Kirjaudu ▼
 

Kilpailua halpataivaalla

Kilpailua halpataivaalla
Kolumni Jos supermarket laskuttaisi kärryjen käytöstä tai vaatekauppa sovituskopeista, me kiikuttaisimme ripeästi rahamme naapuriin. Lentämisessä me kuitenkin hyväksymme tämän hulluuden.
6.4.2012 07:10
Anna Mård, Lontoo
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ostin talvella uudet ihanat sandaalit, koska sesongin ulkopuolella niiden hinnat ovat alhaisimmillaan. Kauppaan päästäkseni maksoin muutaman punnan sisäänpääsymaksun. Sitten laitoin pikkuriikkisen käsilaukkuni ruokakaupan muovikassiin, jotten olisi joutunut jättämään kauppakassia kalliiseen narikkaan.

Sovitusmaksun jälkeen sain valita haluamani kengät. Ystävällinen myyjä kaupitteli myös kahvia, pullaa ja arpajaislippuja, joita en tällä kertaa tarvinnut. Kieltäydyin maksullisesta ostoskorista enkä tarttunut myöskään kassajonon ohituslipun houkutuksiin.

Kassalla kaivoin käsilaukkuni kauppakassista. Vilkuilin sivuilleni ja toivoin, ettei kukaan huomaisi, että minulla onkin oikeasti kaksi kassia mukana kaupassa.

Käteinen ei myymälässä kelvannut ja pankkikorttimaksuun se lisäsi automaattisesti kaksinkertaiset käsittelykulut – olinhan kaksijalkaisena ostanut kaksi kenkää. Hallintokuluihin osallistuin kympillä.

Taloustiedot

Sitten huomasin, että naapurikauppa mainosti samoja sandaaleja vähän halvemmalla kuin maksamani kokonaishinta oli. Peruin ensimmäisen kaupan ja ryntäsin naapuriin. Lisämaksuttomuuslupauksista huolimatta sekin onnistui ujuttamaan laskuuni hallintokuluja.

Kuluttajaliitto käärmeissään

Edellä kuvattu tarina on tosi, jos ensimmäisen kauppaketjun tilalle laitetaan Ryanair ja toisen tilalle Aer Lingus. Kenkien sijasta puhun lentolipusta ja vertaan niiden sovittamista istumapaikkalippuun.

Me kuluttajat emme missään nimessä hyväksyisi Ryanairin kaltaista kaupankäyntiä minkään muun tuotteen osalta. Yhtiö laskuttaa erikseen palveluista, joita ilman koneeseen ei pääse, kuten check-innistä sekä kentällä että internetissä. Maksamisen ilostakin räpsähtää lisämaksu kaikilla tavallisimmilla maksuvälineillä. Ja tietenkin hallintokuluista.

Meinasin tilata tammikuussa Ryanairin lipun Dubliniin, mutta lisämaksujen kivutessa koko ajan ylöspäin, huomasin, että kilpaileva – ja Ryanairin osittain omistama - Aer Lingus oli samalla reitillä itse asiassa halvempi.

Ryanair ei suinkaan ole ainoa lisämaksuja kehittelevä halpalentoyhtiö, vaikka se kuuluu joukon kekseliäimpiin. Easyjet ei juuri jää siitä jälkeen. Naisten käsilaukkukiusanteossa ne ovat molemmat yhtä hyviä.

Britannian kuluttajaliitto Which sai viime vuonna makean voiton halpalentoyhtiöistä ja muista luottokorttimaksujen lisälaskuttajista. Maan kuluttajaviranomaiset yhtyivät sen kantaan, että maksamisen ilosta maksaminen ei ole sopivaa. Brittihallitus aikoo tarttua asiaan lain voimin lähitulevaisuudessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Kuluttajaliiton mukaan britit pulittavat halpalentoyhtiöiden luottokorttimaksuja 300 000 euron verran joka päivä. Yhtiöt laskuttavat niitä niin kauan kuin se on sallittua ja niillä on nyt kiire keksiä uusia maksuja.

Oppivuodet eivät riittäneet

Halpalentoyhtiöiden kaltainen hintojen vertailukelvottomuus olisi monella muulla toimialalla mahdotonta. Ne ovat kuitenkin edelleenkin niin paljon halvempia kuin perinteiset lentoyhtiöt, että hintatietoisella kuluttajalla ei ole varaa antaa suuttumuksensa viedä kilpailijan leiriin.

Lentoalalla kymmenenkään halpakilpailun vuotta eivät ole riittäneet perinteisille yhtiöille siihen, että ne olisivat trimmanneet hintansa ja kustannuksensa edes lähelle halpalentojen tasoa. Ei Finnairillekaan.

Lisämaksuhullujen halpalentoyhtiöiden ja perinteisten yhtiöiden uhkaajiksi on jo tulossa uusia, kuluttajaa kunnioittavasti kohtelevia yrittäjiä.

Näkyvin niistä on Norwegian, jonka hinnat ovat kilpailukykyiset ja joka laskuttaa ainoastaan oikeista lisäpalveluista. Niihin se ei toistaiseksi lue edes koneissa olevaa nettiyhteyttä.

Norwegian on Pohjoismaiden toiseksi suurin lentoyhtiö ja Euroopan kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö. Viime vuonna se aloitti reittilennot Helsingistä 11 ulkomaiseen kohteeseen. Se tilasi 18 uutta konetta.

Finnairilla ei ollut hätää niin kauan, kun halpakilpailijoille Suomen reitit olivat marginaalisia. Norwegianille ne eivät sitä ole.

6.4.2012 07:10
Anna Mård, Lontoo
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (37)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Taloussanomien toimittajilla on pakko olla perinteisten lentoyhtiöiden osakkeita salkuissaan, niin paljon jaksetaan haukkua halpalentoyhtiöitä. Virsi on aina sama. Kun siellä on lisämaksuja. Niin on, mutta kun hinta on niidenkin jälkeen reilusti halvempi. Hiljaista on ollut sen suhteen, että mm. Finnair on keventänyt palveluaan halpalentojen suuntaan.

Minusta ongelma ei ole se että lennon hinta rakentuu ostovaiheessa eri osatekijöistä. Ei kai lounasta ole pakko ostaa, jos sitä ei syö. Ongelmana näyttää olevan se, että maailma muuttuu mutta kaikille se ei tunnu sopivan
Anonyymi: lentänyt halvalla 6.4.2012 7:51

Anonyymi
Johtuu suomiugrien perimästä eli ns. ALISTUJA-geenistä.
Anonyymi: Buhahhah 6.4.2012 8:01

Anonyymi
Tosi liikemies ei halpayhtiöitä käytä, kun niistä ei saa pentopisteitä...Eikä se polttoaineen hintakaan tunnu missään kun on työsuhdeauto alla...
Anonyymi: Timo Soinin painoine 6.4.2012 8:33

Anonyymi
Ei hätää? Jättitppiot. Finnairin stategiaa kuvaa lähinnä ajelehtiminen ja sidosryhmien rahastus. Kekkosenajan yhtiö joka on tarkoitettu toisten rahoilla matkustaville ja jolla jäi huomaamatta konsumerisaatio. Sopii siksi toki hyvin valtioyhtiöportfolioon.
Low cost ei tarkoita halpa hinta vaan matalat kustannukset. Siinä on olennainen ero. Halpalentoyhtiö on käännösvirhe.
Norwegianin koneet on Suomessa täysiä ja se survoo paitsi Finnairin myös VR:n maan rakoon.
Anonyymi: Omalla rahalla matku 6.4.2012 8:34

Anonyymi
Lentohintojen korkeus ympäri maailmaa selittyy yhdellä asialla: Suomalainen kallis työvoima saastuttaa lentojen hinnat välillisesti ympäri maailman. Kun suomalaisia ei enää ole työelämässä, kaikkialla hinnat romahtavat, ja olo on auvoinen.
Anonyymi: eiksjuu? 6.4.2012 8:46

Anonyymi
Raikulla matkustaa vain itseään halveksivat juntit. Norski painii ihan eri sarjassa. Saa nähä alkaako kaukolennot koskaan.
Anonyymi: Finnairin businekses 6.4.2012 9:26

Anonyymi
Jälleenmyyjät voivat kyllä periä kaupassa asiomisesta maksua, koska useinmiten haettuja tuotteita ei riitä kaikille esim. vaatteiden kokoluokassa. Myöskin sattumanvarainen kierteleminen on ylsiestä, kun haetaan ostoksia. Useamman kerran olen joutunut toteamaan sopivien vaatekokojen loppuneen haluamassani mallistossa.
Anonyymi: shoppailu 6.4.2012 9:39

Anonyymi
Finnairilla ei ollut hätää niin kauan, kun halpakilpailijoille Suomen reitit olivat marginaalisia. Norwegianille ne eivät sitä ole.


No tämähän ei ole mikään ongelma. Koska Finnair on käytännössä vain ex-poliitikkojen suojatyöpaikka, niin ei yhtään haittaa vaikka koko yhtiö ajautuisi konkurssiin ja katoaisi pois.

Tavallisen rehellisen suomalaisen kannalta tämä olisi pelkästään hyvä asia.

Finnairin perään itkisivät lähinnä kaikenlaiset optioherrat, ylipalkatut virkamiehet ynnä muut turhakkeet.
Anonyymi: Suomalainen mies 6.4.2012 9:43

Anonyymi
Risteilyillä myymälät ovat useinmiten maksullisia ja etenkin ravintolat. Sisäänpääsymaksu on tätäpäivää ja ihmiset maksavat vaikka mitä sosiaallisuudesta.
Anonyymi: Nimetön 6.4.2012 9:43

Anonyymi
Lidl on hyvä esimerkki kaupasta joka ei menesty tuotteiden vähäisyyden takia. Kalliimissa kaupoisa tuotteita riittää ja asiakkaia käy huomattavasti enemmän kuin tyhjässä kaupassa. Itse en käy Lidlssä, kosa tietä hyllyjen olevan tyhjillään. Kalliit paikat ovat aina tavaraa täynnä ja asiakkaita paljon. Isot tavaratalot antavat harhakuvitelman tavaran paljoudesta ja tähän isot tavaratalot pyrkivat isoilla tavarakaupoilla. Harvoin näistä mitään löytää, mutta tuleepahan kierettyä etsien olematonta ja etenkin vaatteissa.
Anonyymi: Nimetön 6.4.2012 9:51
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä