomaailmaansa.

Tulosten mukaan amerikkalaismerkit ovat suomalaiskuluttajilla useimmissa arvoluokissa joko aivan kärkipäässä tai sitten pohjilla. Elämyksellisten arvoryhmässä Chevrolet ja Chrysler olivat huipulla heti Minin jälkeen.

Esikuvahakuissa erottujissa Chevrolet, Chrysler ja Dodge ovat kaukana muiden edellä. Sen sijaan uskalikkojen, vaikuttajien ja kotirakkaiden arvoryhmissä amerikkalaiset ovat peränpitäjiä. Eurooppalaisista merkeistä esiin nousee esimerkiksi Fiat, joka on arvokartalla lähes toisessa laidassa kuin amerikkalaiset.

– Herääkin kysymys, miten autoilijat ottavat vastaan uudistuksen, jossa entisiä Dodgen automalleja aletaan myydä Fiatin nimellä, tiedotteessa todetaan.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Taloustutkimuksen mukaan tulokset kertovat, että suomalaisilla on amerikkalaisautoihin viha-rakkaussuhde. Toiset tuntevat kovaa vetoa, kun toisille jenkkiautot ovat kammotus. Jakoa ei romuttanut edes se, että osa Chevroleteista tehdään nykyisin Etelä-Koreassa.

Vielä ennen toista maailmansotaa amerikkalaismerkit hallitsivat Suomen katukuvaa, mutta sodan jälkeen niiden asema alkoi rapautua. Syynä oli pitkälti silloisten tuotantomallien kalleus ja heikko saatavuus. Laatua alettiin epäillä vasta paljon myöhemmin.

16.6.2011 13:06
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (32)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jenkki rotiskoon en sormellakaan koskisi.
Kevelen ennen vaikka vihaan kävelemisä.
Anonyymi: Mitä pa@@kalla tekee 16.6.2011 13:13

Anonyymi
Yksi merkki on ylitse muiden ja se on Nissan. Laatupeli, hyvä ajaa ja pajalle ei tarvitse viedä ennen kuin on 300 000 km lasissa.

Toista se on amerikkalaisten ja eurooppalaisten viritelmien kanssa. Edes lampun vaihto ei onnistu auton nokkaa purkamatta.

Yksi nissani on ollut, eikä tule toista. Tämä auton korvike oli sellainen tapaus, että sitä piti ajamalla ajaa, kaasua piti koko ajan säädellä jne. eikä mitään muuta kestävää siinä ollut kuin moottori.
Anonyymi: mk 16.6.2011 13:22

Anonyymi
Jaa Nissan ylitse muiden? Ruosteen määrässä ehkä. Tekniikka pelaa, mutta on ominaisuuksiltaan alkeellinen, ajettavuus kautta malliston hirveä, sisämelu vanhan traktorin tasoa jne...
Euroopassa ne parhaat autot on 30-luvun jälkeen tehty, ja tehdään edelleen.
Anonyymi: Jorma-mies 16.6.2011 13:22

Anonyymi
Jenkkejä moni vihaa, mutta onhan se niin että ei aitoa jenkkiä voita mikään "eurooppalainen" tai "japanilainen" hengetön sardiinipurkki.

En vaan voisi enää kuvitella muita kuin jenkkiautoja. Ja laatu ei ole muuten sen huonompi kuin muissakaan, osin jopa päinvastoin.

Ainakin meikäläisellä Jeepit on hakanneet edesmenneet Toyotat kestävyydessä mennen-tullen. Ja käyttöarvo Jeepeissä sitten jossain IHAN toisella tasolla.

Ylipäätänsä jenkit osaavat ajatella että autoa ajaa ihminen, jolla saattaa jopa olla perhettä ja käyttöä monipuolisuudelle.
Anonyymi: Nimetön 16.6.2011 13:22

Anonyymi
??? Tätä menoa loppu tulee pian.
Anonyymi: Nimetön 16.6.2011 13:24

Anonyymi
Yksi merkki on ylitse muiden ja se on Nissan. Laatupeli, hyvä ajaa ja pajalle ei tarvitse viedä ennen kuin on 300 000 km lasissa.Toista se on amerikkalaisten ja eurooppalaisten viritelmien kanssa. Edes lampun vaihto ei onnistu auton nokkaa purkamatta.


Totta, ainakin vanhemmat nissanin versiot. Itse on tullut paljon ajeltua Nissaneilla ja hyvin ovat toimineet.

Nykyäänhän taitaa olla Nissan = Renault tai Renault = Nissan. Näistä ei kokemuksia muuta kuin koeajoilla.

Mutta Volvo-Renault autolla tuli pari vuotta ajettua ja ei voi muuta sanoa kuin, että melkonen pommi oli, varsinkin se rellun kone.
Anonyymi: Jep 16.6.2011 13:27

Anonyymi
Jaa Nissan ylitse muiden? Ruosteen määrässä ehkä. Tekniikka pelaa, mutta on ominaisuuksiltaan alkeellinen, ajettavuus kautta malliston hirveä, sisämelu vanhan traktorin tasoa jne...
Euroopassa ne parhaat autot on 30-luvun jälkeen tehty, ja tehdään edelleen.


Näin sanovat autoalan ammattilaiset että BMW M3 pohjalta on rakennettu melkein kaikki autot mutta hyvin huonolla menestyksellä, aito on aito kuten kirnuvoi eikä mikään margariini.
Anonyymi: Eivät ole väärässä. 16.6.2011 13:33

Anonyymi
Yks lysti mitä bemaristit ja saabistit ajattelee.
Anonyymi: Stetson Cadillac 16.6.2011 13:33

Anonyymi
Eräästä artikkelin merkistä luin 90-luvulla määritelmän Amerikan Lada
Anonyymi: en kerro 16.6.2011 13:43

Anonyymi
Typerää kinastelua ja lapsellista egoilua. Merkkiuskollisuus on infantiileille laumasieluille jotka ovat jämähtäneet teinien "Levi's vai Lee-farkut" tasoisen statushabatuksen tasolle.

Auto se on millä ajetaan, ei merkki. Mallilla sen sijaan on merkitystä, niissä on suurta vaihtelua ja varaa on valita siitä mistä tykkää.

Saatavuus, hinta-laatu-suhde, luotettavuus ja takuu. Tässä teesit auton ostoon (ja kaiken muunkin).
Anonyymi: Rudolf the Red Beard 16.6.2011 13:45
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

07:46 HS: Espoolle tulossa miljoonalasku kadonneista tietokoneista
07:01 Kolumni BBC joutuu kutistuskuurille
06:02 "Jotain outoa tapahtui 1990-luvulla"
06:01 Suomi-keksintö innostaa ulkomailla – kotimaassa mollataan
27.8. Kiinasta löytyi erikoinen "Goldman Sachs"
27.8. Ukraina sopuun velkojensa leikkauksesta
27.8. Kriisiyhtiön pomot jättävät laivan – saivat miljoonien bonusohjelman
27.8. Lähes joka toinen kuntajohtaja harkinnut alan vaihtoa
27.8. Absolut-votka vaikeuksissa – joka vuosi 900 uutta kilpailijaa
27.8. Öljy kallistuu nopeasti
27.8. Terästulleista päätös – Outokumpu nousi hurjasti
27.8. Kreikka sai väliaikaisen pääministerin
27.8. Eurokriisin paha poika haluaa perustaa euroopanlaajuisen demokratialiikkeen
27.8. Näin huijaamme itseämme salaatilla – "säälittävää"
27.8. Talletusten määrä sukelsi Kreikan pankeissa
27.8. Natsien panssarijuna villitsi aarteenetsijät – "se on olemassa"
27.8. Analyytikko: Fed nostanee korkoa joulukuussa
27.8. Suomi on tukenut Kreikkaa 4,3 miljardilla
27.8. Norjan öljyrahastosta suli 35 miljardia euroa
27.8. Löysivät aikakapselin, sisältä taisi paljastua viskiaarre
27.8. Digitoday Lehti väittää: Pettämispalvelu jymäytti – naisia ei ollutkaan
27.8. Luistaako lentoyhtiö korvauksista? "Juristin koulutus ei riitä"
27.8. Digitoday Huawein uutuuspuhelin tuli Suomeen – ulkonäkö tärkeämpää kuin tietoturva
27.8. Ehditkö mukaan romupalkkioon? Siihen tuli tänään yksi mutta
27.8. Siwoissa ja Valintataloissa aloitetaan yt-neuvottelut
27.8. Marchionnesta voi tulla Ferrarille "nuori" toimitusjohtaja
27.8. Erityisen huolestuttavaa: "Tilauskanta on ohut"
27.8. Nyt tuli loppu partioshow'lle: Ylen ohjelma pannaan
27.8. Kiinan väliintulo käänsi pörssilaskun rajuksi nousuksi
27.8. ISS työllistää 120:ta eri kansallisuutta – "mahtava voimavara"
Asiakastieto

Yhteistyössä