Kirjaudu ▼
 

Yle: Neuvotteluissa ratkaisupäivä – uusi lakko uhkaa

Lehtikuva
Yle: Neuvotteluissa ratkaisupäivä – uusi lakko uhkaa
Valtakunnansovittelija Esa Lonka
Teknologiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden lakon sovittelua jatketaan taas puoliltapäivin. Jos sopua ei synny, lakko leviää maanantaina uusiin yrityksiin, Yle kertoo.
Taloussanomat
6.11.2011 09:45
31

Valtakunnansovittelija Esa Lonka on kutsunut teknologiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden lakon osapuolet toimistolleen tänään sunnuntaina puolen päivän aikaan, Yle kertoo.

Lakon sovittelua jatketaan kuumeisesti, sillä jos sopua ei tänään synny, työtaistelu leviää maanantaina uusiin yrityksiin. Lakkoon saattaa mennä jopa 25 000 työntekijää.

Ylempien toimihenkilöiden liitto YTN on antanut lakkovaroituksen nyt myös tietotekniikan palvelualoille Tietoalan Toimihenkilöiden kanssa. Jos lakko toteutuu maanantaina, muun muassa Tieto, Tieto Finland ja Fujitsu Finland menevät maanantaina lakkoon.

Kummassakin kiistassa on kyse palkankorotuksista. Työnantajaosapuoli ei halua maksaa raamiratkaisun mukaisia yleiskorotuksia kaikille työntekijöille. YTN vaatii kaikkien työntekijöiden oikeudenmukaista ja tasaveroista kohtelua, tai lakko jatkuu.

∇ Mainos ∇
Ihmiset Esa Lonka
Lisää Aiheesta
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (31)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Taloussanomien toimittaja kirjoittaa jutussa: "Kummassakin kiistassa on kyse palkankorotuksista. "

Ei pidä paikkaansa! Toimittaja HOI! Toimittaja! Tekisitkö työsi???

Kynnyskysymys on palkankorotuksien lisäksi se, että matkustamisesta ei ole maksettu korvausta sekä se, että ylitöistä ei makseta!
onpa nollajournalism 6.11.2011 10:03

Anonyymi
Jos työnantaja saa päättää keille palkankorotus menee, se on yhtäkuin yleiskorotus = 0%.
Korotukset menee niille, jotka olisivat muutenkin saaneet oman palkankorotuksensa. Muille 0%.
Ja työnantajalla yleispalkankorotuskulut 0e.
Pohjatietoa keskuste 6.11.2011 10:06

Anonyymi
Kynnyskysymys on palkankorotuksien lisäksi se, että matkustamisesta ei ole maksettu korvausta sekä se, että ylitöistä ei makseta!


Olen töissä vaikka lakko on päällä yrityksessä. Perälauta ei ylemmille sovi, koska palkkoja emme muutenkaan sovi taulukon mukaan. Matkustus vapaa-ajalla on tärkeä ja se on saatava ratkaistua, koska ylempien matkustus lisääntyy koko ajan.
Ei samanpalkkaisuutt 6.11.2011 10:18

Anonyymi
Kun mikään ei riitä. Aina on ollaan vinkumassa lisää vaikka asiat ovat jo hyvin! Kattokaa peiliin spedet!

Lakko-oikeus on poistettava näiltä urpoilta.
Kirveelle töitä 6.11.2011 10:21

Anonyymi
Hankalaa on edunvalvonta kun osa porukasta on enemmäkin työnantajan edustajia. Mutta jos nyt antaa periksi menee edunvalvontasysteemit uusiksi. Jakaudutaan niihin joiden työpanoksella on välitön vaikutus suoraan viivan alle ja puulaakin maineeseen ja toisilla sitten ei. Tähän nyt on kypsytty viimeiset kymmenen vuotta. Jos työnantaja ei halua reilua pelata tehdään sitten vaikka jotain muuta. Ja ei välttämättä suomessa.
Vastuunkantaja. 6.11.2011 10:25

Anonyymi
Suomen talouden luomus:
SDP. loi suomen talouden protektionismin.
KOK.KESK.RKP vapautti pääomamarkkinat.
Suomen talous pyörii hyvin pienellä pääomalla protektonismia hyväksikäyttäen ja ylimääräinen raha valuu valtion kornhoitokuluihin.



Mistä te otatte palkankorotuksenne?
matias vanukas,100 v 6.11.2011 10:27

Anonyymi
Ai että työmatkalta pitää saada liksaa?
Eikö tunneta sellaista termiä, kuin päiväraha ja kilometrikorvaus?

Varmasti tunnetaan. Ja ylitöitä ei tarvitse tehdä, jos ei ole itse täysin luuseri.
Ilmoittaa vain, että kyllä teen, jos saan sen rahana tai vapaana vaikkapa 1:1 sentään.
Sinänsä sama, mie lä 6.11.2011 10:28

Anonyymi
Hei juniorit. Ennenkuin hirveästi taas kerran meuhkaatte siitä matkustamisesta omalla ajalla, tutustukaa Suomen lakiin.

Turha itkeä työnantajalle, kun ensin pitäisi muuttaa työaikalakia. Siinä sattumalta lukee että työmatka ei Suomessa ole työaikaa.

Hoitakaas se kuntoon ja palataan sit neuvottelupöytään.
työnantaja 6.11.2011 10:48

Anonyymi
Ai että työmatkalta pitää saada liksaa?
Eikö tunneta sellaista termiä, kuin päiväraha ja kilometrikorvaus?

Varmasti tunnetaan. Ja ylitöitä ei tarvitse tehdä, jos ei ole itse täysin luuseri.
Ilmoittaa vain, että kyllä teen, jos saan sen rahana tai vapaana vaikkapa 1:1 sentään.


Maksetaanko kilometrikorvaukset myös junamatkailusta? Ei taideta maksaa.
Esim. Tampereen ja Helsingin väliset työmatkat vievät sen 4 tuntia päivässä. Vähintään. Siinä ei päiväraha paljoa lämmitä. Eikä päivärahaa ole tarkoitettu matkustukseen menevän ajan korvaamiseen.

Toinen virheesi koski ylitöitä. Juu, aina voi tosiaan sanoa että ylitöitä en tee ym.
Mutta sitten siirrytkin siihen ryhmään, joka ei omia palkankorotuksia enää saakkaan.

Ja työnantaja haluaa päättää kelle palkankorotukset annetaan, jolla saakin kätevästi kiristettyä työntekijöitä "kehittämään vapaaehtoisesti osaamistaan" eli tekemään ylitöitä, jos mielii muun kuin nolla-korotuksen.
Säälittävimpiä luuse 6.11.2011 10:56

Anonyymi
Työnantajat tuskin voivat taipua koska hehän juuri koko YLEMPIpuhalluksen aikanaan säästösyistä keksivätkin - veisi pohjan.
Buhahhah 6.11.2011 11:11
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä