Kirjaudu ▼
 

Valtio tyrmäsi Turun telakan hakeman lainan

Lehtikuva
Valtio tyrmäsi Turun telakan hakeman lainan
Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti hetki sitten, että se myöntää Turun STX Finlandin Sanctuary-alustilaukselle maksimissaan 28,3 miljoonaa euroa "innovaatiotukea". 50 miljoonan kaivattua lainaa ei herunut.
21.12.2012 10:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Tuki myönnetään, jos tilaus vahvistuu ja lailliset ehdot täyttyvät, hallitus kertoi tiedotteessa.

Avustus olisi suurin yksittäisen aluksen rakentamista varten myönnetty innovaatiotuki. Alun perin STX:n on sanottu neuvotelleen 50 miljoonan euron tuesta.

Lisäksi valtio on tehnyt päätöksen yhtiön TUI-risteilijän rakentamisen tukemisesta 16 miljoonan euron innovaatiotuella.

Nämä yhteensä 44 miljoonan euron suorat tuet helpottaisivat risteilijätilausten vaatimaa rahoitustarvetta huomattavasti.

Vientiluotottaja Finnvera on lisäksi varautunut mahdollisimman kattavaan aluksen rakennusaikaisen rahoitukseen.

Toteutuessaan Finnveran riskinotto Sanctuary-tilauksen rakennusaikaisesta rahoituksesta ylittäisi 600 miljoonaa euroa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Talouspoliittinen ministerivaliokunta sanoo, että se ei enää "poikkeuksellisen merkittävien tukien ja rahoitusvastuiden lisäksi voi muilla tavoilla osallistua suoraan rahoituspakettiin".

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) uskoi, että risteilijätilauksen saamiselle Turkuun on vielä hyvät mahdollisuudet.

Uskoaksemme tilauksen saaminen on varsin lähellä, joten nyt sen lopullinen varmistuminen on ennen kaikkea yhtiöiden omista toimista ja päätöksistä kiinni.

21.12.2012 10:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Jan Vapaavuori

Kommentit (132)


Anonyymi
Eli sen sijaan, että oltaisiin myönnetty 50milj. laina joka oltaisiin saatu korkoineen takaisin laivan valmistuttua (tilaaja RCCL on vakavarainen tosin kuin STX) myönnettiinkin 44milj. tukea jota ei tarvitse maksaa takaisin??
Kun laitetaan maan terävimmät kynät päättämään näistä asioista, niin lopputulos on juuri tämä.

Sitä saa mitä äänestää, ei muuta kuin rupea kaivamaan lompakkoa esille. Meidän piikkiin tämä kuitenkin menee.
MeHävitäänTääPeli

Ei pidä olla niin negatiivinen. Yhteisten asioiden Toivotalkoothan tässä on kyseessä, me kaikki tienataan tälläkin ihan rutosti.
Anonyymi: Plääh 21.12.2012 11:23

Anonyymi
Kuinkas meillä on päässyt syntymään noin tyhjäpäinen hallitus
Anonyymi: Kähmy 21.12.2012 11:24

Anonyymi
Valtio rikkoo EU sopimustaan!!!

Valtion Innovaatiotukiohjelma on kirjoitettu EU:n hyväksymänä no28/2008.

Tässä Euroopan komission hyväksymässä tukiohjelmassa on määritelty ettei tuen määrä saa olla yli 20% tukikelpoisissa kustannuksissa ja se saa sisältää vain suunnittelu ja innovaatio osuuteen kuuluvia kustannuksia.

Myönnetty 28 miljoonan tuki ylittää reilusti EU:n asettaman tukirajan.

Etsikää ihmeessä käsiinne:
Valtion tuki N:o N28/2008 – Suomi
Suomen laivanrakennusteollisuuden innovaatiotukiohjelma
Anonyymi: Tukia 21.12.2012 11:25

Anonyymi
Rahat annettaan Kreikkaan uima-altaiden lämmitykseen, jotta niiden ympärivuotinen käyttö olisi mahdollista.

Tämäntapaisilla sijoituksella tienaa paremmin kuin ihme laivahankkeilla.
Anonyymi: työllistymisvaikutuk 21.12.2012 11:25

Rekisteröitynyt käyttäjä
Pyysivät lainaa, jaetaan ilmaista rahaa? Mikä ihmeen ääliöjoukko tämä hallitus on? Eivätkö he ymmärrä rahasta kerrassaan yhtään mitään?
Rekisteröitynyt käyttäjä: Ossi63 21.12.2012 11:26

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kokoomuslaista politiikkaa hyväveli verkostolle: Ei lainaa vaan tukirahaa jota ei tarvitse maksaa takaisin, hei haloo kansalaiset joko silmät aukeavat
Rekisteröitynyt käyttäjä: HeiMeTienataanTällä 21.12.2012 11:26

Anonyymi
Aivan sairasta touhua..
Suomi on LÄPIMÄTÄ maa..
Ei annettu lainaa joka EHKÄ olisi saatu takaisin.
Ei näköjään ole mitään väliä miten verorahoja käytetään..
Veroja kyllä osataan nostaa.
Olikohan se joskus 1800 luvun loppupuolella osa kansasta kieltäytyi maksamasta veroja , näille varkaille....!
Nyt kun kansa on alistettu niin lampaat saa mitä ovat ansainneet....lisää veroja..
No minä ainakin taistelen tätä veromafiaa vastaan, niillä keinoin , mitä minulla on...
Anonyymi: matti 21.12.2012 11:27

Anonyymi
Luulin että hallitus joutuu valitsemaan kahdesta pahasta: antaa lainaa tai olla antamatta, jolloin menetetään työpaikkoja.

Noh, hallituspa löysi vielä huonomman vaihtoehdon, annetaan rahat ilmaiseksi.
Anonyymi: Donald 21.12.2012 11:28

Rekisteröitynyt käyttäjä
´

Tässä eivät rahamme mene hukkaan.
Aikanaan telakalta lipuu ulos uljas risteilijä, jonka kyytiin voi kuka tahansa lähteä edullisilla Norwegianin lennoilla Karibialle. Ja laivassa saa ilmaista viinaa niin paljon kuin jaksaa juoda mitättömällä noin 30 euron päivämaksulla! (vinkki Siljalle ja Viking-linelle)

Maksamme mukisematta YLE-veron, vaikkei tuosta hallituksen propagandatuutista juurikaan riemua irtoa.
Maksamme veroissamme Valviran, TTL:n ja THL:n pääjohtajien, pienempien päälliköiden ja virkailijoiden kalliit työpaikat, vaikka ne eivät tuota muuta kuin varoituksia kuinka epäterveellistä on laulaa "tupakka, viski ja villit naiset...". Niitä saarnoja emme haluaisi kuunnella, vaikka ilonpilaajat maksaisivat meille.

Kyllä yksi upea juottokaukalo lisää maailman merille on uhraustemme arvoinen. Kannattaa kuvitella aamulla räntätuiskuun työntyessä millaista on seuraavalla lomalla keinahdella ihan itse maksamansa risteilijän baaritiskillä.
Rekisteröitynyt käyttäjä: vänrikki_S 21.12.2012 11:31

Anonyymi
Jos Fincantieri ostaa STX:n telakkatoiminnan, kuten uumoillaan, ei Suomessa sen koomin tarvitse risteilijätukia pohtia.


Funcantieri ei ole ostamassa koko STX:ää vaan osan siitä johon Turun telakka ei kuulu!
Anonyymi: Reiska 21.12.2012 11:33
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

09:27 Huhtamäki myy kalvoliiketoimintansa Saksaan
06:37 Näkökulma Dromedaari ei kelpaa, takkiin tarvitaan kameli
05:20 Uutiskommentti Voisiko venäläinen Norilsk Nickel ostaa Talvivaaran?
05:16 Digitoday Nokia vai Jolla?
05:11 Haluatko matkustaa Tallinnaan umpitunnelissa?
05:10 Digitoday LG G Watch R -älykello - Kun pelkkä ulkonäkö ei riitä
05:01 Vertailu Vielä ehdit joulumatkalle ja näin paljon se maksaa
21.11. Pikkujouluista pois jääminen voi olla yhtä paha virhe kuin kännissä örveltäminen
21.11. Kiina lopetti maailman vanhimman monopolin
21.11. "Ihmiskunta voi jakaantua komeaan yläluokkaan ja peikkojen alaluokkaan"
21.11. Ekonomisti: EKP lähetti voimakkaan viestin uusista toimista
21.11. Toyotalla 400 000 auton takaisinkutsu palovaaran takia
21.11. "Jos Suomi olisi yritys, se kaipaisi täyskäännöstä"
21.11. Kiinan yllätys kannustaa riskeihin
21.11. Selvästi halvempaa bensaa? Moottorikikka voi halventua tuhansilla
21.11. Draghin puhe sysäsi euron laskuun
21.11. Eduskunnasta +30 000 euroa tuloihin
21.11. Pörssissä hulinat Kiinan koronlaskun jälkeen – Kone ennätyskorkealle
21.11. Haastattelu Mitä yhteistä on pankkiireilla ja rekkakuskeilla?
21.11. Öljyn hinta kääntyi nousuun Kiinan laskettuja korkoja
21.11. Kiinalta iso liike: Korkoja laskettiin
21.11. Ilta-Sanomat Ukraina: Venäjältä ammuttiin rajan yli tykkitulta
21.11. Digitoday Kännyköille uusi lasi – joka viides hajosi yhtiön omissa testeissä
21.11. "Johto on vieraantunut työntekijöiden todellisuudesta"
21.11. Yle: Metsäyhtiöiden kartelli käräjäoikeuteen
21.11. Tätä välittäjät manaavat: Ruotsalaiset joutuvat lyhentämään asuntolainaa
21.11. Venäjä harkitsee öljyntuotannon leikkaamista
21.11. Draghi: EKP:n pitää nostaa nopeasti inflaatiota
21.11. "Miksi valtio ajaa Talvivaaraa konkurssiin juuri nyt?"
21.11. Lihavuus maksaa enemmän kuin ilmastonmuutos
Asiakastieto

Yhteistyössä