Kirjaudu ▼
 

"Bensaa tankataan kuin psykoosissa"

Lehtikuva
"Bensaa tankataan kuin psykoosissa"
E10-bensan suosio kasvaa vähitellen ja sen myynti voi toukokuussa ylittää 98-oktaanisen myynnin, uskoo Öljyalan keskusliitto. Asiantuntijat myöntävät, että E10:n tiedotus meni pieleen. – Esson baarin tietämys päihitti asiantuntijat, sanotaan alalla. Asiantuntijan mukaan suomalaisten kulutuskäyttäytyminen on bensaa tankatessa verrattavissa psykoosiin eikä faktoista ole silloin apua.
24.5.2011 14:18
Satumiia Masalin
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

98-oktaanista bensiiniä tankataan edelleen enemmän kuin 95 E10 -bensiiniä . Maaliskuussa 98-oktaanisen bensiinin myyntiprosentti oli 53.

Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja (ÖKL) Helena Vänskä arvioi, että vielä huhtikuussakin 98-bensiini oli E10-bensiiniä suositumpaa.

– 98-bensan myynti ei ole kuitenkaan kiihtyvällä tahdilla noussut. Uskonkin, että toukokuussa luvut ovat taittuneet E10-bensan hyväksi.

Vänskä kieltäytyy olemasta tilanteesta huolissaan. Hänen mukaansa hän alkaa miettiä jatkotoimenpiteitä vasta syksyllä.

Hintaa ohjaa
markkinoita

Toimitusjohtaja Vänskän mukaan 98-bensiinin hintaa ei nosteta keinotekoisesti, jotta suomalaiset saataisiin tankkaamaan ympäristöystävällisempää E10-bensiiniä.

– Jos jakeluvelvoitteet eivät täyty, joudutaan 98-bensiiniin lisäämään etanolista tuotettuja biotuotteita.

Ne ovat kalliimpia kuin etanoli, ja niiden lisääminen vaikuttaa väistämättä hintaan.

Autoalan keskusliiton (AKL) toimitusjohtaja Pekka Rissa ei allekirjoita Vänskän väitettä hinnasta.

– Hinnalla ohjataan markkinoita, se on fakta.
 
Kuuden prosentin
jakelutavoite

Jakeluvelvoitteiden mukaan vuoteen 2015 saakka Suomessa myydystä liikennepolttoaineesta pitää 6 prosenttia olla uusiutuvia ainesosia. Sen jälkeen tavoite nousee asteittain siten, että vuonna 2020 sen pitää olla 20 prosenttia.

Velvoite koskee jokaista jakelijaa erikseen. Liikennepolttoaineen jakelijoita Suomessa on yhteensä 6.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

ÖKL:n Vänskä ei suostu kommentoimaan ovatko jakelijat lähelläkään 6 prosentin tavoitetta. Hän kuitenkin huomauttaa, että jakeluvelvoite pystytään täyttämään, esimerkiksi lisäämällä dieseliin biokomponentteja.

Ontuvaa tiedottamista
oiotaan tutkimuksilla

Kuluvan vuoden alussa 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuutta lisättiin. Lisäys perustuu siihen, että Suomen on täytettävä EU:n asettamat sitovat maakohtaiset liikennepolttoaineiden biopolttoainevelvoitteet.

E10-bensiinin bioetanolimäärä vaihtelee, ja se on enintään 10 tilavuusprosenttia. 98-oktaanisessa bensiinissä etanolia on enintään 5 tilavuusprosenttia.

Motivan viestintäjohtaja Jochim Donner myöntää, että uuden bensiinin tiedotus ontui. Hänen mukaansa väärinymmärryksiä oiotaan nyt hitaasti isoilla tutkimuksilla.

– Niin sanottu Esson baarin tietämys päihitti asiantuntijoiden sanoman. Meillä ei ollut aseita, joilla suojautua näitä kaikkia väitteitä vastaan, Donner sanoo.

Myös AKL:n Rissa tunnustaa, että tiedottamisessa olisi ollut parantamisen varaa.  Hänen mukaansa tiedotus sai aikaan turhaa hysteriaa.

Vänskä ei puhu varsinaisesti tiedottamisen ontumisesta, vaan kuluttajien tottumuksista ja tyylistä.

– Suomalaisten kulutuskäyttäytyminen on psykoosiin verrattavaa. Faktatiedolla siihen käyttäytymiseen ei pystytä vaikuttamaan.

24.5.2011 14:18
Satumiia Masalin
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (182)


Anonyymi
Biopolttoaineiden pitkän aikavälin hyödyt:
- Potentiaalinen omavaraisuus
- Valmistautuminen öljyn loppumiseen
- Ilmastonmuutoksen torjuminen

Jotta edes Suomen nykyiseen bensan pystyttäisiin korvaamaan etanolilla, pitäisi kaikki Suomen pellot muuttaa ruoan tuotannosta etanolin ja tuskin se edes riittäisi. Eli haluatko syödä vai haluatko polttoainetta? Molempia et voi saada, koska etanolin tuotanto on suoraan pois ruoan tuotannosta. Ilmastonmuutoksen kannalta etanoli on kaikkein surkein vaihtoehto. Jos nykyisiin teorioihin uskoo, etanolin käyttö kiihdyttää ilmastonmuutosta entisestään. Etanolin tuottamiseen käytetään hurjat määrät fossiilisia polttoaineita ja tuotanto muutenkin aiheuttaa valtavat päästöt. Ei etanoli synny itsestään vaan sitä tuotetaan valtavilla sokeriruokopelloilla Brasiliassa.


Mutta..kun..sitä on suunnitellut joku Suomi AMK insinööri ja todennut poliittisesti korrektiksi virkamiehet niin sen pitäisi toimia.

Pikkujuttu tuo Brasiliasta roudaaminen ja kenties väestön hyväksikäyttö siellä heidän omista ruuistaan..hys..hys..

Sehän ei näy ja Suomi-teknolokyn peruspilarin mukaan insinöörin sekä viranhaltijan CO2 pitoisuus kuupassa vain tihenee.

Visioita saa hyvin, kun kokeilee olla hengittämättä.

Vero tuhotussa maassa esitetään maailman marttyyriä toisten kustannuksella ihmisillä, jotka verotettu kuiviin yhteisön roskamaiden helleenipellejen, konkistadori pöllijöiden hyväksi.

Saako vastineeksi YK:sta kahvia ja pullaa?
Anonyymi: sirkus litkubensa es 25.5.2011 6:59

Anonyymi
"Kuuden prosentin
jakelutavoite

Jakeluvelvoitteiden mukaan vuoteen 2015 saakka Suomessa myydystä liikennepolttoaineesta pitää 6 prosenttia olla uusiutuvia ainesosia. Sen jälkeen tavoite nousee asteittain siten, että vuonna 2020 sen pitää olla 20 prosenttia.

Velvoite koskee jokaista jakelijaa erikseen. Liikennepolttoaineen jakelijoita Suomessa on yhteensä 6."

Kuka hölmö on keksinyt tälläisen "jakeluvelvoitteen"? Voidaanko hallinnollisella päätöksellä ohjata markkinoita tilanteessa jossa autokanta on sitä mitä se on. Eli Suomessa on liian vanha autokanta typerän autoverojärjestelmän vuoksi. Korjaako "jakeluvelvoite" tämän virheen?
Anonyymi: x 25.5.2011 7:32

Anonyymi
EIKÖS OKL OLE BENSANMYYJIEN ETUJÄRJESTÖ JA MOTIVA SAA RAHOITUKSENSA VALTIOLTA...


ELI SEN LAULUJA LAULAA JONKA....
Anonyymi: VIHERMANIPULAATIO 25.5.2011 7:33

Anonyymi
Onhan tämä hyvä tapa nostaa ruuan hintaa Suomessa, kun peltoja käytetään poltto-aineen valmistamiseen. Vilja myydään sinne mistä paras hinta saadaan.
Anonyymi: genius 25.5.2011 7:35

Anonyymi
talvipakkasella ei käynnistyvyys ollut hyvä kummassakaan autossamme,kesällä ei onkelmia ollut mutta sehän selvä,mitä huonompi aine sen enemmän kylmä vaikuttaa,vain 30 v moottoreita ropannut.
Anonyymi: pekko 25.5.2011 7:46

Anonyymi
Eiköhän tuo E10 ongelma koske vaan vanhoja auton romuja (joita Suomessa on valitettavan paljon). Ei ole ollut minulla ongelmia.



Silti se sun skeidakin kuluttaa niin paljon enemmän sitä e10:iä, että olisi halvempi tankata 98:ia... mutta ei eipähän ole mun häpeä.
Anonyymi: sopulien kevätvaellu 25.5.2011 8:03

Anonyymi
Niin lähinä ilmaisu sopisi virkamiesten sekä muiden päätäjien töihin mutta moni autoilija lukee mukana tuleen ohjekirjan.
Anonyymi: Bebe 25.5.2011 8:07

Anonyymi
Mää tankkaankii kiisseliä.
Halpaa ja hyvää..


:)
Anonyymi: Olli 25.5.2011 8:09

Anonyymi
Raudankovaa faktaa kulutuslukemista. Viime kesänä keskikulutus 8,9 l/100 ja tähän mennessä 8,8 l/100, kun 1500 km on ajettu.

Suurempi vaikutus kulutukseen on nopeudella. Jos ajaisin pääosin moottoritienopeuksilla, niin kulutus nousee litran.

Nykijöiden kannattaisi ennemmin huollattaa autonsa, kuin käyttää kalliimpaa bensaa, joka ei korjaa ongelmaa millään tavalla.
Anonyymi: Nukkumatvei 25.5.2011 8:48

Anonyymi
No tähän bensasotkuun lisää,miksiköhän pienkoneilmailijat eivät tankkaa koneeseensa bensaa missä on vähänkin etanolia,tulee kuulemma vaaratilanteita jos kone alkaa pätkiä?
Anonyymi: Esko Kotkasta 25.5.2011 9:04
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

07:57 Arvio: Kulta ja timantit loppuvat 20 vuoden kuluttua
07:28 Digitoday Silkkitietä tutkineita agentteja syytetään bitcoin-varkaudesta
06:09 Digitoday Näin fi-verkkotunnusten haku ja ylläpito muuttuu
06:02 Nyt ollaan "ahneuden ja pelon välimaastossa"
30.3. Soros: Kreikan euroeron todennäköisyys laskenut
30.3. Jatkaako Venäjä eläkevarojen syöntiä? "Toivottavasti väliaikaista"
30.3. McDonald's kokeilee pöytiintarjoilua Saksassa
30.3. Englannin kuningashuoneen työntekijät pohtivat työtaistelua
30.3. Haastattelu Google-hauissa tapahtuu valtava käänne
30.3. Digitoday Windows Defender epäonnistui testissä – taas
30.3. Siivousbisneksellä pyyhkii hyvin: "Kiireinen elämänrytmi vaikuttaa"
30.3. "Virkamiehet katsovat vain pornoa"
30.3. "Bilbo Reppuli" lähtee brittivasemmiston apuun
30.3. Nyt räpsähti harvinainen pörssituomio: "Tekisi mieli valittaa"
30.3. Laina halpenee yhä: vuoden euribor rikkoi uuden rajan
30.3. Digitoday Nyt meni nappiin: Galileo 7 ja 8 päätyivät oikeaan paikkaan
30.3. Suomi mukaan Aasian uuteen investointipankkiin
30.3. Merkel: Suomi ja Saksa samoilla linjoilla eurokriisissä
30.3. Putinin ansiota? Tämä luku yhdistää nyt venäläisiä ja suomalaisia
30.3. OP:n yt:t päätökseen: irtisanoo jopa 278
30.3. Cramon osake vahvassa nousussa
30.3. Älä lankea tv-hassaukseen – tämä merkki pitää löytyä
30.3. Lankapuhelin maksaa yhä enemmän – hinnat +35 %
30.3. Lipponen: Arktisesta ehkä Euroopan suurin investointikohde
30.3. Digitoday Mikä yhdistää Obamaa ja Putinia? Ainakin sähköpostivuoto
30.3. Spondan Inkinen: Kauppa käy kolmen vuoden kuluttua
30.3. Digitoday Törkeä kaappaus: Ihmiset hyökkäävät tietämättään koodisivustoa vastaan
30.3. Lufthansalle ehkä megalasku – "Olisi voinut vaatia, että ohjaamossa on aina kaksi"
30.3. Euroalueelta hyvä uutinen: talousluottamus parani
30.3. Peli kovenee: Applea verrataan jo Hitleriin
Asiakastieto

Yhteistyössä