Kirjaudu ▼
 

"Bensaa tankataan kuin psykoosissa"

Lehtikuva
"Bensaa tankataan kuin psykoosissa"
E10-bensan suosio kasvaa vähitellen ja sen myynti voi toukokuussa ylittää 98-oktaanisen myynnin, uskoo Öljyalan keskusliitto. Asiantuntijat myöntävät, että E10:n tiedotus meni pieleen. – Esson baarin tietämys päihitti asiantuntijat, sanotaan alalla. Asiantuntijan mukaan suomalaisten kulutuskäyttäytyminen on bensaa tankatessa verrattavissa psykoosiin eikä faktoista ole silloin apua.
Satumiia Masalin
24.5.2011 14:18
182

98-oktaanista bensiiniä tankataan edelleen enemmän kuin 95 E10 -bensiiniä . Maaliskuussa 98-oktaanisen bensiinin myyntiprosentti oli 53.

Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja (ÖKL) Helena Vänskä arvioi, että vielä huhtikuussakin 98-bensiini oli E10-bensiiniä suositumpaa.

– 98-bensan myynti ei ole kuitenkaan kiihtyvällä tahdilla noussut. Uskonkin, että toukokuussa luvut ovat taittuneet E10-bensan hyväksi.

Vänskä kieltäytyy olemasta tilanteesta huolissaan. Hänen mukaansa hän alkaa miettiä jatkotoimenpiteitä vasta syksyllä.

Hintaa ohjaa
markkinoita

Toimitusjohtaja Vänskän mukaan 98-bensiinin hintaa ei nosteta keinotekoisesti, jotta suomalaiset saataisiin tankkaamaan ympäristöystävällisempää E10-bensiiniä.

– Jos jakeluvelvoitteet eivät täyty, joudutaan 98-bensiiniin lisäämään etanolista tuotettuja biotuotteita.

Ne ovat kalliimpia kuin etanoli, ja niiden lisääminen vaikuttaa väistämättä hintaan.

Autoalan keskusliiton (AKL) toimitusjohtaja Pekka Rissa ei allekirjoita Vänskän väitettä hinnasta.

– Hinnalla ohjataan markkinoita, se on fakta.
 
Kuuden prosentin
jakelutavoite

Jakeluvelvoitteiden mukaan vuoteen 2015 saakka Suomessa myydystä liikennepolttoaineesta pitää 6 prosenttia olla uusiutuvia ainesosia. Sen jälkeen tavoite nousee asteittain siten, että vuonna 2020 sen pitää olla 20 prosenttia.

Velvoite koskee jokaista jakelijaa erikseen. Liikennepolttoaineen jakelijoita Suomessa on yhteensä 6.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

ÖKL:n Vänskä ei suostu kommentoimaan ovatko jakelijat lähelläkään 6 prosentin tavoitetta. Hän kuitenkin huomauttaa, että jakeluvelvoite pystytään täyttämään, esimerkiksi lisäämällä dieseliin biokomponentteja.

Ontuvaa tiedottamista
oiotaan tutkimuksilla

Kuluvan vuoden alussa 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuutta lisättiin. Lisäys perustuu siihen, että Suomen on täytettävä EU:n asettamat sitovat maakohtaiset liikennepolttoaineiden biopolttoainevelvoitteet.

E10-bensiinin bioetanolimäärä vaihtelee, ja se on enintään 10 tilavuusprosenttia. 98-oktaanisessa bensiinissä etanolia on enintään 5 tilavuusprosenttia.

Motivan viestintäjohtaja Jochim Donner myöntää, että uuden bensiinin tiedotus ontui. Hänen mukaansa väärinymmärryksiä oiotaan nyt hitaasti isoilla tutkimuksilla.

– Niin sanottu Esson baarin tietämys päihitti asiantuntijoiden sanoman. Meillä ei ollut aseita, joilla suojautua näitä kaikkia väitteitä vastaan, Donner sanoo.

Myös AKL:n Rissa tunnustaa, että tiedottamisessa olisi ollut parantamisen varaa.  Hänen mukaansa tiedotus sai aikaan turhaa hysteriaa.

Vänskä ei puhu varsinaisesti tiedottamisen ontumisesta, vaan kuluttajien tottumuksista ja tyylistä.

– Suomalaisten kulutuskäyttäytyminen on psykoosiin verrattavaa. Faktatiedolla siihen käyttäytymiseen ei pystytä vaikuttamaan.

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (182)

Sivut:1 ... 17 18 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Toimitusjohtaja Vänskän mukaan 98-bensiinin hintaa ei nosteta keinotekoisesti, jotta suomalaiset saataisiin tankkaamaan ympäristöystävällisempää E10-bensiiniä.

- Jos jakeluvelvoitteet eivät täyty, joudutaan 98-bensiiniin lisäämään etanolista tuotettuja biotuotteita.

Ne ovat kalliimpia kuin etanoli, ja niiden lisääminen vaikuttaa väistämättä hintaan.


Olisi myös toinen tapa edetä. Laskea 95E10 hintaa, mutta eihän tämä öljybaroneille sovi, koko E10:hän on heidän lobbaama tapa parantaa katteita lisäämällä etanolia, huolimatta siitä että tämä lisää kulutusta, ja asiakkaiden kuluja.

Lobbarit mahdollistivat tämän saamalla lain turvan taakse.
Ville 8.6.2011 0:54

Anonyymi
Kuinkahan monta prosenttia suomen liikenteessä olevista autoista on virallisesti E10 yhteensopivia?
Siitä sitten tiedettäis suuntaa moniko on yhteensopivia E10 kanssa, mutta käyttävät E5. Toki käyttömäärät eroaa, mutta kyllä siitä jotain voi päätellä. Vai onko tää jotain ihme valitusta taas että pitäs käyttää E10 vaikka autot eivät ole edes yhteensopivia sen kanssa. Toivottavasti nua tajuaa että E5 98 käyttö on kasvanut runsaasti sen takia, että on aikapaljon autoja jotka ennen oli 95 yhteensopivia, mutta eivät nykyään ole E10 95 yhteensopivia. Luulis tajuavan ja ottavan sen huomioon?
Igori 1.7.2011 11:27
Sivut:1 ... 17 18 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä