Kirjaudu ▼
 

Poliisi tutkii myös Finnairin ja Ilmarisen rahtibisneksiä

Jussi Nukari / Lehtikuva
Poliisi tutkii myös Finnairin ja Ilmarisen rahtibisneksiä
Kohusta toiseen edenneen lentoyhtiö Finnairin ja eläkeyhtiö Ilmarisen kytköksistä paljastuu koko ajan lisää tietoa. Poliisi ja valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri ovat kiinnostuneet myös yhtiöiden yhteisestä rahtifirmasta.
30.3.2012 06:01
Eeva Eronen & Timo Paunonen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Viime viikolla Helsinki-Vantaan lentokentän seinään täräyttänyt lentokone muistutti rahtiyhtiö Nordic Global Airlinesista (NGA) – lentoyhtiö Finnairin ja eläkeyhtiö Ilmarisen välisestä linkistä, jota ei ole kovin usein julkisuudessa esitelty. Kyseessä on Finnairin rahtia lennättävä yhtiö, josta Ilmarinen omistaa 11 prosenttia. Finnair Cargon osuus on 40 prosenttia.

Vain kahden koneen voimin lentävä NGA aloitti kaupparekisterin mukaan toimintansa lähes tarkalleen vuosi sitten maaliskuun lopussa.

Finnairin keskiviikkoisessa yhtiökokouksessakin ryöpytetty toimitusjohtaja Mika Vehviläinen oli myynyt asuntonsa Ilmariselle helmikuussa, ja Ilmarisen toimitusjohtajan Harri Sailaksen hallituspaikka Finnairissa oli vahvistettu yhtiökokouksessa viikkoa aiemmin.

05:10Osake
-1.94 %
2.53
-0.05

Vehviläisen asuntokaupat ovat nyt poliisin esitutkinnan alla, ja osana niitä selvitellään kaikkea Ilmarisen ja Finnairin välistä liiketoimintaa.

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) sanoo olevansa tietoinen NGA:n olemassaolosta ja sen omistussuhteista.

– Olen pyytänyt selvittämään kaikki Finnairin ja Ilmarisen sidonnaisuudet, joista tämä liiketoimi oli yksi, Hautala kommentoi Taloussanomille.

Poliisista vahvistettiin Ilta-Sanomille, että kuultavia tutkinnassa on noin 10 henkilöä. Helsingin rikospoliisin talousrikosyksikkö tutkii nimenomaan, onko asuntojärjestelyillä vaikutusta osapuolten liiketoimintaan Ilmarista suosivasti eli onko kyseessä lahjusrikos.

Copterlinelle kävi
köpelösti

NGA:n tarina alkoi Finnairin kahdesta vanhasta MD-11-matkustajakoneesta, joista se oli luopumassa. Niistä tehtiin rahtikoneita, joiden ostajaehdokkaaksi ilmaantui yhdysvaltalainen sijoitusyhtiö Neff Capital Management.

Finnairin mukaan yhdysvaltalaiset ehdottivat yhteisen rahtiyhtiön perustamista.

Näin tehtiin. Finnairin osuudeksi tuli 40 prosenttia, Neff Capital Management otti 20 prosenttia ja toinen yhdysvaltalainen, Daken Capital Partners LLC, 29 prosenttia. Finnairin mukaan molemmat ovat Neffin perheen sijoitusyhtiöitä.

Mutta miksi eläkeyhtiö Ilmarinen läksi mukaan Finnairin rahtibisnekseen? Sen edelliset ilmailubisnekset helikopteriyhtiö Copterlinen muodossa eivät päättyneet kovin rohkaisevasti vaan vakavan onnettomuuden kautta konkurssiin.

NGA sopi salkkuun,
sanoo Ilmarinen

Sijoitusjohtajan varamies Esko Torsti Ilmarisesta sanoo, että yhtiö arvioi mahdollisia sijoituksia niiden riski- ja tuotto-odotuksien valossa, sen mukaan, "onko kyseessä meidän näköisemme sijoitus".

Toimialalla ei hänen mukaansa ole erityistä merkitystä. Torsti sanoo, että kuljetusalan yrityksiä on harvoin tarjolla, ja niitä katsotaan harvoin sopiviksi sijoituksiksi. Hän ei muista varmaksi, onko Ilmarisen omistamien listaamattomin yritysten joukossa muita kuljetusalan toimijoita.

NGA:sta kuitenkin tuli osa Ilmarisen sijoitussalkkua. Miksi?

– Käymme vuosittain läpi kymmeniä tai satoja meille tarjottuja yrityksiä, Torsti sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Jos kohdalle osuu hyvä kokonaisuus, niihin tartutaan. Torstin mukaan näin on analyysin perusteella käynyt NGA:n kohdalla.

Mistä aloite NGA:n omistuksesta tuli, Finnairiltako?  Sitä Torsti ei sano muistavansa.

Mitä sanoo Finnair? Yhtiön mukaan Ilmarisen mukaantulosta on parempi kysyä juuri eläkeyhtiöltä itseltään. Viestintäpäällikkö Päivyt Tallqvist Finnairista kuitenkin sanoo, että Neffistä ei yhdysvaltalaisena voinut tulla Euroopan unionissa lentoyhtiön enemmistöosakas. Siksi on varmaankin tarvittu toinen EU-toimija, Tallqvist arvioi.

Huhtikuussa kaupparekisteriin viedyn yhtiön osakepääoma on kolme miljoonaa euroa. Ilmarisen viime vuoden toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksessä omistusta ei näy nimellä, koska Ilmarinen ei listaa alle 0,5 miljoonan euron sijoituksia näin tarkasti.

Kolarikone liikenteeseen
parin viikon kuluttua

Viime viikolla lentokentällä seinään karahtanut kone on edelleen korjattavana, ja se saadaan liikenteen noin kahden viikon kuluttua, kertoo NGA:n toimitusjohtaja Maunu Visuri.

Visurin mukaan koneen muutaman viikon lentotauko tekee ison loven yhtiön liiketoimintaan – koneitahan on vain kaksi. Yhtiö on rahtifirmaksi pieni, ja erään alan analyytikon mukaan se saattaa olla "maailman pienin rahtiyhtiö".

Nyt poissa pelistä oleva kolarikone lentää Finnair Cargolle rahtia New Yorkiin, Frankfurtiin, Souliin ja Hongkongiin. Toinen tekee matkaa Belgiasta käsin Afrikkaan, asiakkaanaan britannialainen yhtiö Ana Airline Management Limited.

Visurin mukaan NGA ei ole jäänyt jälkeen sille asetetuista aikatauluista tai muista tavoitteista. Hän kuitenkin huomauttaa, että rahtitoiminta aloitettiin vasta elokuussa, ja siksi toiminnasta on varsin aikaista sanoa mitään.

Selvää on, että yhtiö pyrkii hankkimaan lisää koneita, sillä rahtitoiminnan pyörittäminen kahdella koneella on haastavaa. Hän sanoo, että kolmella tai neljällä koneella lentäminen samasta paikasta tekee toiminnasta tehokkaampaa ja varmempaa.

Visurin mukaan yhtiön tunnusluvuista ei vielä kannata juuri puhua, sillä lentäminen aloitettiin vasta elokuussa.

(Oikaisu: Toisin kuin jutussa aluksi kerrottiin, Maunu Visuri ei enää toimi Finnair Aircraft Financen toimitusjohtajana.)

30.3.2012 06:01
Eeva Eronen & Timo Paunonen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (136)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Heidi Hautala on jo kertaalleen antaut hyväksynnän Ilmarisen ja Finnairin kytköksille .Toteamalla etä asia on loppuun käsitelty.Poliisi tutkii kuitenkin tapahtumia.Hautalan menettely on ala-arvoista kun kysymksessä on omistajaohjauksesta vastaava ministeri.Vastuuton luikuri.
Anonyymi: Nimetön 30.3.2012 6:17

Anonyymi
Ostivat 2 iän vanhaa konetta ja aloittivat aika riskit bisnekset. :) Mitä helvettiä? Ei tietääkseni kuulu Ilmarisen ydintoimintaan eikä oikein kuulosta hyvältä sijoitukseltakaan. Muiden lentoyhtiöiden uudet koneet kuluttavat huomattavasti vähemmän polttoainetta kun taas nämä vanhat MD-koneet ovat melkoisia syöppöjä.

Sinne ne meidän eläkerahat katosivat sitten.
Anonyymi: Tuota noin vaan 30.3.2012 6:22

Anonyymi
Yhden asunnon kiinteistösijoitus (myyjälle kirjoitetulla call-optiolla) ja kahden lentokoneen kuljetusyhtiösijoitus. Pienillä pelataan, ja investointilaskelmat tuotto-odotuksineen salaisia, tottakai.
Anonyymi: Tuottavaa ja turvaav 30.3.2012 6:23

Anonyymi
Sinne ne meidän eläkerahat katosivat sitten.


Fiduciary duty tuntuu tosiaan olevan työeläkepiireissä vaikea suomennettava.
Anonyymi: Screw the muppets 30.3.2012 6:31

Anonyymi
korruptiosta ja lahjuksien vastaanottamisesta pitäisi säätää lailla kovat rangaistukset niin,että saatais taas lisää rahaa valtiolle!
Anonyymi: Henri Leppänen 30.3.2012 6:37

Anonyymi
tutkikaa nyt koko eläkeyhtiöiden toiminta vuodesta 1990 alkaen

kaikki eläkeyhtiöt erityistilintarkastukseen ja johto virasta pidätettäväksi tutkimusten ajaksi

ne asiat eivät kestä päivänvaloa, ja jos kestävät niin sittenhän kaiken voi julkistaa vaikka heti
Anonyymi: poliisi töihin 30.3.2012 6:49

Anonyymi
Tässä Finnair Ilmarinen touhussa, voisi alkaa käyttää jo termiä "sukurutsaus"! Sen verran pieneksi piiri näyttää jo pyörineen.
Anonyymi: Kääk! 30.3.2012 6:56

Anonyymi
eläkkeitänne ette koskaan tule saamaan takaisin

ne ovat jo eläkejärjestelmän hoitajien lapin majoissa ja salaisissa rahastosijoituksissa

eläkekatto Suomeen heti, 2500 euroa kuussa

eläkeyhtiöt lakkautettava
Anonyymi: pysyvä virka, toiste 30.3.2012 7:04

Anonyymi
korruptiosta ja lahjuksien vastaanottamisesta pitäisi säätää lailla kovat rangaistukset niin,että saatais taas lisää rahaa valtiolle!


mikä muuttuisi?koko valtio näkyy olevan läpimätä...poliiseja mukaanlukien...
taitaisi mennä sakkorahat jonkun tutkijan kelohuvilaan..
Anonyymi: suomi...pohjolan läp 30.3.2012 7:24

Anonyymi
Ja tämän päivän hesarissa on juttu kuinka finnairin rosvokopla on vohkinut itsellensä miljoonat ja ison läjän osakkeita edellisenkin yt-kierroksen aikana.

Samaan aikaan ministeri Räsänen haluaa kieltää jengiliivien käytön.

Tässä finnairissa porsastelee kyllä sellainen rosvokopla ilman liivejä ettei pahemmasta väliä. Miksi tältä sakilta ei kerätä varastamaansa omaisuutta takaisin ja teljetä sitten linnaan? Onko se hyvä veli -kerhon tarjoama vastuuvapaus todella niin sitova että mitään ei OIKEASTI voida muka tehdä?
Anonyymi: Riittää! 30.3.2012 7:29
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä