Kirjaudu ▼
 

"Bensaa tankataan kuin psykoosissa"

Lehtikuva
"Bensaa tankataan kuin psykoosissa"
E10-bensan suosio kasvaa vähitellen ja sen myynti voi toukokuussa ylittää 98-oktaanisen myynnin, uskoo Öljyalan keskusliitto. Asiantuntijat myöntävät, että E10:n tiedotus meni pieleen. – Esson baarin tietämys päihitti asiantuntijat, sanotaan alalla. Asiantuntijan mukaan suomalaisten kulutuskäyttäytyminen on bensaa tankatessa verrattavissa psykoosiin eikä faktoista ole silloin apua.
24.5.2011 14:18
Satumiia Masalin
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

98-oktaanista bensiiniä tankataan edelleen enemmän kuin 95 E10 -bensiiniä . Maaliskuussa 98-oktaanisen bensiinin myyntiprosentti oli 53.

Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja (ÖKL) Helena Vänskä arvioi, että vielä huhtikuussakin 98-bensiini oli E10-bensiiniä suositumpaa.

– 98-bensan myynti ei ole kuitenkaan kiihtyvällä tahdilla noussut. Uskonkin, että toukokuussa luvut ovat taittuneet E10-bensan hyväksi.

Vänskä kieltäytyy olemasta tilanteesta huolissaan. Hänen mukaansa hän alkaa miettiä jatkotoimenpiteitä vasta syksyllä.

Hintaa ohjaa
markkinoita

Toimitusjohtaja Vänskän mukaan 98-bensiinin hintaa ei nosteta keinotekoisesti, jotta suomalaiset saataisiin tankkaamaan ympäristöystävällisempää E10-bensiiniä.

– Jos jakeluvelvoitteet eivät täyty, joudutaan 98-bensiiniin lisäämään etanolista tuotettuja biotuotteita.

Ne ovat kalliimpia kuin etanoli, ja niiden lisääminen vaikuttaa väistämättä hintaan.

Autoalan keskusliiton (AKL) toimitusjohtaja Pekka Rissa ei allekirjoita Vänskän väitettä hinnasta.

– Hinnalla ohjataan markkinoita, se on fakta.
 
Kuuden prosentin
jakelutavoite

Jakeluvelvoitteiden mukaan vuoteen 2015 saakka Suomessa myydystä liikennepolttoaineesta pitää 6 prosenttia olla uusiutuvia ainesosia. Sen jälkeen tavoite nousee asteittain siten, että vuonna 2020 sen pitää olla 20 prosenttia.

Velvoite koskee jokaista jakelijaa erikseen. Liikennepolttoaineen jakelijoita Suomessa on yhteensä 6.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

ÖKL:n Vänskä ei suostu kommentoimaan ovatko jakelijat lähelläkään 6 prosentin tavoitetta. Hän kuitenkin huomauttaa, että jakeluvelvoite pystytään täyttämään, esimerkiksi lisäämällä dieseliin biokomponentteja.

Ontuvaa tiedottamista
oiotaan tutkimuksilla

Kuluvan vuoden alussa 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuutta lisättiin. Lisäys perustuu siihen, että Suomen on täytettävä EU:n asettamat sitovat maakohtaiset liikennepolttoaineiden biopolttoainevelvoitteet.

E10-bensiinin bioetanolimäärä vaihtelee, ja se on enintään 10 tilavuusprosenttia. 98-oktaanisessa bensiinissä etanolia on enintään 5 tilavuusprosenttia.

Motivan viestintäjohtaja Jochim Donner myöntää, että uuden bensiinin tiedotus ontui. Hänen mukaansa väärinymmärryksiä oiotaan nyt hitaasti isoilla tutkimuksilla.

– Niin sanottu Esson baarin tietämys päihitti asiantuntijoiden sanoman. Meillä ei ollut aseita, joilla suojautua näitä kaikkia väitteitä vastaan, Donner sanoo.

Myös AKL:n Rissa tunnustaa, että tiedottamisessa olisi ollut parantamisen varaa.  Hänen mukaansa tiedotus sai aikaan turhaa hysteriaa.

Vänskä ei puhu varsinaisesti tiedottamisen ontumisesta, vaan kuluttajien tottumuksista ja tyylistä.

– Suomalaisten kulutuskäyttäytyminen on psykoosiin verrattavaa. Faktatiedolla siihen käyttäytymiseen ei pystytä vaikuttamaan.

24.5.2011 14:18
Satumiia Masalin
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (182)

Sivut:1 ... 17 18 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Toimitusjohtaja Vänskän mukaan 98-bensiinin hintaa ei nosteta keinotekoisesti, jotta suomalaiset saataisiin tankkaamaan ympäristöystävällisempää E10-bensiiniä.

- Jos jakeluvelvoitteet eivät täyty, joudutaan 98-bensiiniin lisäämään etanolista tuotettuja biotuotteita.

Ne ovat kalliimpia kuin etanoli, ja niiden lisääminen vaikuttaa väistämättä hintaan.


Olisi myös toinen tapa edetä. Laskea 95E10 hintaa, mutta eihän tämä öljybaroneille sovi, koko E10:hän on heidän lobbaama tapa parantaa katteita lisäämällä etanolia, huolimatta siitä että tämä lisää kulutusta, ja asiakkaiden kuluja.

Lobbarit mahdollistivat tämän saamalla lain turvan taakse.
Anonyymi: Ville 8.6.2011 0:54

Anonyymi
Kuinkahan monta prosenttia suomen liikenteessä olevista autoista on virallisesti E10 yhteensopivia?
Siitä sitten tiedettäis suuntaa moniko on yhteensopivia E10 kanssa, mutta käyttävät E5. Toki käyttömäärät eroaa, mutta kyllä siitä jotain voi päätellä. Vai onko tää jotain ihme valitusta taas että pitäs käyttää E10 vaikka autot eivät ole edes yhteensopivia sen kanssa. Toivottavasti nua tajuaa että E5 98 käyttö on kasvanut runsaasti sen takia, että on aikapaljon autoja jotka ennen oli 95 yhteensopivia, mutta eivät nykyään ole E10 95 yhteensopivia. Luulis tajuavan ja ottavan sen huomioon?
Anonyymi: Igori 1.7.2011 11:27
Sivut:1 ... 17 18 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

07:12 Saksassa poksahtelee ja kuohuu koko ajan
06:10 Asuntokauppaan piikki lähiviikkoina? Lainakatto voi kiihdyttää
06:07 Digitoday Ei maksa mitään: Suosittu autopeli tulee pc:lle
06:03 2 kuukautta asuntolainojen muutokseen – "Päässyt unohtumaan monilta"
29.4. Nissan kutsuu korjattavaksi 3,5 miljoonaa autoa
29.4. Tutkimus: Naiset saavat epämääräisempää palautetta
29.4. Fortum valittaa Ruotsin hallinto-oikeuden veropäätöksistä
29.4. Tutkijoita Daimlerin toimipisteissä – etsivät merkkejä päästöhuijauksesta
29.4. Ukrainan separatistialueelle avattiin vale-Mäkkäri – McDonald's tutkii
29.4. Fazer ostaa kolme klassikkokeksiä takaisin
29.4. Tokmannin ensimmäinen pörssipäivä päättyi lähtölukemiin
29.4. KOMMENTTI: Muuttaisiko Lepomäki Suomen eurolinjan?
29.4. Uudet pörssiyhtiöt vetävät – Tokmanni houkutti myös ulkomaisia sijoittajia
29.4. Pankkiautomaatin keksijä tienasi patentilla 15 dollaria: "Voit kuvitella miltä tuntuu"
29.4. Markkinat riemastuivat Cargotecista – kurssi yli 10 prosentin nousussa
29.4. Viimeisen puhelinluettelon jako alkoi – "ei signaalia suuresta kysynnästä"
29.4. Digitoday F-Securelta vaisu tulos, "kaikkien aikojen tärkein" tuote lykkääntyi
29.4. Kiina huolestuttaa – EU alkaa valvoa teräksen tuontia
29.4. Ilmarisen sijoitustuotot miinukselle, salkusta suli vuodessa 1,2 miljardia
29.4. Cargotecin osake hurjassa nousussa – Tokmanni painui alle antihinnan
29.4. Digitoday "Googlen navigointisovellusta voi käyttää vakoiluun"
29.4. Määräaikaistalletukset romahtivat pienimmilleen 16 vuoteen
29.4. HBL: Suomi laittaa kehitysrahoitusta Dr. Oetker -pitsoihin ja luksushotelleihin
29.4. Euroalueen talouskasvu odotettua vahvempaa
29.4. Euroalue vajosi deflaatioon
29.4. Digitoday Suomalaisfirma suunnittelee kovaa kasvua – aikoo palkata sata
29.4. Danske Bankin tulos heikkeni – ylitti odotukset
29.4. Digitoday Varo, pankkiasiakkaita huijataan taas
29.4. Nyt alkoi kaupankäynti Tokmannilla – hinta nousee
29.4. Kolumni Kasvumittari ei kerro totuutta
Asiakastieto

Yhteistyössä